EMT Stik

Analog når det bedst

Re: EMT Stik

Indlægaf Tonni » ons 9. jun 2021 21:22

At Lemo er fremragende stik, gør dem desværre ikke mere korrekte.
Og at det er ret små stik, ikke lettere at arbejde med.
Jeg ville nok også "nøjes" med de EMT stik, hvis det var mig.
Ikke mindst med arvesølv, i den karat!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: EMT Stik

Indlægaf hificlassic » tors 10. jun 2021 10:25

Er vi mon 4-5 stykker med EMT på dette forum. Det er egentlig ret vildt i forhold til hvor sjældent man ser dem
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT Stik

Indlægaf MaxJ » tors 10. jun 2021 10:31

hificlassic skrev:Er vi mon 4-5 stykker med EMT på dette forum. Det er egentlig ret vildt i forhold til hvor sjældent man ser dem


Det er bare grammofonernes kampvogn. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT Stik

Indlægaf his067 » tors 10. jun 2021 13:25

Min er ganske "ny" (dvs brugt, men ny i vores hus). Ideen var at bruge den efter den der Oracle-debacle, som jeg fortalte om i en anden tråd. Håbet er at sætte min Mørch arm på den (med et armboard lavet i Permali (panzerholz) efter det originale EMT board af Nick som lavede min Dual 701 plinth (der kommer også snark en opdatering om min Dual 701 ombygning).
Lige nu står EMTen i biblioteket ude i haven med en headshell fra Simone Luccetti (Audiosilente) som jeg har sat en Ortofon Jubilee i. Armen er den originale EMT 929 men ud i en separat MC/RIAA. Det lyder meget lovende og jeg er rigtigt imponeret over den motor-drevne lift. Godt nok har den ikke noget at gøre med lyden, men den er alligevel noget som ser godt ud og som er mere sofistikeret end den sædvanlige "silikone-brønd".

Og ja, det er grammofonenes kampvogn......men i (lydmæssige) balletsko.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EMT Stik

Indlægaf MaxJ » tors 10. jun 2021 13:53

his067 skrev:Min er ganske "ny" (dvs brugt, men ny i vores hus). Ideen var at bruge den efter den der Oracle-debacle, som jeg fortalte om i en anden tråd. Håbet er at sætte min Mørch arm på den (med et armboard lavet i Permali (panzerholz) efter det originale EMT board af Nick som lavede min Dual 701 plinth (der kommer også snark en opdatering om min Dual 701 ombygning).
Lige nu står EMTen i biblioteket ude i haven med en headshell fra Simone Luccetti (Audiosilente) som jeg har sat en Ortofon Jubilee i. Armen er den originale EMT 929 men ud i en separat MC/RIAA. Det lyder meget lovende og jeg er rigtigt imponeret over den motor-drevne lift. Godt nok har den ikke noget at gøre med lyden, men den er alligevel noget som ser godt ud og som er mere sofistikeret end den sædvanlige "silikone-brønd".

Og ja, det er grammofonenes kampvogn......men i (lydmæssige) balletsko.


lige nøjagtig. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT Stik

Indlægaf Helikon » tors 10. jun 2021 13:54

MaxJ skrev:" Skift det hele ud med Lemo, det er jo håbløst det EMT halløj. Oldgammelt og bliver ikke lavet mere og ham der har restoplaget tager kassen for noget plastik stads eller presset blik, det er jo obskurt. "

Håber det er sarkasme, har selv en 948 og den bliver ikke skiftet ud. ;)


Næ det ville jeg selv gøre i den situation.Jeg ikke vil give 1500-1800 kroner til EMT manden for noget så standart som et stik, det er jo ikke super særligt specielt bare fordi det sidder på en EMT, og så er man kørende. Det gamle kan bare gemmes og monteres igen hvis man falder over et originalt til rimlig pris på et andet tidspunkt eller vil sælge den igen. Den slags har jeg ikke problemer med.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: EMT Stik

Indlægaf MaxJ » tors 10. jun 2021 13:58

Helikon skrev:
MaxJ skrev:" Skift det hele ud med Lemo, det er jo håbløst det EMT halløj. Oldgammelt og bliver ikke lavet mere og ham der har restoplaget tager kassen for noget plastik stads eller presset blik, det er jo obskurt. "

Håber det er sarkasme, har selv en 948 og den bliver ikke skiftet ud. ;)


Næ det ville jeg selv gøre i den situation.Jeg ikke vil give 1500-1800 kroner til EMT manden for noget så standart som et stik, det er jo ikke super særligt specielt bare fordi det sidder på en EMT, og så er man kørende. Det gamle kan bare gemmes og monteres igen hvis man falder over et originalt til rimlig pris på et andet tidspunkt eller vil sælge den igen. Den slags har jeg ikke problemer med.


I de 10 - 15 år jeg har haft min har den kun kostet en drivrem til armliften og den kan fås hvor som helst.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT Stik

Indlægaf Helikon » tors 10. jun 2021 15:12

Jeg taler kun om bøsningen i bunden tonearmen og at his067 mangler stikket der passer til og at det koster 200€, godt nok med en ledning på. I det tilfælde ville jeg købe noget Lemo der passede og montere det kontra at stå med noget der ikke virker.
Jeg taler ikke om EMT generelt som oldgammelt og håbløst, kun stikket for lige at præcisere.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: EMT Stik

Indlægaf MaxJ » tors 10. jun 2021 15:16

Helikon skrev:Jeg taler kun om bøsningen i bunden tonearmen og at his067 mangler stikket der passer til og at det koster 200€, godt nok med en ledning på. I det tilfælde ville jeg købe noget Lemo der passede og montere det kontra at stå med noget der ikke virker.
Jeg taler ikke om EMT generelt som oldgammelt og håbløst, kun stikket for lige at præcisere.


Ok, så er du tilgivet. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT Stik

Indlægaf Helikon » tors 10. jun 2021 20:09

MaxJ skrev:
Helikon skrev:Jeg taler kun om bøsningen i bunden tonearmen og at his067 mangler stikket der passer til og at det koster 200€, godt nok med en ledning på. I det tilfælde ville jeg købe noget Lemo der passede og montere det kontra at stå med noget der ikke virker.
Jeg taler ikke om EMT generelt som oldgammelt og håbløst, kun stikket for lige at præcisere.


Ok, så er du tilgivet. ;)



:OLO: :GFG:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: EMT Stik

Indlægaf hificlassic » man 14. jun 2021 09:31

Jeg har faktisk ikke engang fået prøvet RIAA-delen som sidder indbygget. Min EMT 938 kører med en Rega RB900, Stanton 881S pickup og en UREI 1122 RIAA. Det er den bedste kombination jeg nogensinde har haft, selvom jeg absolut synes at Technics SL1000 er ligeså god og meget flottere :-)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EMT Stik

Indlægaf MaxJ » man 14. jun 2021 10:04

EMT riaa delen er tilpasset deres egne pickupper, jeg kører også externt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT Stik

Indlægaf his067 » tirs 15. jun 2021 22:55

MaxJ skrev:EMT riaa delen er tilpasset deres egne pickupper...


Det er ikke helt rigtigt: EMT skriver i service manualen:

I radiostudieteknologi er grammofonplade-afspilningsmaskinen (ja, det kalder de den!) en lyd-enhed med standardforbindelsesbetingelser. Derfor inkluderer forstærkerne filtre ved (75 /318 / 3180 µS). Det er værd at nævne st den inkludere filtre, der afskærer signaler uden for grænsefrekvensen på 30 Hz og 25 kHz som beskyttelse mod interferensfrekvenser.


Eller på tysk:

In der Rundfunk-Studiotechnik ist die Schallplatten-Wiedergabe-Maschine ein Tonträgergerät mit normgemäßen Anschlußbedingungen. Deshalb sind die Verstärker einschließlich Entzerrung (75/318/3180µS) integriert. Erwähnenswert sind Filter, welche Signale außerhalb der Grenzfre„ quenz von 30 Hz und 25 kHz als Schutz gegen Störfrequenzen abschneiden.


Så det er ikke for at tilpasse deres RIAA forforstærker til deres egne pickupper, at de afskærer ved 3o Hz og ved 30 kHz, men for at tilpasse deres "grammofonplade-afspilningsmaskine" til et studie-miljø og for at forhindre at der opstår tilbagekobling.

På den anden side er det rigtigt at de tilbød en tilpasningsenhed til deres TSD15 MC-pickup.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EMT Stik

Indlægaf MaxJ » ons 16. jun 2021 08:01

Jeg prøver på en anden måde. Min Ortofon pickup spiller bedre på min externe riaa og min EMT pickup spiller bedre på den indbyggede riaa.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EMT Stik

Indlægaf his067 » ons 16. jun 2021 09:11

:Thumpsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster