Dynaco Pas 3 stumper

Rør i alle afskygninger

Dynaco Pas 3X PC-5 & PC-6

Indlægaf kj2005 » tors 23. jan 2025 22:06

Nu da strømforsyningen og forstærker print til Pas 3X er færdige resterer der:
.. mange ledninger som skal loddes og forbindes. :shock:

Dynaco's print PC-5 og PC-6 var lagt ud til retro axiale amerikanske "Black Cat" kondensatorer.
..valget faldt på radiale MKP 10 overføringskondensatorer fra tyske Wima , hvorfor monteringen i dette tilfælde blev mere besværlig, fordi alle "ben" skulle forlænges.

... nye print eller genanvende de originale?....starten bliver med originale Dynaco print....det bliver ikke axiale 630V / 1000V kondensatorer som passer i PC-5 /PC-6. ....selvom disse axiale kondensatorer kan købes.

Hvis de meget "åbne felter" på de gamle print medfører forøget støj , må der nye printudlæg til.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Dynaco Pas 3 stumper

Indlægaf kj2005 » søn 2. feb 2025 14:37

Udgangspunkt "tom" Pas 3X....

Pas 3X fuglerede mindre end halvt færdig....kun bagside af front med vol. - bal. - tone. - loudn. - afbr. - osv

Fandt noget 0,5 kvadrat (0,8 mm diam.) stiv monteringsledning i farverne rød, blå, grøn og sort fra Elektronik Lavpris

Desværre viste det sig at den røde farve var leveret i 0,4 mm diameter. Jeg skrev til Elektronik Lavpris:

Til Direktør Peter K. Sørensen,
Elektronik Lavpris Aps.
Bredskiftevej 16
8210 Aarhus V
Danmark

Som jeg tidligere skrev til dig:

Hej Lavpris Elektronik

På ordre nr. 455121 og faktura nr. 319856 bestilte jeg d. 12. dec 2024: 5 meter rød, 5 meter grøn og 7 meter sort 0,5 # kvadrat stiv monteringstråd.

Jeg undersøgte kun den grønne tråd ved modtagelsen , og den grønne og den sorte monteringstråd er 0,8mm tyk som bestilt, men den røde tråd
måler kun 0,4mm . Jeg har taget et foto. Se vedhæftede jpg af trådtykkelsen.

Vil I venligst sende 5 meter rød stiv monteringstråd med tykkelsen 0,8mm varenummer 136-298 ?

Skal jeg sende de 5 meter rød tråd på 0,4mm, retur?

Jeg tilbød at betale for forsendelsen, hvis de ville lægge det rigtige varenummer 136-298 i en pose, plus det at jeg købte et par stumper mere.

Uanset hvad jeg skriver, svarer Direktør Peter Sørensen ikke på mine henvendelser, og når jeg forsøger at ringe på Peter Sørensen's telefon nummer bliver der lagt på??

Det er jo ikke fordi de stumper ledninger koster penge, det er virkelig lavpris, men jeg skal sørme bruge den ledning :!:

Elektronik Lavpris ignorerer alle mine henvendelser :!: ...må jeg spørge om andre har oplevet tilsvarende?

I min sidste henvendelse skrev jeg, at det vil være vanskeligt at anbefale andre at købe elektronik stumper fra Elektronik Lavpris, når de ikke svarer på kundernes henvendelser.

Helt mærkelig forretning synes jeg

Mvh Kim

Edit: et sidste forsøg...jeg har bestilt én gang 5 meter rød ledning varenummer 136-298 mere
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Helikon » søn 2. feb 2025 15:36

Det har altid været en lidt "skæv" butik og Peter Sørensen er ret introvert af natur. Jeg er kommet i i butikken og har handlet der fra den var i små lokaler på Vesterbrogade i Århus, nu er den flyttet ud omkring Tilst i nærheden af Bilka. Men ja det er en "lidt sjov" butik.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Hug » søn 2. feb 2025 15:39

Jeg har også haft en dårlig oplevelse med Elektronik Lavpris og det var ikke sjovt.

Købte nogle skalalamper, der angiveligt var Osram, beskrevet med foto og tekst og fik 12 noname pærer tilsendt. Efter en længere korrespondance på 5 mails vedrørende returnering eller ombytning, fik jeg følgende svar fra direktøren:

Ja vi betaler den billigste returporto, hvis det endeligt skal være sådan. De leverede er fra firmaet RS Radioparts og de er fuldt ud så gode som nogle fra Osram. Det siger en gammel mand som også har renoveret gammelt grej.

Så du kan trygt bruge dem alligevel. Levetiden er nok bedre end de lamper som apparatet blev født med. Du kan i øvrigt ikke købe miniature lamper længere fra Osram.

Vi har rettet "trykfejlen" i webshoppen så vi kan undgå at en anden kunde køber bliver utilfreds med det leverede

Jeg ulejligede mig ikke med returnering og udsigten til flere ærgelser, så jeg beholdt dem og handler der ikke mere.

Mh. Hug
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug

Lokalitet: Nordsjælland

Indlægaf kj2005 » søn 2. feb 2025 15:55

Helikon skrev:Det har altid været en lidt "skæv" butik og Peter Sørensen er ret introvert af natur. Jeg er kommet i i butikken og har handlet der fra den var i små lokaler på Vesterbrogade i Århus, nu er den flyttet ud omkring Tilst i nærheden af Bilka. Men ja det er en "lidt sjov" butik.

Blev forretningen ikke kaldt "Aarhus Radiolager" og omdøbt til Elektronik Lavpris... for senere at flytte til Tilst?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf CPD » søn 2. feb 2025 16:02

Kim, du kan få 5 meter 0,5 kvadrat stiv monteringsledning i rød af mig.
Du kan betale forsendelsen eller hente i Jyderup - henter du i Jyderup kan du se en fungerende Dynaco PAS forforstærker :-)

Venlig hilsen
Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Indlægaf kj2005 » søn 2. feb 2025 16:15

Hug skrev:Jeg har også haft en dårlig oplevelse med Elektronik Lavpris og det var ikke sjovt.

Købte nogle skalalamper, der angiveligt var Osram, beskrevet med foto og tekst og fik 12 noname pærer tilsendt. Efter en længere korrespondance på 5 mails vedrørende returnering eller ombytning, fik jeg følgende svar fra direktøren:

Ja vi betaler den billigste returporto, hvis det endeligt skal være sådan. De leverede er fra firmaet RS Radioparts og de er fuldt ud så gode som nogle fra Osram. Det siger en gammel mand som også har renoveret gammelt grej.

Så du kan trygt bruge dem alligevel. Levetiden er nok bedre end de lamper som apparatet blev født med. Du kan i øvrigt ikke købe miniature lamper længere fra Osram.

Vi har rettet "trykfejlen" i webshoppen så vi kan undgå at en anden kunde køber bliver utilfreds med det leverede

Jeg ulejligede mig ikke med returnering og udsigten til flere ærgelser, så jeg beholdt dem og handler der ikke mere.

Mh. Hug

Hej

Ja, rigtig dumme kommentarer fra Peter Sørensen...

I 1991 bestilte jeg en del stumper til seks forstærker moduler hos Aarhus Radiolager, hvor der dengang var andre elektronik folk end ejeren til at betjene kunderne...og fik jeg temmelig fin service...men allerede tilbage i 1991 var min fornemmelse, at nogle af komponenterne var bedagede...altså gamle produktions dato'er og fra (for mig) ukendte fabriks navne.

Årsagen til at jeg har bestilt lidt fra Elektronik lavpris nu, skyldes at han har mange gamle komponenter, som passer fint til vintage transistor - og rørforstærkere.
Men nu ser vi, om jeg denne gang får fra den rigtige trådrulle med diameteren 0,8 mm?...
....
under alle omstændigheder gider jeg ikke bestille fra Elektronik Lavpris igen

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » søn 2. feb 2025 16:28

CPD skrev:Kim, du kan få 5 meter 0,5 kvadrat stiv monteringsledning i rød af mig.
Du kan betale forsendelsen eller hente i Jyderup - henter du i Jyderup kan du se en fungerende Dynaco PAS forforstærker :-)

Venlig hilsen
Carl Peter.

Hej Carl Peter

Toppen..mange tak for dit tilbud :p

I går bestilte jeg 5 meter rød stiv monteringsledning via Mobilepay inkl. forsendelse

Jeg venter til tirsdag og ser hvad der kommer i posen...er det forkert, overfører jeg penge til dig på Mobilepay

Så må jeg vente med at se din Dynaco Pas 3....men godt at vide hvor der står en på Sjælland, der virker :thumbsup:

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » man 3. feb 2025 23:56

Efter rengøring af rør, skruer og chassis ...kom tiden omsider til prøvemontering og samling af færdige dele til Pas 3X

Printbaner og loddeøer er repareret..... smalle kobberbaner til glød er forstærket med en fortinnet 0,4 mm kobbertråd, da der på ét punkt var opstået en næsten usynlig afbrydelse...mindre modstand til glødeviklingerne er altid at foretrække.

I forsøget på at komme så tæt på Dynaco's original værdier som muligt, var det i et par tilfælde nødvendigt at sammensætte et par kondensatorer.....det kan godt være formålsløst og umuligt at høre forskel.... årsagen til forsøget var, at høre hvordan en Dynaco Pas 3X lyder med 60'er værdier.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tirs 4. feb 2025 16:56

CPD skrev:Kim, du kan få 5 meter 0,5 kvadrat stiv monteringsledning i rød af mig.

Venlig hilsen
Carl Peter.

Hej Carl Peter

Du må meget gerne sende 5 meter rød 0,5 kvadrat stiv monteringsledning :thumbsup: Jeg har sendt til transport og tak for din hjælp.

.... modtaget endnu 5 meter rød i tykkelsen 0,4 mmØ ... Peter Sørensen sendte resten af de få meter, der var tilbage på Welleman kabelrullen med en håndskrevet besked om, at jeg ikke havde sendt nogen reklamation???

..da posten kom i dag med kabelrullen viste det sig, at Welleman havde sat en forkert label på kabelrullen ... Peter Sørensen havde ikke opdaget det .....

Jeg har forsøgt at skrive fornuftigt til Peter Sørensen.... ingen reaktion, lidt irriterende, men er småpenge ....så det slutter her..

Mvh Kim

Edit: Ret skal være ret...efter flere, flere mails har Peter Sørensen returneret en indbetaling, og erkendt at vi "var uenige" om diameteren på tråden ...han har sluttelig sendt 5 meter rød stiv monteringsledning med den fortinnede kobbertykkelse på 0,8 mmØ Jeg har skrevet god dag tilbage ;)
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tors 6. feb 2025 12:42

Der er tre dioder BY 328 fra Jeager Elektronik tilbage, og dengang Leak Stereo 20 skulle renoveres ,sagde Tonni noget om et par dioder i serie med de indgående AC ledninger til GZ34....var det dioderne som skulle beskytte GZ34 mod returstrømme?

Det var om GZ34....nu er det ensretteren 12X4, som er et meget mindre rør, men er spørgsmålet ikke det samme?

Kan man med fordel sætte et par 1500 V dioder før røret 12X4?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf spuncut » tors 6. feb 2025 16:51

Hej Kim
Det er nok virkningen af rørets Reverse Recovery Time (RRT) man forsøger at bortkompensere med dioder. Eksempelvis har en UF4007 en RRT på 75ns ved 1 Ampere (muligvis lavere ved lavere strøm) og hvis diodens RRT er lavere end rørets, beskyttes røret for de strømspidser, som røret udsættes for når det skal skifte strømretning. Der kan også være noget støj man får reduceret.
Det er i al fald mit bedste bud.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Tonni » tors 6. feb 2025 20:25

spuncut skrev:Hej Kim
Det er nok virkningen af rørets Reverse Recovery Time (RRT) man forsøger at bortkompensere med dioder. Eksempelvis har en UF4007 en RRT på 75ns ved 1 Ampere (muligvis lavere ved lavere strøm) og hvis diodens RRT er lavere end rørets, beskyttes røret for de strømspidser, som røret udsættes for når det skal skifte strømretning. Der kan også være noget støj man får reduceret.
MVH Henning

Lige nøjagtigt. ;)
Og den deraf følgende PiV (Peak Inverse Voltage)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf spuncut » tors 6. feb 2025 22:05

Det må dog, fra min side, bero på en antagelse, da jeg ikke kan finde data på RRT (eller Trr) for ensretterrør.
Ovre på diyaudio kaldes disse dioder ofte "Back-up diodes" da de forhindrer at der køres AC i ladelytten hvis ensretterrøret skulle finde på at nedsmelte.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kj2005 » tors 6. feb 2025 22:29

Tonni skrev:
spuncut skrev:Hej Kim
MVH Henning

Lige nøjagtigt. ;)
Og den deraf følgende PiV (Peak Inverse Voltage)

Hej Henning og Tonni

Det holder jeg mig til... og bruger de to BY 328 dioder som beskyttelse for spidser der opstår når røret skal skifte strømretning...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej