Marantz 23

Tuner/Radio i alle afskygninger

Marantz 23

Indlægaf B&O Vintage » man 10. okt 2016 06:41

En anden lykkelig ejer har lagt denne Marantz 23 op. Hi-Fi Sherman Tank.
14606555_10211126315617779_7726514121785165066_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Marantz 23

Indlægaf henhlars » man 10. okt 2016 13:01

:OLO: Tillykke

Her er vist dømt: langt fra lyttetræthed.
Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Marantz 23

Indlægaf B&O Vintage » man 10. okt 2016 14:26

Åh nej den er ikke min , desværre. Blot en andens Marantz.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Marantz 23

Indlægaf Fredmarantz » man 10. okt 2016 23:33

For at få bare lidt kød på denne tråd, så vil jeg prøve at fortælle lidt om Marantz 23.

Marantz 23 er produceret i Japan, hos Standard Radio co-operation i ca. 1971. Den er designet (som alle de klassiske Marantz) i USA -

Den er den rene FM/AM-tuner i en Marantz-serie, som bestod af model 22 - 23 - 24- 25 - 26 - 27 - 28 og 29.
(alle modeller, undtaget model 23 Tuner - var stereo receivere af forskellig drøjde - en enkelt eller to havde fået en pladespiller sat ned i toppen.

Alle disse modeller var Marantz allerførste tiltag med outsourcing - alle er bygget på Licens i Japan, som tidl skrevet.

De er ikke det heldigste i design og finish - detaljerne er lidt grove - tydeligvis noget, som Japanerne lige skulle vænne sig til. Lyden på de forskellige modeller er for så vidt ok - men sætter ikke nye standarder - især ikke, hvis man sammenlginer med både tidligere og senere Marantz. Model 22 Stereoreceiver er nok der, hvor man får mest - det er en ret velbygget og robust - vellydende receiver. Model 23 er den eneste FM-tuner i serien. Der er importeret ganske få model 23 til DK - måske 10-15 stykker og jeg har viden om i hvert tilfælde 3, som har overlevet tidens tand her i DK - den ene står hos mig og er i god form. Det er ikke den model, som vi jager mest.....men den har Marantz-historisk betydning.

Model 23 er på alle måder en ganske ordinær tuner - lyder ok - bygget med diskrete komponenter hele vejen. Den kunne fås med to forskellige skala-farver (baglyst) - hhv. en grøn og en blå. Dem, vi fik i DK var blå. Den, som der er et billede af i starten af tråden ser ud til at være med grønlig skala. Jeg er dog ikke sikker - synes, det ligner en blanding....hmmmm
Skalapinden er en hvidmalet rund metalpind. Der er ikke scope i tuneren. Lyskassen er lavet i metal :Thumpsup:

Der var på et tidspunkt i det gamle High fidelity's dage en sort/hvid besøgsartikel hos en mand, som havde en sådan model 23 - den blev højt besunget af bladet og blev betragtet som værende en meget spændende og luxusbetonet tuner. ;)

lidt mere om den her: http://www.classic-audio.com/marantz/0023.html (nogle af oplysningenre er ikke helt korrekte)

og her lidt Youtube-show-off: https://www.youtube.com/watch?v=95S3Gr2t-5s

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 23

Indlægaf ole n 84 » tirs 11. okt 2016 07:37

Fredmarantz skrev:For at få bare lidt kød på denne tråd, så vil jeg prøve at fortælle lidt om Marantz 23.

Marantz 23 er produceret i Japan, hos Standard Radio co-operation i ca. 1971. Den er designet (som alle de klassiske Marantz) i USA -

Den er den rene FM/AM-tuner i en Marantz-serie, som bestod af model 22 - 23 - 24- 25 - 26 - 27 - 28 og 29.
(alle modeller, undtaget model 23 Tuner - var stereo receivere af forskellig drøjde - en enkelt eller to havde fået en pladespiller sat ned i toppen.

Alle disse modeller var Marantz allerførste tiltag med outsourcing - alle er bygget på Licens i Japan, som tidl skrevet.

De er ikke det heldigste i design og finish - detaljerne er lidt grove - tydeligvis noget, som Japanerne lige skulle vænne sig til. Lyden på de forskellige modeller er for så vidt ok - men sætter ikke nye standarder - især ikke, hvis man sammenlginer med både tidligere og senere Marantz. Model 22 Stereoreceiver er nok der, hvor man får mest - det er en ret velbygget og robust - vellydende receiver. Model 23 er den eneste FM-tuner i serien. Der er importeret ganske få model 23 til DK - måske 10-15 stykker og jeg har viden om i hvert tilfælde 3, som har overlevet tidens tand her i DK - den ene står hos mig og er i god form. Det er ikke den model, som vi jager mest.....men den har Marantz-historisk betydning.

Model 23 er på alle måder en ganske ordinær tuner - lyder ok - bygget med diskrete komponenter hele vejen. Den kunne fås med to forskellige skala-farver (baglyst) - hhv. en grøn og en blå. Dem, vi fik i DK var blå. Den, som der er et billede af i starten af tråden ser ud til at være med grønlig skala. Jeg er dog ikke sikker - synes, det ligner en blanding....hmmmm
Skalapinden er en hvidmalet rund metalpind. Der er ikke scope i tuneren. Lyskassen er lavet i metal :Thumpsup:

Der var på et tidspunkt i det gamle High fidelity's dage en sort/hvid besøgsartikel hos en mand, som havde en sådan model 23 - den blev højt besunget af bladet og blev betragtet som værende en meget spændende og luxusbetonet tuner. ;)

lidt mere om den her: http://www.classic-audio.com/marantz/0023.html (nogle af oplysningenre er ikke helt korrekte)

og her lidt Youtube-show-off: https://www.youtube.com/watch?v=95S3Gr2t-5s

Vh
freddy


Spændende læsning.
ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Marantz 23

Indlægaf B&O Vintage » tirs 11. okt 2016 19:01

Ja det må man sige. Den er altså en M O N O. I 1971, var det ikke lidt umoderne? Den ser voldsomt stor ud.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Marantz 23

Indlægaf Fredmarantz » tirs 11. okt 2016 19:11

Det er en stereo-tuner.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 23

Indlægaf B&O Vintage » tirs 11. okt 2016 19:51

Ja det kan jeg se , alle de andre var M O N O ! True?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Marantz 23

Indlægaf Fredmarantz » tirs 11. okt 2016 19:56

Nej - alle de ovenfor nævnte modeller er stereo.

Marantz har kun lavet mono, når det var monosluttrin (model 2,5,9,14 og 16M) samt mono-forforstærkeren model 1

alt, hvad der kaldes receivere og tunere fra Marantz er stereo - uden undtagelser.

Tilføjelse: Der er lavet lidt mere mono , men det tilhører en senere epoke - sluttrin som fx MA-5 - MA-24 - MA-9 - MA-500 osv..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 23

Indlægaf Fredmarantz » tirs 11. okt 2016 19:58

Hvad får dig til at tænke, at der er mono-ting i blandt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 23

Indlægaf B&O Vintage » ons 12. okt 2016 08:02

Måske har jeg fået hjerneblødning men der er noget som tricker min hjerne i denne sætning:
Den er den rene FM/AM-tuner i en Marantz-serie, som bestod af model 22 - 23 - 24- 25 - 26 - 27 - 28 og 29.
(alle modeller, undtaget model 23 Tuner - var stereo receivere af forskellig drøjde -
23 er således en stereo tuner.
Resten er stereo receivers.
Intet Mono. Blot en deadend i min hjerne. :shock:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Marantz 23

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. okt 2016 08:38

mon ikke vi alle har det i ny og næ :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster