Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf MaxJ » man 16. mar 2020 11:04

50% lytter har JEG ikke set i hifi udstyr, men det er jo bare at måle på dem. Hvis de ligger helt i yderkanten så ville de jo nok ikke være monteret at en seriøs hifi producent.

Jeg har selv en McIntosh MR71, den har fået skiftet ensretter dioder, en papirlyt som altid er dårlig, 2 overførings kondensatorer til en bedre type, samtlige rør og så er den justeret. Mange af rørene står der McIntosh på men det er næsten 50 år gamle. Og selvfølgelig også ændret deemphasis.

Det er muligt jeg har " ødelagt " tuneren men den spiller fantastisk, eller den gjorde indtil DR gik digitalt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf MaxJ » man 16. mar 2020 11:10

Fredmarantz skrev:
Gah skrev:Blot et hurtigt indspark, elektrolytkondensatorerne har ingen indflydelse på justeringen af HF og MF i tuneren da de jo kun bruges til strømforsyning, signaloverførsel osv.
Og med de store tolerancer der er på elektrolytter, så skal man passe på med at udskifte, blot fordi at man måske kan måle at den er minus 15 % under nominel værdi.
Der er faktiske chance for den altid har haft denne værdi, samt at den nye som der monteres er endnu længere væk fra den påtrykte værdi.
Så mit råd er, hvis der er noget som ikke virker, på grund af en defekt komponent så udskift ellers så lad vær.


Dette beroliger mig rigtig meget og harmonerer også meget med min egen (ikke fagligt funderede) opfattelse.

Vh
Freddy


Det er jo tilladt at måle en ny kondensator inden man monterer den. Evt. finder en der er i nærheden af den originale.

Jeg har en Superphone fra 1938, den står fuldstændig original på nær et enkelt rør jeg måtte skifte for at få den til at spille. Der er sikkert flere komponenter der er skredet i værdi men den får lov til at stå i original stand.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Sorenki » man 16. mar 2020 12:20

MaxJ skrev:Det er muligt jeg har " ødelagt " tuneren men den spiller fantastisk, eller den gjorde indtil DR gik digitalt.

Jeg var nok lidt hård i mit ordvalg!
Jeg mener ikke man ødelægger et apparat ved at sikre sund drift.
Men hvis man modder, blot for at forbedre ydeevne uden skelen til apparatets originalitet og skifter for et godt ord - så ender man med et produkt der ikke længere er det samme.
Her kan man så fristes til at bruge ordet “ødelagt” selvom jeg medgiver jeg måske var lidt hård i ordvalget :oops:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Gah » man 16. mar 2020 12:23

[quote="MaxJ"]50% lytter har JEG ikke set i hifi udstyr, men det er jo bare at måle på dem. Hvis de ligger helt i yderkanten så ville de jo nok ikke være monteret at en seriøs hifi producent.

Selvfølgelig kan en elektrolyt skride over tid, men konstruktøren hos en seriøs hi-fi producent kender jo også til tolerancerne på de komponenter, som han vælger at bruge.
Derfor har han taget højde for disse tolerancer, derfor mener jeg at det er helt i skoven, at indkøbe fx. 10 elektrolytter for at udmåle dem, for at finde den som kommer tættest på den påtrykte værdi.
En elektrolyt i strømforsyningen på en tuner, der evt er 15% under den nominelle værdi, har ingen indflydelse på lyden.
Bortset fra den ændring man bilder sig selv ind, at man kan høre, når man nu har gjort det store arbejde med at udmåle og udskifte.
Plus at man sikkert også snyder sig selv, ved at skrue lidt højere op for lydstyrken.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf MaxJ » man 16. mar 2020 12:26

Sorry, ku´ ikke lade være. :p Jeg ved godt hvad du mener og jeg er helt enig med dig.
Jeg har 3 kategorier.
1. Det der står i stuen og spiller hifi, det skal bare virke ( uden vildt modding ) for der er at ødelægge.
2. Gammelt hifi skal så vidt muligt holdes originalt, men hvis det virker - skal det virke.
3. Gamle radioer bliver der kun skiftet hvad der er absolut nødvendigt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Foregående

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster