Monark AM-FM 551

Tuner/Radio i alle afskygninger

Monark AM-FM 551

Indlægaf Dalgas » tirs 27. dec 2016 22:04

"Fandt" sådan en gammel fætter på mine forældres loft.

http://www.radiomuseum.org/r/linnet_monark_am_fm_551.html

I følge min far har den virket men det gør den ikke mere.

Er det bøvlet værd at få den repareret? Jeg ved ikke meget om elektronik og intet om rør. Ved dog at man skal passe på med at pille i en rørforstærker pga. højspænding. Men jeg vil da prøve at tjekke rørene - kunne jeg være så heldig at det "bare" er dem der er gået?
Dalgas
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 apr 2016
Lokalitet: Randers

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf MaxJ » tirs 27. dec 2016 22:22

Den burde være til at reparere hvis den da fejler noget. Måske ladelytter og så kører den igen.

Diagram finder du her.

http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... iagram.png
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf tctla » tirs 27. dec 2016 22:41

Hej & Velkommen til Forumet.

Sådan en fin sag fra midten af 50'erne, skal man være forsigtig med, bare ukritisk at tilkoble strøm.
Hvis den har stået i mange år uden, at have være tilsluttet lysnettet, er der stor chance for, at elektrolytkondensatorerne i strømforsyningen tager skade, når de pludselig får "et spark bag i".
Nu har du jo så åbenbart gjort det alligevel, og det "store knald" er formentlig udeblevet ?
Heldigt nok !
Har du checket, om der rørene gløder, altså om de får spænding på gløde-tråden ?
Uheldigvis for dig, har denne radio U-rør, der er serieforbundne i glødestrøms-kredsen.
Lidt ligesom en gammel juletræs lyskæde.
Går een lampe, er der ingen lys i resten.
Hvis der ER glød i rørene, er der en mulighed for, at de ikke får anode-spænding.
Det er den høje forsynings-spænding, du nævner, som kan være (læs: er) farlig.
Der er indbygget en sikkerheds-anordning i strømforsyningen, som man kalder en Thermo-sikring.
Det er en modstand, som kan afbryde strømtilførslen, hvis noget bruger alt for megen strøm.
Det kan udgangs-forstærker røret UL41 for eksempel nemt gøre.
Både fordi, det var noget skrammel, der ikke holdt længe, men også fordi en overførings-kondensator (47nF) fra driver-røret UAF42 nemt kan være læk, og accelerere UL41 mod det uundgåelige.

Nu tænker jeg, at det ku' være rart, at vide hvordan du har tænkt dig, at tjekke rørene ?
Du kan i hvert tilfælde ikke bytte rundt på dem, for der er ikke 2 ens, og bytter du alligevel, så kommer vi nærmere til omtalte "Big-Bang".

EDIT:
Det slår mig pludselig:
Dette er et UNIVERSAL-apparat UDEN transformator i strømforsyningen.
Hvis du skiller det ad og sætter stikket i stikkontakten, har du 50% chance for, at få 240V vekselspænding direkte fra stikkontakten til chassiset.
"Big-Bang" kan så nemt indtræffe når, du sætter hånden på chassiset, og denne gang går det ud over dig, i stedet for elektrolyt-kondensatorerne.
Måske sku' du få een med elektronik-forstand til, at kigge på fyren !
Senest rettet af tctla tirs 27. dec 2016 22:49, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf Tonni » tirs 27. dec 2016 22:45

Uhh Pas lige lidt på med den der!
Hvis du ikke ved noget om elektronik i forvejen, kan den være ret farlig at rode med! Den er ikke galvanisk adskilt fra lysnettet. Det betyder at der er 50% chance for der er 230 Volt på metaldelene i dyret, afhængigt af hvordan stikket lige vender i stikkontakten! - Bare en advarsel! Tag ALTID ledningen ud af stikkontakten/forlængerledningen inden du prøver at lege!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf møffe » tirs 27. dec 2016 22:49

Tillykke med fundet. jeg plejer at sige , at næsten ligeguldig i hvilken mose eller mergelgrav man end måtte finde et L&L produkt, burde det stadig virke, thi så godt er de bygget...
Overdrivelse fremmer forståelsen.
Forudsætningerene for om man skal gå hele vejen med en sådan radio, ligger i to-tre ting: 1/Er skalaglasset intakt og teksten ikke tværet ud, 2/Er apparatet komplet (knapper og pynt) og 3/evt. affektionsværdi.
Da du allerede har haft den i kontakten, hvad skete der der så....?

1/Kom der lys i skala..?
2/ kom der grønt skær i det "magiske-øje"..?
3/ Var der brum/knas..?
4/ Helt og aldeles ingen ting..?
5/ Andre indtryk, syden, hvæsen fra apparatet eller lugt af et eller andet varmt..?
6/ sagde det BUM. ..?
7/ Kan det ses at der er glød i rørene..?

Det fornemmes måske lidt fjollet med den liste, med diagrammet i skødet og dine iagttagelser, kan jeg (eller flere herfra) guide dig langt hen ad vejen.

PAS PÅ: Hvis du fumler med den åben, så tjek som minimum med polsøger på apparates metaldele, at der IKKE er fase på disse.

Apparater til universaldrift har nemlig INGEN nettransformator til adslillelse fra lysnettet, men 220v er direkte på. den ene leder er lagt direkte til STEL, den anden går via en faldmodstand til glødekredsen, som er en serieforbindelse gennem alle rør og via skala lamper, dog er disse by-passed med en ntc, så der stadig vil være liv i radioen selv om en skalapære "går". Ligeledes ensrettes der også direkte fra 220v. de ønskede driftspændinger fremkommer gennem faldmodstande og elektrolyt for udglatning og filtrering.

SÅ: du skal være lidt vaks ved havelågen, hvis der skal komme liv i kassen.

MEN: oplist iagttagelser, og vi ser. Det kan være at den dør pga. udtværet skala-glas, og dårlig/ukomplet stand iøvrigt...

EDIT: De advarsler der er tikket ind i de andre indlæg, medens jeg skrev ovenstående SKAL tages ALVORLIGT.
Ellers kan det næste hi -fi du hører være "engle-sang" eller en ubehagelig brølende latter.. Mu-ha-ha..
Senest rettet af møffe tirs 27. dec 2016 22:53, rettet i alt 1 gang.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf tctla » tirs 27. dec 2016 22:50

Hej Tonni,

Nemlig !
SKIDE farlig at arbejde med uden en skille-transformer til, at isolere lysnettet fra.
Vi kom vist på den tanke på samme tid :thumbsup:

Edit:
..og møffe med.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf Dalgas » tirs 27. dec 2016 23:42

Jeg er her endnu :lol: - min viden om rørforstærkere er lille men husker en ting: Stikker du fingrene i en transistorforstærker siger du av - stikker du fingrene i en rørforstærker siger du aldrig av igen.

Googlede dyret og læste det om at der var spænding på hele chassiset og læste advarslen bag på kassen om at tage stikket ud inden bagbeklædningen fjernes.

Men jeg ignorerede den lille stemme i baghovedet der sagde "la' vær' med at sætte strøm på"!
Heldigvis gik det ikke helt galt, for der skete absolut ingenting. Intet lys i rørene eller scalalampen eller sus eller brum eller noget som helst.

Så næste skridt må nok blive at finde en - helst her i Østjylland - som ved hvad han har med at gøre. Kender i nogen?
Dalgas
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 apr 2016
Lokalitet: Randers

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf Tonni » ons 28. dec 2016 08:07

Sikring? - Det kunne godt være sådan een, der er gået til de evige jagtmarker.
Og FINT! - For så er der ikke nogle elektrolytter der kommer ud og siger "Kan du li fiskehørm?"!
Jeg vil gerne kaste et hurtigt kik på den. Men en egentlig renovering, har jeg desværre ikke lige tid til.

Inden du får for mange ideer med den, vil jeg også putte en smule malurt i bægeret.
Du kan ikke lige koble en CD på den. Eller en PC for den sags skyld. Og FM båndet lever, hvis politikerne får deres vilje, på lånt tid.
Hvis du vil have sjov med den, på lang sigt, skal du have bygget en FM sender. Måske en ide at besøge Tove, nede i Store Voldgade, og se om hun har sådan et kit? ;)
Hun har helt sikkert også loddekolbe, og hvad der ellers skal bruges...
Indrøm det bare. Din nysgerrighed kan slet ikke lade være..! :lol:

Nej. Nu skal jeg nok lade være med at irritere dig mere. Du har fået en PB...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Monark AM-FM 551

Indlægaf møffe » ons 28. dec 2016 10:45

Tonni skrev:Sikring? - Det kunne godt være sådan een, der er gået til de evige jagtmarker.
Og FINT! - For så er der ikke nogle elektrolytter der kommer ud og siger "Kan du li fiskehørm?"!
...


Sikringer går jo bare for sjov. Så den fejler garanteret intet, efter 60år på hø-loftet... :OLO:
Hvis apparatet kan bære det, dvs. at den er i usædvanelig flot og komplet stand, er der også en eller anden original på Lolland der fumler med den slags. men få nu (TONNI..?) til at vurdere projektet først.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: RetroBoy og 18 gæster