Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Louis » søn 15. mar 2020 04:00

Sorenki skrev:
mojn skrev:Ødelagt er vel så meget sagt !
Vil du sige at hvis der var en kondensator der havde ændret værdi ville du så ikke skifte den ?
Og hvis du nu ikke kunne få en 45 år gammel nos kondensator ' ville du så lade den sidde ?

Det er jo ikke meningen at den tuner skal være et udstillings objekt på en hylde !
Den kører hver dag i flere timer !
Og så skal alt bare virke 100 %


I min bog er der forskel på at skifte diverse ting og sager for "bidrage positivt til lydbilledet" som du skriver. Eller skifte dem fordi de er skredet og ikke længere holder værdierne.

Skifter dem man dem der er skredet til den den kommer tættest på originalen så har jeg det sådan det fint med det. Og et apparat der er sat istand jævnfør servicemanualen køber jeg gerne.

Skifter dem diverse ting og sager fordi man synes de her kondensatorer lyder bedre og de her er dit og dat og kalder den modificeret eller hvad ved jeg. Ja så ville jeg aldrig købe sådan et apparat.

Så jeg siger: find en dygtig tekniker og få den sat istand jævnfør servicemanualen og nyd den.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Sorenki » søn 15. mar 2020 10:14

mojn skrev:Ødelagt er vel så meget sagt !
Vil du sige at hvis der var en kondensator der havde ændret værdi ville du så ikke skifte den ?
Og hvis du nu ikke kunne få en 45 år gammel nos kondensator ' ville du så lade den sidde ?


Hej Torben
Jeg hæftede mig ved 2 formuleringer du anvendte, det kan sagtens være jeg har misforstået dig :
"moddes" og "hvis der er nye kondensatorer i udgangen bla der kunne bidrage positivt til lydbilledet ville det ikke være dårligt"

Det er ikke vedligehold du skriver om, men modifikationer.
selvfølgelig skal der skiftes gamle komponenter der skrider i værdi og udgør et sundhedsproblem for apparatet.
Men at skifte originale dele der virker fint for at gøre apparatet til noget andet end det er - ja, så mener jeg at man er igang med at ødelægge.

mojn skrev:Det er jo ikke meningen at den tuner skal være et udstillings objekt på en hylde !
Den kører hver dag i flere timer !
Og så skal alt bare virke 100 %


Enig! den skal virke 100%.
Den tuner du har anskaffet dig er en af de absulutte top-tunnere. Det er et samlerobjekt. Den er fra Accuphase allerførste serie der kun bestod af C-200, P-300 og T-100. At finde et eksemplar i god og original stand koster nemt 4.000+ Og det er for en FM tuner i en verden hvor FM ikke får lov at leve, og hvor signal-inputtet i antennemasterne ikke overstiger 250kbs.

Din Accuphase har en bedre lydkvalitet i original stand end det materiale den skal gengive, hvorfor jeg synes det også er spild af midler, at modde den pæne tuner, den er allerede over niveau :thumbsup:

Godt du tager fat i Arnborg, han er dygtig og den Accuphase er en fabelagtig tuner der fortjener et godt og langt liv hvor den bruges hver dag i flere timer ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf highfive » søn 15. mar 2020 11:07

Hej
Ett ide’ från mig i Göteborg.

Byt elektrolytkondensatorerna i nätdelen och de i signalvägen.
Gamla elektrolytkondensatorer åldras, de tappar prestanda, ESR ökar och de läcker ström, så att arbetspunkten i de elektriska kretsarna ändras.

Spara de gamla kondensatorerna, uppmärkta med beteckningen/placeringen i tunern. Då går det att återställa, tunern till originalskick.

Låt en duktig tekniker utföra jobbet.

Vad som är rätta att göra, avgör du själv....

Med vänlig hälsning, highfive / Björn D
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf highfive » søn 15. mar 2020 11:08

highfive skrev:Hej
Ett ide’ från mig i Göteborg.

Byt elektrolytkondensatorerna i nätdelen och de i signalvägen.


Jag har tittat på kretsschemat och det är två elektrolytkondensatorer i signalvägen i utgångssteget, en i vardera kanalen.

De övriga elektrolytkondensatorerna sitter som spänningsstabiliserande i olika delar av tunern. Det är inte så många.

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Sorenki » søn 15. mar 2020 11:35

highfive skrev:Hej
Ett ide’ från mig i Göteborg.

Byt elektrolytkondensatorerna i nätdelen och de i signalvägen.
Gamla elektrolytkondensatorer åldras, de tappar prestanda, ESR ökar och de läcker ström, så att arbetspunkten i de elektriska kretsarna ändras.

Spara de gamla kondensatorerna, uppmärkta med beteckningen/placeringen i tunern. Då går det att återställa, tunern till originalskick.

Låt en duktig tekniker utföra jobbet.

Vad som är rätta att göra, avgör du själv....

Med vänlig hälsning, highfive / Björn D



Det er en god idé, også for at dokumenterer Hvad der er skiftet senere - jeg har skiftet ELNA'er i min egen C-200 og skiftet modstande der var flækkede pga varmeudvikling (til samme type men med dobbelt effekt-rating) og alle skiftede komponenter ligger nu i en pose.

Men det du også beskriver Björn, er jo elektrisk vedligehold og det er en nødvendighed med udstyr på 40+ år - der er bare forskel på at vedligeholde og ændre ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mojn » man 16. mar 2020 09:14

Hvilken type erstattede du de Elna'er med ?
Mener de er de såkaldte axial typer!
mojn
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 jun 2012
Geografisk sted: Danmark
Lokalitet: Aabenraa

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Sorenki » man 16. mar 2020 09:30

Hej Torben, det er lige efter hukommelsen:

Jeg brugte Nichicon TVX til de Axiale typer
https://www.banzaimusic.com/TVX-Series/
og Panasonic TS-HA til de Radiale forsynings-lytter
https://www.banzaimusic.com/Panasonic-TS-HA/

Jeg overvejede også F&T
https://www.banzaimusic.com/FT-Axial-Caps/
Men jeg skulle afvige for meget fra de anførte værdier ift at købe TVX'erne.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 16. mar 2020 10:07

Jeg er ikke tekniker - ikke uddannet eller noget som helst i den retning, men.... følgende vil jeg dog alligevel godt anføre:

Så vidt jeg ved, så er elektrolytkondensatorer produceret med relativt store tolerencer - fx minus 20% plus 30% eller endda endnu mere. Disse elektrolytkondensatorer er oprindeligt monteret i grejet på fabrikken og herefter er apparatet blevet "drejet" ind ved hjælp af trimmere/kærner, som befinder sig alle steder i en god tuner. Hertil er brugt fine instrumenter og veluddannet personale ( fx når vi snakker Accuphase).

Hvis man nu forestiller sig, at en elektrolytkondensatorer gennem årene kan komme til at lide af to fejl - nemlig at de bliver defekte og ikke længere virker (læk/kortslutning o.lign.) eller at den "skrider i værdien"

Hvis det første er tilfældet, skal lytten i min optik skiftes med det samme. og uden diskussion. Hvis det er det sidste, så skal man altså ikke være blind for, at "skreddet" kan ske i en retning, som faktisk bringer lytten tættere på den påtrykte værdi ....eller længere væk. Hvis tolerencerne er så store som de er, så kan det både blive tættere på den påtrykte værdi og længere væk. Det behøver vel ikke at være entydigt?

Så...hvis vi så har en "top-of-the-shelf"- FM -tuner, som man mistænker for at have elektrolytkondensatorer, som måske er "skredet" i værdierne - uden at vide, hvilken vej dette er foregået, så synes jeg,. at det er en noget frisk tilgang at recappe over en bred kam. (det er heller ikke, hvad du har skrevet Mojn, men jeg nævner det bare). Hvis elektrolytkondensatorer er skredet i værdierne, så er nogle gået op - andre måske ned, men holder sig inden for de opgivne tolerencer. (der er vel ingen, der siger, at nye kondensatorer holder bedre værdier ift påtrykt end de oprindelige?
Hvis disse elektrolytkondensatorer har ændret sig så meget at tuneren efterhånden er "out of wack", så må en "tune up" / alignment/justering jf. servicemanual vel være på sin plads som det første, der skal ske.. Dette kan man ikke vide, før man har haft tuneren på en kompetent testbænk med en kompetent mand ved rattet. Vær opmærksom på, at hvis man isætter nye kondensatorer over hele linjen eller blot mange - så skal tuneren formentlig alligevel indstilles igen. Sådanne nye kondensatorer er ikke lig med det påtrykte, men afviger jf. tolerencerne..

Min opskrift ville være:

-Udskift defekte elektrolytkondensatorer med tilsvarende typer eller "bedre", hvad dét end betyder. Dette kaldes en reparation.

- herefter indstil tuneren jf servicemanual - gjort af en FM-proff-fagtekniker, som man har tillid til, med det rette udstyr - ikke en fritidsfusker.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Gah » man 16. mar 2020 10:23

Blot et hurtigt indspark, elektrolytkondensatorerne har ingen indflydelse på justeringen af HF og MF i tuneren da de jo kun bruges til strømforsyning, signaloverførsel osv.
Og med de store tolerancer der er på elektrolytter, så skal man passe på med at udskifte, blot fordi at man måske kan måle at den er minus 15 % under nominel værdi.
Der er faktiske chance for den altid har haft denne værdi, samt at den nye som der monteres er endnu længere væk fra den påtrykte værdi.
Så mit råd er, hvis der er noget som ikke virker, på grund af en defekt komponent så udskift ellers så lad vær.
Senest rettet af Gah man 16. mar 2020 10:36, rettet i alt 1 gang.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf MaxJ » man 16. mar 2020 10:26

Hvis en komponent er skredet i værdi, så er der en grund til det og så bør den udskiftes. Man må erkende at et apparat ikke kan stå i mint kondition og fejlfri efter 45 år. Enten er det en brugsgenstand eller også er det en pyntegenstand.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Sorenki » man 16. mar 2020 10:39

Jeg er næsten 100% enig med det Freddy siger.
Jeg er dog lidt lunken ved

[Quote=Fredmarantz]
"Hvis det er det sidste, så skal man altså ikke være blind for, at "skreddet" kan ske i en retning, som faktisk bringer lytten tættere på den påtrykte værdi ....eller længere væk. Hvis tolerencerne er så store som de er, så kan det både blive tættere på den påtrykte værdi og længere væk. Det behøver vel ikke at være entydigt?"[/quote]

Jeg skal lige forstå rationalet og definitionen på en skredet lyt - det kan være nogle af de særligt-begunstede tekniske orakler kan hjælpe her? ;)

Hvorfor skrider en lyt i værdi? - er dette ikke typisk et tegn på forældelse og snarlig læk?
Skredet stopper vel ikke på det tidspunkt man måler på dem - de fortsætter bagefter også.

Hvad er egentlig denne kategori "Skredet lyt":
Hvis vi arbejder med en betegnelse for en lyt som værende "skredet" (og ikke "Defekt" eller "I orden")
Så må dét at den skrider vel være en udvikling? - jeg tænker at en lyt der enten ikke virker, lækker, eller måler udenfor tolerancerne må være "defekt" og en lyt der virker og er indenfor tolerancen er "i orden" - hvad er en skredet lyt så? En der har bevæget sig i værdi over en tidsperiode - men fortsat er indenfor tolerance-området?

I så fald må det vel altid være et professionelt skøn: Er den i risiko for snart at bevæge sig udenfor tolerance-området (eller dø i det hele taget) bør den vel skiftes nu uanset hvad?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Sorenki » man 16. mar 2020 10:40

MaxJ skrev:Hvis en komponent er skredet i værdi, så er der en grund til det og så bør den udskiftes. Man må erkende at et apparat ikke kan stå i mint kondition og fejlfri efter 45 år. Enten er det en brugsgenstand eller også er det en pyntegenstand.


Enig!
Og dog så er det jo sjældent så simpelt ;)
Du sætter 2 modpoler op og jeg synes nu at man kan (og i mange tilfælde bør) bevæge sig et sted imellem de to :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 16. mar 2020 10:51

Hvordan kan man fastslå, om en lyt har flyttet sin værdi, når produktionstolerencen var minus 20% - + 50% ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 16. mar 2020 10:57

MaxJ skrev:Hvis en komponent er skredet i værdi, så er der en grund til det og så bør den udskiftes. Man må erkende at et apparat ikke kan stå i mint kondition og fejlfri efter 45 år. Enten er det en brugsgenstand eller også er det en pyntegenstand.


Jeg vil her gentage mit spørgsmål, som står ovenfor:

Hvordan kan man fastslå, om en lyt har flyttet sin værdi, når produktionstolerencen er fx. minus 20% - plus 50%?

Jeg kan da sige, at jeg har temmelig gamle apparater, som både er pyntegenstande og brugsgenstande - og som står virkelig flotte og virker fuldstændig som de skal jf servicemanual og datablad. (jeg har så også nogle, som ikke lever op til dette)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 16. mar 2020 11:01

Gah skrev:Blot et hurtigt indspark, elektrolytkondensatorerne har ingen indflydelse på justeringen af HF og MF i tuneren da de jo kun bruges til strømforsyning, signaloverførsel osv.
Og med de store tolerancer der er på elektrolytter, så skal man passe på med at udskifte, blot fordi at man måske kan måle at den er minus 15 % under nominel værdi.
Der er faktiske chance for den altid har haft denne værdi, samt at den nye som der monteres er endnu længere væk fra den påtrykte værdi.
Så mit råd er, hvis der er noget som ikke virker, på grund af en defekt komponent så udskift ellers så lad vær.


Dette beroliger mig rigtig meget og harmonerer også meget med min egen (ikke fagligt funderede) opfattelse.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster