SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Analog når det bedst

SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 18. maj 2020 17:02

Som jeg fortalte på en anden tråd, har jeg købt en SPU Royal N som jeg er ved at spille til. det blev foreslået at jeg skulle lave nogle målinger med jævne mellemrum for at opdatere om dens udvikling som tiden skriver frem.

Her er Ortofons måling af dette eksemplar.
Kanal Balance ved 1 kHz: <1db
Kanal Seperation ved 1 kHz: >25 db
Frekvens respons: 20-20.000 Hz: +1,5/-0 dB
Sporingsevne: >70µm

Når jeg får opdateret min Feickert software kommer er mere og en sammenligning med Ortofons målinger
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » lør 23. maj 2020 20:36

OK, her kommer der så noget mere: Feickerts software har drillet lidt, men her er "fRes lateral" i min DP8:

Ortofon SPU Royal lateral.jpg


Her er fRes vertical:
Ortofon SPU Royal vertical.jpg


Begge fRes viser jo at resonansen er under fin kontrol: 9 db er ikke meget.

Ortofon SPU Royal harmonic distortion.jpg


Pickuppen har p.t. kørt knapt 10 timer. Jeg har justeret Azimuth til bedst mulige krydstale (=ens imellem H>V og V>H). Feickert måler lidt mindre end Ortofon, (circa 23 dB)

Yderligere updates kommer om tre måneder (mao: i juli måned)

PS: jeg ved det godt: jeg kan ikke stave til Soundblaster.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Captain Phoenix » lør 23. maj 2020 21:34

Tak for update.
Det vigtigste vedr. forvrængningen er nok, at det er lige (= 2.) harmoniske, der dominerer.
Det er meget mere ørevenligt end den ulige harmonisk forvrængning.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf bjerager » lør 23. maj 2020 21:52

Jeg havde sådan en SPU i en mørch arm engang. Et blåt armrør er et must IMHO. Og i en UP4 fungerede det aldrig optimalt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » lør 23. maj 2020 22:00

den fungere dårligt i den arm
Q på resonas er alt for høj
den 2 harmonsk oss al for høj
arm er for let
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » lør 23. maj 2020 23:36

Det gode ved at bruge en SPU i en Mørch arm med rød prik er jo, at man kan tilføje ekstra masse.

Man kan få selvklæbende bly-strimler til golf-køller herovre, så nu har jeg sat 7 gram ekstra masse på de dejligt lige sider på SPUen. Så nu svarer den effektive masse til et rør med blå prik. (Hvad golf-spillere bruger bly-strimlerne til aner jeg ikke).

Nu får vi at høre imorgen, om det giver en hørbar forskel.

PS: så vidt jeg husker er "Q" et mål for amplituden på en resonans. 5 dB+1dB (lateralt) er sgu ikke meget. 9 dB ved 16 Hz er sikkert for meget, selvom resonanstoppe på 12-15 dB engang var almindelige. Jeg tvivler også på at massen påvirker forvrængingstallet (men det må vi se på når jeg får tid til det).
Iøvrigt undrer det mig at der er så meget forskel imellem højre og venstre kanal: et lateralt (vandret) signal burde da give samme effekt i begge kanaler?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » søn 24. maj 2020 12:44

his067 skrev:Så nu svarer den effektive masse til et rør med blå prik. ).

masen svare til
bar ikk stivheden af røret
når du har så stiv en pickup vil vibertionerne leter bliv overført til røret


his067 skrev:Nu får vi at høre imorgen, om det giver en hørbar forskel.

det vil nok vær beder med at du måle igen

his067 skrev:PS: så vidt jeg husker er "Q" et mål for amplituden på en resonans. 5 dB+1dB (lateralt) er sgu ikke meget. 9 dB ved 16 Hz er sikkert for meget, selvom resonanstoppe på 12-15 dB engang var almindelige. Jeg tvivler også på at massen påvirker forvrængingstallet (men det må vi se på når jeg får tid til det).
Iøvrigt undrer det mig at der er så meget forskel imellem højre og venstre kanal: et lateralt (vandret) signal burde da give samme effekt i begge kanaler?


din arm er dæmbet laterelt fra fabriken men ikk vertikal
det sist ska du selv gør vis det nødvendigt
det er det her

din 2.hamoiske er for høj
så du har en asymetri
måske din pickup azimuht er forkert
og vta ikk instilet rigtigt
det vil oss påvirk crosstak

tror du burge det sofware forkert
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 24. maj 2020 16:27

OK: flere (opdaterede) målinger. Jeg har lagt 7 gram ekstra blybånd omkring SPUen. Manglen på balance mellem kanalerne i.f.t. amplitude er enten forårsaget af RIAA forstærkeren eller en funktion af måleopstillingen:

F-Res Lateralt:

plus seven lat.jpg


F-Res Verticalt:

plus seven vert.jpg


pink noise frequency report.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » søn 24. maj 2020 17:06

skrev ikk at arm er resonant

din arm er minder stiv end en tung
at du gir stør mase gør ingen forskel
armen er for let til den pickup
og har brug for mer dæmbing i vertikal plan

ale din målinge viser asymetri

tror din pikup side skævt og vta forkert
din crosstalk måling er ikk uafhængie af vta
og du skriv sel at den er dårliger end spec
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf bjerager » søn 24. maj 2020 17:21

Slibningen på sådan en SPU er meget raffineret, jeg tror også den måske sidder lidt skævt. Er det et precision armrør? Ellers skal der ikke meget til før den sidder skævt
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » søn 24. maj 2020 22:21

Nej, jeg fandt ud af at det var min NLE RIAA som var indstillet med en lidt skæv kanalbalance. M.a.o. problemet er rent elektrisk. Den ene kanal forstærker lidt mere end den anden.

Ja, det er et precision rør.

Og jeg fatter ikke hvorfor jeg skulle sætte mere dæmpning i vertikalt plan....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Pokemon » søn 24. maj 2020 23:12

ja din riaa har vært instilet forkert hel tiden
det viser målingene
men det er bar balanc melem højer og venster kanal
og betyde ikk at pickup er skævt montert

målinger viser osse asymetri og al for meget 2H
du kan oss se det af din frekvenskurve måling
den afvier alt for meget

men vis du syns den lyder beder såden så er det jo din sag
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 25. maj 2020 16:45

Pokemon skrev:ja din riaa har vært instilet forkert hel tiden
det viser målingene.


Ja det er ærgreligt. Korrekte og dobbelt-checkede målinger følger i næste indlæg.


Pokemon skrev:målinger viser osse asymetri og al for meget 2H


Hvis du har eksempler på at Ortofon (eller andre pickup fabrikanter) har publiceret forvrængningstal ville det være fint hvis du kan dele dem. Det samme gælder for målinger af højre / venstre kanals forvrængning. Jeg erindrer ikke at have set nogen publicere disse ting. Paul Ladegaard havde en del overvejelser om problemstillingerne i High Fidelity i 1980erne, men besluttede, så vidt jeg husker, ikke at publicere dem for de de var for vanskelige at fortolke.


Pokemon skrev:du kan oss se det af din frekvenskurve måling
den afvier alt for meget


Se næste indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf his067 » man 25. maj 2020 17:28

Så, nu har jeg stillet alt korrekt og dobbelt-checket.

Nåletryk 30 mN, Impedans 60Ω

Jeg har stillet SPUen så den har ens krydstaledæmpning H>V og V>H. Krydstale dæmpningen måler lige under 24 dB. Det er en lille afvigelse i forhold til det datablad Ortofon inkluderede for min SPU (serienummer "Treasure R3416": ifølge Ortofon >25 dB), men er ikke af betydning.

Jeg har ikke målt sporingsevne: Per Windfeldt fortalte mig for mange år siden at det er svært (han sagde "umuligt") at lave en LP med pålideligt =/>70 µM rilleudsving til målinger.

THD for venstre kanal er
2. harmonisk: 1.82%
3. harmonisk: 0.34%
THD for højre kanal er
2. harmonisk: 2.26%
3. harmonisk: 0.23%

Frekvensgangen ser sådan ud når den bliver målt med Feickerts måleplade

Frequency response (graph).jpeg


Her er så vandret f-Res.
f-res lateral (graph).jpeg


Her er lodret f-Res:
f-Res vertical (graph).jpeg




Nu vil jeg så lige tilføje en tak til de af jer der gjorde mig opmærksom på at der var et problem med min RIAA opstilling.

Jeg vil også henlede opmærsomheden på, at dette ikke er stedet at diskutere, hvorvidt jeg har det rigtige armrør fra Mørch, om SPUen er defekt, om den er monteret korrekt osv. Jeg begyndte denne tråd fordi Captain Phønix syntes det kunne være sjovt at se en serie målinger, udført med samme metode og i samme opsætning, som dokumenterer hvorledes pickupen opfører sig, som tiden skrider frem. Med andre ord om ophænget bliver blødere/stivere, om f-Res ændrer sig, osv.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU Royal: barndom, ungdom, voksentid og senilitet

Indlægaf Captain Phoenix » man 25. maj 2020 18:32

Tak for omfattende måle-arbejde og -dokumentation!
Det kan jo ihverfald fungere som inspiration/lærestykke for os andre mht. tuning af PU'er.

Mht. pålidelighed af en LP med 70 um rilleudsving, så har Ortofon jo lavet en sådan for lang tid siden (og i flere udgaver).
De har for nylig markedsført en ny version med op til 100 um rilleudsving (!) - det tror jeg godtnok ikke de ville gøre, hvis de ikke kan stå inde for produktet: https://www.ortofon.com/test-record-p-707
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 33 gæster