IMPO Funktions-generator Type LCB

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf JGreen » lør 20. nov 2021 13:06

Har sådan en og den har godt nok altid virket. Men så ville jeg lige bruge effektdelen. Der også er i den, men det fik jeg ikke så meget ud af for den er brandt af. De har godt nok kørt lige til gransen af hvad ICL8063cpe kan holde til.(+/- 35V) for der er +/-33,9V når den får 220V Men jeg har målt op til 248V der hvor jeg holde til før.
Så hvad gør jeg så nu. Putter en ny IC i og venter på at den også logger røgen ud,(Hvis jeg kan finde en. ICL8063cpe) eller lave stabliseret spænding til den så jeg kan holde den nede på 30-+V. Eller finde et andet udgangs trind der kan køre fra DC til 100khz (Tror heller ikke den der var der kan det)
Så hvor finder jeg en ICL8063cpe ???nogen der har en til og ligge i skufen!!!! For det er en gammel hund.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf KenRas » lør 20. nov 2021 13:52

ICL8063 er en Intersil kreds. Jeg kan huske dem for deres forskellige integrerede kredse til at lave Funktions Generatorer. Hvis Funktionsgenerator delen til venstre fungerer, så er det nok ikke ICL8063 der er problemet.

Du skal nok kigge på selve effektforstærker delen til højre. Check forsyningsspændingen til forstærkeren og er den OK må du nok på jagt efter en eller flere defekte transistorer i undgangen.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf JGreen » lør 20. nov 2021 23:23

Hej
Den der heder ICL8038 er genratroeren og ICL 8063 er forstærker driver til udgangs trans.
Det er kun DC forstærkeren der er defekt. og det er på grund af over spænding, for det er kun ICL der er stået af så vidt jeg lige kan se,
Og Jeg har fundet er ICL8063cpe i en vens rodekasse. :OLO: :thumbsup:
Så nu skal jeg lige have spændingen lidt ned på strømforsyningen så den ikke smutter over 35V
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf KenRas » søn 21. nov 2021 01:07

JGreen skrev:Hej
Den der heder ICL8038 er genratroeren og ICL 8063 er forstærker driver til udgangs trans.
Det er kun DC forstærkeren der er defekt. og det er på grund af over spænding, for det er kun ICL der er stået af så vidt jeg lige kan se,
Og Jeg har fundet er ICL8063cpe i en vens rodekasse. :OLO: :thumbsup:
Så nu skal jeg lige have spændingen lidt ned på strømforsyningen så den ikke smutter over 35V

OK, der huskede jeg forkert :oops:
Diagrammer er tilsyneladende bedre end hukommelsen :lol:
Held og lykke med projektet…
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf MaxJ » søn 21. nov 2021 11:06

JGreen skrev:Hej
Den der heder ICL8038 er genratroeren og ICL 8063 er forstærker driver til udgangs trans.
Det er kun DC forstærkeren der er defekt. og det er på grund af over spænding, for det er kun ICL der er stået af så vidt jeg lige kan se,
Og Jeg har fundet er ICL8063cpe i en vens rodekasse. :OLO: :thumbsup:
Så nu skal jeg lige have spændingen lidt ned på strømforsyningen så den ikke smutter over 35V


En vario trafo er din ven. Jeg vil nødigt undvære min.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf tctla » søn 21. nov 2021 19:46

+/- forsyningsspændingen fra strømforsyningen tilføres ICL8063 på ben 13 & ben 4.
Hvis du har ret i, at en forhøjet forsynings-spænding fra strømforsyningen ødelægger kredsen, hvilket du udmærket kan have, så er det vel bare en simpel sag, at nedsætte denne forsynings-spænding ved at montere 2 ens zener-dioder i serie med forsynings-spændingen til disse to ben? Jeg tænker, at to BZX85C5V1 zener-dioder på ~1Watt er passende.
Det vil reducere udgangstrinets maximale spændings-sving en lille smule, men nok ikke ret meget fra de opgivne +/-25V, og det er vel til at leve med? Er det ikke, findes der jo også 4,7V zener-dioder eller måske 3,9V hvilket stadig vil give en beskyttelse, og bringe udgangens spændings-sving op til +/-25V. Jeg vil dog foretrække den større beskyttelse i at anvende 5,1V zenere.
Antagelig er det ikke nødvendigt at afkoble ben 13 & 4 efter modificeringen, men det skader jo ikke at montere et par 10~100uF elektrolytter til stel (ben 12) just-in-case.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: IMPO Funktions-generator Type LCB

Indlægaf JGreen » man 22. nov 2021 17:09

Hejsa
Torben: :thumbsup:
jeg har nogle 6,2V zener i skuffen, jeg regner med og bruge.
Og om den kun kan give -+20V så er det også godt nok.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster