Hvad vil vi gerne se/høre på Vintagehifi træf 2025

Re: Hvad vil vi gerne se/høre på Vintagehifi træf 2025

Indlægaf bjerager » man 20. jan 2025 13:05

haflermicro skrev:
Elway skrev:Nå, men så åbner jeg ballet for at få tråden til at flyde :lol:

Monsterreceiver: en Yamaha CR-3020. Kan evt akkompagneres af en Yamaha YP-D9 "matchende" pladespiller

Forforstærker: en nyligt erhvervet Marantz 7T.

Hvad tingene lige kunne sættes sammen med, være tematiseret over, eller shoot-outes med - er åbent. Men der er da et par byggeklodser....

Kom frisk kære forumfæller - vi har brug for masser af grej at sætte nogle gode præsentationer sammen af :Thumpsup:

Det gamle Yamaha fra sidst 70'erne og indtil ca. 1983 er topfedt lækkert udstyr...

Enig - siger ejeren af en C2x....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf bjerager » man 20. jan 2025 13:08

pqrannes skrev:En sammenligning mellem en lille håndfuld pickupper har vi endnu tilbage at prøve - det kunne nu være sjovt og interessant.

Enig - og monteret i et headshell kan det forholdsvist hurtigt skiftes. Eventuelt kunne man have to ens pladespillere tilsluttet samme forforstærker, og så skifte hurtigt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Elway » man 20. jan 2025 14:57

bjerager skrev:
haflermicro skrev:
Elway skrev:Nå, men så åbner jeg ballet for at få tråden til at flyde :lol:

Kom frisk kære forumfæller - vi har brug for masser af grej at sætte nogle gode præsentationer sammen af :Thumpsup:

Det gamle Yamaha fra sidst 70'erne og indtil ca. 1983 er topfedt lækkert udstyr...

Enig - siger ejeren af en C2x....

Og jeg har faktisk også en Yamaha CA-2010 (integreret, 1977-1979) på vej ind i samlingen...
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf X-ray » man 20. jan 2025 17:33

KenRas skrev:Tidlige transistor forstærkere, quasi-complimentære, fra 1970 eller tidligere

Spændende... :thumbsup:
Man må ikke glemme Sansui AU-555. Tandberg TR200 (receiver - eller Radio ;) ).
Begge modeller solgt i stort antal.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Louis » tirs 21. jan 2025 17:29

Tophøj skrev:Nu er jeg jo stor tilhænger af grej fra 70'erne og de tidlige 80'er. Med det sagt, så er der jo rigtig meget, nyere grej, dog stadig vintage, som også er lækkert. Trenden i mange vintage kredse er, når klientellet bliver yngre (naturlig udskiftning) så bliver grejet det også. Ikke at jeg har noget specifikt grej i tankerne, det var en strøtanke en tidlig søndag morgen.

Mvh Per

Jeg er egentligt enig med Per. Jeg synes vi har set rigtig meget lækkert grej gennem tiden. Det jeg synes er spændende er primært de store, dyre og/eller sjældne ting, man næsten aldrig set. Og der er altså også mange fede ting i 80'erne og 90'erne synes jeg.

Selv er jeg ikke så meget for shootouts, eller de mere "almindelige" ting. Men det er nok et spørgsmål om præference.

For mig handler det mest om at se og høre de ting jeg aldrig ser.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf highfive » ons 22. jan 2025 01:25

Hej kära vänner, det blir troligen tåg och bussresa för mig så det blir det något lättare packning...
Tänker att jag kan visa upp, det jag tar med mig på ”fri lek”. Jag tar med mig en svensk konstruktion tillverkad av svenska Audio Pro. Audio Pro TA 150 - receiver tung men ganska kompakt, så att jag får med den på tåg och buss Göteborg -Varde tur och retur. Se bild nedan.

Har precis anmält mig, skall bli gött att träffas igen!

Önskemål om vad jag vill se och höra. Brittiskt: QUAD ESL 57 högtalare, QUAD ll rörförstärkare.
LEAK rörförstärkare, Amerikanskt: SAE, Dynaco rörförstärkare. Danskt: F3Lyd högtalare, Bang Olufsen komplett set.

Med vänlig hälsning, highfive / Björn D

IMG_3997.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af highfive ons 22. jan 2025 17:09, rettet i alt 1 gang.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive

Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Indlægaf Elway » ons 22. jan 2025 12:03

KenRas skrev:Noget helt andet er: Hvad er folks holdning til at en præsentation, ud over musikken, også indeholder en (måske længere) fortælling om det man viser frem, tekniske forklaringer og lignende?

Da jeg præsenterede quadrofoni i Lyngby i 2022 brugte jeg en PowerPoint præsentation til forklare de tekniske aspekter omkring quadrofoni. Mit indtryk var at I tog godt imod det, men jeg har ikke oplevet andre gøre brug af PowerPoints.

...

Så hvad er jeres holdning til dette???

Min holdning - ikke nødvendigvis styregruppens - blot min egen, er at det bør være helt op til oplægsholderen selv. Ganske simpelt.

De der vælger at stille sig frem, slæbe grej og forberede sig på at stille sig op foran et kyndigt publikum, bør frit kunne sammensætte deres præsentation som de mener er bedst. Gøre det på den måde (indhold og form) som de føler mest effektivt giver den viden, nydelse, inspiration..... som de ønsker at formidle.

Det kan så være en praktisk udfordring at få en projektor eller lignende op at køre, men det må styregruppen så arbejde på hvis nogen efterspørger det. Der er naturligvis også en tidsmæssig begrænsning som man bør holde sig indenfor ift præsentationens længde - af hensyn til afviklingen af det samlede program.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf jenspp00 » lør 25. jan 2025 10:59

Jeg kunne godt tænke mig at høre:
1) En sammenlignende afspilning af Pink Floyd/DSOTM i den oprindelige quadrofoniske version fra 1972 op mod den seneste nye Dolby Atmos mixning (hvis ikke det betragtes som rent blasfemi)
2) En demo af set sæt Klipsch La Scala (helst AL5 modellen) drevet af ARC rørforstærker, gerne mod alternative horn)
jenspp00

Lokalitet: Allerød

Indlægaf KenRas » lør 25. jan 2025 13:39

jenspp00 skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre:
1) En sammenlignende afspilning af Pink Floyd/DSOTM i den oprindelige quadrofoniske version fra 1972 op mod den seneste nye Dolby Atmos mixning (hvis ikke det betragtes som rent blasfemi)

Det gør det 8)
Og styregruppen risikerer at blive dyppet i tjære og rullet i fjer, samt bortvist for altid, hvis vi stiller op med en moderne Dolby/Atmos SS receiver. Så det kommer ikke til at ske :|

Jeg fik for nogle år siden tilbudt at købe DSOTM i SQ format, men fik det aldrig gjort. Måske er tilbuddet stadig gældende? Jeg har den dog downloaded i et højopløseligt digital format, samplet fra en 1972 SQ version. Jeg har den også på en SACD hvor der også er et 5:1 surround mix, baseret på den oprindelige SQ version. Den lyder intet mindre end fantastisk på mit quad anlæg. Et Dolby/Atmos mix lyder sikkert godt, men er vel nok langt væk fra den oprindelige quad release.

Jeg præsenterede jo quadrofoni i 2022, så der er nok ikke den store stemning for det igen. Jeg har dog overvejet at medbringe min til den tid færdig-renoverede Sansui QRX-9001 til fri leg, men vi får se. Ellers er du, og andre, altid velkommen til at kigge forbi her ved Holbæk og lytte til quadrofoni.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf KenRas » man 27. jan 2025 22:30

Kære forumfæller :p

14 dage er der gået siden vi startede denne ønskeliste til årets træf. Bortset fra det som Elway og undertegnede har skrevet her i tråden, er det ret sparsomt hvad vi har fået af forslag til emner og tilbud om at præsentere.

Jeg håber da ikke at det var den her linje i første indlæg...

"Hvad kan jeg tilbyde at tage med og præsentere på træffet 2025."

...som afholder jer fra at skrive ønsker.

Den linje var ønsketænkning fra vores side, da det vil gøre et i forvejen stort arbejde lidt mindre. Men det virker som om alle sidder og dukker sig, lidt ligesom når der skal vælges ny formand i grundejerforeningen.

Så lad os få gang i ønskelisten, så vi kan begynde at få sat et program sammen :thumbsup:
Intet er helligt, så længe det er vintage...

På vegne af styregruppen (Elway, Captain Phoenix og KenRas)
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. jan 2025 00:00

Jeg er altid i tvivl om, hvad jeg gerne vil høre eller opleve...hvorfor ved jeg egentlig ikke, men der ER så meget spændende og lækkert udstyr "derude" - at det kan være svært at vælge.

Tilmed har jeg ofte selv den oplevelse, at det er meget begrænset, hvor store forskelle på lydkvaliteten jeg kan høre, når det drejer sig om grej, som er bygget efter sammenlignelige principper og i sammenlignelig vægtklasse.
Fx kan jeg ikke høre synderlige forskelle mellem forskellige sluttrin og integrerede forstærkere, medmindre der er skiftet inden for få sekunder - i samme akustik og med samme musik og humør. Noget anderledes står det til med højttalere, hvor forskelle i lyden er anderledes slående - ligeledes, hvis man sammenligner klassisk rørlyd med klassisk transistorlyd. I disse tilfælde ville jeg godt kunne synes, at det kunne være meget interessant at lytte til hhv. det ene og det andet princip. Der KAN for mig også være hørbare forskelle med pick-up'er, men det er jeg alligevel ikke helt sikker på. (selvfølgelig forudsat at de er sammenlignelige, intakte og rigtigt sat op i armene).

Dette leder mig hen til, at det, som er mest interessant for mig, er det kulturhistoriske - det produktions - og distributionshistoriske.

Det kunne for mig være interessant at se nogle fine eksempler på udviklingen af - jah, lad os fx sige Sansui's ting fra AU-111 og frem til vi ikke længere er virkelig interesserede.

AU-111- AU-999 - AU-9500 - AU9900 - AU-11000 - AU20000 - AU-X1 - sådan en række - linet op evt. med låget af, så vi kan se ned i maskinrummene, ville være en stor oplevelse for mig :-).

Kunne også være snittet lagt med en anden vinkel. Nemlig en opstillet række af fine integrerede fra forskellige firmaer, hvor der var sammenlignelighed i både alder og "trin" på skalaen. Marantz- Akai - Luxman - Sony - B&O - Quad- Pioneer- Sansui - Kenwood - Technics - McIntosh - Accuphase for bare at nævne nogle..... m.a.o. nogle store spillere i midten af 70'erne.

Jeg har fx altid været ærgerlig over, hvordan fx Marantz alm. konsumerlinje blev fuldstændig udvandet hen mod 1980- og herefter i nogle år. Jeg ved godt, at Marantz jo havde deres Esotec-linje og deres Music Link-linje, meeeen ... ;)
I tråd med det kunne det jo være interessant at man kunne få at se, hvad det egentlig var der foregik i den tid fra tungt grej - lavet af metal og træ - med skærmede kredse - og så langsomt over i plast og integrerede kredse uden afskærmning - med masonit-bunde osv....

Kunne også være interessant at få fremvist et "batteri" af stolte - imponerende spolemaskiner i toptrim, som kunne fremvises og måske endda spille.

Find selv på flere vinkler og temaer...som man siger.....

Receivere
Firkanals
Tonearme
elektrostathøjttalere

Jeg elsker musik, men nogle gange har jeg lige så meget lyst til at snuse rundt og kigge på nogle af de ting, som jeg husker - noget af det, som jeg aldrig fik anskaffet mig - men blot hørte eller læste om i kataloger og High Fidelity...

Måske et par debattimer- hvor der var nogle temaer, som vi kunne tage op og snakke om - ganske som man gør på et forum. Lidt venligt "klingekrydseri" kunne også være skægt.

Kunne også være lidt aktivitet på foredragsfronten. Jeg husker bl.a. Hackenbergs og Tophøjs "reconing og refoaming" - clinic samt Kenras' firkanals-showoff. Nogle af os har nogle særlige forudsætninger for at indvi os andre i nogle særlige mysterier med Vintagehifi - det kunne da være cool at overvære og måske endda lære noget.

Hvordan sætter man et apparat i stand efter at have modtaget et "hønsehus"-eksemplar?

Jeg kunne nok blive ved lidt endnu - men det var lige mine 25 Cents - og som Spuncut også altid har som fast motto: "Som altid IMO" :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KenRas » tirs 4. feb 2025 22:16

BUMP

Kære forumfæller.

Vi er stadig meget modtagelige for forslag til emner, grej, osv., til de 3 præsentationer.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Fredmarantz » tirs 4. feb 2025 22:29

æhhh- jeg kunne da godt forstille mig, at det kunne være lidt "anderledes", at jeg evt. medslæbte et par Phase Linear sluttrin...???

hhv Phase Linear 400 series I - og Phase Linear 400 Series II

Det er to lidt specielle sluttrin, som er bygget ganske anderledes end de fleste andre - masser af effekt og evne til at brænde højttalere af, hvis de gik i u-du :QQS: Heraf øgenavnet "Flame Linear".

Jeg har haft dem med før (på Hald) men det var kun til display. Begge mine eksemplarer er gennemrenoverede af Arnborg, som oplyser, at de begge er ultrastabile. Jeg har haft dem til at spille herhjemme uden nogen form for problemer. Der har nu indbygget relæ og de er på alle måder sikret mod nedsmeltning af både sig selv og højttalere. Flotte er de ,synes jeg.

Jeg kunne måske fortælle lidt om, hvad der er foretaget på dem for at de kan blive stabile?

Hvis ikke der er interesse for dette - eller ingen tør lægge højttalere til ,er det selvfølgelig helt ok. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintagehifi træf 2025