Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 16. jun 2021 21:10

I marts bestilte jeg denne skive fra det Seattle-baserede pladeselskab Color Red.
Den slag kan man jo godt glemme i mellemtiden, men i dag ankom den så i god behold og snurrer her mens resten af landet vist er ved at gøre sig klar til at se et-eller-andet mesterskab blive spillet.

IMG_3060.JPG

Jeg vil dog hellere lytte og sidde og rokke til den saftig og svedende soul-funk med blæser-trio og en skøn guitarist (Jimmy James). Ham opdagede takket være X-ray der havde en LP med ham i en anden konstellation med til et komsammen her.

Her er der dog ikke orgel med (som skaber en særlig stemning), men det er næsten lige så godt sådan som det vugger, vrikker og snor sig derudaf. Vinylen er blå, flad og lyder godt.

LP'en fås endnu fra Color Red's hjemmeside, men prisen stikker selvfølgelig af med porto, moms og gebyr :shock: De tider hvor man kunne være heldig at slippe gratis igennem PostNords modtagelse af forsendelser fra USA er vist forbi...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » man 21. jun 2021 11:58

Hmmm... Det er endnu ikke en LP, som her til formiddag skaber en sommerlig stemning trods regnens dråber på ovenlysenes plastoverflade. LP´en er bestilt i en limited edition hvid vinyl. Indtil da må jeg nøjes med Spotify.
Nok om det. Det er musikken som det handler om.

I dag handler det om Kings of Convenience 4 album ´Peace or Love´, efter en pause på 12 år.

I front for Kings of Convenience (KOC) er Erland Øye og Eirik Bøe, Leslie Feist gæster endnu engang duoen (og kæmpe tak for det :thumbsup: ).

Erland Øye har bl.a. leveret geniale elektroniske albums i form af The Whitest Boy alive" . Eirik underviser i arktiktonisk psykologi og er en del af bandet Kommode.

Albummet bør nydes fra ende til anden, og gerne med lukkede øjne. Helst flere gange i streg. Her er tale om guddommelig akustisk guitar, violin vokal (og en lille bitte trommemaskine).

Fine melodier og begavede tekster om livet i 40érne er temaet på "Peace or love".


Lykkelig lytning,


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten fre 25. jun 2021 23:24, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 25. jun 2021 23:03

Det er heldigvis ikke alle mine LP'er, der er lavet om til frugtskåle...
Og her i dag ankom dette dobbelte live-album - netop på dets udgivelsesdag (25. juni 2021).

IMG_3112.jpg

Det er hidtil uudgivne optagelser med Bill Evans Trio, som har ligget gemt og glemt fra optagelsen for 46 år (og 5 dage) siden, hvor trioen spillede på Oil Can Harry's i Vancouver d. 20. juni 1975.
Utroligt at der stadig bliver ved at dukke ukendt/uudgivet Evans-materiale op.

Midt-70'erne bragte en del gode ting fra (og for) Evans: Der var flere pauser fra hans lange heroin-forbrug (erstattet af metadon), som han - utroligt nok - formåede at holde fri fra at påvirke hans musikalske præstationer. Han kunne også se frem til at blive far knap 3 måneder efter koncerten.

På albummet her er Evans i godt selskab med Eddie Gomez (bas) og Eliot Zigmund (trommer).
Gomez havde været Evans' faste bassist siden slut 60'erne og jeg synes de finder hinanden rigtig godt her. (Ikke helt så godt som Scott LaFaro og Evans i start 60'erne, men det er en anden historie med en meget sørgelig afslutning).

Zigmund kom først med i trioen kort inden koncerten. Han gør det faktisk fint her.

Repertoiret er overvejende jazz-standarder (+ 3 Evans-kompositioner) og det er dejlig musik, der hænger godt sammen. Det er ikke Evans bedste trio-album (det er Sunday at the Village Vanguard). Men har man det som mig, der mener at Evans er den bedste jazz-pianist, må man naturligvis have dette album også. Det skal nok komme til at snurre.

Presningen fra det lille men interessante Craft Recordings selskab (som i 2020 udgav 4 fremragende Chet Baker albums) er OK uden at være fremragende. Lydkvaliteten rimelig god, uden af sætte nogen standarder for krystalklarhed eller perspektiv. Det går an og bliver bedre som koncerten skrider frem.
Der mangler dog bund i bassen (navnlig på de første numre. Jeg måtte have fat i bas-reguleringen på forstærkeren - det sker eller aldrig).

PS: Mens jeg har siddet og skrevet har album'et snurret for anden gang - og jeg synes det bliver stadig bedre :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » ons 30. jun 2021 18:49

Årets album.

Ikke engang en “rigtig” audiofil udgivelse, men det er i sandhed en vellydende presning og et perfekt album.

Jeg vil ikke forsøge at beskrive KOC. Det gør de bedre selv.

https://youtu.be/sjau6qZKruE

Hør albummet før din Vintage hi-fi ven.




Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » ons 30. jun 2021 22:00

Som nævnt for nogle uger siden, efter Captajnens indlæg om Machine Head, så landede den endeligt på matriklen:

“Copenhagen 1972”, Deep Purple koncerten fra KB Hallen som blev optaget af DR i sort/hvid og vel nok også i mono. Desuden er der 3 ekstra numre optaget i New York i 1973. Et 3-dobbelt album, “Audio restored and digitally remastered in 2013” som faktisk lyder ret godt, selvom der ikke er noget stereo perspektiv.

A3EFCEDE-0602-4A94-95CF-DBDCCFDDED6E.jpeg

Det var den første rigtige koncert jeg overværede 1 måned før min 14 års fødselsdag. Det var en stor oplevelse dengang og den første af mange DP koncerter. Har vist omtalt det tidligere :p

Så som minde om dengang for over 49 år siden er det sjovt også at have koncerten på vinyl. At jeg også har den på DVD og stadig har koncertbilletten er bare fantastisk.

3143357A-A7E1-40CB-9AD3-B3C56CB358DF.jpeg

Man kan fornemme at det er tidligt på årets koncert turne. Numre som Highway Star og Lazy fra Machine Head, der endnu ikke er udgivet endnu, sidder ikke helt i skabet. På Made In Japan kan man godt høre de er 5 måneder længere henne i årets turne. Her sidder Highway Star “lige i skabet”.

Et herligt gensyn, der er dømt Deep Purple her til aften :OLO:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 1. jul 2021 00:04

Fensten skrev:Årets album.

Ikke engang en “rigtig” audiofil udgivelse, men det er i sandhed en vellydende presning og et perfekt album.

Jeg vil ikke forsøge at beskrive KOC. Det gør de bedre selv.

https://youtu.be/sjau6qZKruE

Hør albummet før din Vintage hi-fi ven.




Mvh.


Fensten


Jep. “Peace or Love” er supercharmerende og totalt afvæbnende på en måde, der næsten er CSN’sk - og så er jeg vild med Feist! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 1. jul 2021 22:39

På et reol-marked fandt jeg i dag denne LP med Mills Brothers.
Den er ikke sjælden, dyr eller noget – men eksemplaret var forseglet og det kunne jeg ikke stå for.

IMG_3136 5.jpg

En eller anden har d. 9 december 1988 køb skiven (sikkert ment som en julegave) – og modtageren har altså hverken åbnet, spillet eller byttet den siden da…
Både cover og vinyl er perfekt – herligt.

IMG_3137 4.JPG

De 3 brødre er her alle tæt på 70 år, men deres stemmer holder endnu – det er jo ganske flot også selv om de er mere afdæmpede end tidligere i karrieren. Det må have været en af de 3 brødres allersidste optrædener, for året efter døde Harry (der havde sukkersyge og i 1981 var blevet helt blind).

Der kom ihvertfald ikke rigtig noget med brødrene derefter - og for at det ikke skal være løgn, så blev masterbåndene med Mills Brothers fortæret af flammerne ved en brand i Universals studier/lager i 2008 (sammen med masterne til omkring 1/2 million numre med andre kunstnere).

Efter den havde snurret, måtte jeg lige have gang i denne her også:

Det er de samme 3 brødre på samme scene – men ca. 15 år tidligere.
Og det kan høres – der er mere spræl, sjov og gang i dem.
Backingen er Otto Lingtons orkester – og det swinger helt forrygende (hvor Peder Kragerups orkester 15 år senere ikke når samme højder, selv om der er gode folk som Jesper Thilo m.fl. med).

IMG_3139 4.jpg

Det samme gælder i øvrigt optagelses-kvaliteten: 1966-optagelsen er den anden langt overlegen (og i mono). Vokalerne står meget bedre og det hele er væsentlig mere dynamisk. Det er helt umuligt ikke stampe med.

Jeg havde engang (i slut 70’erne) en kopi (af en kopi) af masterbåndet fra koncerten (15 ips/2-spor). Det var en kon-kollega til min far – ejeren af Meto Music i Hvidovre, Kurt Bilsbo – der lod mig overspille det.
Og dét var s..me dynamisk – hold da op: At få et helt bigband for fuld udblæsning uden dynamiske begrænsninger ud gennem JBL L300’erne. WHAU!
Båndet forsvandt desværre og Sony TC-756-2’erne blev også solgt på et tidspunkt, hvor hifi’en ikke fyldte så meget. Ak ja.

Men på denne 1966-vinyl er Mills Brother med orkester helt overbevisende, uimodståelige, dynamiske og musikalske.
Den koster stort set ingenting – og anbefales absolut.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » fre 2. jul 2021 06:55

Mills Brothers i Tivoli pladen er en indspilning af en forrygende god kvalitet, ikke til at forstå i betragtning af, at det er en liveindspilning. Og indholdet er rigtig god underholdning. Jeg har 2 eksemplarer bare for en sikkerheds skyld.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Verhein » lør 3. jul 2021 02:02

Jeg var med min familie i Glassalen i Tivoli og så koncerten. Min far købte pladen og den har jeg endnu, jeg spiller den af og til. Preben Uglebjerg introdukserede de tre gutter.
Samler på Studer, Jbl, Movic, Acoustic Research og andet vintage udstyr
Verhein
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20 jan 2015
Geografisk sted: Sydsjælland
Lokalitet: Præstø

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 6. jul 2021 23:26

Her til aften lytter jeg til et par US-skiver, der forleden ankom fra Jazzmessengers (fysisk og online musikbutik i Barcelona og Lissabon) - nemlig disse to:

IMG_3148.jpg

Wynton Kelly var pianist - og jeg har faktisk ikke rigtig været opmærksom på ham før for nylig.
Men han var altså pianisten i Miles Davis kvintet i årene 1959-61 (og før det hos Dizzy Gillespie), så dét borger jo for kvaliteten af hans formåen. Han er således også med på "Kind of Blue"-albummet, men kun på ét af numrene - Davis havde specifikt valgt Bill Evans til dette album, så han sidder ved tangenterne på 4 af de 5 numre på KoB.
Og selv om jeg foretrækker Evans' måde at gøre det på dér, så er Kelly ikke ueffen.

Med sig på albummet her har han gode folk, der også var med på KoB (Jimmy Cobb, trommer & Paul Chambers, bas) samt Sam Jones (også bas). Og det bliver til god gedigen "hard-bop"-jazz, der både rummer stille, smukke numre og swinger harmonisk - begge dele tilgængeligt uden at det bliver "muzak".
Wynton Kelly blev (som en række andre af den tids jazz-musikere) ikke gammel: 10 år efter denne optagelse (og kun 39 år gammel) blev han fundet livløs på et hotelværelse under en koncertturne i Canada. Måske en blanding af den epilepsi, han led af, kombineret med hans store alkohol-forbrug (som dog ikke gjorde ham musikalsk ukampdygtig).
Han var efter sigende også nærmest pengeløs ved sin tidlige død. Det har virkelig været hårdt for mange - og på mange måder - at være jazzmusiker i 50-60'erne, trods pladeudgivelser, turnéer og samspil med "store kanoner"...

Den anden LP er Wayne Shorter's debut-album - og han er her endnu (knap 80 år gammel).
Mange (jeg selv inklusive) har nok først mødt Shorter som en af ankermændene i fusions-bandet Weather Report, men det var altså her i 1960 han gjorde sin debut (og rent akustisk naturligvis).
Det er en fin (om end ikke revolutionerende) plade, hvor debutanten har skrevet 5 af albummets 6 numre. Det siger vel noget om en ung saxofonist, der både vil og kan noget med sin musik.
Han tog iøvrigt også egne kompositioner med ind i Miles Davis kvintet, da han var med dér fra 1964-1970 (herunder på de elektriske/fusions-jazz-udgivelser der kom derfra i 1969/70 "In a Silent Way" og "Bitches Brew" - ikke mine favoritter).
Men her i 1960 er alt akustisk og godt. Med sig har Shorter Kelly, Chambers og Cobb (se ovenfor) samt fremragende Lee Morgan på trompet (han blev iøvrigt heller ikke særligt gammel, men det er en anden historie). Det hele fungerer.

Begge de to skiver, der aktuelt snurrer, er senere/nyere udgivelser fra det oprindelige pladeselskab (VeeJay Records), så måske - kun måske - har de anvendt de originale masterbånd (eller 1. generations-kopi).
Det er ikke fine audiofile udgivelser, men det lyder "godt nok" også selv om vinylen ikke er den mest tyste - eller flade - jeg har oplevet.
I lyset af at de kostede ca. 150,-/stk. synes jeg altså det er ok - og musikken er det ihvertfald.

Anbefales hvis man vil have god no-nonsense jazz med gode musikere ombord (og LP'er man ikke falder over hver dag).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 8. jul 2021 22:00

Det er smalt, det her. Temmelig smalt.
Og selv om det godtnok er musik, der snurrer - så er det måske snarere et stykke historie.
Et lydklip fra fortiden, med tråde frem til i dag.
Et lille vindue der giver et kig (og lyt) ned i midt-60'erne, hvor den danske jazz-scene var i sin vorden.

Det er den her, der er tale om:

IMG_3150.jpg

The Radio Jazz Group (eller DR Jazzgruppen) var forløberen for det, der blev til Danmarks Radio's Big Band (eller bare "Big-bandet", som det blev kaldt, da jeg via netop dét som ung mand fandt jazzen).

Jeg har længe haft albummet i kikkerten, for jeg fornemmede, at her var noget af dansk jazzs arvesølv gemt. Kimen til den danske jazz-scene, som med herboende internationalt store jazz-musikere i 1960'erne og 70'erne løftede musikken & musikernes kvalitet meget - og bragte København på det internationale jazz-landkort (Ben Webster, Dexter Gordon, Stan Getz og mange andre).
Og som på dén måde var en forudsætning for bl.a. Copenhagen Jazz Festival, der siden 1979 er afholdt (i år omend i et begrænset format).
I starten af året dukkede muligheden for at erhverve LP’en så op, jeg slog til og her snurrer den så nu.

Det var (lidt om) historien - hvad med musikken..?

Joh - den er ambitiøs, synes jeg.
LP'en rummer to længere værker (16 + 19 min), som er om ikke "kompositions-musik", så ihvertfald større arrangements-stykker delt op i "satser".
Som sagt ambitiøst - og måske også en smule prætentiøst fra komponisterne/arrangørernes side (Erik Moseholm og Ray Pitts).
Og selv om musikerne (NHØP, Allan Botschinsky, Palle Mikkelborg, Alex Riel, Bent Jædig m.fl.) jo er dygtige, så er det lige som komponisterne bag vil for lidt meget.
Jeg sidder ihvertfald ikke og bliver "forelsket" eller "væk" i musikken - men snarere sådan lidt: "Nå - prøver de nu dét - OK interessant". Det der rammer mig mest er sådan set, at jeg kan høre forbindelsen til de to fremragende LP'er, der kom i 1978 og 79 med Thad Jones som kapelmester for DR's Big Band (og hvor et af arrangementerne faktisk er af Ray Pitts).


IMG_3151.jpg

Så modsat mange af de andre skiver, jeg har skrevet om her i tråden, ved jeg ikke om jeg egentlig vil anbefale denne - ihvertfald ikke bare sådan.
Måske mest til de (andre), der er jazz-historisk interesserede, men det er sådan set også ligegyldigt, for den er umulig at anskaffe og der er tilsyneladende ingen til salg nogen steder overhovedet.
Altså efter den sidste blev solgt på Discogs i marts.
For 2.500,-
Euro...

Det var ikke mig der købte dén (men jo rart at have in mente hvis nu engang...)
Indtil da kan det jo være nogle af forum-fællerne (der også er jazz-tossede) vil høre den ved et jazz-komsammen (her eller på træf eller...). Jazzen var jo teamet for det seneste "mini-træf" i Thy her i foråret, så noget i den stil kan man jo gentage.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » lør 10. jul 2021 16:45

Det er ferietid - i hvert fald for nogle - og det betyder, at Teenagedatteren er hjemme for en kort bemærkning (når hun ellers ikke står i bageren klokken meget tidligt om morgen, er til afslutningsfest nr. XXX eller hvad de unge mennesker nu ellers får tiden til at gå med).

Så i går havde jeg med rettidig omhu booket lidt kvalificeret Far-Datter-tid. Programmet var tæt, for der skulle både laves lasagne og ses Marvels “Black Widow”.

Men vigtigst af alt var naturligvis den planlagte “plade-rednings-aktion”. Som tidligere nævnt her er min ven “Den Tykke” bogstaveligt totalt ved at drukne i nye, brugte plader.

Så for at nå det hele, valgte jeg at pjække et par timer på en fredag eftermiddag, så vi kunne få tid til at gå det HELE igennem. -Ja, goddaw-do. Hvergang vi troede, at NU måtte vi da have været igennem alt, så dukkede der lige en ny kasse op. Selv på vej ud, snublede jeg over en stak med et par hundrede lp’er mærket “Brugt Heavy”, hvor jeg lige nåede at skimte nok til, at jeg allerede er i gang med at planlægge mit næste besøg.

Det blev i denne omgang som følger:

841B5256-022F-43DC-8C6E-0D42E8F49B01.jpeg


J.J. Cale: Naturally (Shelter Records, 27 320 ET)

-Jeg har endnu til gode at høre en plade eller for den sags skyld bare et enkelt nummer med J.J. Cale, som ikke er fedt. Hans støvede og tibagelænede spillestil har fulgt mig i mange, mange år og jeg køber rutinemæssigt og uden betænkning alt, hvad jeg falder over med ham. Der er flere af hans klassikere på dette album bla. “Call Me The Breeze”, “Crazy Mama” og “After Midnight”. Dette eksemplar er presset hos (vest)tyske Sonopress i 1978 og er mærket med Shelter-S’et i cirkel på coveret - og har tydeligvis engang været “Irenes”.

Eric Clapton: Just One Night (RSO, 2658 135)

-Man kan ikke sige “J.J. Cale” uden også at sige “Eric Clapton” og den her er een, jeg har ønsket mig i rigtigt lang tid. Det er et album, jeg kender ud og ind, selvom jeg aldrig har ejet det. For i mange år fulgte det mig på et kassettebånd, som jeg optog af en god vens eksemplar. Halvfjerdserne var ikke ubetinget gode for Clapton. Jo, der kom både “Slowhand” og “461 Ocean Boulevard” og en række andre studie-albums, der heller ikke er så ringe endda. Men det var også en periode, hvor Clapton kæmpede med et massivt stofmisbrug, der afløstes af et ikke mindre massivt misbrug af alkohol. -Men her i 1980, eller December 1979, hvor optagelsen fandt sted i Budokan Teatret i Tokyo, har han fået styr på sagerne, i hvert fald musikalsk. Hvis man bare er en lille smule til klassisk Clapton, så er den her et must og jeg er glad for at have den her.

John Mayall With Eric Clapton: Blues Breakers (Decca, XBL 646 006)

-Mayall og Clapton på Decca og i mono. Heller ikke her var der brug for betænkningstid. Flere af numrene optræder andre steder f.eks. på compilationen “Steppin’ Out”, hvorfra også anekdoten om Clapton’s “indspilningsteknik” stammer. Da Clapton ankom til studiet, fandt han sin forstærker placeret i den sædvanlige opstilling med en mikrofon umiddelbart foran. Angiveligt skal han herefter have samlet forstærkeren op og placeret den “some forty feet away from the mike’s placing” og istedet skruet HELT OP. Produceren Gus Dodgeon konkluderer i noterne til “Steppin’ Out”: “I had to admit it was a pretty amazing sound. Like distant, but huge.” Det, vi i dag kender som “Blues-rock”, starter lige præcis her.

Dr. Feelgood: Malpractise (United Artist Records, UAS 29880)

-Dette kunne godt være en efterkommer til “Blues Breakers”. Udgivet i 1975 og dermed noget af det tidligste på plade af det britiske band med den karismatiske Lee Brilleaux i front. Jeg har ikke hørt den endnu. Men Dr. Feelgood plejer at være garant for energisk gang blues-med-rock-på. Glæder mig.

52BC5509-ED51-46BA-8CC5-84B601DD8FCE.jpeg


Creedence Clearwater Revival: Willy And The Poor Boys (Fantasy, FANT 8397)

Simon And Garfunkel: The Concert In Central Park (Geffen Records, GEF 88575)

The Doors: Morrison Hotel (Elektra, ELK 42 080)

Led Zeppelin: Led Zeppelin III (Atlantic, ATL 50 002)

-Ikke de helt store overraskelser her. Nogle gange handler det også om at “få fyldt hullerne ud” - i samlingen altså. Og der er jo ikke nogen af disse fire, der ikke hører hjemme i enhver samling. CCR’-pladen er en lidt mærkelig canadisk udgave og LZ III’eren har, selvom det er en re-issue fra 1973, det sjove drejehjul på fronten af coveret.

044865CE-FCD6-4DD8-A1BF-D2B7202ABE6E.jpeg


Deep Purple: Machine Head (Purple Records, TPSA 7504)

-Det er godt nok længe siden, jeg sidst har hørt “Machine Head”. Verdenshistoriens mest skamredne guitarriff blev bare for meget på et tidspunkt. Men ved genhør slår det mig især, hvor fede de andre numre er. “Maybe I’m A Leo”, “Pictures Of Home” og “Never Before” er langt mere end bare fillers og opvarming til den monumentale side 2 med “Smoke On The Water”, “Lazy” og min personlige favorit “Space Truckin’”. Der er faktisk ikke et eneste svagt nummer på denne plade. Synes jeg. Og så fandt jeg ovenikøbet det kun lidt krøllede tekstark, som altså ikke var blevet væk.

The Electric Prunes: Just Good Old Rock And Roll (Reprise Records, RS 6342)

-Man skal ikke kun gå efter det sikre. Det er nødvendigt, at man også satser en gang i mellem. Med The Electric Prunes, som jeg kun havde hørt om, men aldrig hørt, håbede jeg på at finde noget henad The Byrds eller måske Buffalo Springfield. Not quite so. De originale Electric Prunes var et psykedelisk rock band, der blev dannet i Los Angeles i 1965. Men i 1969 var “The New Improved Electric Prunes” reelt et helt andet band, hvor ingen af de originale medlemmer længere var tilstede. Og musikken er mere funky hard rock end psykedelisk. Som en blodfattig kopi af Steppenwolf. Der er et par enkelte numre, der svinger. Men helhedsindtrykket er, at det desværre bare ikke er nogen særlig god plade. Men, lad os nu se hvad nogle år i reolen kan gøre. Det ville ikke være første gang at en nitte blev forvandlet til en lille perle, simpelthen ved bare at stå og vente.

Men hvad med Teenagedatteren? Jo, hun havde også en god dag. Det lykkedes hende både at rende med “Rubber Soul” og “Sgt. Pepper” for næsen af mig plus at foreslå mig “at komme i gang med Dylan” ved at købe “Slow Train Coming”.

Jeg trak dog det længste strå ved at lokke hende til at købe sin første Hendrix-plade.

Men ok. det var jo også Far, der betalte gildet ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kbekke søn 11. jul 2021 02:18, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » lør 10. jul 2021 17:04

Ham din ven “Den Tykke” ligner da en plade pusher der er værd at besøge. Fed høst :thumbsup: :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 10. jul 2021 22:36

kbekke skrev:Så i går havde jeg med rettidig omhu booket lidt kvalificeret Far-Datter-tid. Programmet var tæt, for der skulle både laves lasagne og ses Marvels “Black Widow”.

Men vigtigst af alt var naturligvis den planlagte “plade-rednings-aktion”. Som tidligere nævnt her er min ven “Den Tykke” bogstaveligt totalt ved at drukne i nye, brugte plader.


Det er jo konge, Kim!
Herligt at gå på vinyl-jagt med ens afkom. Jeg har haft sønnen med på plademesse et par gange.
Så føler man, at man er med til at give noget godt videre.

Fine skiver I fik med.
Enig med Machine Head - der er faktiske ingen svage steder på den.

Med hensyn til JJ Cale...
Joh - det er ganske rigtigt svært at finde noget med ham, der ikke er godt. Men til gengæld lyder det hele næsten ens.
Jeg har 6 JJ Cale album (1971-83) - alle gode, men jeg tænker hver gang, hvor lidt udvikling, der er i musikken over de 12 år. Tankevækkende hvis man f.eks. sammenligner med The Beatles kun 9 år (1962-69) - men det får datteren jo tjek på med de indkøb, hun foretog :cool1:

Du gik dog sejerrigt ud af dysten med Jimi Hendrix-movet.
Og at foreslå dig at komme i gang med Bob Dylan med "Slow Train Coming" viser, at hun trods alt helt ikke har prioriteringerne på plads endnu. Det album hører med sikkerhed til blandt den dårligste 1/3 his Bobness udgivelser.

Tak for en dejlig beretning.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » lør 10. jul 2021 23:24

KenRas skrev:Ham din ven “Den Tykke” ligner da en plade pusher der er værd at besøge. Fed høst :thumbsup: :thumbsup:


Tak. Han ved jo så godt, hvad tingene skal koste. Så hvis man er ude efter at gøre et kup til ingen penge, så er det ikke her, det sker.

Udvalget er helt sikkert også et andet i de større byer.

Men jeg er glad for at bo i en mellemstor by i provinsen, hvor man stadig kan gå ind fra gaden og købe nye såvel som brugte plader. Alene det, vil jeg faktisk gerne betale lidt ekstra for.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster