Renovering af Scandyna (A50?)

Rosinen i pølseenden

Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Abaddonis » tirs 8. jun 2021 08:23

Ja, så har jeg igen kastet mig ud på dybt vand og købt en højttaler, der havde brug for hjælp.

foto1.jpg

Umiddelbart troede jeg kun der ville være tale om selve kabinettet, men en noget grundigere gennemgang afslørede, at den ene woofer var defekt.

Efter at have skreget ned i en pude i et minuts tid, lagde jeg en annonce ind under "Købes" her på sitet og jeg håber inderligt, at jeg kan være heldig at finde en erstatnings-woofer måske endda med de samme gule pletter ved støvhætten.

Det hele er en liiiiille smule irriterende (læs: MEGET!) da jeg allerede har fået en snedker til at fremstille et sæt super fine autentiske fødder/ben udformet på baggrund af de gamle Scandyna/Dynaco reklamer og endda overtalt ham til også at slibe de ret misligeholdte kabinetter ned i løbet af sommeren.

IMG_6217.jpg

Men fakta er, at jeg nu står med en defekt woofer og et halvvejs kuldsejlet projekt. Man bliver sgu lidt træt ind imellem! :(

Jeg har en lille-bitte flig af optimisme, da noget rasler i wooferen og multimeteret ikke viser nogen modstand. I den bedste af verdener, er noget "bare" gået løs og det kan måske fikses? Den er ihvertfald ikke låst eller har nogen markant støj/modstand ved bevægelse.

Har nogen prøvet at åbne eller reparere på sådan en enhed? Nogle tips til gør eller gør ikke?

Jesper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf larsne » tirs 8. jun 2021 09:19

Du kan prøve at måle med et multimeter direkte på litzetrådene, det kan være der er dårlig forbindelse til selve terminalerne. Det kan også være hvor litzetråden er loddet sammen med spolen, men det kræver at man tager støvhætten af. Der findes videoer på youtube af hvordan man kan reparere sådanne fejl.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Abaddonis » tirs 8. jun 2021 09:47

Jeg har også prøvet at måle direkte på trådene (udvendigt) - stadig ingen modstand.

Min planlagte fremgangsmåde - på baggrund af flere Seas-enheder fra Beovox højttalere - er at skære støvhætten 97% fri og tage et kig.

Tænker ikke det vil afsløre meget, men så kan jeg måske måle direkte derunder, hvis de små ledninger ikke er helt dækket af lim eller andet, hvilket jeg dog forventer de vil være.

Ellers går jeg videre med stille og roligt at lirke gummimembranen løs, skære spideren fri langs yderkanten og så løfte spole/membran fri af magneten.

Så vil det vise sig, om der står lykke eller losseplads på agendaen.

Men som udgangspunkt tror jeg ikke på det og vil klart håbe på muligheden for at købe en erstatningsenhed.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf JGreen » tirs 8. jun 2021 10:43

Hej der er en på FB der har en stak blandet tll salg og jeg tror at der er en eller to i stakken.(ScanSpeak)

https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Helikon » tirs 8. jun 2021 13:08

Du behøver ikke at tage støvhætten af. Spolen er loddet på litzen under det gule lim. skrab det af så kommer du ned til lodningen hvor og selve spoletråden, den er lakeret, det skal bare skrabes ned til blank kobber og så kan du fint måle på den. Lidt forsigtighed så du ikke skærer spolen over.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Skorpio » tirs 8. jun 2021 14:01

De fødder ser jo helt rigtige ud :-)
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Abaddonis » tirs 8. jun 2021 14:04

@JGreen: Tak for dit link, men noget går i hu-hej, når jeg klikker på dit link til FB. Er der fyren i Grindsted, du linker til? Ellers kan jeg måske få dig til bare at skrive navnet på den post, du linker til, så jeg selv kan søge den frem?

@Helikon: Ved ikke helt, om det vil gøre en forskel at skrabe/måle under det gule, hvis jeg ikke får modstand ved at måle 3 mm derfra på bagsiden af membranen? Føler der er lidt risikofyldt at skrabe - den tynde tråd er typisk MEGET tynd.
Og hvis jeg alligevel skal ned og se på det der rasler, ender jeg jo alligevel med at skulle have membranen centreret igen inden limning og det gør jeg altid med afstandsstykker (shims) og så skal støvhætten jo alligevel af ;)

@Skorpio: Takker - det var dælme også det ordentligt arbejde at lave tegningen til dem baseret på de gamle billeder :p
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Hackenberg » tirs 8. jun 2021 15:18

Hvis alting går i fisk kan du altid henvende dig til Hackenberg i Gilleleje.
Det kommer bare til at tage tid da jeg ikke er sikker på hvor jeg har sådan en.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf ferr31 » tirs 8. jun 2021 15:21

Abaddonis skrev:@JGreen: Tak for dit link, men noget går i hu-hej, når jeg klikker på dit link til FB. Er der fyren i Grindsted, du linker til? Ellers kan jeg måske få dig til bare at skrive navnet på den post, du linker til, så jeg selv kan søge den frem

Det er en privat gruppe, så jeg tænker det er derfor du ikke kan se posten.
Gruppen hedder Højttalere-selvbyg så hvis du vil se linket er du nok nød til at melde dig ind i gruppen ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Helikon » tirs 8. jun 2021 17:45

Abaddonis skrev:
@Helikon: Ved ikke helt, om det vil gøre en forskel at skrabe/måle under det gule, hvis jeg ikke får modstand ved at måle 3 mm derfra på bagsiden af membranen? Føler der er lidt risikofyldt at skrabe - den tynde tråd er typisk MEGET tynd.
Og hvis jeg alligevel skal ned og se på det der rasler, ender jeg jo alligevel med at skulle have membranen centreret igen inden limning og det gør jeg altid med afstandsstykker (shims) og så skal støvhætten jo alligevel af ;)



Det er lidt svært at afgøre hvordan man lige skal gribe det an når man ikke kan se den med fingrene, men
det giver mening, da det ofte er i lodningen det knækker. Men jo start med at skære hatten af for at konstatere hvorfor den rasler, det er ikke et rigtig godt tegn så det kan være det hele stopper der.

Jeg har været ude for at alle trådene i litzen var afbrudt helt inde eved lodningen uden man kunne se det, den hang kun i noget fiber inden i litzen.
Mht. risiko er spoletråden ikke tykkere længere inde og hvis endelig den bliver klippet så kan den loddes sammen igen, hvis ikke det er en alutråd - det er det næppe. Keine hexerei - nur behändigheit og tålmodighed

pøj-pøj med det
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Abaddonis » tirs 15. jun 2021 08:17

Så fik jeg endelig en afklaring på den defekte woofer - og det var ikke gode nyheder!

Det var let af få løsnet gummi-membranen fra chassiset - faktisk så let, at jeg funderede lidt over kvaliteten af limen.
Jeg tester altid om jeg kan løsne støvhætten med svag varme fra en hårtørrer inden jeg skærer i den - og den var let at løsne i ét stykke.
Der var intet spændende at se derunder.
Så loddede jeg litzetrådene fri og skar forsigtigt spideren over, så langt ude mod kanten som muligt.
Nu kom så det store øjeblik.
Jeg løftede forsigtigt membranen fri - og her kom så en stor overraskelse: Limen, der holdt kobbertråden fast på svingspolens pap, havde simpelthen givet op - FULDSTÆNDIGT - og efterladt kobbertråden løst nede i bunden af magneten.
Det er en af de mest mystiske ting, jeg har set! :shock:

IMG_6242.jpg

IMG_6243.jpg

Den var så også knækket i den ene side, og derfor var der naturligvis ingen modstand at måle.

Tja, det er så status og jeg skal have fundet mig en erstatningsenhed.
Men hvad værre er: Kan jeg risikere, at de havde et generelt problem med limen i produktionen, eller var der kun et produktionsteknisk problem med den ene enhed? Det er absolut ikke rart at tænke på! :(
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf cdp » tirs 15. jun 2021 21:31

..eller var der kun et produktionsteknisk problem med den ene enhed? Det er absolut ikke rart at tænke på!

Jeg tror nu ikke de havde problemer som sådan - jeg har ikke oplevet det med dem jeg har haft, som godt nok mest er 4 ohm. Om 8 ohms enheder er mere skrøbelige grundet evt. tyndere spoletråd ved jeg ikke, men en A 50 kan sagtens ha" stået i en gildesal for fuld skrue, hvilke giver varme osv. Det samme sker med for meget Dc..
Kan du se om aluspolen har været banket i bund?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf Abaddonis » tors 17. jun 2021 07:35

:lol: Hvis man udelukkende skal dømme en bog på dens omslag, så har højttalerne helt sikkert mødt modgang i deres liv, så jeg tvivler slet ikke på, at de har fået tæsk.

IMG_6255.jpg

Spolen er af "papir" og ikke alu og som billedet viser, er den - tja... gået i stykker? :lol:

Min teori er, at eftersom de to woofere arbejder sammen i et forseglet trykkammer, har den defekte woofer simpelthen virket som en passiv radiator og er derfor konstant blevet tæsket ned i kobbertråden i bunden af magneten.

Overvejer på et tidspunkt at lave et eksperiment med en ny svingspole, hvis jeg ellers kan finde et match - jeg kan jo ikke ødelægge noget, der allerede er ødelagt.

Håber dog stadig, at en erstatningsenhed dukker op - lige nu giver det jo ikke megen mening at sende kabinetterne til snedkeren ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Renovering af Scandyna (A50?)

Indlægaf PerHej » tors 17. jun 2021 09:36

Hejsa

Du kan kigge lidt her i ventetiden
https://www.aliexpress.com/item/3294463 ... 7199.pic_5

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster