Beogram 8002 type 5635.

Analog når det bedst

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » tors 18. feb 2021 18:27

Så kom Tacho-skiven for dagens lys. Låsearmen skulle løsnes og drejes nedad med uret indtil stop-pinden, og så kunne den sorte tallerken med Tacho-skiven løftes op.
Det er en metal-skive, og der var lidt skjolder og støv på den. Det meste forsvandt med lidt trykluft og en blød klud med lidt WD-40, så mon ikke at den er god nok, eller hvad tror I? :roll:

Dernæst tog jeg dækslet af trafo-huset, og det hele så fint ud. De ret små lodninger fra trafoen til stikbenene var alle OK, og sikringen var også i orden.
Den store “Wicon” bipolare elektrolyt på 39uF/55V ser også pæn ud. Den indgår ikke i elektrolyt-kittet fra Beoparts, da de ifølge Martin Dillen har erfaring for, at den næsten aldrig fejler noget.
Så jeg regner med at lade den sidde, og så nøjes med at udskifte de almindelige elektrolytter på printet, ialt 17 stk.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Elway » tors 18. feb 2021 19:27

Godt du fik den reddet. Jeg gad godt have sådan en, selvom andre måske er smukkere. Spiller pt på en 9500 med mmc2
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » fre 19. feb 2021 14:21

Nu er jeg vist ved at have den helt skilt af, og så kommer spørgsmålene jo!

Der er lys ned på pladen fra den brede tangential-arm - jeg går ud fra, at det er til at kontrollere, om der ligger en plade på grammofonen? Eller hvad :roll:

Remmen til tangential-systemet er også afmonteret, og den er tydeligvis for slap og vist også lidt for stiv i det, så jeg må have fat i en anden hos Beoparts.
Den røde lysdiode til bevægelses-sensoren ved remmen ser ikke original ud - den er i hvert fald blevet “filet til” på siderne, for at passe i holderen :shock: Kan det mon passe :roll:

Undrer mig også lidt over indstillingen af juster-skruerne til “Hurtig frem og Hurtig tilbage” på operations-panelet.
Synes at der er meget forskel på, hvor langt de er skruet ind. Der er heldigvis angivet nogle justerings-spændinger i Serviceanvisningen fra Mogens, så dem vil jeg selvfølgelig kontrollere.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf KlausM » fre 19. feb 2021 14:25

Poul skrev:Den store “Wicon” bipolare elektrolyt på 39uF/55V ser også pæn ud. Den indgår ikke i elektrolyt-kittet fra Beoparts, da de ifølge Martin Dillen har erfaring for, at den næsten aldrig fejler noget. Så jeg regner med at lade den sidde, og så nøjes med at udskifte de almindelige elektrolytter på printet, ialt 17 stk. Mvh. Poul

Wicons bipolare elektrolytter i HT delefiltre fejler BIG-time, så jeg vil foreslå lige at lodde den Wicon af og tjekke den, inden du samler spillen igen.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM fre 19. feb 2021 15:16, rettet i alt 2 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » fre 19. feb 2021 15:14

Tak for tilbagemelding Klaus.
Heldigvis sidder den bipolare Wicon inde i trafo-huset, som er lige til at trække op, uden at skille hele grammofonen af.
Så den er forholdsvis let at komme til, hvis den giver problemer.
Som nævnt har Beoparts den ikke med i deres Elektrolyt-kit til BG8002, da de åbenbart har gode erfaringer med den.
Kan der mon være forskel på holdbarheden i delefiltre og strømforsyninger?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » fre 26. feb 2021 15:22

Så er samtlige elektrolytter på printet og den enlige elektrolyt ved microcomputeren udskiftet.
Specielt den sidste var lidt vanskelig at kommer til, da metalkassen skulle afmonteres og begge dæksler fjernes.

Har også fået fat i en ny rem til servomotoren til tangential-trækket, samt en ny klar IR-emitter OP240B i stedet for den uoriginale røde lysdiode, som sad i sensoren.

Næste step er montering af den nye IR-emitter, og justering til 620 mV på de to foto-modstande R9 og R10 til hurtig frem/tilbage.

Er også så småt begyndt at tænke på smøring, og det ser ud til at være en hel videnskab på nettet :roll:
Gode råd modtages gerne :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » tirs 2. mar 2021 20:56

Så er den nye rem til servo-motoren monteret, og samtidig monterede jeg en ny IR-emitter type OP240B til styringen af tangential-trækket. Kontrollerede emitteren med et 1,5 V batteri, og som ventet var der intet synligt lys, men da jeg tog et billede med mobiltelefonen, blev det infrarøde lys synligt (lille violet lysprik), så den er vist god nok.

Har også kontrolmålt de to foto-modstande R9 og R10 til “Hurtigt frem/tilbage”.
Den ene var OK, men den anden fungerede meget langsomt og kunne kun komme ned på cirka 40 kOhm med kraftigt lys på den.
Jeg prøver at skifte den med en GL5549 foto-modstand, som ifølge ST-lab’s Beolover-link kan bruges - dvs. det bliver faktisk en type GL5537, da jeg ikke kunne finde den anden, men de skulle have samme data, så mon ikke det går?
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 3. mar 2021 18:14

Det var foto-modstanden R9 til “Hurtig frem”, der var defekt. Med kraftigt lys på R9 kunne spændingen over den kun justeres ganske lidt omkring 1,5 V, hvilket er alt for højt :QQS: Den skifter jeg.

Den anden foto-modstand R10 til “Hurtig tilbage” var OK. Med lys på den kunne spændingen fint justeres til de angivne 620 mV over den.

Kontrollerede også lige pæren 5IL2 og foto-modstanden 5R1 til styringen af PU-armen.
Pæren lyste fint, og R1 reagerede hurtigt på udslag med PU-armen - 0,8 MOhm i hviletilstand, 0,3 MOhm ved PU mod venstre, 4 MOhm ved PU mod højre.

Jeg tror faktisk, at PU-styringen er i orden. PU-armen flytter sig godt nok ikke under afspilning, men mon ikke det skyldes den defekte R9 foto-modstand, som hæver spændingen til de 1,5 V, og herved forstyrrer Micro-computeren :roll:

Nu må vi se, hvad der sker, når R9 foto-modstanden er skiftet, og spændingen over den forhåbentligt er kommet ned på de 620 mV :ide:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 24. mar 2021 18:06

Har lige haft en pause med andre gøremål, men nu er der tid til BG8002 igen :p
Har udskiftet den defekte fotomodstand R9, og nu er er spændingen over den justeret til de angivne 620 mV, så nu er “Hurtig frem” og “Hurtig tilbage” i orden :cool1:
Det hjalp dog ikke på styringen og sænkningen af PU-armen, så der er også noget galt med disse kredsløb.
Både fotomodstanden 5R1 og sænkespolen 5L1 virker, så jeg mistænker 1TR9 PU 01 for at være defekt.
Det er i hvert fald den transistor, som giver strøm til de to komponenter.
Der sidder en lille tre-farvet transistor på TR9-pladsen i printet, og det må jo så nok være en PU 01.
Ifølge Martin Dillen, Beoworld, kan den erstattes med en mere almindelig og større BD507 transistor.
Jeg har en BD437 på lager, og den har cirka samme data som BD507, så jeg prøver at udskifte TR9 PU 01 med min BD437, og håber, at der så også kommer liv i PU-armen :roll:
Fortsættelse følger for evt. interesserede.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. mar 2021 18:16

Poul skrev:Fortsættelse følger for evt. interesserede.
Mvh.
Poul


Og det var godt! - jeg følger med fordi min søn, som nævnt tidligere, har sådan én på operationsbordet (langtidsprojekt :roll: ) - og samtidig fordi din måde at beskrive dit arbejde på, altid er forståelig og logisk :thumbsup: ...så selv jeg også kan være med i et vist omfang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » tors 25. mar 2021 13:29

Det hjalp desværre ikke at udskifte TR9. Der kommer godt nok 5 V frem til collectoren, men den lukker ikke op til emitteren og videre herfra til PU-styringen. Der kommer åbenbart ikke tilstrækkeligt signal frem til basen på TR9.

Status er herefter, at tangential-armene tager en tur hele vejen frem og tilbage på pladen, når jeg trykker “Play”.
Der er lys på pladen, de små lysdioder der viser frem/tilbage virker, og fotomodstanden reagerer på lysændringer, så jeg tror, at selve detektor-armen er OK.

Der må vist være en fejl i selve detektor-kredsløbet, men hvilken :roll:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 31. mar 2021 23:52

Det viser sig, at det ikke er en foto-modstand, som sidder i detektor-armen, men derimod er foto-diode.
Tror fortsat at detektor-systemet (pære og foto-diode) fungerer OK.
Efter en justering af den tilhørende trimmer R64, kommer der nu et signal på cirka 45 mV fra foto-dioden, hvilket passer med diagrammet. Signalet bliver imidlertid ikke forstærket op til de angivne 7-10 V i de efterfølgende transistorer TR14 og TR15, så jeg har tænkt mig at kigge nærmere på dem :shock:
Der er godt nok mange fejlmuligheder i sådan en BG8002 :Skor:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » ons 7. apr 2021 20:14

Jeg savner en nærmere beskrivelse af funktionen i de forskellige kredsløb på BG8002’eren.
Når de så oven i købet er digitale, så bliver det ekstra svært for en gammel “analog-mand” :shock:

Har dog fundet ud af, at diagrammet viser signalet fra Detektorarmens foto-diode 5PH1 UDEN plade på tallerkenen - lige modsat hvad jeg forventede :QQS:

Har nu “scopet” signalet uden plade på tallerkenen, og der kommer nedenstående billeder frem fra henholdsvis:
Udgang 5PH1 ved P3-2, ca. 50mV.
TR14-Collector, ca. 8V.
Efter TR15 (R71/R72), ca. 4V.

Det første billede ligner nogenlunde diagrammets angivelse.
Det andet billede er desværre ikke angivet på diagrammet. Ser vist lidt mærkeligt ud...?
Det tredie billede ligner nogenlunde diagrammets angivelse, men signalet er for lavt.
Har tidligere udskiftet TR15, så jeg vil nu prøve at udskifte TR14 :roll:
Kommentarer/forslag modtages med tak!
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf Poul » fre 9. apr 2021 22:58

Har lånt en anden CPU-chip (40 ben) for test, og med den i soklen fungerer detektorkredsløbet fint :cool1:
Uden plade kører armene en tur frem og tilbage, og skifter til 45 undervejs, altså OK.
Med LP-plade stopper armene med PU’en ud for korrekt pladestart, så nu detekterer den altså pladen OK.. Så vidt så godt :thumbsup:
(Ben 33 på den originale CPU var afbrudt).

MEN den sænker stadig ikke PU-armen :(
Der kommer ikke spænding frem til sænkespolen, så mon ikke der er en dårlig forbindelse i dette kredsløb?
Jeg går nu igang med at efterlodde omkring CPU’en og omkring forbindelsesledningerne -
Godt jeg ikke skal betale timeløn :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 8002 type 5635.

Indlægaf KenRas » lør 10. apr 2021 05:58

Hej Poul,

Spændende opgave du der har kastet dig over. Og med masser af udfordringer, kan jeg se. Jeg håber du fortsætter din detaljerede fortælling og at du kommer i hus med projektet :p
Når den er reddet fra en container, så betyder de mange arbejdstimer ikke noget når det er til en selv :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster