Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Alt om GDS

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » ons 9. jun 2021 17:18

Helikon skrev:hihi - ja i taler forbi hinanden fordi du måler Ohm på dem i kredsen - det giver ikke mening. Skift de to grå de er suspekte, evt. bypass dem med nye hvor du har lettet et ben på hver af de grå. Men som Max skriver: skift dem

Er du sikker på de flade brune er thermistorer og ikke skivekondensatorer........Hvis det nu er kondensatorer og de er 0 Ohm ikke....

Edit. Max kom først
Super gode billeder du tager :thumbsup:


Om ikke andet, så får folket da noget at grine af. :lol:

Jeg skifter dem ud. Og ja...det kan sagtens være at de to skiver ikke er thermistorer, men i stedet kondensatore. Det giver måske også mere mening sådan som de sidder...

Jeg fandt også noget der ikke stemte overens med diagrammet, der måske forklare de høje temperature? Som det kan ses på billedet, går der en brun ledning fra out-put transformeren hen på jord. Men den skal sidde på den anden side, der også er forbundet til printet over.

IMG_20210512_230952.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf MaxJ » ons 9. jun 2021 17:23

Ja super gode billeder du tager. Der er ingen der griner, for så kommer den store Murphy efter os. :-)
Hvis du to små " gnyffer " er helt eller delvis kortsluttet, så går det galt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Tonni » ons 9. jun 2021 18:40

Håber ikke det er B+ der går til stel, via den brune ledning. Og da især ikke hvis det er via primærviklingen...
Jeg griner absolut heller ikke. Men frygter en sveden vikling...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » ons 9. jun 2021 18:56

MaxJ skrev:Ja super gode billeder du tager. Der er ingen der griner, for så kommer den store Murphy efter os. :-)
Hvis du to små " gnyffer " er helt eller delvis kortsluttet, så går det galt.


:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » ons 9. jun 2021 23:11

Tonni skrev:Håber ikke det er B+ der går til stel, via den brune ledning. Og da især ikke hvis det er via primærviklingen...
Jeg griner absolut heller ikke. Men frygter en sveden vikling...


Den røde pil viser hvor den brune ledning fra output transformeren sad. Jeg tvivler på at selve viklingen har taget skade, da radioen ikke har været tændt mere end et par sekunder ad gangen. Epoxy'en begyndte at ryge fra den lille kobber spole nærmest med det samme.

diagram.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Tonni » tors 10. jun 2021 08:44

Ok jeg læste det, som om den sad på primæren, og ikke den anden side af sekundæren... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf tctla » tors 10. jun 2021 11:41

Du har jo tydeligvis diagrammet, som jeg også har vedhæftet her i hel størrelse.
Thermistorer var ikke i brug i så gammel en radio; hvad du ser er 3nF skivekondensatorer.
På dine billeder ser det ud til, at i det mindste een af dem sidder fra rør-ben 4 til stel.
Ben-4 er glødestrømsbenet og det er det eneste kredsløb, der er energi nok i til at få en kobberspole til at gløde og brænde over.
Kig på det vedhæftede diagram og find kondensator C76 og spolerne L29 og L30.
En kortsluttet C76 vil hurtigt få gang i røgudvikling fra de to spoler.
Lod C76 fra og tjek den med dit Ohm-meter. Måler du nogen-som-helst modstandsværdi overhovedet, er den kaput.
Den skal måle uendelig stor modstand, når den er OK.
Radioen kan fint virke uden kondensatoren så længe du reparerer og renoverer.
Afslut reparationen ved udskiftning til en 3,3nF keramisk, enten skive- eller rør-kondensator.
Kan du måske i stedet finde en 2,7nF keramisk kondensator, så brug den. Værdien er ukritisk.
Og kan du ikke finde en sådan, så brug en anden type 2,7 ~ 3,3nF kondensator, du falder over.
Du vil ikke kunne se forskel på resultatet.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » fre 11. jun 2021 12:14

Mange tak Torben for den flotte og udførlig beskrivelse. :thumbsup:

Unavngivetytf.jpg


Unavngivetgvhgv.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Helikon » fre 11. jun 2021 12:26

5/50 = 4,7 uF/63 volt, i dag. De andre ser fine ud.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » fre 11. jun 2021 16:00

Helikon skrev:5/50 = 4,7 uF/63 volt, i dag. De andre ser fine ud.
:thumbsup:
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » fre 11. jun 2021 22:36

Har lige smidt denne her i kurven hos lavpris-elektronik https://elektronik-lavpris.dk/p116582/dmt-4004-digital-multimeter/

Men så faldt jeg efterfølgende over denne her hos Biltema https://www.biltema.dk/varktoj/malevarktoj/maleinstrumenter/multimeter/digitalt-multimeter-dmm-1000-p-2000024201

Lader til at den kommer fra samme sted, bare med andet navn og så har den fra Biltema jo også temp måling, hvilket er rart og ha. Er der ellers forskel på de to, foruden temp måling?
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf tctla » søn 13. jun 2021 18:55

Der fås myriader af dem. Nogle af kendt fabrikat, nogle ikke.
Det er min erfaring, at de digital multimetre der sælges ud af Kina for tiden er endog MEGET gode og holdbare.
For nogle år siden, ville jeg ikke røre dem med en ildrager (er der mon stadigvæk nogen, der husker hvad en ildrager er?)
Tiderne ændrer sig og selv Kineserne må højne kvaliteten for at kunne afsætte produktionen.
Prøv til eksempel at søge på Google: Aneng AN9002. Det koster under Kr.: 200,- inkl. forsendelse fra Kina (plus evt. importafgift). Det er det sidste multimeter jeg har købt derude, og det er en sand fornøjelse af arbejde med.
Fik jeg sagt, at det har bluetooth interface og du kan installere en APP på din iPhone, så du får udlæsning af målinger der?
Nå ja, og så kan du købe 3 af dem til det samme som 1 stk. koster af de to modeller, du viser.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » søn 20. jun 2021 17:13

Så er jeg tilbage igen...denne gang med et multimeter der kan måle kondensatore. (Monacor DMT-4010RMS)

Det lykkedes mig at finde kondensatoren C76. Jeg kan ikke måle den mindste modstand, men den svinger mellem 0,69nf - 0,54nf. Der er også vidnemærker i form af lidt brændt kabel hist og her, omkring kondensatoren.

IMG_20210620_160724dfbg.jpg


IMG_20210620_163758fgfbfb.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » søn 19. sep 2021 00:56

Så er jeg tilbage igen, efter en tid med mange andre projekter og opgaver.

Jeg fik nærstuderet diagrammet/radioen en ekstra gang, og kan se at C76 ikke sidder hvor før antaget. Jeg mener at have fundet den på røret ECC 85, som også vises tydeligt på tegningen. Har jeg fat i noget rigtigt?
Det ene ben lod til at røre stellet, så jeg rettede på den, hvilket resulterede i at den lille grønne skive-kondensator mistede benet.

IMG_20210918_163614.jpg


Screenshot_20210918_190831_com.android.gallery3d.jpg


1.jpg


2.jpg


Har også bestemt mig for at udskifte alle 6 polypropylen kondensatore, men vil bede om lidt hjælp til at oversætte dem til et mere moderne sprog.
Det drejer sig om følgende...

160/10/125 - 2 stk 200/2,5/125 - 200/10/125 - 500/2,5/125 - 2500/5 125V-776

IMG_20210918_235221.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf JGreen » søn 19. sep 2021 09:58

Det er lidt fedt og se et gammel diagram hvor kondensator er mærket hvad side ydefroile skal værre. Så kan man se de har gjort noget for at få støj væk. Det var lige som om det gik i sig selv, for hvis de er mærket i dag så skal man ikke regne med at der er rigtig!!!!
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: his067, KenRas og 34 gæster