Jeg er altid i tvivl om, hvad jeg gerne vil høre eller opleve...hvorfor ved jeg egentlig ikke, men der ER så meget spændende og lækkert udstyr "derude" - at det kan være svært at vælge.
Tilmed har jeg ofte selv den oplevelse, at det er meget begrænset, hvor store forskelle på lydkvaliteten jeg kan høre, når det drejer sig om grej, som er bygget efter sammenlignelige principper og i sammenlignelig vægtklasse.
Fx kan jeg ikke høre synderlige forskelle mellem forskellige sluttrin og integrerede forstærkere, medmindre der er skiftet inden for få sekunder - i samme akustik og med samme musik og humør. Noget anderledes står det til med højttalere, hvor forskelle i lyden er anderledes slående - ligeledes, hvis man sammenligner klassisk rørlyd med klassisk transistorlyd. I disse tilfælde ville jeg godt kunne synes, at det kunne være meget interessant at lytte til hhv. det ene og det andet princip. Der KAN for mig også være hørbare forskelle med pick-up'er, men det er jeg alligevel ikke helt sikker på. (selvfølgelig forudsat at de er sammenlignelige, intakte og rigtigt sat op i armene).
Dette leder mig hen til, at det, som er mest interessant for mig, er det kulturhistoriske - det produktions - og distributionshistoriske.
Det kunne for mig være interessant at se nogle fine eksempler på udviklingen af - jah, lad os fx sige Sansui's ting fra AU-111 og frem til vi ikke længere er virkelig interesserede.
AU-111- AU-999 - AU-9500 - AU9900 - AU-11000 - AU20000 - AU-X1 - sådan en række - linet op evt. med låget af, så vi kan se ned i maskinrummene, ville være en stor oplevelse for mig :-).
Kunne også være snittet lagt med en anden vinkel. Nemlig en opstillet række af fine integrerede fra forskellige firmaer, hvor der var sammenlignelighed i både alder og "trin" på skalaen. Marantz- Akai - Luxman - Sony - B&O - Quad- Pioneer- Sansui - Kenwood - Technics - McIntosh - Accuphase for bare at nævne nogle..... m.a.o. nogle store spillere i midten af 70'erne.
Jeg har fx altid været ærgerlig over, hvordan fx Marantz alm. konsumerlinje blev fuldstændig udvandet hen mod 1980- og herefter i nogle år. Jeg ved godt, at Marantz jo havde deres Esotec-linje og deres Music Link-linje, meeeen ...
I tråd med det kunne det jo være interessant at man kunne få at se, hvad det egentlig var der foregik i den tid fra tungt grej - lavet af metal og træ - med skærmede kredse - og så langsomt over i plast og integrerede kredse uden afskærmning - med masonit-bunde osv....
Kunne også være interessant at få fremvist et "batteri" af stolte - imponerende spolemaskiner i toptrim, som kunne fremvises og måske endda spille.
Find selv på flere vinkler og temaer...som man siger.....
Receivere
Firkanals
Tonearme
elektrostathøjttalere
Jeg elsker musik, men nogle gange har jeg lige så meget lyst til at snuse rundt og kigge på nogle af de ting, som jeg husker - noget af det, som jeg aldrig fik anskaffet mig - men blot hørte eller læste om i kataloger og High Fidelity...
Måske et par debattimer- hvor der var nogle temaer, som vi kunne tage op og snakke om - ganske som man gør på et forum. Lidt venligt "klingekrydseri" kunne også være skægt.
Kunne også være lidt aktivitet på foredragsfronten. Jeg husker bl.a. Hackenbergs og Tophøjs "reconing og refoaming" - clinic samt Kenras' firkanals-showoff. Nogle af os har nogle særlige forudsætninger for at indvi os andre i nogle særlige mysterier med Vintagehifi - det kunne da være cool at overvære og måske endda lære noget.
Hvordan sætter man et apparat i stand efter at have modtaget et "hønsehus"-eksemplar?
Jeg kunne nok blive ved lidt endnu - men det var lige mine 25 Cents - og som Spuncut også altid har som fast motto: "Som altid IMO"
Vh
Freddy