FM-båndet er ikke dødt endnu

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Tonni » fre 28. dec 2018 15:38

MaxJ skrev:
Tonni skrev:Tjae igen taler pengene højere end fornuften.
Og så taler vi ikke en gang nødberedskab...
Nej grunden til FM "skal" dø er at hele vores sendernetværk trænger til en udskiftning. Og den bliver ikke billig...


Ja du har nok ret, men det kan da ikke være dyrere at opgradere FM frem for at sætte så mange DAB sendere op. For der skal godt nok mange DAB sendere til og de kan da ikke være billige at vedligeholde når den tid kommer.

Nææ men de tilhører så ikke staten...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf spuncut » fre 28. dec 2018 16:24

MaxJ skrev:Som Spuncut og Torben rigtigt beskriver det, på nær at DAB kan levere bedre lyd :-). DAB er noget skrammel som er trukket ned over hovedet på os...

Så vidt jeg er orienteret er bitrate/båndbredde skalerbar, hvilket nødvendigvis må betyde at DAB-systemet rummer mulighed for at opnå en højere kvalitet end FM. Det kan derfor næppe antages at DAB, i sig selv, leverer en ringere lydkvalitet end FM. At indholdsleverandørene så vælger en lav bitrate med en ringere lydkvalitet til følge kan man ikke skyde i skoene på DAB-systemet. Problemstillingen er således mere den måde hvorpå DAB-systemet bliver anvendt end DAB-systemets egenskaber som sådan.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » fre 28. dec 2018 16:40

spuncut skrev:
MaxJ skrev:Som Spuncut og Torben rigtigt beskriver det, på nær at DAB kan levere bedre lyd :-). DAB er noget skrammel som er trukket ned over hovedet på os...

Så vidt jeg er orienteret er bitrate/båndbredde skalerbar, hvilket nødvendigvis må betyde at DAB-systemet rummer mulighed for at opnå en højere kvalitet end FM. Det kan derfor næppe antages at DAB, i sig selv, leverer en ringere lydkvalitet end FM. At indholdsleverandørene så vælger en lav bitrate med en ringere lydkvalitet til følge kan man ikke skyde i skoene på DAB-systemet. Problemstillingen er således mere den måde hvorpå DAB-systemet bliver anvendt end DAB-systemets egenskaber som sådan.
MVH Henning


Det er teoretisk også rigtigt, men, jeg har altså hørt DAB ( ikke DAB+ ) i den bedste sendekvalitet som DR kan præstere på en god DAB tuner og den kan altså ikke hamle op med min McIntosh Mr71. Jeg er ret sikker på alle der interesserer sig for lyd kan høre forskel øjeblikkelig.

DAB og DAB+ især mangler fylde, dybde og nuancer i lyden. Det er ting som digital teknikken har det svært med.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Tonni » fre 28. dec 2018 19:44

Hvilket jo så er sjovt, da signalerne frem til sendermasterne er digitale.
Men er enig! - Også med Peter!
Når det kommer til en ren mono tuner, er lyden bare mere musikalsk, behagelig og engagerende...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » fre 28. dec 2018 20:02

Tonni skrev:Hvilket jo så er sjovt, da signalerne frem til sendermasterne er digitale.
Men er enig! - Også med Peter!
Når det kommer til en ren mono tuner, er lyden bare mere musikalsk, behagelig og engagerende...


Ja ok, nu tænkte jeg tilbage fra før DR flyttede til Amager. Dengang alt var analogt. Torsdags koncerterne, uha det er lige før nakkehårene rejste sig.

Men også digital lyd gennem en rørtuner er betydelig bedre end en DAB radio.

Mono er bestemt også godt, Bla. Buddy Holly beviser hvor god lyd der kunne laves i 1958 / 59
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Struktør » fre 28. dec 2018 21:17

Nu kan jeg godt lide at lytte til Madsen... Så anfægtet af, at han, for nogen en misbilligelse, for andre som mig, lidt træls, flytter til P5... Hmm... Ingen DAB her... Men heldigvis har jeg en Marantz NA6005 som jeg købte for laaang tid siden, og her til aften har jeg (endelig) koblet den på det trådløse netværk, hentet en app, så nu kan jeg høre netradio... Bevares... ikke i samme kvalitet som mine cd’er og vinyler... Men glæden ved musikken er så levende her hos mig, så smilet er fra øre til øre... Så beklager, P5 vil fremadrettet også kunne høres her på matriklen... :Skor:

Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf nhj4 » fre 28. dec 2018 21:24

Struktør skrev:Nu kan jeg godt lide at lytte til Madsen... Så anfægtet af, at han, for nogen en misbilligelse, for andre som mig, lidt træls, flytter til P5... Hmm... Ingen DAB her... Men heldigvis har jeg en Marantz NA6005 som jeg købte for laaang tid siden, og her til aften har jeg (endelig) koblet den på det trådløse netværk, hentet en app, så nu kan jeg høre netradio... Bevares... ikke i samme kvalitet som mine cd’er og vinyler... Men glæden ved musikken er så levende her hos mig, så smilet er fra øre til øre... Så beklager, P5 vil fremadrettet også kunne høres her på matriklen... :Skor:

Med venlig hilsen
Birger

Netradio er nu ikke værst, efter mange forbedringer i min netradio så lyder det ret godt vis ellers man finder vel lydende kanaler, cd´en er nu nummer 1 her, ellers kan det godt være noget skod lort til lyd, nogle kanaler er så kraftige i signaler at man næsten ikke kan skrue ned til et nivo der er til og lytte på vis man vil høre det lavt.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Gah » fre 28. dec 2018 23:11

Fantastisk så mange halve sandheder og postulater som flyver rundt i denne tråd.
Nej DAB+ vil aldrig, selv ikke i den bedste kvalitet kunne konkurrere med Analog FM eller netradio.

Men DR har faktisk her inden for de sidste måneder kraftigt forbedret netradio lydkvaliteten, hvis at man ved hvor at man skal finden den.
Mange bruger TuneIn som netradio kilde, men TuneIn sender DR ud i en dårlig kvalitet, men den er dog bedre end DAB+.
Hvis at man skal have den bedste DR kvalitet, så skal man bruget deres egen radio app og indstille den på høj lydkvalitet.
Man kan også bruge DR’s direkte links og vælge MP3 høj eller endnu bedre AAC høj, her får man på DR2 320 kbps dvs en rigtig fin kvalitet.
Men det skal dog lige bemærkes, at de direkte links bortset fra P2, har en lavere lydkvalitet end den som de bruger i deres app, men den er dog stadigvæk bedre end DAB+.

Hvis at alting skal være lettere og rigtigt godt så kan man købe en Sonos Connect og tilslutte den vintage anlægget.
Det er lidt hemmeligt endnu, men på Sonos tester DR lige nu en speciel Sonos app hvor at alle kanaler afspilles i rigtig god kvalitet, dvs. lysår bedre end DAB+ kvaliteten, for øvrigt så kan man i denne Sonos app finde tusindvis af podcasts som meget let kan tilgås.
Vil man have tilgang til DR’s programmer i samme gode kvalitet til en billigere penge, så kan man købe en Chromecast Audio til ca. 300,- kr. og tilslutte den Vintage Stereo anlægget.

Alt dette kræver selvfølgelig at man har WiFi og en iOS eller androide enhed til betjening.
Men man kan efterhånden let og billigt få tilgang til alle DR’s programmer i en fornuftig / rigtig god kvalitet.

Link til DR,s direkte radio links, det skal dog lige siges at lydkvaliteten er endnu bedre i deres Sonos / egen app.
DR appen må i selv finde på jeres respektive telefoner / iPads.

https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/d ... paa-nettet
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Torben » lør 29. dec 2018 03:09

jeg mener at DR nok laver net lyd - og bruger en masse tid på det!
Det betyder bare ikke at de vedligeholder og forbedrer FM båndet.
At DR leger med Netradio - og DAB ved vi godt, det bliver bare ikke den FM de er forpligtet til at vedligeholde bedre af!
Og det er jo det tråden handler om!
FM
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » lør 29. dec 2018 11:02

Torben skrev:jeg mener at DR nok laver net lyd - og bruger en masse tid på det!
Det betyder bare ikke at de vedligeholder og forbedrer FM båndet.
At DR leger med Netradio - og DAB ved vi godt, det bliver bare ikke den FM de er forpligtet til at vedligeholde bedre af!
Og det er jo det tråden handler om!
FM
Hilsen Torben


Netop.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Gah » lør 29. dec 2018 12:01

MaxJ skrev:
Torben skrev:jeg mener at DR nok laver net lyd - og bruger en masse tid på det!
Det betyder bare ikke at de vedligeholder og forbedrer FM båndet.
At DR leger med Netradio - og DAB ved vi godt, det bliver bare ikke den FM de er forpligtet til at vedligeholde bedre af!
Og det er jo det tråden handler om!
FM
Hilsen Torben


Netop.



Måske rigtigt nok, men så kan i jo se mit indlæg som en beskrivelse af hvordan man fortsat kan lytte til fx. Madsen på P5 i en god lyd kvalitet.
En lydkvalitet som der er meget bedre end DAB+ og på højde med det Analoge FM signal.
;) ;)
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » lør 29. dec 2018 12:03

Gah skrev:
MaxJ skrev:
Torben skrev:jeg mener at DR nok laver net lyd - og bruger en masse tid på det!
Det betyder bare ikke at de vedligeholder og forbedrer FM båndet.
At DR leger med Netradio - og DAB ved vi godt, det bliver bare ikke den FM de er forpligtet til at vedligeholde bedre af!
Og det er jo det tråden handler om!
FM
Hilsen Torben


Netop.



Måske rigtigt nok, men så kan i jo se mit indlæg som en beskrivelse af hvordan man fortsat kan lytte til fx. Madsen på P5 i en god lyd kvalitet.
En lydkvalitet som der er meget bedre end DAB+ og på højde med det Analoge FM signal.
;) ;)


Alt er vist bedre end DAB. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Struktør » lør 29. dec 2018 12:25

https://ing.dk/artikel/fm-sluk-staten-sparer-haandoerer-kan-ikke-genbruge-frekvenserne-211761
Syntes faktisk denne artikel fra ingeniøren beskriver ganske udmærket tingenes tilstand. Vi kan ikke snakke FM uden også at tage netradio/DAB/DAB+ med indover... Men jeg er selv fortaler for et velfungerende FM radio... Indtil et bedre, billigere alternativ kommer (måske aldrig, og dog... Netradio?). Som artiklen jeg henviser til også beskriver i en grå boks til højre, DAB/+ radio vil være bedre kvalitet end FM... Men det afhænger af bit raten der udsendes, og her sparer man lige så nidkært som andre steder i vores “velfærd”.

Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Gah » lør 29. dec 2018 13:26

Struktør skrev:https://ing.dk/artikel/fm-sluk-staten-sparer-haandoerer-kan-ikke-genbruge-frekvenserne-211761
Syntes faktisk denne artikel fra ingeniøren beskriver ganske udmærket tingenes tilstand. Vi kan ikke snakke FM uden også at tage netradio/DAB/DAB+ med indover... Men jeg er selv fortaler for et velfungerende FM radio... Indtil et bedre, billigere alternativ kommer (måske aldrig, og dog... Netradio?). Som artiklen jeg henviser til også beskriver i en grå boks til højre, DAB/+ radio vil være bedre kvalitet end FM... Men det afhænger af bit raten der udsendes, og her sparer man lige så nidkært som andre steder i vores “velfærd”.

Med venlig hilsen
Birger


Jeg mener også at DAB radio er en dødssejler, som om nogle år kan parkeres ved siden af IC4 togene.
Og så irriterer det mig, når der skrives at lydkvaliteten kan være bede på DAB end på FM båndet.
Grunden til at dette skrives, er fordi at dem som skal sælge DAB, siger at DAB ikke skratter på samme måde som når en FM radio er tilsluttet en dårlig antenne eller er indstillet skævt på radio stationen, ergo derfor har DAB en bedre lydkvalitet.

Og når der skrives at lydkvaliteten er bedre på DAB, så skrives der ikke noget om at bitraten som DAB og DAB+ afspiller ved, internationalt er bestemt til at være meget lav, og derfor mangler DAB dynamik og åbenhed og luft i lydbilledet.
Dette overses fuldstændigt når man omtaler DAB som FM radio overlegent, her tænkes der kun på antenne/indstillings skrat.

Så den tekniske konklusion er, ja DAB forvrænger ikke på samme måde som en FM tuner med dårlig antenne og som er skævt indstillet på frekvensen, men den kommer aldrig til at lyde lige så godt som en god analog FM tuner.

Nu er der så sket det, inden for de sidste få måneder, og som jeg har skrevet tidligere, at DR’s netradio har taget et stort lydkvalitets skridt fremad, ved på udvalget platforme at have hævet bitraten, så hvis at man lytter til netradio via de rigtige App’s / links så er lydkvaliteten på højde med de gode gamle analoge FM tunere.
Senest rettet af Gah lør 29. dec 2018 15:04, rettet i alt 1 gang.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » lør 29. dec 2018 14:11

DAB skratter og forvrænger ikke lige som FM radio på en dårligantenne. - Nej det gør den ikke, den siger slet ikke noget.

Min FM radio skratter sgu ikke. Den er trods alt også "kun" 52 år gammel. :-) McIntosh MR71. Men er stadig klart bedre en det digitale l*rt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster