FM-modtagelse

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Rysz » fre 15. jul 2016 00:44

Det var i forhold til tidligere indlæg, hvor der gøres opmærksom på, at split-antennen passer på 300 Ohm indgangen.

Så gik jeg basalt set ud fra, at der skulle en adapter på til 75 Ohm indgangen.

Jeg har 4 FM tunere, jeg gerne vil have et bedre signal på. Pt. hænger der en tynd ledning og dingler bag møblet, men signalet er naturligt nok noget støjfyldt.

Alternativet er selvfølgelig at etablere en bedre antenne unders tagpladerne og så grene ud.
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jul 2016 00:53

I min optik er der kun én fed måde at trække bedst muligt signal ind- og det er egentlig ret enkelt, nemlig at bruge en udendørs antenne (af den go'e gamle slags med 3-5 elementer - stikke den højt op i luften, jo højere jo bedre. Sætte dens retning lige på den foretrukne sender og føre kablet fra antennen lige ned i tuneren. Dette vil i givet fald være til 75 ohms-antenneindgangen. -D
Er det ikke muligt at sætte antenne op udendørs, så er det ok under tagpladerne, men ikke helt så godt. Det bliver under alle omstændigheder bedre end at have en løs ledning hængende bagpå.

Man kan så håbe, at der ikke står en kornsilo eller andet blokende/skyggende i vejen for signalet.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. jul 2016 00:56

Rysz skrev:Det var i forhold til tidligere indlæg, hvor der gøres opmærksom på, at split-antennen passer på 300 Ohm indgangen.

Så gik jeg basalt set ud fra, at der skulle en adapter på til 75 Ohm indgangen.

Jeg har 4 FM tunere, jeg gerne vil have et bedre signal på. Pt. hænger der en tynd ledning og dingler bag møblet, men signalet er naturligt nok noget støjfyldt.

Alternativet er selvfølgelig at etablere en bedre antenne unders tagpladerne og så grene ud.


Jeg ville da nok mene, at hvis du står med en 300ohms antenne (split-kabel til et T) - så skal den vel bare sættes i 300ohms indgangen på tuneren - som jeg læser det, som du skriver, så vil du have en sådan over i 75ohmsindgangen - og det forstår jeg så ikke helt.

Kan nogen på konsumersprog forklare lidt her?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM-modtagelse

Indlægaf spuncut » fre 15. jul 2016 01:16

Rysz skrev:Det var i forhold til tidligere indlæg, hvor der gøres opmærksom på, at split-antennen passer på 300 Ohm indgangen.

Så gik jeg basalt set ud fra, at der skulle en adapter på til 75 Ohm indgangen.

Jeg har 4 FM tunere, jeg gerne vil have et bedre signal på. Pt. hænger der en tynd ledning og dingler bag møblet, men signalet er naturligt nok noget støjfyldt.

Alternativet er selvfølgelig at etablere en bedre antenne unders tagpladerne og så grene ud.

Som tidligere beskrevet har splitantennen eller den åbne dipol en impedans på 75 Ohm.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Captain Phoenix » fre 15. jul 2016 08:08

Fredmarantz skrev:
Rysz skrev:Det var i forhold til tidligere indlæg, hvor der gøres opmærksom på, at split-antennen passer på 300 Ohm indgangen.

Så gik jeg basalt set ud fra, at der skulle en adapter på til 75 Ohm indgangen.

Jeg har 4 FM tunere, jeg gerne vil have et bedre signal på. Pt. hænger der en tynd ledning og dingler bag møblet, men signalet er naturligt nok noget støjfyldt.

Alternativet er selvfølgelig at etablere en bedre antenne unders tagpladerne og så grene ud.


Jeg ville da nok mene, at hvis du står med en 300ohms antenne (split-kabel til et T) - så skal den vel bare sættes i 300ohms indgangen på tuneren - som jeg læser det, som du skriver, så vil du have en sådan over i 75ohmsindgangen - og det forstår jeg så ikke helt.

Kan nogen på konsumersprog forklare lidt her?

Vh
Freddy

Åben dipol = 75 ohm
Lukket dipol (se foto) = 300 ohm

antenna_folded_dipole.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Rysz » fre 15. jul 2016 09:41

Så giver det mening :-)

Tak for det Claus.
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: FM-modtagelse

Indlægaf spuncut » fre 15. jul 2016 13:56

Hej Rysz
Håber ikke at du får lige så meget støj på din modtagelse som der er i denne tråd :Thumpsup:
Hvilket kabel har du tænkt at anvende fra tuneren til antennen? og hvor langt?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Rysz » fre 15. jul 2016 16:19

Spuncut: Livet er fyldt med støj. Det handler om at sortere det relevante fra :lol:

I første omgang bliver der lige sat en splitantenne op på kontoret. Det er her jeg bruger tuneren mest.

Senere vil jeg have lavet en ordentlig installation med fordeling på loftet og rundt til de fire lokationer (måske 5) i huset. Kablet bliver Triax KOKA 500 med F-connector montering og Triax splitter. Maks kabellængde bliver 25-30 meter.

Vil prøve med antennen på loftet i første omgang, når jeg får installationen lavet. Så må vi se hvad signalstyrken kan blive. Vi har en DR hjælpersender 2 km herfra (Hobro) og både ANR Aalborg, samt Radio ABC/Alfa har en sender placeret mindre end 25-30 km væk. Så er vi vist dækket ind. Nibenitten radio er da meget hyggelig, men den får jeg vist ikke hævet på de her kanter. Savner Radio Fjord, men den tid er forbi :roll:

Tuneren er en Denon TU800. Desværre ikke vintage. Mit primære bevægelsesområde er fra 1986/87 og frem til 94/95, da der her min ungdom og hifi-interesse starter. Har faktisk 3 TU800 til at køre, samt en Technics ST-G70.
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: FM-modtagelse

Indlægaf Henrik B. » fre 8. jul 2022 10:11

Rysz skrev:Tuneren er en Denon TU800. Desværre ikke vintage. Mit primære bevægelsesområde er fra 1986/87 og frem til 94/95, da der her min ungdom og hifi-interesse starter. Har faktisk 3 TU800 til at køre, samt en Technics ST-G70.


Du må have fat i en ONKYO T-9090mkII, så er Nibenitten intet problem. Og med 2 antenneindgange kan du vælge at give den en ekstra antenne, rettet mod én speciel station, hvis det kniber. ;)
Henrik B.
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 maj 2015
Lokalitet: Vejle

Foregående

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster