QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Alt om GDS

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf Fredmarantz » man 22. maj 2023 22:19

Ja- det gør nemlig så....

Ganske få gange i mit liv har jeg set håndværk i dén klasse. - herunder et par stykker her fra forum. Dette her, Torben, er altså bare Spitzenklasse. dejlig at se den akkuratesse...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf Fensten » man 22. maj 2023 23:59

Enig med alle de andre. Sådan en fin én ville klæde magen lytterum.


Stor tommel op for det fine arbejde og ikke at forglemme, dokumentationen af dette :thumbsup:


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tirs 23. maj 2023 14:17

Tak for alle de pæne ord.
Om ikke andet, giver det ny næring til teorien om, at selv en blind høne ...osv.
Der var lige et øjeblik til at tjekke udgangstransformerne i dag.
Primær anode-anode impedans bestemmes nemmest ved at tilføre sekundær-vindingen en kendt AC spænding i området 5-10V.
Herefter undersøges hvilken spænding der måles på primærviklingen.
I mit tilfælde:
8 Ohm vinding tilføres 5VAC
Mellem primærviklingens Anodetilslutninger måles 158VAC
Dette giver et omsætningsforhold på 158/5 = 31,6
Primærimpedans = Omsætningsforholdet i 2nd x 8 Ohm = 8KOhm, afrundet.
Dette er meget heldigt, for det synes at passe nærmest perfekt til QQE03/12 med en Anodeforsynings spænding på 325VDC, se Telefunken datablad side 1 i tråden.
Måske en LILLE smule for høj, men ikke noget at bekymre sig om.
Jeg beklager, at jeg tidligere skrev Anodeforsyning = 365VDC. Den korrekte spænding er altså 325VDC, og skærmgitterspændingen = 200V, stabiliseret.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf kj2005 » ons 7. jun 2023 16:58

Hej Torben

Du er skrap til det der monteringsarbejde.....jeg har set alle trådene til glød osv

...det ser godt organiseret ud.. :thumbsup:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » ons 7. jun 2023 19:01

Hej Kim,
Det betaler sig at ha’ et godt glød- og stel-layout.
Denne forstærker har som følge her af ingen brum i udgangssignalet.
Det kan ellers nemt være et problem, hvis glødeforsyningen tillader indstråling især i forforstærker kredsene.
Star-Ground stel layout’et er også effektivt imod brum, der opstår i stelledningerne.
Ikke raketvidenskab, bare basisviden, man bør gå med.
Til info for de, som venter utålmodigt på en afslutning (udmåling, evaluering, diagram etc.), så KOMMER den.
Lige nu er jeg meget udfordret af en virus på balancenerven, jeg fik konstateret for ~2 uger siden.
Helt uventet, er jeg i så meget bedring, at jeg nu igen kan køre bil, hvilket nok er højst usædvanligt.
Alligevel går der nok en uges tid eller to før, der bliver tid at sætte en prop i dette projekt.

Mvh,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf spuncut » ons 7. jun 2023 22:01

God bedring Torben.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf kj2005 » tors 8. jun 2023 12:05

tctla skrev:Hej Kim,
Det betaler sig at ha’ et godt glød- og stel-layout.
Denne forstærker har som følge her af ingen brum i udgangssignalet.
Det kan ellers nemt være et problem, hvis glødeforsyningen tillader indstråling især i forforstærker kredsene.
Star-Ground stel layout’et er også effektivt imod brum, der opstår i stelledningerne.
Ikke raketvidenskab, bare basisviden, man bør gå med.
Til info for de, som venter utålmodigt på en afslutning (udmåling, evaluering, diagram etc.), så KOMMER den.
Lige nu er jeg meget udfordret af en virus på balancenerven, jeg fik konstateret for ~2 uger siden.
Helt uventet, er jeg i så meget bedring, at jeg nu igen kan køre bil, hvilket nok er højst usædvanligt.
Alligevel går der nok en uges tid eller to før, der bliver tid at sætte en prop i dette projekt.

Mvh,
/Torben


Hej Torben

Håber du kommer hurtigt igennem den virus... dit immunforsvar skal tage sig af sagen. Kan tage flere uger.... [kryds]

Når du igen kan kigge på din forstærker, har jeg fundet flere QQE03/12 Philips rør måske 10 eller flere....jeg har i øvrigt fundet flere Philips rør med forbogstaverne QQ....også to dobbelt trioder af samme type som sad i min brors russisk producerede røreffekttrin som udgangsrør.....rolig den russiske "fuglerede" er solgt :shock: men jeg må erkende at den gengav musik og stemmer overraskende godt .
Har du brug for flere QQE03/12 ved du hvor de ligger...har også 6U8A GE mm

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tirs 13. jun 2023 17:19

Tak til Spuncut, Kim o.a. for God Bedring ønsker.
Det går bedre, endda rigtig meget med havearbejde, bilkørsel, arbejde, brok og virvar.
Business as usual :thumbsup:
Jeg har derfor taget lidt hul på enden på Taxa-forstærkeren.
Det falder i klumper, for den lokale elektriker har lånt oscilloskop og tonegenerator.
Det lånes absolut ikke ud, men da han i øjeblikket bruger begge ifb. med produktions-indkørsel hos min største kunde, så KAN regler bøjes... :!:
Inden han hentede i dag, fik jeg lige fyret en måling af på forstærkeren, se vedhæftede.
Her ses max. uforvrænget output over 8 Ohm ved 1KHz.
30Vpp = 30 x 0.353 = 10.59Vrms = (10.59 x 10.59) / 8 = 14 Watt over 8 Ohm.
Så vidt jeg nåede at måle THD med min Heathkit IM-5258 Distortion Analyzer, så er THD 1.2%
Meget respektabelt for en rør-forstærker, der er sammensat af forhåndenværende komponenter og gale ideer om, hvordan man bygger klasse AB2 forstærkere.
Også meget godt ift. Telefunkens opgivne data på udgangseffekt = 17,5W ved 5% klir / THD ved anvendelse af en udgangstrafo på 6,5KOhm anode-anode.
Når jeg får måleinstrumenterne tilbage fra elektrikeren, så kan jeg allerede nu løfte sløret for, at der venter en overraskelse. Af den gode slags. Det viser sig, at frekvensgangen i denne forstærker er sindssyg god, men jeg kan ikke dokumentere det uden billeder som vedhæftede, så tålmodighed ...

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf spuncut » ons 14. jun 2023 02:13

Hej Torben
Godt at du er ved at være ovenpå igen. :Thumpsup:
Måske har du nævnt hvilken triode du har anvendt som CF, men jeg har gennemset tråden et par gange og jeg kan ikke lige få øje på om det er nævnt.
Nå men... i nedenstående forfærdelige tråd, hvor jeg forsøger at genopfinde push-pull-princippet og lægge AB2 ovenpå, gør jeg nogle betragtninger om valg af CF-triode og hvorfor jeg tænker at 6N6P ville være et fornuftigt valg.
viewtopic.php?f=565&t=13497&hilit=pp&start=75#p122273
Nu ved du jo nok at en tosse kan spørge mere end ti vise kan svare på, men jeg håber at du bærer over med mig når jeg spørger om hvilke tanker du har gjort dig i forbindelse med valg af CF-triode?
Idet THD er forbavsende lav i AB2-området, må din CF-triode jo være rimelig belastningsresistent, med mindre at du anvender en høj modkoblingsgrad. Og så kommer vi nødvendigvis også ind på dæmpningsfaktor... og jeg kan da blive ved.... Fortæl... fortæl det er sq spændende det her projekt. :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » ons 14. jun 2023 10:03

Lige et hurtigt indspark, indet arbejdsdagen løber løbsk.

Som katodefølger-driver til QQE03/12 bruger jeg 6DT8. Mest fordi jeg har en håndfuld NOS af dem, fordi ingen anden gør det, men også fordi de klarer 10mA anodestrøm pr. enhed. Det er egentlig et ECC81 i forklædning og jeg burde nok være gået med ECC82 eller endnu bedre ECC88, men nu blev det sådan.
Måske er de lidt udfordrede, for de har max. Va på 300V og det overskrider jeg groft. Rør tilgiver meget i modsætning til halvledere.
Jeg har prøvet at justere CCS fra 1,6mA til 4mA, hvilket er variationsmuligheden med det trimmepot., der er monteret. Jeg kan ikke se den ringeste forskel på min Distortion Analyzer ved fuld udgangseffekt, hvor udgangen drives til gitterstrøm AB2. Måske der er en forskel ved AB? Det kigger jeg på, når måleinstrumenterne er tilbage fra elektrikeren.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf spuncut » ons 14. jun 2023 12:14

Du vil utvivlsomt få et mere klart billede af hvor forstærkerens tilstandsskift (A, B og B2) indtræder hvis målingerne foretages open-loop. Hvordan var det... Du havde en pentode i indgangen? Det gør det i hvert fald nemt at justere forstærkningen og dermed modkoblingsgraden.
Med ECC81 kan man komme ned på en udgangsmodstand på ca. 150 Ohm, idet ECC81 både har høj µ og og relativ lav ra og det er kombien der resulterer i den lave udgangsmodstand (som medfører en lav forvrængning når den ulineære indgangsmodstand i udgangsrørets G1 skal drives ind i AB2), ECC81 har tillige en relativ høj strømkapacitet. ECC82 har strømkapacitet men µ er relativ lav. ECC88 har relativ lav ra, moderat µ og høj strømkapacitet. Rent teoretisk skulle det således være muligt at komme ned på ca. 80 Ohm med ECC88, men ECC81/6DT8 er mere tolerant hvad effekt angår, så hvis du i forvejen kører CF'en lidt vel rigeligt hårdt vil dit 6DT8 utvivlsomt overleve længere end ECC88.
Evt. er der, med mindre jeg har overset noget, 6N6P, selvom det er en Russer. ;)

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tors 15. jun 2023 13:41

spuncut skrev:Evt. er der, med mindre jeg har overset noget, 6N6P, selvom det er en Russer. ;)

MVH Henning


Hej Henning,

Russere med 8 eller 9 ben er altid velkomne ;)

Det lader jo til, at mit lav-impedante 6DT8 valg ikke er så tosset.
Du har vel ikke overset noget, men ECC85 / 6AQ8 bør nok også indgå i overvejelserne.
Den ligger i den favorable ende af Spec's.

I dag kom endnu et kinesisk rør-kit fra Tyskland.
Fuldstændigt det samme, som taxa-forstærkeren bunder i. I hvert tilfælde hvad trafoer og chassis angår.
Jeg vil forsøge at finde ud af, hvad der kan lokkes ud af 6CZ5 i PP, AB2.
Her kommer jeg i hul-mangel, for 6CZ5 er jo ikke et dobbelt-rør som QQE03/12.
Derfor bliver katodefølgerdriveren erstattet af en FET transistor.
Strøm/Impedans-problemet er hermed løst, men så er der jo reverse-transfer capacitance problemet (Miller-capacity) og ikke mindst input-capacitance.
Rigtig stor capacitance forskel på FET's (IRF620, 630, 820, 830, 840 etc.)
Denne gang vil jeg forsøge uden CCS, bare med en -82V reference tilført Source/G1 knudepunktet gennem 47KOhm.
Printpladerne forbliver de samme, da de også indeholder komponenterne for Bias, så derfor kan konstruktionen hurtigt ændres til CCS ved at montere de manglende komponenter, hvis den ide falder igennem.
Der oprettes separat tråd, når engang jeg starter på konstruktionen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fensten, kj2005 og 30 gæster