Beogram 8002

Analog når det bedst

Beogram 8002

Indlægaf Dan63 » tors 16. mar 2023 10:54

Hej her på forummet.

Jeg skal her i eftermiddag hen og hente en Beogram 8002 og ville lige forhøre mig, om den er udstyret med transportskruer?
Hvis ja, hvordan kommer jeg til dem?
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg for mange år siden havde en Beogram 2202 og den havde nemlig transportskruer under pladetalerkenen.
Det ville s.. være ergeligt at få 8002'eren mere skadet end den højst sandsynligt allerede, da den har stået på et loft i en del år.

På forhånd mange tak Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram 8002

Indlægaf ST-lab » tors 16. mar 2023 11:43

Værsgo
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beogram 8002

Indlægaf Dan63 » tors 16. mar 2023 12:07

Hej ST-lab.

Pga. min blindhed kan jeg ikke se den beskrivelse du så venligt har givet mig.
Så vil du ikke være rar at beskrive det?
Sagen er nemlig den, at jeg skal hente den hos en anden blind og min ledsager har absolut ingen viden om elektronik, så det bliver mig, som skal forklare hvordan det gøres.

På forhånd mange tak Dan!
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram 8002

Indlægaf pqrannes » tors 16. mar 2023 12:59

Dan63 skrev:Hej ST-lab.

Pga. min blindhed kan jeg ikke se den beskrivelse du så venligt har givet mig.
Så vil du ikke være rar at beskrive det?
Sagen er nemlig den, at jeg skal hente den hos en anden blind og min ledsager har absolut ingen viden om elektronik, så det bliver mig, som skal forklare hvordan det gøres.

På forhånd mange tak Dan!


Teksten på billedet er på engelsk.

Her er den læst af ocr-læser:

Setting up
Great efforts is made to protect the record player against damage under transport.
Retain the original packing material for future transport of the record player.
Transport protection
Under transport, the interior chassis is locked-fast with these three securing screws.
Loosen the large screws by rotating counter clockwise, 2-3 times. Push the securing plate aside so that the screw head can descend through the hole when the screw is rotated clockwise.
Rotate the screw home.

Håber, at det er nogen hjælp.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Beogram 8002

Indlægaf Dan63 » tors 16. mar 2023 13:21

Hej Peter.

Tak!
Det jeg så lige er i tvivl om er om skruerne sidder under pladetalerkenen og om denne lige er til at løfte af?

På forhånd mange tak Dan!
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram 8002

Indlægaf pqrannes » tors 16. mar 2023 13:44

Dan63 skrev:Hej Peter.

Tak!
Det jeg så lige er i tvivl om er om skruerne sidder under pladetalerkenen og om denne lige er til at løfte af?

På forhånd mange tak Dan!


Så vidt jeg kan se, skal pladetallerkenen løftes af.

Men måske andre kan bekræfte det.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Beogram 8002

Indlægaf Tonni » tors 16. mar 2023 13:45

Hej Dan!

Ja de sidder under pladetallerkenen.
Og ja, den er til at løfte af.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 8002

Indlægaf Dan63 » tors 16. mar 2023 14:06

Hej Tonni.

Den er bare i vinkel. Tak!

_Så er jeg bare spændt på hvordan den har det, for jeg tror desværre ikke af den nuværende ejer har tænkt på at benytte transportskruerne da den i sin tid kom op på loftet.
Man har jo lov til at være heldig og at det blev husket. Men hvis det er, kan man så ordne ophænget eller skal det udskiftes pga. alder?
Uanset hvad, skal den kigges efter af en ven her inde fra.

Der skal i hvert fald lyde tak for hjælpen herfra!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram 8002

Indlægaf his067 » tors 16. mar 2023 15:40

Dan, du skal lige vide at B&O klumsede noget i den beskrivelse: Når de beskriver transportskruerne, beskriver de hvordan man slår dem fra. Så du skal følge anvisningerne i omvendt rækkefølge: m.a.o., sådan her:

Position the small fixing plate so that the transport screw can pass through the fixing plate.
Rotate the transport screw counter-clockwise until its head stands clear of the fixing plate.
Rotate and slide the securing plate under the transport screw.
Tighten the transport screw.

Som sagt er der 3 af dem. Husk at transportere pladetallerkenen separat fra undertallerken og at lægge en bog eller noget tungt der ikke skrider når du bliver kørt hjem: låget åbner nemlig nemt af sig selv.

Jeg købte lige en 8002 af Elway i Hald. :OLO: En dejlig maskine med et fascinerende drev-system.

Jeg havde ingen problemer med den, og mit indtryk er at da B&O lavede 8002 havde de god kvalitetskontrol og lavede pålidelige apparater. Men jeg købte for nogle år siden en TX2 som blev sendt med posten. Under den tur fik den et slag som slog den ene af de to 'guide rails' løs. Men TX2 er anderledes lavet end 8002, så det skulle ikke påvirke din.

Den har dog en enkel 'slid-del': Den lille rem som går imellem armens motor og armens aksel kan nemt blive slap, så hvis der er nogle problemer med at den ikke vil føre armen frem er en slap rem næsten altid synderen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 8002

Indlægaf Dan63 » tors 16. mar 2023 17:35

Hej Frederik.

Tak for informationen!
Jeg må indrømme at mit engelsk er noget rusten, så vil du ikke være så rar at oversætte teksten?
I øvrigt har jeg nu fået den hjem og kan konstatere at toppladen under pladetalerkenen sidder løst og den er mildest talt møgbeskidt.
Jeg skal ikke nyde noget af at forsøge mig med at tænde den!
Jeg håber pickupen er ok.
Er det rigtigt forstået, at den ikke er udstyret med riaa forstærker?
Men det bliver spændende at få den bragt tilbage til brugbar stand.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram 8002

Indlægaf his067 » tors 16. mar 2023 20:14

Hej Dan,

værsågod:
Placer den lille fikseringsplade, så transportskruen kan passere gennem fikseringspladen.
Drej transportskruen mod uret, indtil dens hoved står fri af fikseringspladen.
Drej og skub fikseringspladen under transportskruen.
Spænd transportskruen indtil den holder centerleje og sub-platter fast.


'toppladen under pladetallerkenen' skal sidde løst.Jeg er lidt på herrens mark med et svar på hvorfor den er 'møgbeskidt' men måske er det ligrester fra de klistermidler B&O brugte. Det tager lidt tid (et par timer!) at fjerne dem. Brug Sprit til at opløse de dimser som B&O brugte. top-plden kan limes på igen med 3M skum-tape.

Jeg mener at den sommetider blev leveret med RIAA forstærker, men det var et tilvalg. Senere Beogrammer (7000 og 9000) havde vidst RIAA indbygget, men jeg er ikke sikker: Den Beocenter 9000 som jeg har, har indbygget RIAA, så det indikerer jo at Beogram 9000 må være uden. Så jeg bliver dig svar skyldig på det spørgsmål.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 8002

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. mar 2023 21:11

Ligrester????? :shock: :shock: :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 8002

Indlægaf his067 » tors 16. mar 2023 21:14

ligrester = Limrester (Bloody spell checker)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 8002

Indlægaf Dan63 » fre 17. mar 2023 11:54

Hej igen.

Jeg fik udtrykt mig lidt upræcist, det er hele pladespilleren, der er beskidt fordi den har stået på et loft i ca. 17 år uden at have været pakket ind. Suk.
Derudover bemærkede jeg ingen liglugt. Smil!

Igen tak for indsparkene og når den engang forhåbentligt står klar, vender jeg lige tilbage.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beogram 8002

Indlægaf jmlyd » lør 18. mar 2023 16:19

Hej,

Overvejer lidt at anskaffe en 8002, da jeg fra 90'erne har en stort set ny MMC1 liggende. Havde en 8002, der gik helt i udu, og satte den på genbrugsen (Burde have haft gemt den sammen med min Philips CD960. Begge apperater man ikke kommer til at se igen)

Kan man være nysgerrig på prisniveauet?, syntes generelt at priserne på dba virker temmelige optimistiske..men..

Vh
Michael
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: snod og 35 gæster