QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Alt om GDS

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf Tonni » fre 3. mar 2023 00:46

Når nu det skulle være så skidt. Kunne den så ikke næsten have givet puha-tin(l) de rigtige steder?
Så havde det næsten været det hele værd...

Håber virkeligt, du får bedre held med den i morgen!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » søn 5. mar 2023 14:01

Her, post-Hald lige et par ord. Først om Hald. Min første deltagelse i VintageHiFi træf, men ikke den sidste Inshallah. Utrolig stor entusiasme hos deltagere, under demonstrationer og i alm. samtale. Der er for resten ikke noget, der hedder alm. samtale til et træf som dette. Det er rigtig befriende, at man ikke behøver bekymre sig om small-talk, men kan gå direkte efter struben. Alle går efter det samme: Lyd, og hvordan man bedst får den frem og ud fra de gamle medier. Selv var jeg nok en slags paria her, for jeg havde medbragt en Philips DVD afspiller og 2 højttalere, som var produceret på fabrikken dagen før træffet. Ingen lynch-stemning, men det kan ha' været grundet i, at mange nærmest frøs foran DET setup :thumbsup:
Som alle nu ved, var der ikke af mig medbragt en hjemmebygget vederstyggelighed til træffet. Skæbnen, manglende viden, kunderne, generel sløvhed ville det anderledes. Den blev ikke færdig i en udførelse, der kunne præsenteres. Jeg ombyggede forforstærker-delen en smule, for at nedsætte forstærkningen. Boot-strap blev opgivet og forstærkeren blev mere føjelig. Dog stadig med svære tendenser til at gå i selvsving på HF. Selvfølgelig kostede det endnu en MJE340 og Zenerdioden i 200V strømforsyningen, men Vitrohm lever stadig :!:
Jeg må se i øjnene, at min "smarte" måde at opbygge forforstærkeren i "modificeret fuglerede" ikke dur. Der bliver for lange ledningstræk til rørsoklerne, og selv med 1K Ohm seriemodstande monteret direkte på gitrenes sokkelforbindelser, dæmper det ikke selvsvingstendenserne nok. Op til en vis styrke, måske 3-4 watt, men derefter :QQS: .
SÅ skete der noget HELT mærkelige for en times tid siden. Jeg sad og bladrede rundt på Internettet og fandt tilfældigt denne side: http://introni.it
Se under Vecchie Riviste og Radiorama
Herfra er vedhæftede taget. Italienerne havde allerede i 1957 indset, at layout har en betydning. Denne artikel viser hvordan man opbygger en fungerende fuglerede, som jeg forstår det. Det må prøves...

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf CPD » søn 5. mar 2023 18:46

Det er vel også grundlæggende et problem at du fylder håbløse halvledere som transistorer i en rørforstærker!

Havde du nu holdt dig til rør hele vejen var du formentlig sluppet for døde russere, røg og lugt :-)

Venlig hilsen
Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » søn 5. mar 2023 19:48

Sand i Maskinen...?
Næh, du. Kun sand i kontrol-rummet.
Halvlederne sidder kun i support-kredsene, ikke i signalvejen.
Og så har jeg i øvrigt ikke et problem med døde russere. Dem kan man aldrig få for mange af :Skor:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf his067 » man 6. mar 2023 15:55

Jeg så idag denne her hos en slagter ude i Kongelunden. I får den uden kommentar...
IMG_0627.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf Tonni » man 6. mar 2023 19:23

Og jeg svarer, med et stort :lol: - Uden yderligere polimik. Mens jeg igen ryster på hovedet, af en af dagens overskrifter, vedrørende en vis Amerikansk (eks)president...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » ons 17. maj 2023 23:16

Projektet, nu af flere kaldet Taxa-Forstærkeren, fortsætter.
I et stykke tid har forforstærker og fasevender været opbygget som fuglerede i 2det forsøg. Første forsøg endte som beskrevet i groft selvsving, flash-over i udgangsrør og afbrændt skærmgitter strømforsyning, flere gange.
Fuglereden blev afmonteret og en ny, i mere "fri" form, men med væsentlig reduceret længde på tilledningerne til rørsoklerne, blev konstrueret. Det så herrens ud, men fungerede fortræffeligt.
Som forsøg, med alt krydset, som kunne krydses, blev der lavet printudlæg med tilledningslængdens betydning in mente. Lidt spændt på resultatet, for at sige det mildt, blev de 2 velfungerende fuglereder fjernet og første print populeret. Printet er lavet som et universalprint, hvor man kan variere opbygning af forforstærker og fasevender. Derfor ser der ud til at mangle komponenter på printet, men de er ikke nødvendige i det valgte setup.
Print monteret ved rørsokkel og tilledninger, alle i pink, monteret til rørsoklen, som det ses. Selve koblingskondensatoren, blå Epcos 0.1uF/400V filmkondensator, mellem forforstærker anode og fasevender gitter monteres direkte på rørsoklen, så der ikke opstår ustabilitet pga. tilledningslængden.
Endnu kun een forstærker færdigmonteret, for hvad sker der, når man tænder første gang? Mere knald og flash-over?
Nixen bixen. Nu er forstærkeren klippestabil og lyder helt fantastisk. Jeg har lige repareret en Klein & Hummel Telewatt med ECL82 i push-pull og min Taxa-forstærker spiller bukserne af den :!:
Nå, jeg er vel biased? :thumbsup:
I morgen bliver der nok tid at færdiggøre den anden kanal, og så skal der måledata på bordet.

Taxa-forstærker navnet kommer ud af, at udgangsrørene QQE03/12 oprindelig var brugte i Storno Taxa-radioer som sender-rør. Jeg har vist nævnt det tidligere i tråden.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf spuncut » tors 18. maj 2023 00:33

Hej Torben
Godt at det lykkedes. :Thumpsup:

Selvsving kan være noget bøvl at få bugt med, alt sammen bare fordi en vis Williamson engang lavede en forstærker som han var heldig med at få modkoblet. :lol:
Det er min opfattelse at der er et slags sweet spot i modkoblingsgrad, hvor lyden flyder "naturligt". Min erfaring stammer dog fra instrumentforstærkere, hvor papirdata er værdiløse. Det var dog ikke utænkeligt om man kunne få en "bedre lyd" hvis man reducerede modkoblingsgraden en kende og gik lidt på kompromis med THD og båndbredde. Som sidegevinst vil man i hvert fald opnå en højere grad af stabilitet. Om ikke andet så er det ganske interessant at gøre modkoblingen variabel og lytte sig frem til hvor modkoblingsgraden står "bedst" eller til mest "interessant" lyd.

Hvordan gik det for resten med katodefølger/CCS/kl. AB2?

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tors 18. maj 2023 09:58

Hej Henning,

CF/CCS/AB2 er stadig monteret, og antagelig skyld i, at der sparkes r.v, når der skrues op.
Jeg forsøger at dokumentere med oscilloscope billeder, når forstærkeren er helt færdig.
Som skrevet, håber jeg at kunne montere det manglende print i dag, hvorefter ledningsføringen skal "pænes".
Herefter er det udmåling og ikke mindst forsøg med NFB, som du er inde på, har en stor betydning. For at gøre den del nemmere, er layout på forforstærker/fasevender printet lavet således, at man enten monterer en egnet modstand på printet, eller man isætter en kortslutning i stedet og flytter modstanden (og evt. kondensator) til højttaler terminalen for samme kanal. Naturligvis er det nemmeste her, at montere et trimmepotentiometer og justere til max. fryd. Det er ikke sikkert, at det er det samme som gode måledata, som du også nævner.

Foreløbig er der havearbejde i gære ..... :QQS:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf kj2005 » lør 20. maj 2023 00:17

tctla skrev:Hej Henning,

CF/CCS/AB2 er stadig monteret, og antagelig skyld i, at der sparkes r.v, når der skrues op.
Jeg forsøger at dokumentere med oscilloscope billeder, når forstærkeren er helt færdig.
Som skrevet, håber jeg at kunne montere det manglende print i dag, hvorefter ledningsføringen skal "pænes".
Herefter er det udmåling og ikke mindst forsøg med NFB, som du er inde på, har en stor betydning. For at gøre den del nemmere, er layout på forforstærker/fasevender printet lavet således, at man enten monterer en egnet modstand på printet, eller man isætter en kortslutning i stedet og flytter modstanden (og evt. kondensator) til højttaler terminalen for samme kanal. Naturligvis er det nemmeste her, at montere et trimmepotentiometer og justere til max. fryd. Det er ikke sikkert, at det er det samme som gode måledata, som du også nævner.

Foreløbig er der havearbejde i gære ..... :QQS:

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Godt projekt.....det bliver spændende at se forstærkeren færdig...jeg kan ikke helt se dit diagram mellem linjerne , men et ECF82 som kører "cathodyne" ...? ...og Philips QQE03 som udgangsrør er nytænkning eller...?

Skal QQE03 ved A.F. class AB1 "se" ind i Ra >8~10 K ved anode 300VDC... er der fordele ved QQE03 siden du valgte det ?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf kbekke » lør 20. maj 2023 10:47

Ja. Jeg er jo så heldig både at have set, hørt og rørt ved Torben's Taxa-forstærker.

Det var godt nok på et tidligere udviklingstrin og måske ikke i de mest audiofile omgivelser. Til gengæld var værkstedshygge-faktoren i top og der er der ingen tvivl om at en færdig version bestemt gerne måtte komme på besøg her.

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » lør 20. maj 2023 17:08

ECF82/6U8 som forforstærker og split-load/cathodyne fasevender er ikke en umulig opgave.
Røret ligner lidt 7199 og trioden er nærmest en krydsning mellem 12AU7 (ECC82) og 12AY7
Flg. rør er næsten identiske: ECF82 6AX8 6BR8 6EA8 6KD8 6U8 6U8A 6678 7731
QQE03/12 er af nød, for der er 3 rørsokkel-huller pr. kanal.
1 hul går til forforstærker/fasevender-rør.
Næste hul til katodefølger-driveren til udgangs-røret. Nødvendig for klasse AB2 drift, hvor udgangsrørets gitter trækker strøm, og den strøm skal komme et sted fra.
Sidste hul må så nødvendigvis være til udgangsrøret, der skal være dobbelt for at kunne arbejde i push-pull. Jeg lytter gerne til forslag om alternative rør til denne opgave. Valget faldt på QQE03/12 fordi jeg HAR NOS på lager og fordi Telefunken foreslår anvendelse som LF rør, endda i Klasse AB2, som ses på databladet tidligere i denne tråd.
Her anbefales udgangstransformeren har en anode-anode impedans på 6,5KOhm ved forsynings-spænding på 300V. Jeg tror mine transformere ligger nærmere 5KOhm, og jeg har ~365VDC til forsyning. Ikke en katastrofal stor forskel fra det ideelle. Jeg udmåler transformerens primær-impedans og skriver resultatet her.
Et power-rør er et power-rør, og selvom det oprindelig er lavet til HF/VHF kan det snildt fungere som LF forstærker, ISÆR i klasse AB2.
Jeg har en drøm om at prøve 832 eller 829 dobbelt tetrode i klasse AB2, så derfor har jeg fået tag i div. NOS samt NOS sokler for do.
Det bliver en beefed-up konstruktion ift. hvad jeg ellers har brygget sammen. 2 rør i en stereoforstærker bør kunne levere ~40Watt/kanal i AB2, men de er lidt forslugne i gløde-strøm. Omkring 4,5Amp for 2 rør ved 6,3V. De kan dog også køre 12V glød, hvor strømforbruget er 2,25Amp. Måske det er på tide at finde 12V-glød stål oktal-rørene frem fra gemmerne :ide:
Til den tid, vil driveren ikke udgøres af en katode-følger, men af en FET Source-følger og SÅ er der sand i maskinen :!: :QQS:
Det blæser jeg lidt på :thumbsup:

Havearbejdet greb om sig, så endnu er forstærkeren ikke færdigbygget. Komplet diagram uploades, når den er.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » man 22. maj 2023 19:49

Så blev der tid til at samle forstærkeren færdig, se vedhæftede.
Der er absolut ingen tendens til ustabilitet, og forstærkeren spiller virkelig fint, og potent, når man trykker pedalen i bund.
Desværre var der ikke tid til målinger i dag, og antagelig heller ikke i morgen. Arbejdet har det med at indfinde sig, når det er mest ubelejligt. Jeg er dog taknemmelig over, at det trods alt stadig indfinder sig ....
Kig på billederne og spørg gerne.
Målinger og diagram indfinder sig inden længe.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » man 22. maj 2023 19:50

Flere Taxa-Billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf spuncut » man 22. maj 2023 22:03

Det ser dæleme godt ud Torben. :cool1:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Andtor, Helikon, kj2005, Klarskov og 27 gæster