Sansui QRX-9001 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui QRX-9001 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Pokemon » lør 18. jan 2025 18:07

KenRas skrev:2 ting:

1. Jeg har IKKE brug for at alle pærer kan kontrolleres i styrke.
2. Der er ikke stor nok forsyningsspænding til at drive 3 x LED i serie og slet ikke 4. High-bright LED’er kræver ca. 3 volt over sig.

Alle dine forslag har været under overvejelse, trust me :p
I al beskedenhed, så ved jeg hvad jeg gør. Du ville gøre det anderledes, fint nok.

Og lad os så lægge det LED lys på hylden, TAK !

vad er så partnumeret på den led du bruger?
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. jan 2025 18:54

Pokemon!

Lad nu Kenras gøre, som han vil. Dette site er ikke et afhøringslokale med speciale i, hvordan folk udfører deres service. Tilmed skal man lade folk udføre denne service uden at skulle forsvare sig med næb og kløer. Dette kan jo også i sidste ende afstedkomme, at folk knap nok tør vise deres gennemgang og service på deres ting uden at blive "afhørt" og dit om dat. Lad det hvile her :p :-)

og så lige: Vi er ikke i tvivl om, at du er rigtig meget inde i tingene - men brug det nu med omtanke. Er du i tvivl om hvordan dette gøres, er du velkommen til at kontakte mig eller andre fra redaktionen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KenRas » søn 19. jan 2025 11:32

Ja det ville klæde Pokemon hvis han i stedet brugte sin enorme viden på at fortælle lidt om hvad han selv går og sysler med. Det er jo langt fra første gang at et indlæg fra min side (og andre) er blevet mødt med bedrevidende, grænsende til det nedladende, kommentarer og det er jeg ærligt talt ved at være træt af.

Så Pokemon, brug fx. din energi på at fortælle lidt om det du sysler med, i stedet for at kommentere på mine og andres indlæg med den bedrevidende tilgang du ofte har.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf his067 » søn 19. jan 2025 15:33

Før vi kører helt af sporet, kan jeg fortælle, at jeg har tilbragt en hyggelig morgen med at renovere min Sansui AU11000a. Det er jo en gammel svend, men Kenneth var så rar at måle den igennem, før jeg sendte den herover til Skotland. Den målte til UG med kryds og slange med fine forvrængnings tal (0.03%), stabil strømforsyning, og flot RIAA præcision.
Men, Tuner-omskifteren (en vippe-kontakt) er siden korroderet (mente jeg), for lyden forvrængede sådan helt tilfældigt (=uden et genkendeligt mønster bortset fra at det især gik galt i stille passager) både med Tuner og med alle de andre input.
Så her til morgen skilte jeg bæstet ad og loddede omskifteren ud. Derefter blev omskifteren lagt i ultralyds-bad i 45 minutter uden at blive yderligere skilt ad. Da den så var tør, blev den loddet i igen, Sansui samlet, og--mirakel--nu virker forstærkeren helt fedt igen.

Så, Kenneth, du spurgte til en sådan procedure (og Klaus tilbød lån af et ultradydsbad): Jeg kan stærkt anbefale den!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KenRas » søn 19. jan 2025 18:58

his067 skrev:Så, Kenneth, du spurgte til en sådan procedure (og Klaus tilbød lån af et ultradydsbad): Jeg kan stærkt anbefale den!

Enig :thumbsup:
Jeg havde faktisk købt en på cdon.com, men den var udgået fra leverandøren så nu venter jeg på at få pengene tilbage. Men jeg køber en anden model, da det er vejen frem.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf his067 » søn 19. jan 2025 19:10

Ultradydsbad? Susannah i badet?

Referencen er måske lidt langt ude, så her er en forklaring: Daniel’s bog (som ikke er en del af den danske bibel), kapitel 13: Susanna, a woman who fears God, is seen bathing in her husband's garden by two elders or judges. They harass her, but she rejects them. In retaliation, they accuse her of adultery. During the trial that follows, Daniel reveals the truth, and the elders are punished with death.

Jeg er gået på pension, men man kommer sig ikke let over et helt liv som middelalderhistoriker.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KenRas » man 27. jan 2025 01:09

Mens jeg venter på den bestilte ultralydsrenser, har jeg brugt tiden på at recappe 4 print til.

Tonekontroller var ligetil, bare udskiftning af lytterne.

I SQ og QS dekoderne blev der ud over skift af lytter også foretaget det de kalder "The Holy Grail alignment""QRXrestore". Dette medfører at man fjerner 3 modstande, som skal give bedre separation mellem kanalerne. I praksis er de bare blevet løftet i den ene ende, så de kan altid forbindes igen. Derudover er der som antydet en justerings-procedure der skal gennemgås. Dette var helt problemfrit og ligetil.

Man kan læse mere om det her, hvis man har lyst: https://www.qrxrestore.com/secret-stuff/

IMG_5033.JPG

IMG_2238.JPG

Så er det kun CD-4 printet, som også har RIAA forstærkeren integreret der mangler nye lytter, 47 stk. Det må lige vente lidt, mit lager af lytter i små størrelser er ved at være tomt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » man 3. feb 2025 19:10

ULTRALYDSRENS AF OMSKIFTERE:

Så fik jeg tid til at komme i gang med at rense omskiftere. Min nye lille fine ultralyds-renser ankom i sidste uge, så nu skulle det være. De 4 omskiftere fra F-2636 printet blev loddet ud og renseren blev gjort klar med demineraliseret vand i tanken.

Spørgsmålet var så: Hvor lang tid? og Ved hvilken temperatur?

Godt spørgsmål, manualen var ikke til megen hjælp. Men der var masser af advarsler om hvad man IKKE skal bruge den til. Da jeg tændte den var tiden sat til 12 min og temperatur til 50 grader. Jeg blev enig med mig selv om at prøve en enkelt omskifter ved 40 grader i 5 min og så vurdere resultatet. Som sagt, som gjort.

Her står den på køkkenbordet, efter rens af den første omskifter.

IMG_5047.JPG

Efter rens af den første, blev den kontrolleret med mit DMM. Inden rens lå kontakt modstanden typisk omkring nogle få Ohm, men nu måler de fuldstændig ens, nemlig 0 Ohm.

IMG_5048.JPG

Derefter fik de 3 øvrige omskiftere samme tur med samme fine resultat :thumbsup:
Når jeg tager dem op af renseren, bliver de dyppet i noget rent demineraliseret vand og derefter blæst igennem med trykluft.

Så mangler der kun 3 omskiftere til på et andet print, før jeg kan begynde at få den samlet færdig.

Jeg må sige det er en fin lille ultralyds-renser. Den er kun på 1,3 liter, men til dette formål er størrelsen fin.
Den bliver jeg glad for :Thumpsup:

Fortsættelse følger...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage