Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » ons 12. jun 2024 19:48

Jeg brugte en tid A25 med BM4400 - og nu vil jeg ikke såre nogen herinde ;) - men min erfaring siger, at netop BM4400 fortjener en hjt. der gengiver lidt flere detaljer i toppen, tænker specielt S75. A25 har såmænd en fin og velafbalanceret lyd, men de gode dyder en 4400 har skal næsten udnyttes til fulde. Så vidt jeg husker har 4400 en ret stabil udgang med 8 transer, og kan sagtes følge en A25 på vej. Blot mit bud... ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf spuncut » tors 13. jun 2024 02:34

cdp skrev:Jeg brugte en tid A25 med BM4400 - og nu vil jeg ikke såre nogen herinde ;) - men min erfaring siger, at netop BM4400 fortjener en hjt. der gengiver lidt flere detaljer i toppen, tænker specielt S75. A25 har såmænd en fin og velafbalanceret lyd, men de gode dyder en 4400 har skal næsten udnyttes til fulde. Så vidt jeg husker har 4400 en ret stabil udgang med 8 transer, og kan sagtes følge en A25 på vej. Blot mit bud... ;)

Enig, det samme, mener jeg, gør sig gældende for Nikko Alpha III. Her tænker jeg Beovox 5700 eller Celestion Ditton 66 (samme mellem/diskant-sektion). Har prøvet denne kombi og den er formidabel i toppen. Desværre blev jeg aldrig venner med bunden i forhold til mit foretrukne programmateriale og ørene... selvfølgelig. Herefter skulle jeg naturligvis prøve mellem/diskant-sektionen (Celestion MF500/HF2000) sammen med en A25-bas (SEAS 25TV-EW), men der gik sammenhængen totalt i fløjten... Skulle jeg prøve med den langt mere civiliserede bassektion fra A45X (Scanspeak)?
Jeg sidetracker, undskyld. :oops:

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf cdp » tors 13. jun 2024 19:29

No problemos Henning, tror såmænd vi er helt på bølgelængde, udi de gl. Scandynaco.. :lol: som en bruger nævner tidl. i tråden, bruger han de gl. 3000/45oo radioer med dem - her gør de lykke, og har også pt. selv en sådan konstellation, man kan måske sige, de forener dyb bas ( Level 42 ex. ) med en indbygget garanti på øretræthed, især på udstyr med lidt for meget beat og pift.. ;) Ovenstående står jeg dog selv på mål for.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf bjerager » fre 14. jun 2024 13:14

spuncut skrev:
cdp skrev:Jeg brugte en tid A25 med BM4400 - og nu vil jeg ikke såre nogen herinde ;) - men min erfaring siger, at netop BM4400 fortjener en hjt. der gengiver lidt flere detaljer i toppen, tænker specielt S75. A25 har såmænd en fin og velafbalanceret lyd, men de gode dyder en 4400 har skal næsten udnyttes til fulde. Så vidt jeg husker har 4400 en ret stabil udgang med 8 transer, og kan sagtes følge en A25 på vej. Blot mit bud... ;)

Enig, det samme, mener jeg, gør sig gældende for Nikko Alpha III. Her tænker jeg Beovox 5700 eller Celestion Ditton 66 (samme mellem/diskant-sektion). Har prøvet denne kombi og den er formidabel i toppen. Desværre blev jeg aldrig venner med bunden i forhold til mit foretrukne programmateriale og ørene... selvfølgelig. Herefter skulle jeg naturligvis prøve mellem/diskant-sektionen (Celestion MF500/HF2000) sammen med en A25-bas (SEAS 25TV-EW), men der gik sammenhængen totalt i fløjten... Skulle jeg prøve med den langt mere civiliserede bassektion fra A45X (Scanspeak)?

MVH Henning

20240614_130837.jpg

Og nu kom der sådan en BM 4400 ind ad døren, som skal parres med de A25, jeg købte af Helmer. Så nu skal der bare en pladespiller til, før projektet er fuldendt. Tænker at den her ville se sååå pææn ud sammen med det sæt:

https://www.dba.dk/pladespiller-lenco-l ... 101660178/

Alternativt en L-75 eller L-78 eller en Dual 1019 eller 1229... Andre gode bud efterlyses - skal helst passe ind i stilen rent visuelt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Fensten » fre 14. jun 2024 22:21

Hej Bjergager,

Hvis du ligger lidt kærlighed i en Dual, så har Captainen vist en 1219, der ellers havner på Genbrugsen :shock:

Den burde være til at fixe :cool1:

Jeg har været igennem et hav af ScanDynaco højtalere.

Min favorit er Dynaco M25X. I mine ører er der både bas, mellemtone og diskant og et meget balanceret output.

Mine M25X var et smut forbi Thorlund, som ikke var tosset med dem. Men smag og behag….. Nu er de tilbage :p

Den lyder i øvrigt både godt på rør og transistorer.

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf bjerager » lør 15. jun 2024 15:10

Fensten skrev:Hej Bjergager,

Hvis du ligger lidt kærlighed i en Dual, så har Captainen vist en 1219, der ellers havner på Genbrugsen :shock:

Den burde være til at fixe :cool1:

Jeg har været igennem et hav af ScanDynaco højtalere.

Min favorit er Dynaco M25X. I mine ører er der både bas, mellemtone og diskant og et meget balanceret output.

Mine M25X var et smut forbi Thorlund, som ikke var tosset med dem. Men smag og behag….. Nu er de tilbage :p

Den lyder i øvrigt både godt på rør og transistorer.

Mvh.

Fensten

Det var bestemt et bud. Lige pt er jeg imidlertid så tæt på jeg kan komme det at sige ja til en L75 fra Kenneth.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf ScanDynacoNut » man 1. jul 2024 06:44

KenRas skrev:Hej Brian,

Da jeg kan se du bor i Hillerød, ville jeg spørge Per Tophøj som er bruger her på sitet. Han bor i Græsted.

Du kan også fange ham via hans hjemmeside: https://tophojteknik.dk/

Han er en dygtig og velrenommeret tekniker/reparatør af alt vintagegrej.

Mvh Kenneth

Hej Kenneth
Har lige haft min ScanSpeak 10W fra et af mine A25'ere og min afbrændte SEAS H086 forbi Per, plus en gammel SD 4000. Det spiller nu alt sammen som det skal :Thumpsup:
Må sige at Per har fingrene nede i HIFI substansen :thumbsup:
Så flere lækre ting hos ham som jeg gennem min "HIFI historie" har haft stående magen til, bl.a. en Transciptor Hydralic, som jeg var så dum at sælge :(

Per kan klart anbefales!

Mvh
Brian
Brugeravatar
ScanDynacoNut

Lokalitet: Hillerød

Indlægaf ST-lab » søn 7. jul 2024 00:23

Undskyld hvis jeg "bumper" den her fine tråd, men jeg har fået foræret et par Expert 77-80 højttalere. Jeg synes nemlig at enhederne ligner dem i A25 som jeg havde i teenage årene. Her er der så dobbelt op af enhederne, plus mellemtoner som ikke var i A25.

Jeg har netop i aften lyttet en del til dem og er ret overrasket over hvor godt de spiller - især i bassen.

Er jeg helt galt afmarcheret eller er der slægtskab med Scandyna og/eller Dynaco? Jeg har søgt i tråden og der er flere indlæg omkring Expert's slægtskab med ovennævnte, men ikke lige denne type 77-80.

Indtil videre er de "keepers", men mangler desværre frontstof. Jeg testede i aften med en 300 watt power mixer, men i morgen skal de prøves med en B&O 4400, som et mere passende match.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf spuncut » søn 7. jul 2024 11:41

Hej ST-lab
Basser og diskanter er uden tvivl fra ScanSpeak, mellemtonerne kan jeg ikke identificere. Kabinetvolumen omkring de 45 - 50 liter? Basrefleks-porte i stedet for aperiodiske. Skal vi kalde den en videreudviklet Scandyna A45? Muligvis produceret af Dantax efter likvideringen af Scanspeak.
Mit bedste gæt indtil videre.
Artikel af Troels Graversen om en anden Expert/Scanspeak-højtaler:
http://www.troelsgravesen.dk/SS_vintage.htm
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Højttalere