Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 18. apr 2023 16:10

Elway skrev:Så - jeg fandt denne Near Mint japansk-pres udgave af "Thriller" på discogs (fra en fyr i Tjekkiet) og slog til. Og da jeg har et "standard"-eksemplar i forvejen, var det jo interessant om jeg kunne høre forskel??

Det mener jeg godt jeg kan - det lyder simpelthen forrygende (det er muligvis placebo, men jeg tror det ikke). Anyways, så er denne plade altså glimrende popmusik. Det endte jo i et absurd cirkus med Michael Jackson, der jo var noget sær på mange måder (og muligvis kriminel pædofil) - men uanset hvad, så kunne han altså noget i forhold til at sætte nogle seriøse pophits sammen. Så, jeg prøver at se bort fra cirkus'et og nyde musikken. (billedet er fra nettet, for mit eksemplar mangler den japanske OIB "banderole"/"manchet" - der er gået tabt på et tidspunkt.

Mike Esposito anmelder en række forskellige versioner ef "Thriller" i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=G_O_ne7cx1Y
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » tirs 18. apr 2023 16:56

Captain Phoenix skrev:Mike Esposito anmelder en række forskellige versioner ef "Thriller" i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=G_O_ne7cx1Y


Tak Captain - den skal jeg have set
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » tirs 18. apr 2023 20:52

kbekke skrev:Ja, jeg har nok i det hele taget tendens til at være lidt for positiv.

Men det er sjovere på den måde og så minder Jeanne Moreau i både “Ascenseur” og “Les Amants” (begge fra 1958) mig om en anden film, der måske i virkeligheden heller ikke var et mesterværk.

Men som for mig alligevel udgør et endog meget blødt punkt i kraft af alt det, den fik os til at gøre den sommer…

5E35E934-4B49-419B-9B05-7A9B3EF0E0FB.jpeg

Selvom vi ikke skulle have gjort det ;)


Øj, den film, Betty Blue, var jeg ret vil med.

Måske var det bare heltindens charmerende topmave, jeg kunne li'. I alt fald havde jeg filmplakaten i kæmpestørrelse hængende i min første lejede lejlighed på Østbanegade i Aarhus 1986-1988.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tirs 18. apr 2023 22:09

pqrannes skrev:
Øj, den film, Betty Blue, var jeg ret vil med.

Måske var det bare heltindens charmerende topmave, jeg kunne li'. I alt fald havde jeg filmplakaten i kæmpestørrelse hængende i min første lejede lejlighed på Østbanegade i Aarhus 1986-1988.

PQR


Det er næppe noget tilfælde. For det havde jeg også. I det fodkolde klubværelse med bad og lokum på gangen på A. F. Beyersvej i Vanløse. Selvom min var den udgave, der ikke fik lov at hænge i Klaptræet’s montre ;)

IMG_1772.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » ons 19. apr 2023 18:24

haflermicro skrev:
kbekke skrev: NineteenEightyFour.



Som hittet jo hed med Eurythmics....


Det gjorde det nemlig. Men det er en anden historie. Som andre må fortælle :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » ons 19. apr 2023 18:31

Elway skrev:
Så - jeg fandt denne Near Mint japansk-pres udgave af "Thriller" på discogs (fra en fyr i Tjekkiet) og slog til. Og da jeg har et "standard"-eksemplar i forvejen, var det jo interessant om jeg kunne høre forskel??

Det mener jeg godt jeg kan - det lyder simpelthen forrygende (det er muligvis placebo, men jeg tror det ikke). Anyways, så er denne plade altså glimrende popmusik.


Jeg er ret sikker på, at jeg aldrig har hørt en Quincy Jones-produktion.

Der lød andet end forrygende! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » ons 19. apr 2023 20:28

kbekke skrev:
Elway skrev:
Så - jeg fandt denne Near Mint japansk-pres udgave af "Thriller" på discogs (fra en fyr i Tjekkiet) og slog til. Og da jeg har et "standard"-eksemplar i forvejen, var det jo interessant om jeg kunne høre forskel??

Det mener jeg godt jeg kan - det lyder simpelthen forrygende (det er muligvis placebo, men jeg tror det ikke). Anyways, så er denne plade altså glimrende popmusik.


Jeg er ret sikker på, at jeg aldrig har hørt en Quincy Jones-produktion.

Der lød andet end forrygende! :cool1:


Nu er min Thriller ikke den ‘Rene’ Quincy Jones version. Den lyder imidlertid ganske fortræffeligt.


Men Bernie Grundman har vist også haft travlt med at lange dem over disken ;)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » ons 19. apr 2023 21:01

Uhh. Den snurrer godt nok ikke endnu. Den er dog i rotation digitalt.

Men jeg glæder mig i den grad til at samle et fysisk eksemplar op :)

Father John Misty gæsteoptræder blandt andre og det er slet ikke ringe. Et at værkets stærkeste numre.

Begavede tekster, smagfulde klaversymfonier og engleblid vokal er endnu engang presset ned i vinyl :thumbsup:

GZ i Tjekkiet har lavet presning og Sterling Sound har stået for masteringen, så jeg X’er fingre for, at der ikke er fejl på presningen.

Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. apr 2023 23:05

Nå - nu kan det altså ikke være 80'er plader eller covers med blottede kvindebryster alt sammen.
Ihvertfald ikke det første...
Så jeg blander mig lige med denne fra jazz-departementet her i huset.

Hampton Hawes For Real!.jpg

Den landede i god form fra en ansvarlig og omhyggelig japansk Discogs-sælger: En japansk 1974-udgave af Hampton Hawes: "For Real!"

Hawes spiller piano og jeg kendte faktisk intet til ham før for nylig, hvor jeg så en video (om et andet Hawes-album) på én af mine favorit YouTube-kanaler: Ten-minut Record Reviews.

Hvad der fik mig til at kaste mig over denne ("For Real!") var, at bassisten i kvartetten er Scott LaFaro, som jeg har en lille "besættelse" af for tiden. Han betjente bassen på de meget, meget gode udgivelser med Bill Evans trio fra The Village Vanguard (som jeg ikke kan dy mig fra at vise et lille billede af, nu jeg var forbi for ikke længe siden).

Village Vanguard.jpg

Her er det imidlertid en kvartet og de spiller godt - og godt sammen. Hyppigst med højere tempo og mere energi, end på Evans-skiverne, som er mere eftertænksomt legende-søgende. Og LaFaro's bas-spil er her "bare" eminent - omend ikke helt så banebrydende-fantastisk-fremragende, som det blev på de 3 år senere optagelser med Evans. Men det er f.... godt.

Og de tre øvrige er også på toppen - Hawes er både fremragende når han akkompagnerer og spiller solo'er. Hvilket også kan siges om Harold Land (en tenorsaxofonist jeg heller ikke kendte før...) samt trommeslageren Frank Butler (som jeg heller ikke...).

Nå altså: Det hele er godt - også lyden på denne japanske presning (den er ihvertfald ikke bas-svag, som J-presningerne fik skyld for at blive) så jeg sidder her og fornøjer mig med en skive der spreder energi og glæde samtidig med at den er den rette blanding af "umiddelbar tilgængelig" og "langt fra suppe-steg-og-is-baggrundsmusik". Det er vel hvad man vil kalde hard-bop eller post-bop, hvis man skal sætte en genre-etikette på.
Der kommer helt sikkert mere Hampton Hawes til her på matriklen.

En afsluttende krølle: Der gik åbenbart over 3 år mellem optagelsen (17. marts 1958) og udgivelsen (1. september 1961). Så kunne jeg også nå at blive født og fylde 2 år i mellemtiden, hvilket jeg sådan set er glad for. Men meget trist er det, at Scott LaFaro i samme tidsrum nåede at forlade denne verden, da han blev dræbt i et trafikuheld i juli '61. Et stort tab for jazz-verdenen.
Den tragiske hændelse omtales i bagsidenoterne på albummet - men det er så også det eneste negative ved dét.

SLF notits.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » man 24. apr 2023 08:29

Har altid haft "et soft spot" for hende her. Og da jeg lige har fået denne lækre udgivelse ind af døren på vinyl, var det jo oplagt at smide den på - sådan en mandag morgen, hvor jeg ikke er på kontoret men arbejder hjemmefra.

Lækker udgivelse..... det hjalp på mandag-morgen-humøret :-)

Billede

Jeg fik ved samme lejlighed "Nancy & Lee" ind af døren. Så er der lidt til mandag eftermiddag :p
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » tirs 25. apr 2023 18:04

Jeg var ikke specielt over RSD 2023 i lørdags, men én plade ville jeg gerne have, så da jeg alligevel stod op meget tidligt søndag morgen, hvor resterne var kommet på nettet, fik jeg gaflet mig denne her. "Recordings fra Denmark" er et skønt album, med flere af de store danske som medvirkende. Jeg er sikker på, at kaptajnen også har været ude med snøren her ;)

BillEvansDK.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » tirs 25. apr 2023 18:15

KlausM skrev:Jeg var ikke specielt over RSD 2023 i lørdags, men én plade ville jeg gerne have, så da jeg alligevel stod op meget tidligt søndag morgen, hvor resterne var kommet på nettet, fik jeg gaflet mig denne her. "Recordings fra Denmark" er et skønt album, med flere af de store danske som medvirkende. Jeg er sikker på, at kaptajnen også har været ude med snøren her ;)

BillEvansDK.jpg

Mvh Klaus


Nemlig. Og skullen nogen have misset den, fås den stadigt på imusic.dk
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 25. apr 2023 20:04

KlausM skrev:JJeg er sikker på, at kaptajnen også har været ude med snøren her ;)

Mvh Klaus


Det har du helt ret i, Klaus.
Om end jeg var "buret inde" i Møn-sommerhuset, mens alle hipsterne stod i kø på Vesterbro mv.
Heldigvis havde jeg - vist lidt imod reglerne - fået den lagt til side allerede ugen før, så den blev hentet i går (mandag).

Har været den igennem første gang og der er dejlige ting på de 3 LP'er, men jeg venter med at "anmelde"/omtale den her, til der er blevet lyttet lidt mere.
Og LP 3 skal desværre retur/byttes pga. "no fill", der giver nogle slemme skrat flere steder.

Der kommer også en YT-video for dem, der følger med dér - herunder et lille interview med manden, som var i besiddelse af de faktiske bånd, der har været grundlaget for at udgivelsen overhovedet kunne realiseres.

PS: Jeg véd at Fensten også har fået den (og hvad med Bjerager og andre "jazz-bumser" herinde?).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » tirs 25. apr 2023 22:01

Captain Phoenix skrev:
KlausM skrev:JJeg er sikker på, at kaptajnen også har været ude med snøren her ;)

Mvh Klaus


Der kommer også en YT-video for dem, der følger med dér - herunder et lille interview med manden, som var i besiddelse af de faktiske bånd, der har været grundlaget for at udgivelsen overhovedet kunne realiseres.

PS: Jeg véd at Fensten også har fået den (og hvad med Bjerager og andre "jazz-bumser" herinde?).


Hej Phoenix,

Det er også rigtigt. Jeg sidder netop og lytter til disk 3. Nu

Musikken er laber, samspillet er skønt. Det lyder som om at de har nydt, at lege sammen.

Desværre er presningen bestemt ikke lydefri. Der er en del klik og enkelte pop.

Måske burde jeg rense den ??


Nu har jeg lyttet til de to forrige disks i aften. Men jeg mindes ikke at de var så støjende.

Mit eksemplar har nummer 1074

Som en side(Boob)bemærkning, så er RSD 2023 Chet perfekt.

Den må i endelig ikke tøve med.


Mvh.

Fensten



Mvh.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » ons 26. apr 2023 09:01

Jeg må have den Chet… jeg nåede ikke at hapse et eksemplar fra imusic.dk, desværre. Nogen der er stødt på en online butik der har den?

Til gengæld har jeg RSD eksemplarer af “Godfather Suite” og “Bossa Nova at Carnegie Hall” på vej :-)
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster