Oscilloscope kursus

Alt om GDS

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. nov 2021 02:28

Ja- det var skisme et godt kursus - af flere årsager. Kenneth underviser godt og engageret og er voldsomt godt inde sit stof - det manglede nok også bare efter 30+ år som elektroniksupermand i måleudstyrs-branchen - og tilmed med interesse for Vintagehifi/forstærkere og deslige :thumbsup:

Kurset var udpræget hyggeligt og afslappet tilmed- altid dejligt at være sammen med andre fra forummet ...i levende live.

Kurset/Workshoppen bestod af grundlæggende komponentlære, lidt om Ohm's lov - og kredsløbslære samt selvfølgelig gennemgang af oscilloscopernes egenskaber og muligheder - hvordan indstiller man dem / sætter dem op osv...ganske interessant. Og så smitter det altså af, når underviseren går op i sine ting- det er så dejligt. Kenneth brugte hi-tech hjælpemidler som smartboard/video og alt det der. Tilmed prøver Kenneth succesfyldt at bevare fatningen og prøver beredvilligt at besvare spørgsmål - ikke de mindst de til tider lidt dumme fra mig- men da han kender mig i forvejen, var det jo nok ventet. Jeg følte mig til alle tider taget alvorligt alligevel og synes faktisk, at jeg lærte noget, som jeg kan bruge..

Kurset synes ret komprimeret, da pensum i sagens natur er stort og skulle pakkes ind i sølle 6 timer incl. en frokostpause.

Jan Fensten havde sørget for mondæne faciliteter i moderne firmalokaler. Der var fred og ro og det føltes trygt og godt at være der. Tak for det Fensten! :thumbsup:

Tak til dig, Kenras/Kenneth for din altid tilstedeværende uegennyttige indsats for os alle på forummet - det er godt, at vi kender dig og har dig med om bord :cool1: :Thumpsup:

Herunder følger nogle få billeder med indtryk fra dagen :
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » fre 12. nov 2021 23:24

Jeg glæder mig til Oscilloscope-kurset i morgen for os på Sjælland :p

Her til aften har jeg lavet en dummy-load med 4 stk. 3,9 Ohm's modstande monteret på en stump 3 mm alu-plade med kølepasta og skruer.

IMG_4029.jpg

8 Ohm / 100 W x 2 skulle kunne klare effekten fra de fleste forstærkere/receivere her på matriklen.
Og ellers hygger jeg mig bare med at bygge en mere :p

IMG_4030.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KlausM » lør 13. nov 2021 07:48

50w + 50w i serie, er det 100 watt?? ;)
Glæder mig til vi ses.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » lør 13. nov 2021 08:27

KlausM skrev:50w + 50w i serie, er det 100 watt?? ;)
Glæder mig til vi ses.
Mvh Klaus

Det er det :thumbsup:
Vi ses lige om lidt…

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » lør 13. nov 2021 23:29

Så blev også Oscilloscope-kurset på Sjælland gennemført - og det var fremragende!

Kenneth førte os først gennem komponent-teori, forstærker-opbygning, div. transistor-koblinger mm. - og den sidste del af dagen brugte vi til at måle på medbragte forstærkere.

Vi var 5 deltagere på lidt forskellige niveauer mht. det tekniske - og alle fik ny viden og god oscilloscope-erfaring med hjem.

En meget stor tak til Kenneth, der pædagogisk, tålmodigt og fagligt velfunderet ledte os igennem dagens emner.
Det er da herligt, at et forum som dette kan være udgangspunktet for en både lærerig og hyggelig dag blandt hobby-fæller.

Nedenfor lidt fotos fra dagen.

Kenneth v tavlen1.jpg

De 5 deltagere.jpg

Frank, Kenneth Peter.jpg

Klaus og Martin.jpg

Claus v scope.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KlausM » søn 14. nov 2021 08:37

Tak til alle, ikke mindst Kaptajnen og Kenneth, meget lærerig dag!! :Thumpsup:
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » søn 14. nov 2021 18:21

Tak for de pæne kommentarer, både fra sidste weekend og fra denne her :thumbsup:
Det har været en fornøjelse at kunne bidrage til noget som har været et stort ønske hos en del forum medlemmer.

1D62167B-37EA-4096-8AFF-BF58D0629324.jpeg

Jeg gør det gerne en anden gang ;)

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: KenRas og 28 gæster