Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Alt om GDS

Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf kj2005 » man 8. jul 2024 19:06

Fredag løb 2 multimetre tør for strøm ...som så mange gange før. Havde tidligere overvejet 4 – 5 strømforsyninger 9V til multimetrene ........... nej.....ikke flere 10 styks pakninger af Kameda 9V ved Harald Nyborg

Så det blev en tur til Harald Nyborg for at købe 4 styk Ni-MH , VARTA 9V...laver selv en oplader .. viste kredsløb blev løsningen som indeholder en genbrugs 230VAC/ 2 x 16V /350mA trafo , en LM317T reguleret forsyning fra nogle få volt til over 30 Volt.....der skulle bruges ca 11,5V i opstillingen ...

Valget blev Harald Nyborg’s VARTA 7HR9V 56722 200mANi-MH (nikkel-metalhydrid-akkumulator) med 7 celler af 1,2V = 8,4V

Nominel spænding: 8,4V max. lade spænding: 10,5V ved standard ladning (0,1C / 20°C)
Nominel kapacitet : 200mAh afladning ved 0,2C. Større end 165mAh afladning ved 1,0C.

https://www.farnell.com/datasheets/39693.pdf

Man kan købe en færdig både bedre og dyrere ladestation til 9V batterier, men nu var det også det "at ikke have 9 V batterier" der drev værket....
Det første forsøg var med en print trafo på 22V / 80mA.... opstillingen fungerede.... 33R udgangsmodstanden kan varieres til ønsket strøm og 10K P1 sætter ladespænding....
Edit: rettet for stavefejl
Edit: små ændringer i kredsløbet 14. juli 24
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 14. jul 2024 16:33, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf kj2005 » man 8. jul 2024 19:06

Info om Ni-MH batterier

VARTA ACCU 7HR9V indholder 7 celler derfor 7 x 1.2 = 8,4V ...men holder typisk en spænding på ca 9,3V ved fuld opladning

NiMH-celler siges at foretrække "langsomme" opladningshastigheder (sammenlignet med NiCd-celler), især for den indledende opladning.
VARTA ACCU 7HR9V er klassificeret til 200mAH...

1,4V til 1,6V pr. celle ved 1C er den anbefalede ladehastighed med temperaturovervågning for Ni-MH batterier.
Senest rettet af kj2005 ons 10. jul 2024 01:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf JGreen » tirs 9. jul 2024 19:34

Hvorfor ikke bare købe sådan en her. De stopper ladningen med deltapak. Hvor de lige måler spændings hoppet når de lige topper.

https://www.computersalg.dk/i/5776135/a ... content=48

Eller denne her.

https://www.akkushop.dk/dk/trustfire-bc ... gKaa_D_BwE
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 595
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf Tonni » tirs 9. jul 2024 20:07

Eller hvis du vil lave den selv, kan du søge "9V:delta:V:Charger diy", og gå lidt på jagt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4961
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf kj2005 » tirs 9. jul 2024 23:57

Tonni skrev:Eller hvis du vil lave den selv, kan du søge "9V:delta:V:Charger diy", og gå lidt på jagt...


...forstår ikke helt ....opladeren er allerede lavet... 9 V's oplader som starter med at oplade, når den grønne led lyser...og automatisk slukker så relæet falder og den røde lysdiode lyser, når alle 1,2V celler i Ni-MH batteriet er opladet....

.... årsagen til at lave min egen oplader: ...det var weekend stod uden 9V Alkaline batterier....
Man kan købe en færdig både bedre og dyrere ladestation til 9V batterier, men nu var det også det "at ikke have 9 V batterier" der drev værket.
.....pris nul kroner............
Senest rettet af kj2005 tors 27. mar 2025 16:03, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf Tonni » ons 10. jul 2024 00:41

Det jeg mener er, at DeltaV ladere er mere sikre, da de måler det lille spændingsfald, som opstår når batteriet er fuldt opladet, og derefter enten slår over på vedligeholdelsesladning. Eller afbryder ladningen.

Hvorfor? Fordi NiMH modsat NiCd og bly, ikke er pokkers glade for at stå med spænding, efter de er fuldt opladet.

Jeg havde læst din tekst. Men foreslog alternativ. - Af rent saglige grunde. My bad.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4961
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf kj2005 » ons 10. jul 2024 00:42

ok
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf KenRas » ons 10. jul 2024 08:56

Altid spændende projekter du har gang i, Kim :cool1:

Jeg er IKKE ekspert i at lade batterier, men jeg mener at vide at det som er vigtigt at kontrollere er ladestrømmen, mere end spændingen over batteriet. Dette er også forholdsvis tydeligt beskrevet i datasheet.

Dit kredsløb omkring LM317 er konfigureret så den arbejder i Constant Voltage Mode, dvs at du holder spændingen ud af LM317 konstant. Da du har en seriemodstand til batteriet, vil det betyde at din ladestrøm, når batterispændingen er lav, er høj for så derefter at aftage i takt med at batteriet lades op.

Batteriets levetid er i høj grad afhængig af hvordan der lades på det, derfor er det vigtigt at have styr på strømmen, mere end på spændingen.

Dette billede sakset fra datasheet, viser hvordan du på simpel vis kan få LM317 til at arbejde som konstantstrøms regulator, i stedet for som spændings regulator.

Det er størrelsen på R3 der bestemmer den max strøm der kan trækkes. Du kan indsætte dit P1 hvor R2 sidder og sætte spændingen til et niveau nogle volt højere end batteriets max spænding. Transistoren 2N2222 sammen med R1 vil dynamisk justere spændingen over batteriet, så ladestrømmen er konstant, uanset batteriets spænding.

Det vil efter min mening være den mest korrekte måde at gøre det på.

IMG_4699.png


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1438
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oplader til VARTA ACCU 7HR9V 56722 Ni-MH 200mA

Indlægaf kj2005 » ons 10. jul 2024 17:35

Hej KenRas

....et godt indlæg

Altid spændende projekter du har gang i, Kim


Det handler om at løse de problemer der opstår , derefter starter projekterne af sig selv....

På forhånd var jeg klar over at ladestrømmen skulle være moderat til lav.....

Og du skriver:

Dit kredsløb omkring LM317 er konfigureret så den arbejder i Constant Voltage Mode, dvs at du holder spændingen ud af LM317 konstant. Da du har en seriemodstand til batteriet, vil det betyde at din ladestrøm, når batterispændingen er lav, er høj for så derefter at aftage i takt med at batteriet lades op.


Ja den part er jeg med på, men udsvinget vil være nogle få millivolt så længe vi ikke taler om ”helt flade” 9 Volt’s batterier..... en serie modstand til batteriet som ved en given fast spænding fra LM317T f.eks.: 10,7V i kredsløbet leverer ca 9,7V på Ni-MH anoden og kan max. levere 21mA ved et ”halvflat” batteri omkring 6-7-8 Volt....en opladning med ca 20 mA kan ikke ødelægge de 7 celler i VARTA 56722, som tåler at sidde 16 timer til opladning...henimod max. opladning af 56722 dykker strømmen til ca 8 mA og spændingen stabilt på 10,7V i min lader....

Når spændingen stod stabilt på 11,5V kunne der ikke leveres mere end 27mA...ved at justere udgangsspændingen fra LM317T ned til f.eks. 10,5 V kunne man reducere max. antal leverede milliampere til = eller tæt på 20 mA....en størrelse som passer til dette VARTA 9 V 56722 batteri....

Da VARTA og Panasonic anbefaler en opladningsrate på 1/10 af max. strøm som for VARTA’s 9V’s batteri er 200mA passer det fint med en ladeeffekt på 20mA.
VARTA anbefaler langsom opladning og max opladningstid på 16 timer for deres 9 V type 56722 , så de klarer nok plus minus 1 times tid i opladeren ....når spændingen bliver max lidt over ca 1,2 ~1,3 volt pr celle x 7 = 9,1 V slukker relæet og den røde led lyser,. Efter hvilepause 1 – 2 – 3 dage falder VARTA 9V batteriet til præcist 9,3V uden load....ikke 8,4 V! ...flere selvtest’s

Fra nettet:


Det er størrelsen på R3 der bestemmer den max strøm der kan trækkes. Du kan indsætte dit P1 hvor R2 sidder og sætte spændingen til et niveau nogle volt højere end batteriets max spænding. Transistoren 2N2222 sammen med R1 vil dynamisk justere spændingen over batteriet, så ladestrømmen er konstant, uanset batteriets spænding.


Det lyder rigtigt; Jeg kigger på at få LM317 til at arbejde som konstantstrøms regulator, i stedet for nuværende som spændings regulator.

Mvh Kim



Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster