Dan63 skrev:Hej.
Jeg skal til at bestille et par lp'er og kunstneren udgives i 2 eller 3 forskellige versioner.
Man kunne vælge "normal vægt" eller op til 300g.
Det drejer sig i øvrigt om Grace Cummings.
Er der egentlig nogen nævneværdig forskel på lyden?
Der hvor jeg kan forestille mig en forskel er hvis den ene version blev indspillet i 45 o.min.
Men hvad siger I?
På forhånd mange tak!
De bedste hilsner Dan
Det tror jeg, er meget svært at sige noget definitivt om. Især når vi ikke ved præcist hvilke udgivelser og presninger, der er tale om og ikke engang om det er den samme mastering, der anvendes til de forskellige versioner.
At pladen er presset med lidt mere materiale
kan give det indtryk, at der er tale om en “luksus”-version og måske teoretisk have nogle (små) fordele. Men det er min erfaring, at det bestemt ikke altid er tilfældet. Det materiale (masteren), der ligger til grund for presningen og den omhu, hvormed den er udført, har efter min mening langt større betydning for lydkvaliteten end noget andet.
Hvis man virkelig vil nørde med de her ting, kræver det nok, at man graver lidt dybere ned i, hvordan den enkelte udgivelse er produceret.
Det er desværre nærmere undtagelsen end regelen, at den slags informationer gøres tilgængelige for forbrugeren inden man køber varen. Hvilket ærligt talt er
for dårligt.
Synes jeg.