Hvorfor er der ganske få vellydende forstærkere i den prisrimelige ende?
Forklaringen er måske at finde i udtalelser fra Australien?
Som japaner bruger man hver evig eneste dag i sit liv på at optimere og forbedre sig i forhold til alle livets udfordringer både privat og uanset hvilken beskæftigelse eller hvilket arbejdsområde man bevæger sig i.
Det er japanernes styrke men samtidig også deres svaghed.
...der er noget modsigende i den måde en japaner arbejder med detaljer på, og beskrivelsen af Sansui forstærkeren nedenunder, som Rod giver en hifi vurdering med på vejen. En tekst der antyder, at man som japansk audio ingeniør ”bare” skulle fremstille en salgbar forstærker med tanke på at få god lyd med i gengivelsen.... set igennem japanske øjne viser det, hvor lidt vi vesterlændinge egentlig ved om 100% engagement og om den daglige optimering i øriget... der gælder for biler, elektronik og for samtlige daglige gøremål i Japan
...Rod Elliott om NAD 3020.....:
https://sound-au.com/articles/pwr-amp-dev.htm#s7Den søgen efter at ”forstå” hvorfor NAD 3020 forstærkeren i virkeligheden gengiver lyd på et andet plan, er måske forklaringen på, hvorfor vi almindelige hifi audio folk ikke har fået mulighed for at købe 10 eller 20 forskellige prisvenlige vellydende forstærker produkter?
...måske fordi: ” Det er ikke ligetil at designe en rigtig god vellydende billig hifi-forstærker, modsat havde flere audio ingeniører vel gjort det?”
Om AU-101:
https://sound-au.com/articles/pwr-amp-dev.htm#s7 Rod Elliott påpegede:
”Denne Sansui AU-101 er ”bare” en ”anstændig” forstærker med et ”simpelt” design som ”tilsyneladende” lyder godt, og at man er sikker på at forstærkeren vil give en ”acceptabel” lytteoplevelse, men hvor der er vanskeligheder med at simulere forstærkertrinnet pga. ualmindelige japanske transistorer, der ikke findes som simulatormodeller?”
” I virkeligheden er det bare en rimelig kompetent forstærker, med en meget grundlæggende forforstærker”?..og Armstrong den er bedre??..
Man kunne godt forestille sig at enkelte personer kan have et problem med at tage den indgangsvinkel til forstærkerdesign seriøst, når der skrives: ”der er brugt ”ualmindelige transistortyper som ser ud til at være valgt til bestemte parametre”?
.....måske var de ”ualmindelige transistortyper” valgt til at lyde som rør?
Bortset fra enkelte vintage japanske produkter fra Pioneer, Sansui, Marantz og NAD o.a. i den ende hvor man kunne betale prisen, er det set i bakspejlet nok ikke helt så ligetil at få forstærkeren til at ramme ”mærket”..... det er 45 - 50 år siden at omtalte vintage perler så dagen lys...