Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf JGreen » ons 21. jul 2021 08:08

Den seas diskant H087 er lidt sjov for den findes i flere indperdanser. Har haft dem i 3,2ohm 4ohm 6ohm og så den der er flest af 4-8ohm, De to første måler det samme med ohmmeter. og det gør de to sidste også.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mik112 » tors 22. jul 2021 14:41

@JGreen. Kan du evt. huske om enhederne har været mærket med impedans-label? 3,2 Ohm er nok DC modstanden for en 4 Ohm's enhed, den man måler med et multimeter, altså ikke impedansen som er en AC måling.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » fre 15. okt 2021 17:24

I dag var det fri fredag.

Det skulle udnyttes til at hente et par Dynaco A45 i udkanten af Sønderborg.

Vel hjemme er de blevet sat på stande og monteret med simpel ledning til lysnettet. Brun til rød, blå til sort.

Hold da ferie, de spiller varmt, frodigt, lækkert. end tand tilbagelænet og det allerøverste sparke savnes. Men sikke en dejlig mellemtone. Nye kondensatorer kan sansynligvis rette op på dette, men det venter jeg lige med :)

Med nyt front stof og et ekstra messingemblem, er de så smukke og vellydende at de gøre mine L110 rangen stridig.


Jeg kan tage dem med til Oscilloskob kurset, så kan i lægge øre til dem :)


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten fre 15. okt 2021 17:59, rettet i alt 2 gange.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. okt 2021 17:31

ja- de er flotte. Skønt frontstof - de er fede - og lyden selvfølgelig. Godt, du fik fat i dem !! :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KenRas » fre 15. okt 2021 19:02

Ja, dem glæder jeg mig til at høre.
Ved ikke helt hvad jeg skal mene om frontstoffet? Der er vel lige dele hessian og hippie tid over det :lol: :Skor:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. okt 2021 20:29

ja- frontstoffet vil nok altid være en kilde til debat - og det er jo fint. Grunden til, at jeg kan lide det, er nok lige som orange frugtskåle og køkkener med grønne kakler på væggene. Det er så vintage slut60'erne - start70'erne, at man næsten gennem Martini'en kan lugte røgen......til tonerne af Bob Dylan's Nashville Skyline..... ;)
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » fre 15. okt 2021 21:59

Altså jeg er helt tosset med frontstoffet. Eller mere præcist kombinationen valnød/hør linned.
Det skal naturligvis skiftes til nyt og rent stof med den rette densitet/åbenhed..

Mine referencer ligger mere i denne retning.

Altså klassisk, med klassisk på.


Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » lør 16. okt 2021 05:55

Hej Fensten
Tillykke med dem, A45 er en skøn højtaler, med lidt mere "3-vejs-lyd" end A25. Nu skriver du at de hedder "A45", altså uden "X" hvilket tyder på at enhederne er fra SEAS. SEAS-udgaven blev end da produceret i en 3-vejs-udgave. "X-udgaven" kan have basenheder fra SEAS, Peerless eller ScanSpeak og diskantenheder fra Philips eller ScanSpeak og selvom jeg aldrig har set "X-udgaver" som 3-vejs er det selvfølgelig ikke ensbetydende med at sådanne ikke eksisterer. Det er derfor altid spændende at se hvad en ScanDynaco indeholder, så måske kan du lokkes til at afmontere front og vise os et billede?
Angående frontstoffet: Måske skulle de amerikanske Dynaco-udgaver ligne AR, medens de europæiske Scandyna-udgaver skulle ligne B&O?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » lør 16. okt 2021 08:44

spuncut skrev:Hej Fensten
Tillykke med dem, A45 er en skøn højtaler, med lidt mere "3-vejs-lyd" end A25. Nu skriver du at de hedder "A45", altså uden "X" hvilket tyder på at enhederne er fra SEAS. SEAS-udgaven blev end da produceret i en 3-vejs-udgave. "X-udgaven" kan have basenheder fra SEAS, Peerless eller ScanSpeak og diskantenheder fra Philips eller ScanSpeak og selvom jeg aldrig har set "X-udgaver" som 3-vejs er det selvfølgelig ikke ensbetydende med at sådanne ikke eksisterer. Det er derfor altid spændende at se hvad en ScanDynaco indeholder, så måske kan du lokkes til at afmontere front og vise os et billede?
Angående frontstoffet: Måske skulle de amerikanske Dynaco-udgaver ligne AR, medens de europæiske Scandyna-udgaver skulle ligne B&O?
MVH Henning


Hej Spuncut,

X eller ikke X. Det står intet bag på dem. Men der er bananbøsninger og 5 trin potentiometer på bagsiden.

Jeg vil gerne åbne fronten på dem. Men frontstoffet er så skørt at de går yderligere i stykker ved brug af værktøj, måske kan nogle af jer pege mig i retning, af det helt rigtige stykke hørstof og hvor det kan købes.


Jeg har et rendezvous hos stof og stil Aarhus senere i dag. Det kan være, at de kan finde et godt alternativ.


Jeg vender retur,




Fensten
Senest rettet af Fensten lør 16. okt 2021 10:11, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf JGreen » lør 16. okt 2021 09:15

Tillykke med dem.
De kan godt have det, (stof og stil) for mange af tøjdesigner bruger det som rå model. Og så er det originalt, såvidt jeg kan se så er de med den tykke kant rundt på fronten, så er det Dynaco.
I de helt gammle dage var der mange højtaller med 3,2ohm (men det er lige som de gamle KEF 139 (6171), til og starte med var det 16ohm men sener blev de til 8ohm, men de var de samme.)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf ferr31 » lør 16. okt 2021 10:13

Jeg vil gerne åbne fronten på dem. Men frontstoffet er så skørt at de går yderligere i stykker ved brug af værktøj, måske kan nogle af jer pege mig i retning, af det helt rigtige stykke hørstof og hvor det kan købes.

Måske noget af det kan bruges
https://www.stofdepotet.dk/shop/hessian ... tChanged=1

https://orkestergraven.dk/shop/da/5138-frontstof

Måske ikke det helt rigtige, men med vintagelook ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » lør 16. okt 2021 14:35

Efter lidt tids søgen i stof og stil faldt en hjælpsom ekspeditrise råhvid hør i vævning som i struktur og tæthed lå tættest opad originalen. Så er det klar til montage.

Så langt så

Dernæst skal jeg have fundet værdierne på kapacitorerne i delefiltret.

Hvad jeg kan se er at der er tale om en Jensen 25w kapasitator. Men mikrofarrad værdien er jeg “in the Dark” med.

Måske kan i hjælpe for jeg kan simpelthen ikke aflæse dem uden af afmontere.


Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » lør 16. okt 2021 15:25

Første front.

Nu med nyt stof.

Det vanskeligt at få hørstoffet monteret stramt og ikke trække det retvinklede mønste skævt.

Men alt i alt er jeg godt tilfreds og motiveret til at få den sidste front gjort færdig.




Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten lør 16. okt 2021 15:43, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KenRas » lør 16. okt 2021 15:35

Sådan Fensten :thumbsup:

Min tidligere hippie kommentar var jo om det gamle trætte frontstof. Med det nye stof monteret er der ingen tvivl om at det er det helt rigtige. Står mega godt til kabinetterne :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » lør 16. okt 2021 16:43

…og se bare hvad vi har her.

2 ikke helt ens højtalere :QQS: :)


Men de spiller rigtigt fint. Det kan være min hørelse
men jeg kan ikke høre forskel, fra den ene til den anden.

Af der nogen af jer Scandyna/Dynaco kyndige som kunne hjælpe ift kapacitorværdier?


Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster