Luxman L-430 Højfrekvent støj

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf BojeMN » man 20. jun 2022 16:26

Hej med jer

Inden jeg kaster mig ud i at skifte alle lytterne på en Luxman L-430 ville jeg rådføre mig her.

Begge kanaler (højre/venstre) har et ubehageligt spike omkring 15 kHz. Ved øgning af volumen følger spiket med og det foregår på alle input. Dette forekommer både på A og B output. Tager man RCA-stikkende for det pågældende input ud, ja så forsvinder den højfrekvente tone.

Det kribler lidt i fingrende for at reparere dyret, men det kunne jo ske at være overflødigt eller at problemet stadig var til stede efter et lyt-skift.

Jeg har et multimeter til rådighed, men desværre ikke noget oscilloskop.

Med venlig hilsen
Boje
BojeMN
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 jun 2022
Lokalitet: Odense S

Re: Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf cdp » tirs 21. jun 2022 07:22

Begge kanaler (højre/venstre) har et ubehageligt spike omkring 15 kHz......Tager man RCA-stikkende for det pågældende input ud, ja så forsvinder den højfrekvente tone.....


Hej og velkommen til - Lidt træls problem du har der - det er måske en god ide at indkredse mulighederne for indstråling mest muligt. sørg for kabler/STEL/signal kilde er ok, vær obs på div. led/netværks apparater i nærheden. Din luxman kan adskilles ml. for/eff. del - leg lidt med de muligheder også. De 15 khz. ( ligger lige over mit hørbare niveau ) lyder nærmest som en slags interferens fra radio/tv og andre kilder, eller tegn på en manglende HF dæmpning et sted i forstærkeren og potent usundt for både forstærker og ( diskant ) højtalerne.
Er sikker på andre herinde kan indkredse problemet tættere. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf Helikon » tirs 21. jun 2022 20:28

Det lyder som om det kommer fra kablet. Hvad er det forbundet til?
Prøv anden signalkilde.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf KenRas » tirs 21. jun 2022 21:16

Jeg tror heller ikke på at det er forstærkeren der er problemet. At problemet forsvinder når kilden fjernes tyder på at det er noget eksternt til forstærkeren du skal kigge efter.

Et par spørgsmål:

Hvordan ved du det er 15 kHz?
Hvilke kilder bruger du? CD, kassette, pladespiller, PC, bluetooth receiver, tuner, eller…?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf BojeMN » tirs 21. jun 2022 21:37

Hej igen

Mange tak for jeres svar!

Signalkilder afprøvet: Pladespiller, AUX fra mobiltelefon og AUX frithængende (kun kablet, men ingen enhed forbundet).

De 15 khz er målt med en lydspektrums-app på telefonen foran diskant-enheden. Jeg kan ikke selv høre tonen (den egenskab mistede jeg for mange år siden), men det kan mine gæster.

Jeg vil forsøge mig med et ordentligt skærmet kabel i morgen. Det skulle jeg i virkeligheden nok have startet med, der må i tilgive mig.

Endnu en gang tak for jeres råd. Jeg melder tilbage med et resultat.

Mvh Boje
BojeMN
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 jun 2022
Lokalitet: Odense S

Re: Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf cdp » tors 23. jun 2022 16:08

De 15 khz er målt med en lydspektrums-app på telefonen foran diskant-enheden

Er blot nysgerrig - har du prøvet at måle direkte tæt på et par åbne hovedtelefoner i stedet for højt.? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman L-430 Højfrekvent støj

Indlægaf BojeMN » man 27. jun 2022 16:21

Hej igen

Skaffede et skærmet AUX kabel og nu kan hverken gæster eller lydspektrum-app høre tonen. Så mangler jeg bare et skærmet kabel til pladespilleren. Den er straks værre, det er et 5-pindet hun-DIN med en not/tand i. Kan være loddekolben kommer igang alligevel, men indtil videre er problemet løst.

Tak for jeres tid :)
BojeMN
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 jun 2022
Lokalitet: Odense S


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster