Min tuner "by night"

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. sep 2021 22:11

Hej Tonni!

Tak for det :thumbsup: - jeg er svært glad for den og jeg er helt vildt spændt på, hvordan den går i spænd med mine radiosignaler og mit anlæg, når jeg engang får den tilbage. Jeg har fragtet den ned til "Arnborg" - som har den rette know how og de rette instrumenter til opgaven. Dette kombineret med servicemanualen og oplysningerne fra Jan kan vel ikke slå fejl. :p . Bare udseendet af den kan også få mig helt op at ringe.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Tonni » ons 29. sep 2021 23:11

Fredmarantz skrev:Hej Tonni!

Tak for det :thumbsup: - jeg er svært glad for den og jeg er helt vildt spændt på, hvordan den går i spænd med mine radiosignaler og mit anlæg, når jeg engang får den tilbage. Jeg har fragtet den ned til "Arnborg" - som har den rette know how og de rette instrumenter til opgaven. Dette kombineret med servicemanualen og oplysningerne fra Jan kan vel ikke slå fejl. :p . Bare udseendet af den kan også få mig helt op at ringe.....

Vh
Freddy

Ja jeg er også spændt på hvilke oplevelser der venter...
Faktisk var den eneste årsag, til jeg ikke bød ind, at jeg ikke har en mulighed for en ordentlig rive...
Og det kræver sådan en tuner, for at yde sit bedste.
Jeg tror du har noget rigtig godt i vente. Uanset om du vælger mono, eller stereo...
Udseendet kan vi kun være enige i. Man bliver helt våd...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. okt 2021 01:54

fortællingen om Telefunken Ballempfängeren fortsætter her i denne tråd:

viewtopic.php?f=662&t=14961&p=132119#p132119

Det begyndte at afvige for meget fra "Min tuner by night".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Louis » ons 1. feb 2023 21:43

Jeg har købt en McIntosh mr-78 da jeg altid gerne ville have en til mit McIntosh sæt. Og nu var den der, i min baghave. Den var på ingen måde gratis, men efter havde jeg har læst skulle den være en af de absolut fineste tunere der er lavet.

Jeg har er problem. Skalaen er lidt beskidt, men jeg ved ikke rigitg om jeg "tør" rense den. Hvis jeg skulle samle mig mod til hvordan skal jeg så gøre det uden at rense alt skriften af?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » ons 1. feb 2023 21:46

Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. feb 2023 02:49

På dette nedenstående link fortæller og viser "Vintage Pete" - med mange billeder, hvordan han gør med restaureringen af front + glas - lamper mv. på en MR78. Måske kan du hente noget inspiration der.? Det kræver dog lige at man har oprettet en bruger.

https://www.audioaficionado.org/showthr ... light=mr78

Ellers kan jeg nu godt forstå din ængstelse/bekymring for skalaglas og evt. udviskning og beskadigelse af tal og bogstaver. Det ville jo være en ren katastrofe at beskadige.
På min Marantz 10B er skalaglasset også en yderst delikat affære. Det er nærmest en regel, at skalaglassene (2 stk) er godt støvede og trænger til rengøring efter alle disse år. Flere har forsøgt med deres 10b'er og er desværre kommet til at fjerne tallene på skalaen - de sidder ualmindeligt løst og der skal nærmest bare et pust til....og de er væk :QQS:

Jeg gik i sin tid yderst forsigtigt til værks og rengjorde på kirurgisk vis med en vatpind og en pincet samt en lille klud - men det var et pillearbejde uden lige. Jeg passede godt på - og det lykkedes faktisk.

Nu ved jeg ikke, hvordan det er med det yderste frontglas på en MR78 - men er der ingen print/tal - så er det vel lige ud ad landevejen?

Og i øvrigt - tillykke med den imponerende og flotte tuner!!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Louis » tors 2. feb 2023 11:17

Fredmarantz skrev:På dette nedenstående link fortæller og viser "Vintage Pete" - med mange billeder, hvordan han gør med restaureringen af front + glas - lamper mv. på en MR78. Måske kan du hente noget inspiration der.? Det kræver dog lige at man har oprettet en bruger.

https://www.audioaficionado.org/showthr ... light=mr78

Ellers kan jeg nu godt forstå din ængstelse/bekymring for skalaglas og evt. udviskning og beskadigelse af tal og bogstaver. Det ville jo være en ren katastrofe at beskadige.
På min Marantz 10B er skalaglasset også en yderst delikat affære. Det er nærmest en regel, at skalaglassene (2 stk) er godt støvede og trænger til rengøring efter alle disse år. Flere har forsøgt og er desværre kommet til at fjerne tallene på skalaen - de sidder ualmindeligt løst og der skal nærmest bare et pust til....og de er væk :QQS:

Jeg gik i sin tid yderst forsigtigt til værks og rengjorde på kirurgisk vis med en vatpind og en pincet samt en lille klud - men det var et pillearbejde uden lige. Jeg passede godt på - og det lykkedes faktisk.

Nu ved jeg ikke, hvordan det er med det yderste frontglas på en MR78 - men er der ingen print/tal - så er det vel lige ud ad landevejen?

Og i øvrigt - tillykke med den imponerende og flotte tuner!!

Vh
Freddy


Jeg har været tråden igennem og jeg synes kun der nævnes at glasset er blevet renset. Jeg må prøve at skille det ad og se hvor galt det er. Der er to lag glas og det er det inderste.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Louis » tors 2. feb 2023 21:28

Operationen var succesfuld. Skriften blev hængende.

Jeg er altid så helvedes nervøs når jeg skal have de glasfronter af McIntosh grej.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. feb 2023 21:31

Den er fiseme flot!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf NikonSP » tors 2. feb 2023 21:36

Absolut feeed at se på og garanteret også at høre på :thumbsup: :thumbsup:
Tillykke med den.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Louis » tors 2. feb 2023 21:38

Fredmarantz skrev:Den er fiseme flot!

Vh
Freddy


Altså, jeg var sådan lidt modløs da jeg købte den. Får man brugt en tuner idag. Men JA, det gør man. Og Føj hvor den lyder godt, den tager virkelig signal ind og holder stereosignalet klippet stabilt.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » tors 2. feb 2023 21:42

Du skulle næsten have oplevet den da DR sendte analogt fra Gøngemosen. Jeg har en MR71 og der var stor forskel fra Gøngemosen til og til det nuværende digitale møj.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. feb 2023 21:46

Ja, en god tuner giver adgang til noget god lyd på visse stationer og visse programmer. Selv holder jeg af at lytte til P1/P2 aften. Jazz- klassisk osv natsværmer, natradio er også altid godt . På kvalitetsradiotransmission er det efter min mening stadig en oplevelse st lytte til en tuner af høj kvalitet.

Gad sgu godt sådan en MR78, men jeg har vist nok.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. feb 2023 21:49

Og "ja" Gøngemoselyden" var i topklasse over hele linjen. Men som jeg skriver ovenfor, så er der stadig programmer og kanaler, hvor lyden er rigtig god, synes jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » tors 2. feb 2023 22:11

Fredmarantz skrev:Og "ja" Gøngemoselyden" var i topklasse over hele linjen. Men som jeg skriver ovenfor, så er der stadig programmer og kanaler, hvor lyden er rigtig god, synes jeg.

Vh
Freddy


Ja da, jeg siger bare at i gamle dage. Der kunne nakkehårene rejse sig når der var direkte transmissioner og på jazz og klassiske stationer.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster