Selenensrettere

Alt om GDS

Selenensrettere

Indlægaf Klarskov » søn 19. jun 2022 11:10

Hvad er jeres bud: Skal/bør man udskifte gamle selenensrettere med nye silicium? For taler, at levetiden for selenensrettere er noget lavere end siliciumdioder. Imod kunne tale, at en siliciumdiode taber ca. 1V, silicium ca. 0.6V så man må påregne en (mindre) modfication. Og så er der spørgsmålet om "originalitet" - selenensrettere sidder jo altid i vintageudstyr. Hvad mener I?

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Selenensrettere

Indlægaf MaxJ » søn 19. jun 2022 11:45

" at en siliciumdiode taber ca. 1V, silicium ca. 0.6V "
Går ud fra du mener selen i den første.

Jeg har en McIntosh MR71 der havde birdies, det var selen dioderne der var blevet trætte. Jeg behøvede ikke nogen modifikationer da tuneren er beregnet til 110 - 125 volt, så den holdt sig inde for grænsen.

Selen dioderne taber lidt gennem tiden, så jeg ville skifte hvis det var mit apparat.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Selenensrettere

Indlægaf Klarskov » søn 19. jun 2022 12:53

Hej Max.

Ja, naturligvis mener jeg selen i den første. Tak for svaret og rettelsen.

Vh
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Selenensrettere

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. jun 2022 13:38

Måske vil nogle finde dette skrift interessant:

http://www.ase-museoedelpro.org/Museo_E ... ifiers.pdf

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Selenensrettere

Indlægaf CPD » søn 19. jun 2022 18:11

Jeg har for ikke så længe siden renoveret en Fisher 500C receiver.
Den brugte alt for megen strøm og havde et par defekte udgangsrør.
Det viste sig at der var en selen ensretterbro, der både ensrettede glødespændingen til LF forforstærkerrørene og som også forsynede udgangsrørene med negativ gitterforspænding.
På grund af at selenensretteren var dårlig blev den negative gitterforspænding for lille, som bevirkede at udgangsrørene trak for megen strøm og to var ødelagt.
En ny silicium ensretterbro og nye udgangsrør (1000 kr.) blev monteret, hvilket bevirkede den negative gitterforspænding og dermed strømforbruget kom på plads.
Derfor vil jeg også, især på sådan kritiske steder, skifte gamle selenensrettere ud med siliciumensretteres selvom det forringer originaliteten.
Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Selenensrettere

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. jun 2022 18:19

Hvad vil der ske, hvis man erstatter en defekt selenensretter med en velfungerende evt. ny selenensretter? Det må vel vel være en teknisk fin løsning?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Selenensrettere

Indlægaf Klarskov » man 20. jun 2022 14:43

Tak for reaktioner - og til Freddy: Meget interessant læsning!

I mit tilfælde (Braun csv-13) sidder der en ensretter, som forsyner forforstærkerrørene med glødespænding og leverer bias til udgangstrinnet. Selvom biasspændingen er ok vil jeg ikke løbe nogen risiko. Nye udgangsrør er trods alt lidt af en udskrivning.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Selenensrettere

Indlægaf MaxJ » man 20. jun 2022 14:59

Ja, en silicium ensretter er noget mere pålidelig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Selenensrettere

Indlægaf Helikon » man 20. jun 2022 15:59

Hvis du vil beholde looket kan de flade selener skilles ad, pladerne udtages og alm. silicium dioder monteres, samles igen og vupti så ser det stadig ud som oprindeligt men er driftsikkert.
Jeg faldt over en tråd herinde om emnet (nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen) hvor bla. Tubemania fortæller at han ikke har oplevet at de flade aflange/kvadratiske har været problematiske, hvor imod han ikke ville stole på de runde med køleribber.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Selenensrettere

Indlægaf MaxJ » man 20. jun 2022 16:02

Helikon skrev:Hvis du vil beholde looket kan de flade selener skilles ad, pladerne udtages og alm. silicium dioder monteres, samles igen og vupti så ser det stadig ud som oprindeligt men er driftsikkert.
Jeg faldt over en tråd herinde om emnet (nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen) hvor bla. Tubemania fortæller at han ikke har oplevet at de flade aflange/kvadratiske har været problematiske, hvor imod han ikke ville stole på de runde med køleribber.


Jeg har oplevet det modsatte, så det er nok bedst at skifte dem lige som voks kondensatorer. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Selenensrettere

Indlægaf Helikon » man 20. jun 2022 16:41

MaxJ skrev:
Helikon skrev:Hvis du vil beholde looket kan de flade selener skilles ad, pladerne udtages og alm. silicium dioder monteres, samles igen og vupti så ser det stadig ud som oprindeligt men er driftsikkert.
Jeg faldt over en tråd herinde om emnet (nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen) hvor bla. Tubemania fortæller at han ikke har oplevet at de flade aflange/kvadratiske har været problematiske, hvor imod han ikke ville stole på de runde med køleribber.


Jeg har oplevet det modsatte, så det er nok bedst at skifte dem lige som voks kondensatorer. :p


Ja, jeg har selv udskiftet til alm. 4007 i de flade jeg har.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Selenensrettere

Indlægaf dfms » man 20. jun 2022 19:18

Har lavet en replica af de ensretter, der sidder i min Bofa KV40 forstærker (nye er den til venstre).

se.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Selenensrettere

Indlægaf Fredmarantz » man 20. jun 2022 22:44

dfms skrev:Har lavet en replica af de ensretter, der sidder i min Bofa KV40 forstærker (nye er den til venstre).

se.JPG


Flot lavet - imponerende :thumbsup: .

Jeg kan godt lide bestræbelserne på at holde tingene så tæt på originalt som muligt, men det er vist ikke nogen hemmelighed.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Selenensrettere

Indlægaf Klarskov » tirs 21. jun 2022 13:45

I min erfaring er Braunapparater sædvanligvis korrekt/konservativt dimensioneret. Det gælder dog næppe csv-13. Selenensretteren hedder B25C600. Den skal behandle 25Vac fra trafoen og levere glød til 4 stk ECC83, en lampe + bias til 4 udgangsrør. Det er vist lige til stregen - og den var træt!

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster