B&O type S opgradering

Rosinen i pølseenden

B&O type S opgradering

Indlægaf KenRas » lør 27. jul 2024 23:17

For et par år siden fik jeg hammerslag på Lauritz på det sæt Beolab / Beomaster 5000 jeg havde med på det sidste træf. Der fulgte et sæt flotte Type S højttalere med. Palisander kabinet og flot blåligt frontstof. Desværre må man sige at lyden ikke just er prangende, så spørgsmålet var hvad der skulle ske med dem?

IMG_4727.jpeg

Også for et par år siden arvede jeg hvad der nok var starten på et højttaler projekt der aldrig blev fuldført. Enhederne er fra Peerless og så vidt jeg har kunnet google mig til er det et Peerless 10-2 kit til selvbyggere.
Og igen var spørgsmålet hvad jeg skulle gøre med dem?

IMG_4722.jpeg

IMG_4726.jpeg

Så i vinters fik jeg den fremragende ide, synes jeg selv :p , at opgradere B&O’erne med disse Peerless enheder.
Det var et relativt simpelt indgreb der kun krævede få modifikationer, da Peerless enhederne havde nogenlunde samme størrelse som de originale Type S enheder. Billederne herunder viser processen…

IMG_4730.jpeg

IMG_4731.jpeg

IMG_4732.jpeg

Og hvordan lyder de så?

Jamen de spiller faktisk ret godt, med betydelig mere bund og fylde end med de oprindelige enheder. Så jeg er godt tilfreds. De er nu, sammen med Beolab/master 5000, installeret i vores gæsteværelse.

IMG_4736.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui QRX-7500, Akai AP-420, Akai GX630D-SS, Marantz DS-940 + HD-77

Marantz HD-77, HD-880, 3300/240, 1250, 125, 150, 5220, 6320/SME3009-II/Ortofon Blue
Sansui AU-999, AU-9500, AU-9900, Eight, G-7700
TD-124, Garrard 401, PL-520, Inertia
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: B&O type S opgradering

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 30. jul 2024 10:22

Det var da en god idé, Kenneth.

B&O's helt klassiske højttalere (denne og Type M f.eks.) ser jo vildt godt ud, men spiller ikke tilsvarende godt.
Og selv om jeg normalt hører til "puristerne", så kunne jeg også godt finde på noget tilsvarende. Tit er alternativet jo, at der ikke bliver spillet på de smukke, gamle højttalere...

Jeg tror du endda kan få endnu bedre lyd ud af dem, ved at skifte kondensatorerne i delefilteret.
De anvendte typer er efter min erfaring både "skredet" i værdierne og ikke særligt ørevenlige mere. Jantzen CrossCaps (el.lign.) kan utvivlsomt forbedre mellemtone- og diskantgengivelsen væsentligt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jul 2024 12:36

Tillykke med ombygningen :thumbsup:

Det er fine kabinetter fra B&O hvor Peerless sættet 10-2 passer godt ind.....

Mit hifi værelse "mangler" rigtig meget et sæt Peerless 20-3 selvbyg højttalere, som jeg solgte omkring 1974.... Jeg kan huske min overraskelse, da jeg åbnede polystyren/flamingo-kasserne fra Peerless med de tre enheder og filter...."hold da helt op" hvor har de 8" basser store magneter!!.....jeg blev klogere lidt senere :p

Det der gjorde forskellen mht. udseende, var de snedkerfremstillede palisander kabinetter, som man kunne købe hos B.N. Elektronik under Nørrebro's "S" togstation. Det var kasser som var lavet professionelt og lignede absolut ikke "hjemmebyg", hvor man på køkkenbordet havde bygget trækasser i spånplade.

B.N. Elektronik's palisander kasser kunne måle sig med dine flotte palisander kabinetter fra B&O

Mvh Kim

Edit: ..mon 10-2 10" Peerless bassen er den samme som B&O brugte i Beovox 3000?
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf cdp » tirs 30. jul 2024 16:38

Edit: ..mon 10-2 10" Peerless bassen er den samme som B&O brugte i Beovox 3000?
kj2005

10-2 kittet er vist med 6,5" bas, så næppe den (65_WG_4_ohm) - tror nærmere kit 30/2 eller 3/25.
Ps - jeg sværger også til den gode gl. rockwool til dæmpning. :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 30. jul 2024 19:00

Kit 20-2 är den rätta.Har L825WG som bas och MT225HFC som diskant.
8"(egentligen lite,lite större eftersom den heter L825WG) och 2,25".
Filtret:
Rolf Zetterberg

Indlægaf AnalogBo » tirs 30. jul 2024 22:20

En sidebemærkning:
Jeg følte mig ikke helt overbevist om at det var sandt at en masse dæmpningsmateriale sænker resonansfrekvensen i en trykkammerhøjttaler. Derfor fjernede jeg al stenulden fra en type S. Resonansfrekvensen var ganske rigtig 10 Hz lavere med stenuld end uden.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf kj2005 » ons 31. jul 2024 00:49

Kit 20-2 är den rätta.Har L825WG som bas och MT225HFC som diskant.
8"(egentligen lite,lite större eftersom den heter L825WG) och 2,25".
Filtret:

Ok, så blev det opklaret

En sidebemærkning:
Jeg følte mig ikke helt overbevist om at det var sandt at en masse dæmpningsmateriale sænker resonansfrekvensen i en trykkammerhøjttaler. Derfor fjernede jeg al stenulden fra en type S. Resonansfrekvensen var ganske rigtig 10 Hz lavere med stenuld end uden.

....havde aldrig stillet spørgsmålet,.... tog for givet at formlen var ok... at den fortrængte litermæssige del som stenulden optog, skulle ganges med rod2 ...for at beregne den omtrentlige effektive volumen som bassen "ser" ind i.

Men rart at formlen viser beregninger der peger i den rigtige retning....modsat ville alle mine indkøb af 50mm glasuld fra Ecophon havde været nytteløse :p

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Tilbage til Højttalere