Jeg købte for snart en del år siden den famøse og vistnok nu udgåede Reckhorn B2, som er specifikt beregnet til at håndtere det område, som typisk udgør den største udfordring både indenfor hjemme-hifi og for den sags skyld træf i Riddersalen på Hald:
Nemlig bas-området.
https://reckhorn.com/media1/Bedienungsa ... terung.pdfDen består dels af et variabelt high-pass filter og en equalizer med variabel angrebsfrekvens mellem 20 og 120 Hz.
Apparatet har flere anvendelsesmuligheder f.eks.:
-Tæmning af ukontrolleret bas-gengivelse i rum, der er utilstrækkeligt dæmpede eller hvor højtalerne ikke kan placeres optimalt.
-Forstærket bas-gengivelse fra små højtalere f.eks. to-vejs reolhøjtalere eller fuldtoner.
-Som "delefilter" i forhold til satellit-højtalere, hvor bas-området i stedet varetages af subwoofer(e).
Mest har jeg dog brugt den som en slags for-forstærker med "udvidet tonekontrol" ifm. hovedtelefon-lytning gennem separate (rør)effektforstærkere. Reckkhorn'en er
ikke et top-notch hi-end produkt og den giver, i hvert fald for mig en, indbildt eller reel, svag degradering af lyden. Den kan heller ikke noget, man ikke kan opnå med DSP eller en traditionel analog equalizer. Men den gør det, den er beregnet til og man behøver ikke at være uddannet "Tonmeister" for at betjene den.
Det mærkeligste - og det gælder også for almindelige tonekontroller - er dog, at når jeg en sjælden gang bruger dem, så ender jeg som regel op med en eller anden setting, som jeg har ræsonneret mig frem til må være den "rigtige" - og også synes
lyder rigtigt eller i hvert fald fedt. Men efterhånden som tiden går, så sker der alligevel det, at indstillingerne stille og roligt lister sig tilbage for til sidst at ende i "neutral" position.
Hvorefter jeg bliver enig med mig selv om, at jeg nok slet ikke har brug for at EQ'e alligevel og pakker Reckhorn'en væk igen
Konklusionen for mig er, at EQ nok først og fremmest er brugbart i forhold til at afhjælpe problemer, der ikke umiddelbart kan løses på anden vis. Sekundært kan man - og det må man godt - shape sin egen "lydsignatur" f.eks. i forhold til om man hører klassisk, intim jazz, techno eller højspændt stadion-rock. Personligt vil jeg gerne høre tingene,
som de er og dermed også gerne de "fejl og mangler", der måtte være ved en given optagelse. Forskellen mellem Phil Lynott's vildt overdrevne mudder-bas på "Life/Live"-albummet, sammenlignet med den meget overdubbede og polerede "Live And Dangerous" er for mig netop en del af udtrykket og dermed oplevelsen.
Og ja, i det her tilfælde foretrækker jeg helt klart den beskidt-lydende "Life/Live"
IMG_1681.jpeg
Men jeg er også godt klar over og respekterer fuldt ud, at der er dem, der måske har et andet lyd-ideal.
Happy EQ'ing
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.