Højttalerfødder - B&O eller ej?

Rosinen i pølseenden

Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Abaddonis » ons 24. nov 2021 09:40

Hejsa ;-)
Iblandt mit skrammel, er jeg stødt på disse højttalerfødder.
De fulgte med et sæt Beovox 4702 og jeg regnede dem ikke rigtigt for noget.
Nu er jeg dog begyndt at tænke på, om de måske kunne være en tidlig udgave af B&O's senere så ikoniske standere?
Toppladen er (for mig at se) identisk med den brugt på en udgave af deres trompet-standere.
Jeg har ikke været istand til at google mig frem til noget B&O-relateret, så nu melder spørgsmålet sig jo uundgåeligt: Er det B&O eller bare noget bastardiseret makværk?

Takker,
Jesper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf cdp » ons 24. nov 2021 22:01

Jeg tror næppe det er fødder fra B&o - alene den bolt og møtrik indikerer noget andet...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Abaddonis » tors 25. nov 2021 08:36

Hej Carsten...
Sjovt nok er bolt og topplade netop det jeg tænker, skulle være argumentet FOR at det er B&O?
Men tvivlsspørgsmålet er jo netop årsagen til, at jeg slår det op herinde, så jeg tager imod al input og betragtninger ;-)
Jesper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Abaddonis » tors 25. nov 2021 10:29

Nu har jeg fået feedback fra en moderator på Beoworld og han er ganske sikker på, at der er tale om B&O stande.
I et katalog fra 1967 kan man se en udgave med hjul og jeg fandt også et foto i en anden tråd.
Altså tør jeg nu godt tro på, at det faktisk er et par "originaler", som det kan svare sig at restaurere ;-)
Jesper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf cdp » tors 25. nov 2021 13:20

Ja ok, det ser sådan ud - tænkte også en evt. tv/anlægs sokkel, men så mangler hjulene jo. Måske brugte de en overgang samme topplade til både trompet og 4 hjuls stel...
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf D.Duck » tors 25. nov 2021 14:27

232367F2-EB22-4DE0-9868-90D05D2B3285.jpeg


Både med og uden hjul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 25. nov 2021 22:05

Nu er sagen jo opklaret - men ja, B&O brugte dem også til de mindre s/h-TV som BeoVision 700 m.fl.
Jeg anskaffede mig faktisk en enkelt sådan fod m. hjul - toppladen passede lige mellem benene på min daværende Sony TC-756 / 2. Det var ret bekvemt at kunne trille den store spolemaskine til side. Og så godt ud gjorde det også.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Abaddonis » fre 26. nov 2021 08:35

Tusind tak for input - så hvis sagen ikke var opklaret før, så er den da ihvertfald nu :lol:

D.Duck: TUSIND tak for billedet, det ryger direkte i min samling :cool1:

Er der nogen der tør komme med et bud på, om kryds-foden oprindeligt var forkromet som røret, eller om den var i den meget brugte grå hammerlak (eller hvad det nu hedder)?

Jeg synes den ser ekstremt blank ud på billedet?

Takker,
Jesper...
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf ferr31 » fre 26. nov 2021 15:32

Abaddonis skrev:

Er der nogen der tør komme med et bud på, om kryds-foden oprindeligt var forkromet som røret, eller om den var i den meget brugte grå hammerlak (eller hvad det nu hedder)?

Jeg synes den ser ekstremt blank ud på billedet?

Takker,
Jesper...


Ligner det ikke aluminium ? hvis det er kan det poleres op ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Abaddonis » tirs 30. nov 2021 10:34

ferr31 skrev:Ligner det ikke aluminium ? hvis det er kan det poleres op


Jeg er efterhånden nærmest sikker på, at det er aluminium - og min køleskabsmagnet reagerer ikke på det ;-)

Vil prøve at finde nogen der kan polere alu og høre, om de mener det er muligt at gøre flot igen og evt. give det en beskyttende overfladebehandling af en slags.

Jesper...
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf ferr31 » tirs 30. nov 2021 16:58

Abaddonis skrev:
ferr31 skrev:Ligner det ikke aluminium ? hvis det er kan det poleres op


Jeg er efterhånden nærmest sikker på, at det er aluminium - og min køleskabsmagnet reagerer ikke på det ;-)

Vil prøve at finde nogen der kan polere alu og høre, om de mener det er muligt at gøre flot igen og evt. give det en beskyttende overfladebehandling af en slags.

Jesper...


Det kan du selv gøre med lidt knofedt, eller fint ståluld :p det brugte vi meget til
vores sideskjolde da jeg kørte Puch MS ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Højttalerfødder - B&O eller ej?

Indlægaf Abaddonis » ons 1. dec 2021 09:43

Det kan du selv gøre med lidt knofedt, eller fint ståluld :p det brugte vi meget til
vores sideskjolde da jeg kørte Puch MS ;)


Hehe, well, det er jo ikke fordi jeg ikke vil investere tid i det, men jeg tror der er meget lang vej til målet - og jeg føler mig ikke sikker på, at jeg vil være tilfreds med resultatet.

Jesper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster