R.I.P. Lotte Kærså

Fundamentet for vores passion

R.I.P. Lotte Kærså

Indlægaf bjerager » ons 12. jan 2022 20:37

https://politiken.dk/navne/art8563979/Et-fyrt%C3%A5rn-i-b%C3%B8rnenes-musikalske-verden-er-d%C3%B8d

I mange herindes verden var hun måske ikke så stor, men i den verden, som jeg færdes i til dagligt var hun dronningen.

Som færdiguddannet pædagog blev Lotte Kærså headhuntet af Bernhard Christensen til at undervise på den lilleskole, han havde været med til at stifte - Den Lille Skole i Bagsværd. Og der arbejder jeg. Uden Bernhard Christensen og Lotte Kærså ville dansk musikpædagogik have set meget anderledes ud. Mange danske musikere kan takke hende for deres musikalske opdragelse, enten direkte eller i kraft af den måde, hun har inspireret andre musikundervisere. Hendes tre sønner Morten, Rasmus og Mads har været med til at præge dansk pop og rockmusik i bands som Sneakers, Moonjam og Danseorkesteret. Hun står selv bag sange, der er gået hen og blevet en del af vores børnesangskat.

RIP Lotte
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: R.I.P. Lotte Kærså

Indlægaf Tonni » ons 12. jan 2022 21:16

Hvor er det trist, det er en betalingsartikel.

Jeg ville ellers gerne have læst den nekrolog...

Men R.I.P. Lotte.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: R.I.P. Lotte Kærså

Indlægaf hess » ons 12. jan 2022 21:27

Som lærer på den ene af de i alt to tilbageværende Freinetskoler i Danmark, må jeg vist hellere stemme i her.

Jeg er for "ung" til selv at have mødt eller have personlige minder om Lotte Kærså, men efter hvad jeg har hørt, var hun vist nok rimelig sej. En kollega har en gang foræret mig en stak plader med fede børnesange på. "Go' morgen rock" og "sliksangen" har sidenhen været et hit herhjemme blandt mine egne børn.

Så tak for det!
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: R.I.P. Lotte Kærså

Indlægaf Captain Phoenix » ons 12. jan 2022 22:50

Fra dagens Politiken (netudgaven).

Nekrolog_ Et fyrtårn i børnenes musikalske verden er død - politiken.dk.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: R.I.P. Lotte Kærså

Indlægaf Tonni » ons 12. jan 2022 23:58

Mange tak for du delte den!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster