Beovox S45 eller?

Rosinen i pølseenden

Beovox S45 eller?

Indlægaf Lowlight » søn 25. aug 2024 14:41

Hej,
Jeg leder efter et par højtalere til min 20m² stue og overvejer Beovox S45.
De virker som et godt valg, men jeg er bekymret for, at de måske er lidt for store til rummet ift. indretning.

Har I forslag til mindre højtalere inden for et lavt budget, der stadig leverer god lyd, eller bør jeg holde mig til S45?
Lowlight

Lokalitet: Vanløse

Re: Beovox S45 eller?

Indlægaf his067 » søn 25. aug 2024 17:54

Velkommen til!

Jeg vil foreslå Beovox P45 som er en fladere udgave af (næsten) samme højttaler. De lyder godt og er rimeligt nemme at finde plads til på en væg.
Men læs lige om P45 og dens potentielle problem med løse magneter (brug søgefunktionen i øverste højre hjørne).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Lowlight » søn 25. aug 2024 18:32

Tak skal du have. Det virker som et herligt forum!
Det ligner et godt bud, dog nok lidt sværere at opstøve ser det ud til.
Jeg har også kig på den lidt mindre Beovox S30 (6301) som en mulighed, her er min betænkelighed nok primært om jeg kommer til at savne lidt bund.
Lowlight

Indlægaf Lowlight » søn 25. aug 2024 18:32

Tak skal du have. Det virker som et herligt forum!
Det ligner et godt bud, dog nok lidt sværere at opstøve ser det ud til.
Jeg har også kig på den lidt mindre Beovox S30 (6301) som en mulighed, her er min betænkelighed nok primært om jeg kommer til at savne lidt bund.
Lowlight

Indlægaf Dan63 » søn 25. aug 2024 18:57

Hej Lowlight.

Ja, først et velkommen herfra!
De højtalere du ønsker at anskaffe hvor har du tænkt de skal placeres?
Det er mere for alternative foreslag. skal de stå i en reol, hænge på væggen eller stå på en stander.
I øvrigt har S45'erne også en mulig svaghed med magneterne på basenhederne, som P45'er ne har.
Så hvis det ender med et sæt af en af dem, er det en rigtig god ide at lime magneterne.

Held og lykke med højtalerjagten!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf Tonni » søn 25. aug 2024 19:25

Hvis det bliver S45'erne, du vælger, vil jeg anbefale S45-2. De spiller ganske udmærket. Og kan, med en smule tålmodighed, findes ganske billigt. Mindre højttalere, vil også komme med et kompromis. Naturlovene er nu svære at omgå.
Men hvad med B&W DM4, Snell K, eller nogle små KEF?

Beovox P30 vil jeg dog anbefale at navigere uden om. Jeg havde et sæt, i et par uger, i mine unge dage. Og de skuffede fælt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Lowlight » søn 25. aug 2024 19:27

Tak for velkomsten.
Ift. placeringen står det faktisk lidt åbent for, jeg flytter nemlig ind i en lejlighed der delvist skal indrettes forfra.
Så det kan i og for sig blive både i en reol/hylde, på en stander/gulvet eller på væggen.
Lige nu er reol nok det mest sandsynlige og væggen det mindst sandsynlige.
Lowlight

Indlægaf Lowlight » søn 25. aug 2024 20:12

Tak for svar.
B&W DM4 er flotte og lyder gode, men er lidt større end Beovox S45 og er ummidelbart ikke nær lige så lette at opstøve.
Snell K kan jeg ikke finde brugt og jeg kan se samme størrelse som S45.
Små KEF kunne godt tænkes. Er der nogle bestemte modeller i et billigt prisleje jeg burde holde øje med?
Lowlight

Indlægaf Captain Phoenix » søn 25. aug 2024 21:53

his067 skrev:Jeg vil foreslå Beovox P45 som er en fladere udgave af (næsten) samme højttaler. De lyder godt og er rimeligt nemme at finde plads til på en væg.
Men læs lige om P45 og dens potentielle problem med løse magneter (brug søgefunktionen i øverste højre hjørne).

Mit råd vil - klart - være lige modsat:
Vælg S45-2. Det er en højttaler med langt færre "issues" end P45 - og i et rum på 20 kvm (4 x 5 m) vil det det ikke være noget problem at anbringe S45-2'erne: de kan stå på fod, på hylde eller hænge på væggen.
P45'erne er godt nok ikke ret dybe, men front-arealet er temmelig stort: 35 x 65(!) cm. De syner af mere end S45-2'erne.

Hvis du får skiftet de 3 stk. 15 uF-kondensatorer i S45-2 vil det løfte gengivelsen af mellemtone og diskant meget (for et meget beskedent beløb).

PS: B&W DM4 er en skøn - og bedre - højttaler. Med tålmodighed kan de findes (der har lige været et sæt til salg i Gilleleje for kun 250,-. Et scoop - https://www.facebook.com/groups/1654053 ... &ref=notif
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Lowlight » søn 25. aug 2024 23:18

Captain Phoenix skrev:
his067 skrev:Jeg vil foreslå Beovox P45 som er en fladere udgave af (næsten) samme højttaler. De lyder godt og er rimeligt nemme at finde plads til på en væg.

Mit råd vil - klart - være lige modsat:
Vælg S45-2. Det er en højttaler med langt færre "issues" end P45 - og i et rum på 20 kvm (4 x 5 m) vil det det ikke være noget problem at anbringe S45-2'erne: de kan stå på fod, på hylde eller hænge på væggen.
P45'erne er godt nok ikke ret dybe, men front-arealet er temmelig stort: 35 x 65(!) cm. De syner af mere end S45-2'erne.

Hvis du får skiftet de 3 stk. 15 uF-kondensatorer i S45-2 vil det løfte gengivelsen af mellemtone og diskant meget (for et meget beskedent beløb).

PS: B&W DM4 er en skøn - og bedre - højttaler. Med tålmodighed kan de findes (der har lige været et sæt til salg i Gilleleje for kun 250,-. Et scoop - https://www.facebook.com/groups/1654053 ... &ref=notif

Ærgerligt med de B&W DM4..

Jeg havde planer om at skifte kondensatorerne i S45/S30 eller finde nogle hvor de var blevet skiftet.
Hvad tænker du omkring Beovox S30, er det en værdig kandidat?

Jeg lytter til en bred vifte af musik.
Genremæssigt stort set alt, både mere moderne 'bas-tung" musik til ældre ting. (elektronisk, pop og hip hop til soul, folk, jazz og klassisk)
Lowlight

Indlægaf KenRas » søn 25. aug 2024 23:42

Enig med Claus/Captain Phoenix omkring B&O S45-2.

Der står et pænt sæt i palisander i Skovlunde til kun 400,-

https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-oluf ... re_listing

Det er bare med at komme afsted, du bor jo næsten lige ved siden af :p
Husk dog at tjekke at alle enheder spiller.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Lowlight » man 26. aug 2024 01:30

KenRas skrev:Enig med Claus/Captain Phoenix omkring B&O S45-2.

Der står et pænt sæt i palisander i Skovlunde til kun 400,-

https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-oluf ... re_listing

Det er bare med at komme afsted, du bor jo næsten lige ved siden af :p
Husk dog at tjekke at alle enheder spiller.

Mvh Kenneth

Ja de er netop på radaren!
Lowlight

Indlægaf Lowlight » man 26. aug 2024 01:32

Jeg ser også en Tandberg TL 1210 til salg på nettet.
Ved ikke om det kunne være et godt bud til det musik jeg lytter til eller S45 er et bedre køb.

Jeg vil gerne have en relativt balanceret lyd, men også højtalere der kan følge ordenligt med i de genrer jeg lytter til og ikke bliver for tynde i bunden.
Lowlight

Indlægaf Stottrup » man 26. aug 2024 15:51

I dag, mandag d. 26/8:

https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

Dm 4, 250 kr - løb! Fantastisk lille ht!
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Indlægaf Lowlight » man 26. aug 2024 16:24

Stottrup skrev:I dag, mandag d. 26/8:

https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

Dm 4, 250 kr - løb! Fantastisk lille ht!

Det ligner de desværre allerede er solgt.
Lowlight

Næste

Tilbage til Højttalere