FM-båndet er ikke dødt endnu

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf spuncut » lør 29. dec 2018 17:50

Såvidt jeg har kunnet finde ud af anvender DAB kodekset MP2, mon der menes MP2 Layer 3, eller det som vi i daglig tale kalder for MP3?
DAB+ anvender HE-AAC (High Efficiency-Advanced Audio Codec) også kaldet AAC+, som kan levere en højere lydkvalitet ved en lavere bitrate end MP3. 64kbps AAC+ svarer dog ikke helt til 128kbps MP3.
DAB-systemet har mulighed for en bitrate på 128kbps og besidder et fejlretningssystem i stil med det der findes i diverse CD-afspillere.
FLAC kodekset er tabsfrit, MP3 mister noget information afhængig af bitrate. 320kbps MP3 er pretty darn close, men der er alligevel noget mudren i fx. gengivelse af et bækken på fine optagelser. Desværre er det sådan med de fleste tabsgivende kodeks at de topper i kvalitet ved en given båndbredde. MP3 topper mellem 320 og 512kbps og selv om man encoder ved 2Mbps ændrer det ikke nævneværdigt på gengivelsen af Dave Weckl's fine bækkenarbejde, desuden er filen ved at være oppe i en størrelse hvor man lige så godt kan anvende FLAC og helt undgå tab. Såvidt jeg har læst mig frem til så topper HE-AAC kodekset allerede ved 96kbps, hvilket uden tvivl bliver defacto max. broadcast-bitrate. Hvis vi så vælger at tro på at HE-AAC næster svarer til dobbelt op på bitrate ift. MP3 ender vi op med en kvalitet der svarer til ca. 192kbps MP3 når bølgerne går højt, hvilket som bekendt ikke er vær at skrive hjem efter. Desuden er der jo intet i vejen for at indholdsleverandøren, af økonomiske årsager, vælger en endnu lavere bitrate. DAB+ bliver næppe en signalkilde der bliver værd at lytte til over Hi-Fi-anlægget men sikkert udmærket på køkkenradioen. Sammenligningen med IC4 togene er nok ikke helt ved siden af.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster