Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » fre 16. apr 2021 18:48

Fredag aften. Der er dømt fredags hygge....!

image.jpg

image.jpg


Vangelis Papathanassiou
Demis Roussos
Loukas Sideras
Silver Koulouris

Med venlig hilsen
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » fre 16. apr 2021 22:21

Demis Roussos? Den Demis Roussos?
Vangelis? Den Vangelis?
I samme band?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » lør 17. apr 2021 06:16

https://www.vangelismovements.com/aphroditeschild.htm

Jo, den Vangelis og den Roussos :thumbsup: Et græsk band der udgav ialt 3 album, og især det sidste album 666, står i dag som et mesterværk indenfor progressiv rock. Vil man vide mere? Så læs historien på ovenstående link. God fornøjelse :p

Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » man 26. apr 2021 22:04

CHEETAH - Rock & Roll Women.

Et band jeg aldrig havde hørt om før jeg samlede denne skive op på et loppemarked for nyligt.

2 australske søstre i front. Ifølge Wikipedia var de aktive fra 1976 til 1984 og dette album fra 1982 er det eneste fra deres hånd. God mainstream rock som det typisk skulle lyde i begyndelsen af 80’erne.
Faktisk ganske godt :thumbsup:

50AF0DAC-2F87-4F9C-9664-F993F2A70136.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 2. maj 2021 23:00

Her til aften runder jeg weekend'en af med et par sider fra denne boks, som landede her for nogle uger siden.

IMG_2638.jpg

Det er Keith Jarrett's "Sun Bear Concerts" - i alt 10 LP'er indspillet i 1976 ved koncerter i 5 forskellige byer i Japan.
Efter min mening var dén periode (midt-70'erne) én af Jarrett's bedste.

I 1975 indspillede han den forrygende "Köln Concert" (som ikke bør mangle i nogen pladesamling, hvis man er bare er en smule til jazzede piano-improvisationer). Og fra 1973 stammer "Solo Concerts: Bremen / Lausanne", der også er glimrende, men ikke på Köln-niveau.

Mellem disse - rent musikalsk-kvalitetsmæssigt - befinder Sun Bear-koncerterne sig. Og det vil sige at Jarrett her er på et tårnhøjt-niveau på stort set alle skiverne. Enkelte dele er lidt for "tonalt eksperimenterende" (for mig - endnu...), men meget er helt deroppe hvor "Köln" er.

Og så er det jo imponerende, at manden leverer så meget god, rent improviseret musik ved 5 koncerter indenfor 2 uger. Én musiker - ét instrument - én fyldt koncertsal - and that's it!
Ingen noder, forhånds-skrevne arrangementer eller andre musikere at spille ping-pong med. Bare inspirationen, der indfinder sig og fortsætter ud gennem flyglet - tænk at turde!
Set i dét lys er værket her en monumental kraftpræstation der lykkes til et rent 12-tal.

Hele boksen er lige så lækker som musikken på skiverne. Trykket på omslaget ligner lak (eller noget malet af en japansk skrift-kunstner) og billedmaterialet i det indlagte hæfte er også fin-fin foto-kunst.

IMG_2640.jpg

Lyden er fremragende (både optagelse og presningerne) og det japanske publikum passende tyste.
Dog måtte jeg have fat i to boks-sæt for at kunne sammensætte et helt fejlfrit 10-LP-sæt, som det bør være, når vi er i denne klasse (og med kun solo-flygel høres fejl let).
De fejlbehæftede skiver er på vej retur i jazzmessengers.com i Barcelona uden vrøvl derfra.

Anbefales varmt - men handl et sted hvor der ikke er problemer med at få ombyttet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » man 3. maj 2021 10:01

Captain Phoenix skrev:De fejlbehæftede skiver er på vej retur i jazzmessengers.com i Barcelona uden vrøvl derfra.
Anbefales varmt - men handl et sted hvor der ikke er problemer med at få ombyttet.

De har den også hos cdon, endda lidt billigere, men hvor gode de er til at bytte, ved jeg ikke.

https://cdon.dk/musik/jarrett-keith/sun-bear-concerts-piano-solo-10lp-61016350

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf rimmer » man 3. maj 2021 10:51

Prisen ved CDON er fin; jeg købte mit eksemplar direkte hos ECM i Gräfelfing i Tyskland. 249€ plus 30 i forsendelse. Den er for længst udsolgt fra forlaget i Tyskland, men nogle forhandlere har givetvis stadigt lager, og sikkert i lidt tid endnu; det er immervæk en slat penge man skal op med for at være med i "klubben".

Jeg har ikke pakket mit eksemplar op endnu(!), men med ankomsten af min nye Micro Seiki RX-1500, er det vel ved at være på tide at lægge en lytteaften eller to i kalenderen. Det vil i hvert fald være ærgeligt hvis jeg havde en defekt skive eller to, og der ikke længere var mulighed for at bytte.

@ElKapitän, hvad bestod fejlene i på dine sæt? Jeg kan forstå at du har kombineret to sæt for at være i stand til at samle ét perfekt? Kunne være rart hvis du har en lille liste af faldgrubber...

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 3. maj 2021 15:46

rimmer skrev:@ElKapitän, hvad bestod fejlene i på dine sæt? Jeg kan forstå at du har kombineret to sæt for at være i stand til at samle ét perfekt? Kunne være rart hvis du har en lille liste af faldgrubber...

Historien er en anelse længere end først skrevet:
Det første boks-sæt jeg fik var fysisk skadet under transporten pga af mangelfuld emballering (hvad Jazzmessengers ellers IKKE plejer at sjuske med).
Men til et boks-sæt som dette og til € 249,- (gratis porto m. TNT) har jeg nul-tolerence :p

IMG_2634.jpg

Efter aftale brød jeg plomberingen på dette sæt og ombyttede tre af LP'erne i det sæt jeg fik tilsendt efterfølgende (inden jeg returnerede det første).
Heldigvis var fejlene åbenbart ikke "typiske", så det har været tilfældigheder fra håndtering/presning - hvilket jo gør det vanskeligere at forudsige, hvor man skal være på vagt.

Har indsat teksten fra min mail til Jazzmessengers nedenfor.
De var oprigtigt kede af og beklagede både transportskaden og fejlene på pladerne. Dem kan man godt regne med (sender portofrit ved køb over € 30 - hvordan de så får dét til at hænge sammen..?)

    Record 1, side B - several repeating clicks in three different places during the record.
    Record 4, side A - some clicks in the beginning (which I could live with, if that was the only issue).
    Record 6, side B - several very distorted parts in different places over the entire record side. There are no visible defects (scratches etc.) on this side, so it must be from the pressing process (or worse: from a defective master - meaning all copies will have this fault...).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » fre 7. maj 2021 21:35

Min erfaring med jazz er beskeden. Jeg er en nybegynder omend at jeg har snuset til nyere jazz’ede album.

Jeg har længe haft lyst til at dykke ned i emnet for få et lidt bedre overblik og fordybe mig i en for mig ny genre. Men hvor skal man starte? Hvad er godt? Hvad er til salg? hvor kan det købes og har jeg råd?

I den forbindelse har det været en åbenbaring at Blue note begyndte at genudgive deres klassiske album på hhv. Classic Series og Tone Poet Series.

Derudover har Craft også genudgivet en række glimrende Chet Baker plader.

I 2021 er følgende titler blevet indlemmet i samlingen.

Art Blakey “moanin’” Blue note classic Series.
Chet Baker “Chet” Craft Riverside
Chet Baker “in New York” Craft Riverside
Chet Baker “Sings” Craft Riverside
Donald Byrd “Byrd in flight” Blue note Tone Poet
Dexter Gorden “One flight up” Blue Note Tone Poet
Dave Brubeck “Time out” Analog Production
Ella and Louis “Ella & Louis” Verve
E.S.T live in Gothenburg

I aften er den netop genudgivede Dexter Gordon “One flight up” på Thorens TD126/Ortofon LM40 og Lenco L75/Audio technica 1007/ Denon dl103. Denon løber med laurbærrene. Der er simpelthen bare mere og bedre dynamik.

Tilbage til Dexter Gordon.
En fantastisk “børnevenlig” jazzplade med et 18 min langt første nummer. Pladen har en særlig vanedannende dynamik, hvor instrumenterne, hver især indtager deres plads. Det har jeg ikke har hørt bedre tidligere. I min bog er denne udgivelse på højde med Dave Brubeck “Time out” fra AP.

Er denne udgivelse bedre end andre. Det kan naturligvis ikke svare på. Giv den den er lyt det fortjener den.




Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Gottschalck » fre 7. maj 2021 22:39

Politisk ukorrekt jfr. alle jeres fine skiver har jeg fisket en hel flyttekasse med cd’er op fra containeren i dag. Der var vel 200 stykker. Der er stadig glimrende musik og lyd og hente på de små skiver. Billedet viser et lille udvalg af, efter min mening fin musik. Ydermere lå to små James Last spolebånd originale på små ruller. Ikke musik jeg hører, men de små spolebånd er fine og jeg har ikke set sådan nogen før. Ydermere et Bilka spolebånd. Det har jeg altså heller aldrig set før.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » fre 7. maj 2021 22:54

Gottschalck skrev:Politisk ukorrekt jfr. alle jeres fine skiver har jeg fisket en hel flyttekasse med cd’er op fra containeren i dag. Der var vel 200 stykker. Der er stadig glimrende musik og lyd og hente på de små skiver. Billedet viser et lille udvalg af, efter min mening fin musik. Ydermere lå to små James Last spolebånd originale på små ruller. Ikke musik jeg hører, men de små spolebånd er fine og jeg har ikke set sådan nogen før. Ydermere et Bilka spolebånd. Det har jeg altså heller aldrig set før.



Overhovedet ikke. Der er mange fine CD’ere i mellem :thumbsup:


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 8. maj 2021 00:41

Fensten skrev:Min erfaring med jazz er beskeden. Jeg er en nybegynder omend at jeg har snuset til nyere jazz’ede album.

Jeg har længe haft lyst til at dykke ned i emnet for få et lidt bedre overblik og fordybe mig i en for mig ny genre. Men hvor skal man starte? Hvad er godt? Hvad er til salg? hvor kan det købes og har jeg råd?

I den forbindelse har det været en åbenbaring at Blue note begyndte at genudgive deres klassiske album på hhv. Classic Series og Tone Poet Series.

Derudover har Craft også genudgivet en række glimrende Chet Baker plader.

Det har de nemlig :cool1:
Det er en fryd hvor meget god jazz der bliver genudgivet i rigtig god kvalitet i disse år. Og både Craft og de to Blue Note-serier er til at betale. (Det er lidt værre med Analogue Production...).

I Blue Note-serien er også tidligere udkommet Herbie Hancock's to første album: " Takin' off" og "My point of view" (i hhv. 80 vinyl reissue og Tone Poet serien). Dem kan du roligt fortsætte med. Og jo lidt sjovt at man/mange bedst kender Hancock fra de mange år med elektronisk musik, men hér (1962/63) er han helt akustisk - og fremragende.
Det gælder også Lee Morgan “The Sidewinder” fra 80-serien.

Og så er der lige blevet "åbnet" for forudbestilling af Analogue Productions 33 rmp-udgave af "Kind of Blue" på 200 gr. UHQR-vinyl. Der benyttes Bernie Grundman's særdeles gode mastering fra 1995, som Classic Record (nu lukket) udgav dengang. Desværre formåede Classic Records ikke at få pladerne presset ordentligt :-X , så de støjer rigtig meget på første halvdel af alle pladesiderne (fordi vinylen/presseformen ikke var varm nok...). Dén bommert laver Analogue Production med garanti ikke, så jeg forventer at min årelange jagt på den rigtige udgave af KOB slutter når den lander her senere på foråret.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 8. maj 2021 08:55

Alene i sommerhuset mens den langstøvlede har golfturnerings-weekend.
Morgendukkerten er taget, morgenmaden spist og der skal læses eksamensopgaver.

Musik må der til, men jeg har ikke en pladespiller her - kun en NAD 510 CD, NAD 3020i og et "indretningsvenligt" Revox højttalersæt med et par små 80'er-hvide satellitter og en subwoofer.

IMG_2821.jpg

IMG_2824.jpg

MEN heldigvis har jeg også min "Beatles in mono" cd-box.
I går snurrede jeg Sgt. pepper og 1/2-delen af det hvide album (efter at have "battlet" lidt med Bjerager om Beatles derovre på FaceBook) - og pludselig var klokken 01:30 og den lille 3020i så varm at jeg ikke kunne holde hånden på kabinettets ventilationsriller :QQS:

Idag tager jeg album'ene fra en ende af - og "With the Beatles" er allerede i gang.
Fine små cd'er med "innersleeve-replika" som på de org. LP'er og flot reproducerede covers (men jo kun 20 % af et LP-cover).
Men de lyder faktisk godt, de små skiver i mono-versionen (hvorimod stereo-boxen får en hård medfart i anmeldelserne): Klart og luftigt, velbalanceret og med dynamik og fylde i bassen.
Og atter bliver jeg som passager på musik-rejsen gennem kun 7 år (1962-69) imponeret over hvor meget de fire fra Liverpool flyttede deres musik, sig selv - og hele musikscenen.

Det er godtnok vildt - og vildt godt!
God weekend.

IMG_2817.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » lør 8. maj 2021 14:29

Ja, ja, skipper, jeg har jo sagt at jeg vil skrive et opslag om den her boks, så jeg må hellere komme i gang.

Beatles er en uadskillelig del af vores kulturarv. Der er nok ikke nogen tvivl om, at hvis man skal pege på en enkelt kunstner eller gruppe, som har været dén vigtigste inspirationskilde til meget af det musik, vi lytter til i dag, så er der ingen vej uden om de fire gutter fra Liverpool. I den her tid har jeg fået en del nye plader ind ad døren – både nyudgivelser og genudgivelser af ældre plader. Og lytter man for eksempel til Weezer med ”OK Human”, Lana Del Rey med ”Chemtrails Over The Countryclub” eller til Paul Weller med ”Heavy Soul”, så er der tydelige aftryk af ”The Fabulous Four” i deres musik – både hvad angår sangskrivning, tekster, arrangement, indspilningsteknik og mixning. For ud over deres rent musikalske bidrag til historien, så opfandt de jo en del af den måde, man indspiller musik på i dag hen ad vejen – dem og så geniet George Martin. At de her fire musikalske supertalenter er rendt ind i hinanden i Liverpool – what are the odds. Og at det så tilfældigvis er George Martin, der bliver deres producer…. Mit gæt er, at det om 300 år er Beatles man spiller og husker fra det 20. århundrede, på samme måde som man stadig husker og spiller Johann Sebastian Bach. Man vil se på og lytte til Sgt. Pebber, Revolver og The White album, på samme måde som man i dag ser på Das Wohltemperierte Klavier, Brandeburgerkoncerterne eller Johannespassionen.

Her i det her lille hjørne af internettet, som primært er befolket af halv- eller helgamle mænd, der vist alle på en eller anden måde har Beatles som en del af deres musikalske opdragelse, skal man selvfølgelig fare frem med lempe. Især når det handler om, at man giver sig til at pille ved arvesølvet. Pudse det op, fjerne patinaen. Og det er jo det, der er tale om her; en remastering i stereo af alle Beatles 13 studieindspilninger – digitalt! Især det sidste vil muligvis få det til at vende sig i nogen af de mest hardcore vintageafficionados. Og nogen vil sige, at det eneste rigtige er at høre det i mono, eftersom det primært var produktionen af monoudgaverne, som John, Paul, George og Ringo selv var involveret i.

Men er sandheden i virkeligheden ikke, at vi hver især bærer rundt på vores egen private opfattelse af, hvordan Beatles skal lyde? At det er lige netop dén version af de fire fra Liverpool, som vi hver især i sin tid blev præsenteret for, der har præget vores opfattelse af, hvordan Beatles SKAL lyde, før det er ”rigtigt”? For de fleste af os vedkommende er der tale om musik, vi nærmest har fået ind med modermælken.

Jeg husker for mit eget vedkommende især hvordan jeg som 10-11 årig sad nede på det lokale musikbibliotek og lyttede mig igennem ”de røde og de blå” på vinyl med lyttebøfferne klistret fast til hovedet, en pose med for 5 kroner blandet slik og en stak tegneserier. Jeg er født og opvokset i Birkerød, hvor Johnny And The Moondogs huserede og kopierede Beatles til den store guldmedalje. Et par af mine klassekammerater var vilde Beatles fans, og en af dem endte selv som guitarist i en senere inkarnation af månehundene – Repeatles. Her er i øvrigt en glimrende podcast, hvor han fortæller om George Harrison og hans særlige rolle som guitarist i bandet:
https://vielskerthebeatles.libsyn.com/11-mikkel-broe-elsker-the-beatkes-george-harrison-special

Det er derfor klart, at vi derfor selvfølgelig også lyttede en del til Beatles dengang. Nogen gange på de ganske fine og nogen gange ganske dyre B&O anlæg, som nogen af mine kammeraters forældre havde i deres fine stuer med PH-lamper, Børge Mogensen og Wegener, som det nu var passende hos dem med den rigtige smag i velhaverenklaven nord for København. Andre gange på slidte kassettebånd, for mit vedkommende primært på min lille Philips kombinerede radio og båndoptager, som jeg havde før jeg fik mig første rigtige stereoanlæg. Nogen gange hørte vi det sågar i skolen. I mono på en Tandberg spolebåndoptager i engelskundervisningen. Husker især hvordan vi lyttede til ”Elanor Rigby” og analyserede teksten sammen.

Så hvilke udgaver er de ”rigtige” indspilninger af de her klassikere? Fordi vi har så forskellige barndoms- og ungdomsoplevelser med Beatles, har vi givetvis meget divergerende oplevelser, af hvordan det skal lyde for at lyde rigtigt. Så derfor synes jeg, at en del af den kritik som det her bokssæt har været udsat for, er urimelig. For ja, man har pillet ved equalizingen, især med det formål at hæve den i bunden. Og man har indspillet den i stereo med de mangler i forhold til originalitet, som det uden tvivl skaber sammenlignet med monoboksen. Og ja, det er digitalt. Men det er gjort med respekt, og det er ganske kompetent udført af meget dygtige studieteknikere.

Boksen i sig selv er flot lavet, solid og meget gedigen. Der har været en del kritik af, at presningerne har været svingende i kvaliteten. Nogen har rapporteret om skæve plader, og efter sigende er lydkvaliteten på nogle af presningerne ikke super god. Og så har bokssættene tilsyneladende ikke altid indeholder det samme, og i nogen af sættene kommer pladerne fra forskellige presserier. Link til en kommentar om det på youtube her (tak for linket, Claus):
https://www.youtube.com/watch?v=yJemFTEUdmI

Alle 13 albums i min boks er presset i Tyskland, og de fejler bestemt ikke noget. 180 gram vinyl, helt flade og uden buler. Det er alle de tyske udgaver af presningerne, og der er ingen ridser, fejl eller noget i den stil. Pladestøj er stort set ikke eksisterende.

Pladerne er originalt udgivet i 2009 på CD, og de kom så på vinyl i 2012. Der følger en flot bog med, fint illustreret og med interessante historier om indspilningen og tilblivelsen af de enkelte plader. Jeg har ikke nået at læse hele bogen endnu. Den indeholder som sagt deres 13 studieindspilninger, samt et dobbeltalbum med ”Past Masters”, som jeg ikke har nået at lytte til endnu.

Den kom ind ad døren i forgårs, og selv om jeg har været i hjemmeisolation i nogen dage (nær kontakt til en smittet, fejler rent umiddelbart ikke noget), så har jeg selvfølgelig ikke fået lyttet mig igennem det hele. Jeg har så gjort det, at jeg undervejs har sammenlignet lyden af de enkelte indspilninger med dem, jeg har stående på hylden i forvejen. Og hvordan er det så faldet ud?

Generelt set kan man sige, at jeg faktisk synes det klæder med den hævning i bassen, som man har givet indspilningerne. Det får nogle af pianoindspilningerne til at lyde mindre som klaver og mere som et flygel, når det skal lyde som et flygel. Det gælder for eksempel den berømte afslutning på ”Day in a life”, hvor McCartney bruger det berømte Bechstein Grand Piano, som blandt andet Freddie Mercury brugte på ”Bohemian Rhapsody” og Bowie på ”Space Oddity”. Jeg synes også man får en bedre fornemmelse af, hvor fantastisk og nyskabende en bassist McCartney var. Hold kæft hvor spiller han godt. Rummet omkring de enkelte instrumenter er blevet bedre, og de er lettere at skille ud fra hinanden. Detaljer dukker op, som man ikke har lagt mærke til helt på samme måde før. ”While my Guitar Gently Wheeps” lyder mindre komprimeret og mast sammen end på den udgave, jeg havde stående i forvejen af ”White Album”. Der er også mere attack i lilletrommerne, og Ringo Starrs trommespil fremstår som værende mere dynamisk på de her udgaver af de klassiske indspilninger.

Men det er ikke en buket roser uden torne. I forvejen har jeg for eksempel en udgave af ”Help” stående – link til den version, jeg har stående i reolen:
https://www.discogs.com/The-Beatles-Help-/release/11391770

Sammenligner jeg den her version med den i boksen, så lyder den jeg havde i forvejen mere ”rigtigt”. Oprydningen har gjort den nye udgave mere ”hifi-agtig”, men det er gået ud over det mere rå garagerockagtige udtryk, der er på den ældre udgave. Det samme gælder i forhold til min udgave af ”Rubber Soul” – link til den version, jeg har stående i reolen:
https://www.discogs.com/The-Beatles-Rubber-Soul/release/2325133

Den jeg havde i forvejen lyder bare mere ”rigtigt”, dynamisk og levende. Jeg kan imidlertid læse mig frem til, at det efter sigende skulle handle om at det stammer fra en mindre heldig stereomixning foretaget af George Martin i 80’erne.

Den eneste udgave af de klassiske album som jeg har i mono, er en udgave af ”Magical Mystery Tour” – link til den version, jeg har stående i reolen:
https://www.discogs.com/The-Beatles-Magical-Mystery-Tour/release/4767923

I forhold til den udgave jeg havde i forvejen, er den nye bare så mange gange bedre. Stemmerne lyder bedre, mindre klemte og mere frie. Instrumenterne står mere adskilt og definerede på for eksempel ”Strawberry Fields”, og detaljeringsniveau og dynamik er af en anden klasse på den nye udgave.

Så hvordan er dommen? Er den pengene værd? For den er jo rasende dyr, sådan en boks. Har man ikke pladerne i forvejen, så kan man som manden i den Youtube video, jeg linker til måske godt finde lige så gode eller ifølge hans mening også bedre indspilninger, og man kan på den måde samle sit ”eget bokssæt” af brugte udgaver på en billigere måde. Har man som jeg næsten alle pladerne i forvejen (jeg havde ikke ”Yellow Submarine” i forvejen), så kan den sikkert sagtens undværes. Men for pokker, den er lækkert pakket ind. Den ser godt ud i reolen, der er absolut nul og niks pladestøj, bogen er lækker og samlet set, så lyder det sgu godt. Og når nu min kæreste står og nynner med på ”All You Need is Love i baggrunden mens jeg skriver, hvad er der så i det hele taget overhovedet at klage over?

” I'm fixing a hole where the rain gets in
And stops my mind from wandering
Where it will go”
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » søn 9. maj 2021 09:37

Anden pudsig observation - Ortofon MC-5000 passer bedre til Beatles end Audio Technica AT-ART9xi
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Lautreamont og 11 gæster