Open baffle bas til Vitavox horn

Alt om GDS

Open baffle bas til Vitavox horn

Indlægaf ralphandersen » tors 27. jun 2024 19:50

Jeg købte to Peerless 15" basser med massive magneter i vinter. Nu skal de prøves i open baffle sammen med Vitavox hornet. To basenheder på 8 ohm i serie for at det passer til delefiltret. Hvis det er godt, er det meningen at jeg enten finder 4 ens enheder eller laver et nyt delefilter til bassen og spiller med en enhed i hver side.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ralphandersen ons 4. dec 2024 12:54, rettet i alt 1 gang.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Open baffle sommerferieprojektkladde

Indlægaf Fensten » fre 28. jun 2024 08:52

Det ser spændende ud.

Vi har jo haft gode erfaringer med Peters mono open baffle på Hald

Og YouTube er fyldt open baffle DIY projekter.

Så post endelig løs :thumbsup:

Mvh.

Fensten.
Sansui, Leak, Fisher, Dynaco, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf pqrannes » fre 28. jun 2024 12:35

ralphandersen skrev:Jeg købte to Peerless 15" basser med massive magneter i vinter. Nu skal de prøves i open baffle sammen med Vitavox hornet. To basenheder på 8 ohm i serie for at det passer til delefiltret. Hvis det er godt, er det meningen at jeg enten finder 4 ens enheder eller laver et nyt delefilter til bassen og spiller med en enhed i hver side.

Ja, det kan kun gå godt med de 15'' Peerless og OB.

Glæder mig til at høre nærmere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser. Men med et nyt hifirum på vej: viewtopic.php?f=585&p=148955#p148530
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Ehapa » fre 28. jun 2024 14:20

Fint projekt, de indre plader skærmer for meget tror jeg.

Anbefaler Siemens/Telefunken OB kabinetter..er dog lidt tidkrævende at bygge i forhold til den simple plade løsningen.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf pqrannes » fre 28. jun 2024 14:33

Ehapa skrev:Fint projekt, de indre plader skærmer for meget tror jeg.

Anbefaler Siemens/Telefunken OB kabinetter..er dog lidt tidkrævende at bygge i forhold til den simple plade løsningen.

Er det den type der beskrives her?

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ob.270190/

Sådan vil jeg lave - når mit hifirum er bygget i løbet vinteren.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser. Men med et nyt hifirum på vej: viewtopic.php?f=585&p=148955#p148530
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf kbekke » fre 28. jun 2024 15:11

Det er altid spændende og unikt, hvad Ralph går og roder med. Jeg glæder mig også til fortsættelsen :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf ralphandersen » fre 28. jun 2024 19:37

Det er såmænd Troels Graversens OB jeg har forstørret en smule så der er plads til 2 enheder. Han har ideen fra en Wharfedale SFB.
SFB_merged.jpg

De indre sider gør, så vidt jeg kan se, at der er tale om en U-frame med en dybde på ca 30 cm.
Jeg startede med at ville bygge en WE TA 7331 A H-frame baffle og var godt i gang med planlægningen da jeg indså, at den var 92 cm dyb og at mine horn ville stikke 30 cm ud over fronten dvs 122 cm i alt.
Så var alternativerne en OB som denne eller (og endnu ikke endeligt udelukket) et mellembashorn på ca samme dybde som Vitavoxhornet.
Jeg har ingen ide om hvad enheden er beregnet til, så nu prøver jeg med en gammel krydsfinerplade og ser hvad der sker, deraf kladde.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf Ehapa » man 8. jul 2024 13:32

pqrannes skrev:
Ehapa skrev:Fint projekt, de indre plader skærmer for meget tror jeg.

Er det den type der beskrives her?

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ob.270190/

Sådan vil jeg lave - når mit hifirum er bygget i løbet vinteren.

PQR

Jeps…det er dem, klart den bedste OB type jeg har lyttet til, jeg brugte en 12er Gamma BK-3013, og en seas 9-tv,
Rigtig god kombi, en del måbede her ved lyt.
Jeg laver en opdateret udgave i efteråret på CNC, desuden nogen
Resonans kabinetter…ligger dem op når jeg når så vidt.

God sommer:)
Ehapa

Indlægaf kbekke » man 8. jul 2024 17:24

Der er rigtigt meget open baffle- (og andet) sommerferie-læsnings-guf at finde hos Glow In The Dark Audio:

http://glowinthedarkaudio.com/home.html
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf ralphandersen » tirs 9. jul 2024 08:04

Eksperimenterne fortsætter...Der er vist lidt faseproblemer eller noget. I går legede jeg smed og lavede et par støtter af fladjern, men det lød altså bedre da hornet lå ovenpå den ene Bitone og bassen stod ved siden af.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf Tonni » tirs 9. jul 2024 11:24

Tænker det er faseproblemer. Prøv at lade hornåbningen hvile over basdriverne.
Horn har luften i åbningen som membran, så her vil din mellemtone/diskant være noget foran.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf kbekke » tirs 9. jul 2024 16:23

Crazy og helt og aldeles vidunderligt. Jeg er vild med det uanset hvordan det lyder 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf OleTC » tirs 9. jul 2024 17:50

Spændende projekt og du virker som en mand der kan bruge hænderne. Flg. er blot til eventuel inspiration.

Philips har konstrueret en open baffle til deres egen AD12100 som er en 12" fuldtone.
Jeg læste en kommentar fra en som mente at de var amatører og ikke skulle have lavet udskæringen i bunden som tillader kortslutning af de dybe frekvenser.
Jeg havde et par AD12100 og byggede 2 bafler hvor jeg først skruede et stykke træ på som lukkede den udskæring. Det viste sig at lyden blev for fyldig, med en let boom-tendens. Så snart det stykke træ kom af, blev klangen markant mere korrekt og naturlig.
Går derfor ud fra, at Philips med sikkerhed har arbejdet baflen igennem med måling og lytning. De vidste faktisk godt hvad de gjorde.
Der ud over limede jeg en afrundet liste på i bunden, så baflen kunne vippe om den. Kæden gjorde at baflen's vinkel kunne justeres, hvilket også var af markant betydning, relateret til lyttepositionen og placeringen generelt.
Philips Open Baffle.JPG
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Indlægaf pqrannes » tirs 9. jul 2024 20:52

ralphandersen skrev:Eksperimenterne fortsætter...Der er vist lidt faseproblemer eller noget. I går legede jeg smed og lavede et par støtter af fladjern, men det lød altså bedre da hornet lå ovenpå den ene Bitone og bassen stod ved siden af.

Hornet skal oven på!

Jeg lavede i sin tid et exoskelet til at bære mit store Bofa-horn. Det ses til hhv højre på billedet her.

IMG_20210418_212035.jpg

Til venstre står en JE-Labs open baffle.

PQR
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Ehapa » ons 10. jul 2024 20:44

Her er mine projekter.

I en tidligere tråd.

viewtopic.php?f=586&t=16624&p=147658&hilit=Telefunken#p147658
Ehapa

Næste