Hej
Nu har scopet nok høj indgangsimpedans (over en megaohm). Det kunne være sjovt at se samme måling med f.eks. 47k (eller anden værdi) parallelt med indgangen, for at simulere indgangsimpedans på et apparat.
Mvh
Sorenki skrev:Tak for din tekniske tilgang ST-Lab!
jeg tænker ift tilgangen (uden at være særligt teknisk kompetent):
jeg mindes at det er "mere anerkendt (socialt accepteret?)" at en kondensator ændre sine karakteriske egenskaber og skal "spilles til".
I så fald, er det teknisk noget man kan måle og underbygge?
Hvis det er, kunne man udsætte et kabel for samme og på den måde sige at de enten begge kan "spilles til" eller sige at kondensatoren ændre karakteristik, kablet gør ikke?
Flyng skrev:Hej
Nu har scopet nok høj indgangsimpedans (over en megaohm). Det kunne være sjovt at se samme måling med f.eks. 47k (eller anden værdi) parallelt med indgangen, for at simulere indgangsimpedans på et apparat.
Mvh
Mik112 skrev:Måske OT. - Trådens emne er tilspilning af kabler og komponenter. Jeg ved ikke over hvor lang tid i timer, dage eller uger det handler om. Men jeg ved, at jeg tænder mit anlæg ca. 1 time før der skal lyttes til musikken, bl.a. for at forstærker m.m. har tid til at varme op og falde på plads. På med musikken, og den første times tid lyder det ok, men efter 4-5 timer lyder det himmelsk. Der er hul igennem,kulsort baggrund, 3D osv.. Er det fordi kablerne spilles til, forstærkerne, eller min hjerne? Det er det samme der sker hvergang! Med eller uden vin og fadbamser;-)
spuncut skrev:Hvor lang tid skal et kabel ligge ubrugt hen før at man atter bør tilspille kablet i 100 timer?
MVH Henning
sorenb skrev:spuncut skrev:Hvor lang tid skal et kabel ligge ubrugt hen før at man atter bør tilspille kablet i 100 timer?
MVH Henning
Som jeg forstår dit aldeles udemæket indlæg, er det intonering af komplekse elektronikapparater, samt mekaniske, der er særligt interessant, samt den mekanokemisk aktivering af komplekse krystalog, implicit forståeti!??
For at øge reaktiviteten af globalt rigelige (men fortsat minoritetsbærende) [håber det er korekt forstået] lavkvalitets-elektroner til udvikling af krystaller med lavt kulstofindhold er sidstnævnte et ternært system, hvor substieringen af det reducerede dielektriske aftryk, der mekanokemisk tilnærmer en kalcienring og dermed minimere tertiære elektron emissioner, og følgelig reduceret eksteriørt elektromagnetiskfelt, der fremme direktionaliteten!?!
På arbejde har jeg lejlighedvis adgang til en kost, regnestok, blyant og partikel accelerator, hvilket oplagt gør ovenfornævnte nemmere at tilvejebringe, men i tilfælde af længere tids ubrugelighed, kan fruens salatslynge gøre underværker.
I en benchmark mod cement, med lavt kulstofindhold, eller trillebør, er førnævnte kabelintonering marginalt overlegent, dog med en særlig diatonisk betoning af terts og kvint, hvis man altså kan leve med det!?
Fejensen skrev:Det er jo et interessant emne men kan være svært at forholde sig til. Skal jeg tage min Ingeniør kasket på så har der jo været samme diskussion omkring Condensatores hørebare indflydelse på lyd. Forleden fandt jeg ved en tilfældighed en troværdig kilde til dette emne og jeg vil mene at hvis kabler har en hørbar indflydelse bør man nok skele til analogien til condensatorer. Artiklen fandt jeg her
https://www.dadaelectronics.eu/uploads/ ... ateman.pdf
men kan nok findes andre steder men interessant læsning .
Men tænker man kabler og forlader audioområdet bliver alle kabler jo en transmissionslinje ved en given højfrekvens altså en ensartet distribution af Condendsator-Inductor-Resistor som ender ud i en karakteristisk impedans .
Jeg har aldrig lavet en sådan test men er egentlig ret sikker på at man her vil kunne påvise ændringer over tid . Alene fordi alle materialer ændres over tid og derfor også dielektrika og dermed capacitetsværdier mm. Så jeg tænker skal man lede efter noget så er jeg enig i at kan man høre forskel bør man kunne påvise det også med måling .
Men det er nok små værdier og man ender nok i en diskussion om hvor fejlene eller årsagerne ligger fordi man befinder sig tæt på udstyrets formåen-kalibrering mm. Men artiklen jeg linker til kan måske give inspiration ?
Min hørelse kan helt sikkert ikke høre det , jeg er 58år med høreskade og Tinnitus og så vidt jeg husker sætter den alders relaterede hørenedsættelse som vi alle får allerede ind i 20'erne . Så er man som jeg midaldrende eller deromkring er det nok omsonst at jagte de mikroskopiske forbedringer.
Men skal man lede efter noget andet end frekvens/fase burde det være forvrængning .
THD eller IMD som man har gjort i artiklen men man har også måttet lave udstyr for at kunne gøre det .
Til at underbygge emnet forvrængning kan jeg henvise til Douglas Self. bog AUDIO POWER AMPLIFIER DESIGN HANDBOOK.
Heri viser han ved forvrængningsmålinger at sikringer rent faktisk betyder øget forvrængning ved LAVE AUDIO frekvenser ( en hel del ! s457 fig 17.10 i min bog ) ligesom udgangens RELÆ kontakter ikke ser ud til at bidrage målbart , når de er nye i hvert fald .
Så man skal nok passe på med afvise påstande blot fordi se synes usansynlige .
God læsning , vh. Frank
Fejensen skrev:Det er jo et interessant emne men kan være svært at forholde sig til.
Så man skal nok passe på med afvise påstande blot fordi se synes usansynlige .
God læsning , vh. Frank
ST-lab skrev:
For at undersøge mik og tonnis erklæringer om opvarmning af udstyr med hørbar forbedring som resultat, vil jeg forsøge at måle frequency response og fase på et par forstærkere, umiddelbart efter opstart og efter 4 timers drift.
Fredmarantz skrev:ST-lab skrev:
For at undersøge mik og tonnis erklæringer om opvarmning af udstyr med hørbar forbedring som resultat, vil jeg forsøge at måle frequency response og fase på et par forstærkere, umiddelbart efter opstart og efter 4 timers drift.
Helt sikkert også interessant - og det ER interessant, synes jeg..... men det er nok lidt noget andet end, hvad vi bør forstå som "tilspilning" over ex 100 timer? Ved den ved tidligere lejligheder nævnte "tilspilning" - opfatter jeg påstanden sådan, at fx kabler efter ca. 100 tændte timers spilleri, både med tændte og slukkede stunder ind i mellem, lyder "bedre" end da de var nye og jomfruelige eller havde ligget i skuffen i nogle år.
Disse 100 timer kan altså i henhold til påstanden godt have fordelt sig på fx ca. 100 tændte timer - men afbrudt af en del slukkede timer ligeledes, når ejeren fx tog på arbejde osv - som jeg forstår det - tager jeg fejl?
Vh
Freddy
Tilbage til Andet vintage-udstyr
Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster