min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Tonni » man 25. okt 2021 17:34

Fredmarantz skrev:
Tonni skrev:Et godt råd Freddy.

Der sidder et par nuvistorer i den. De er ret sejlivede, men måske alligevel værd at finde et ekstra sæt af..?

Ellers vil jeg ønske dig et godt stort tillykke med din nye reference/kontrol tuner!
Som KenRas så rigtig skriver, er det reelt det den er, et måleinstrument.

Det skal blive spændende, at følge dine videre erfaringer, med den dejlige sag!

Mvh. Tonni


Hej Tonni!

Ja- jeg må hellere skaffe mig et par ekstra Nuvistorer af denne type - det ville være dumt at mangle. Hvis jeg køber dem, får jeg nok ikke brug for dem :Skor:

Vh
Freddy

Nøø måske ikke. Men vær forvisset om du kommer til det, når du absolut mindst venter det...
Lidt ala ved et træf, en planlagt fremv.... Ja du kender det, ikke? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Jan » man 25. okt 2021 21:16

Fredmarantz skrev:Jeg ved ikke ,om du kan oplyse mig lidt om, hvad metret på stereodekoderen skal vise?

Vh
Freddy


Pas, det har aldrig vist noget som helst her...

På Rohde & Schwarz MSDC dekoderen er der et tilsvarende(?) meter og der viser det pilottonens styrke, som indstilles med potmeteret lige under til højre, se evt. her: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... z_MSDC.jpg

Så muligvis er det er det samme her?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. okt 2021 00:23

Ja det er lidt mystisk, hvad man egentlig skal kunne aflæse i det meter.

I mit meter på Stereodekoderen kan man aflæse ųA, hvilket jeg går ud fra er milliampere - men hvad skal man bruge mA til i FM-teknikken som bruger?

I metret ,som du refererer til i den überlækre R&S MSDC - stereodekoder aflæses dB? - det kan jeg trods alt lidt bedre forstå.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf MaxJ » tirs 26. okt 2021 10:11

Fredmarantz skrev:Ja det er lidt mystisk, hvad man egentlig skal kunne aflæse i det meter.

I mit meter på Stereodekoderen kan man aflæse ųA, hvilket jeg går ud fra er milliampere - men hvad skal man bruge mA til i FM-teknikken som bruger?

I metret ,som du refererer til i den überlækre R&S MSDC - stereodekoder aflæses dB? - det kan jeg trods alt lidt bedre forstå.

Vh
Freddy


Tegnet µ betyder micro, ikke milli. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Jan » tirs 26. okt 2021 11:25

Jeg tror at de (AEG i Danmark, som har bygget dekoderen) bare har brugt et meter som elektrisk passede, at skalaen så er i ųA og ikke dB har man ikke gået så meget op i, den tyske grundighed blev nok stoppet ved grænsen ;)

Jeg er i tvivl om meteret nogensinde har været funktionelt, det er godt nok forbundet, men i de tre dekodere jeg har haft, har det aldrig vist noget som helst, ikke engang et lille spjæt ved tænd og sluk...

En den nyere udgave kaldet "SDK 4" var der ikke noget meter...
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf tctla » tirs 26. okt 2021 12:09

Kig på side 7 nederst i denne pdf vedr. instrumentets funktion:
http://www.classicbroadcast.de/download ... 3137_1.pdf

Jeg TROR nok, jeg har NOS RCA nuvistorer af den rigtige type på lager.
Jeg kigger lige i aften...

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Helikon » tirs 26. okt 2021 12:29

Fredmarantz skrev:Ja det er lidt mystisk, hvad man egentlig skal kunne aflæse i det meter.

I mit meter på Stereodekoderen kan man aflæse ųA, hvilket jeg går ud fra er milliampere - men hvad skal man bruge mA til i FM-teknikken som bruger?

I metret ,som du refererer til i den überlækre R&S MSDC - stereodekoder aflæses dB? - det kan jeg trods alt lidt bedre forstå.

Vh
Freddy


Husk på det her er en slags måleinstrumenter, de er beregnet til teknisk personale med elfaglig viden som langt de fleste almindelige mennesker ikke har lært.

Skalaen er rigtig nok, det er mikro Ampere eller 1/1000 mA og det er nok signalstrømmen eller antennestrømmen den skal angive.
dB er et forholdstal uden benævnelse og det kan ikke stå isoleret, man må vide hvad man måler på for at det giver mening. Det kan være effekt, spænding, lydtryk eller noget andet.
Eksempel: man kan ikke bare sige 46 dB, det svarer lidt til at sige strømmen er 12. Men 12 hvad? 12 m/s , 12 uA eller måske kA ?
Håber det kaster lidt lys over det.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. okt 2021 23:12

Jan skrev:Jeg tror at de (AEG i Danmark, som har bygget dekoderen) bare har brugt et meter som elektrisk passede, at skalaen så er i ųA og ikke dB har man ikke gået så meget op i, den tyske grundighed blev nok stoppet ved grænsen ;)

Jeg er i tvivl om meteret nogensinde har været funktionelt, det er godt nok forbundet, men i de tre dekodere jeg har haft, har det aldrig vist noget som helst, ikke engang et lille spjæt ved tænd og sluk...

En den nyere udgave kaldet "SDK 4" var der ikke noget meter...


Tak for info, Jan.
Arnborg/tekniker var også noget lunken ved mit spørgsmål om dette meter. Der er intet synligt liv i det på nogen måde - men når du har haft de samme oplevelser med det med 2 andre ditto-metre, så er jeg mere rolig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. okt 2021 23:18

tctla skrev:Kig på side 7 nederst i denne pdf vedr. instrumentets funktion:
http://www.classicbroadcast.de/download ... 3137_1.pdf

Jeg TROR nok, jeg har NOS RCA nuvistorer af den rigtige type på lager.
Jeg kigger lige i aften...

Mvh,

/Torben


Jamen tctla/Torben. Du må rigtig gerne kigge efter 2 RCA-nuvistorer af den rigtige type. Det er jeg meget interesseret i . :cool1:

Hvad angår din henvisning til manualen, så er det lidt diffust - da jeg kan se flere "side 7'er" i den manual. Desuden tror jeg kun at manualen dækker selve EBU3137'eren og altså ikke den danskbyggede (AEG) stereodekoder - ;)

Har du evt. nogle bud på, hvad man kan være interesseret i at måle/registrere på en stereodekoder i enheden ųA?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf spuncut » ons 27. okt 2021 00:51

Nederst på den syvende side eller dokumentets side 5 står der at instrumentet viser "NF pegel", som efter min bedste evne, betyder "LF level" eller "Audio Niveau". Der er således tale om et "VU-meter" eller "Baskometer" af en slags, der står også at følsomheden kan ændres 9db med "Taste S 6".
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. okt 2021 00:57

jah - joh, Spuncut - tak for dit indspark :thumbsup:

.... men jeg tror altså ikke, at den pågældende AEG-DK stereodekoder overhovedet er nævnt i den manual. Den dækker så vidt jeg kan se kun selve Telefunken EBU3137. Stereodekoderen, hvor det omtalte meter sidder i fronten, er fremstillet af AEG-Danmark Jeg tror ikke, at det er noget, som Telefunken egentlig har været blandet ind i.

Den stereodekoder, som jeg taler om, er denne - den står til højre for selve modtageren- læg mærke til metret:



Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf tctla » ons 27. okt 2021 16:37

igen, igen ...jeg kigger efter Nuvistorer i aften.
Jeg har egentlig anskaffet dem til et HP måleinstrument, jeg har, men der er rigeligt, da deres forventede levetid er større end min :lol:

Så er der stereo-dekoderen.
Den ser ud til at være nem at åbne.
Luk op, tag billeder, post.
Måske giver det en ide om, hvad meteret anvendes til.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. okt 2021 23:58

tctla skrev:
Så er der stereo-dekoderen.
Den ser ud til at være nem at åbne.
Luk op, tag billeder, post.
Måske giver det en ide om, hvad meteret anvendes til.

Mvh,

/Torben


Hej Torben - ja - kig du bare efter Nuvistorerne, når du får lejlighed til det - det haster jo nok ikke så meget, at det gør noget. Men de er, som Tonni også er inde på, rare at have i baghånd - just in case......

Jeg åbner dekoder-dyret snarest og tager nogle billeder- men jeg skal lige have overstået fruens fødselsdag + medfølgende arrangementer ....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » tors 25. nov 2021 00:01

Så fik jeg taget lidt billeder af indmaden i Stereodekoderen og jeg har også prøvet at fotografere metret og dets bagside samt der hvor forbindelserne ser ud til at ende - hvad de jo nok ikke helt gør alligevel.

Desuden har jeg taget et par almindelige oversigtsbilleder af primært stereodekoderen, men også et par billeder som viser et kig ned i tunerens hhv venstre og højre side - bare fordi jeg ikke kan lade være med at knipse den lækre indretning af elektronikken.

Nå - men omdrejningspunktet lige pt. er hvad er det pgl. µA-meters funktion - hvad skal det registrere? Metret sidder som nævnt tidligere, på stereodekoderen.

Billederne står lidt hulter til bulter, sorry....

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf KenRas » tors 25. nov 2021 07:53

Den er bare så flot bygget. Den vil jeg gerne høre en dag :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster