min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Tuner/Radio i alle afskygninger

min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. okt 2021 01:51

Jeg vil lige lave denne tråd - selv om jeg ganske vist er i gang med at fortælle om min nyanskaffelse i en anden tråd "Min tuner by night"

Den kan fanges her: viewtopic.php?f=662&t=8505&start=75 (29.september 00:13)

Jeg syntes, at fortællingen om denne Telefunken Ballempfänger fyldte mere og mere i "by night"- tråden og at dette begyndte at afvige lige lovlig meget fra den tråds egentlige sigte. Så jeg fortsætter altså her med fortællingen om den.

Tuneren og den tilhørende Stereodekoder er nu placeret på "Arnborgs" arbejdsbord i det midtjydske.

Af problemstillinger kan nævnes, hvad også "jan" , tidligere ejer, har nævnt - at glasvinduet i instrumentet på forpladen er gået løs og skal genlimes uden at gå i stykker, forstå's. desuden skal der især rettes opmærksomhed på Stereodekoderen.

Tillige skal tuneren kontrolmåles for at se, om tuneren lever op til de i servicepapirerne opgivne specs. Mistænkelige komponenter udskiftes efter et fagligt skøn. Der er nævnt en enkelt elektrolytkondensator indtil nu. De foreløbige meldinger fra "Arnborg" lyder på, at tuneren er fin-fin velfungerende og synes at være tæt på fabriksspecs.

Stereodekoderen har er knækket printpladeholder - men den kan limes nærmest usynligt med en snedig to-komponent speciallim til min store tilfredshed..så er den stadig ret original. :p
Desuden skal der tydeligvis skiftes en flok elektrolytkondensatorer - da flere af disse bærer tydelige tegn på at være "over the hill".

Sluttelig skal der laves en nem forbindelse mellem dette professionelle udstyr til noget mere stuevenligt konsumudstyr- Dette klares med et kabel XLR->RCA/Phono.

Glasvinduet i instrumentet var som nævnt gået helt løst og skulle genmonteres - dette klaredes som på billedet - er det ikke herligt???
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. okt 2021 02:25

Er der i øvrigt nogen, som kan hjælpe med at identificere den viste IC-kreds og/eller kan henvise til data/opbygning/konfiguration.? (7331)

Den er jo ret gammel og befinder sig i stereodekoderen. F'et ligner noget Fairchild? eller kan det være noget tysk?

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf spuncut » fre 1. okt 2021 04:58

Hej Freddy
Tillykke med dit fine modtagerapparat. :cool1:
Angående IC'en så giver det umiddelbart mest mening at gå efter "758" og sætte "µA" eller "UA" foran.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf KenRas » fre 1. okt 2021 06:35

spuncut skrev:Hej Freddy
Tillykke med dit fine modtagerapparat. :cool1:
Angående IC'en så giver det umiddelbart mest mening at gå efter "758" og sætte "µA" eller "UA" foran.
MVH Henning

Enig med Henning. 7331 er sansynligvis kode for året 1973 og uge 31, hvor den er fremstillet.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Tonni » fre 1. okt 2021 09:56

Som produktsoversigten, Henning har vedhæftet viser, er det selve decoderkredsen.
Den bliver næppe let at finde, mage ved. Men måske der kan findes en erstatningstype?

Her har du i hvert fald databladet på kredsen:
UA758_IdealSemiconductor.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf dela » fre 1. okt 2021 16:11

Der ser ud til at være en del UA758 til salg på eBay:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=ua758&_sacat=0

Man må så håbe på, at man finder en, der virker...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf X-ray » fre 1. okt 2021 19:19

Ja, det ser ud som om, at kredsen kan skaffes. Men... - min erfaring siger mig, at det som oftest er udenoms komponenter det er galt med. Meget sjældent skifter man en stereo-decoder IC.
Jeg antager at Arnborg tjekker op - og Fredmarantz' bare foregriber begivenhederne... ;)
Pænt Tillykke med den - jeg var selv hooked på den... - men besindede mig dog. Mener jeg har om projekter nok i hus.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. okt 2021 23:29

Tak skal i alle have for bidragene til IC'en's ID samt lykønskninger. :thumbsup: jeg må tilstå, at sagerne nærmest er nøjagtigt hvad X-ray fornemmede: Arnborg vil nok gerne kende den's type for at kunne erstatte, hvis den er - eller bliver defekt. Det er altid interessant at vide, om det kan skaffes eller det også kunne være rart, om der fandtes en erstatningstype..
Sandt at sige tror jeg ikke, at nogle af os, hverken Arnborg eller jeg, havde tænkt at "7331" var en datomærkning. Derfor er det også så skønt, når der kommer andre kyndige og friske øjne på begivenhederne.

Jeg var mere i "jeg må hellere for en sikkerheds skyld anskaffe mig 50-60 stykker flere af den IC - hvis den nu skulle brænde af" - forsigtighedsprincippet i fuldt flor. :oops: :lol:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf tctla » søn 3. okt 2021 10:10

Hej Freddy,

Ingen grund til panik. uA758 kan være et problem at finde, men jeg tror, at LM1800(N) er drop-in erstatning.

Her kan du købe LM1800 uden risiko, for iflg. dem selv, så er de "Honest and Hard-working seller", så den er helt hjemme :!:
https://www.ebay.com/itm/254174130423
Sælges i bundter a 5 til under Kr.: 60,- plus en 20'er i porto, så de ligger jo godt nok i den dyre ende ift. Kina-IC'er ;)
10~11 bundter, og du har nået det forventede minimum lagerniveau. :lol:

Jeg har ikke selv prøvet, at erstatte uA758 med LM1800, men iflg. databladene, så er de identiske.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » lør 23. okt 2021 00:54

en lille update:

Nu har jeg hentet denne Ballempfänger hos Arnborg - efter han har serviceret den.

Der er skiftet nogle få elektrolytkondensatorer - og de fire store flotte Siemens-elktrolytkondensatorer er blevet "restuffed" med Panasonic FC. Grunden til dette var, at frekvensresponsen vist tabte et par dB i det helt dybe toneområde - tror jeg nok.
Anyway - så er disse elko'er skiftet og restuffed. Desuden er et par trimmere skiftet. Hele molevitten er opjusteret jf. service notes fra Telefunken, men justeringerne var vist ikke helt ude i skoven i forvejen. . Arnborg oplyser, at tuneren opfylder dataopgivelsene godt og vel - de er endnu bedre end på data-papiret. Desuden satte tuneren her justeringsudstyret lidt på prøve- da visse af værdierne målte så lavt, at udstyret kun lige med nød og næppe kunne registrere det. Hvad dette lige var fik jeg ikke fat i, da han fortalte det. Stereodekoderen har fået udskiftet en del elektrolytkond. samt ligeledes justeret.

Tuneren er nu sat i drift i mit anlæg og den spiller flot - støjfrit på gode stationer - trækker mange stationer ind og opfører sig fuldstændig stabilt. Den spiller fint - og helt på linje med mine andre gode tunere såsom Accuphase T-100 - Kenwood KT600...Marantz 150....osv.....Muligvis er der forskelle, men disse kan jeg i givet fald ikke registrere- Jeg er meget tilfreds og glad for den.

Herunder følger nogle billeder, som Arnborg har taget af især processen med restuffing af de flotte Siemens-bægre.
Arnborg har sagt ok for at jeg viser billederne her :-)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf KenRas » lør 23. okt 2021 09:12

Den er godt nok flot og bygget som det den er: et professionelt måleinstrument.
Printene og byggekvaliteten er noget helt andet end det man finder i consumer grej.
Og så er det flot og grundigt arbejde han laver, ham Arnborg :thumbsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Tonni » lør 23. okt 2021 13:03

Et godt råd Freddy.

Der sidder et par nuvistorer i den. De er ret sejlivede, men måske alligevel værd at finde et ekstra sæt af..?

Ellers vil jeg ønske dig et godt stort tillykke med din nye reference/kontrol tuner!
Som KenRas så rigtig skriver, er det reelt det den er, et måleinstrument.

Det skal blive spændende, at følge dine videre erfaringer, med den dejlige sag!

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Jan » man 25. okt 2021 12:12

Virkelig flot arbejde :Thumpsup:

De tilhørende sendere, mener de var på 50 eller 100Watt, endte i øvrigt i det tidligere Jugoslavien, som underholdning for de Danske soldater, lidt ala "Good morning Vietnam"
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » man 25. okt 2021 17:26

Tak for det, Jan!

Det er en lidt sjov historie med de sendere der - som blev brugt i Ex-Jugoslavien.... 8)

Jeg ved ikke ,om du kan oplyse mig lidt om, hvad metret på stereodekoderen skal vise?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: min "nye"Telefunken EBU3137 Ballempfänger

Indlægaf Fredmarantz » man 25. okt 2021 17:28

Tonni skrev:Et godt råd Freddy.

Der sidder et par nuvistorer i den. De er ret sejlivede, men måske alligevel værd at finde et ekstra sæt af..?

Ellers vil jeg ønske dig et godt stort tillykke med din nye reference/kontrol tuner!
Som KenRas så rigtig skriver, er det reelt det den er, et måleinstrument.

Det skal blive spændende, at følge dine videre erfaringer, med den dejlige sag!

Mvh. Tonni


Hej Tonni!

Ja- jeg må hellere skaffe mig et par ekstra Nuvistorer af denne type - det ville være dumt at mangle. Hvis jeg køber dem, får jeg nok ikke brug for dem :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster