At bygge en kopi af DR's monitor type 6257?

Alt om GDS

At bygge en kopi af DR's monitor type 6257?

Indlægaf kj2005 » tirs 28. jan 2025 19:47

En tråd til DIY spørgsmål omkring Beovox type 6257 el. 6253

Denne DIY tråd er for de få, der ikke køber en DR monitor, men som måske har stumper liggende til en "gør det selv" udgave.

Som opfølgning på gammel tråd, fik jeg tidligere mulighed for at lytte til Gottschalck’s DR monitorer, der blev sammenlignet med Yamaha S1000 :

viewtopic.php?f=557&t=6520&p=147016&hilit=beovox+type+6257#p147016

, og før man tænker på at indkøbe dele til en kopi af DR's type 6257 , er der et par overvejelser.

I reference til tråden ”Beovox type 6257 DR Studiemonitors” af HrAndersen vil jeg bare tilføje :
Flot arbejde med DR's Beovox Type 6257. Alle anstrengelser fra 2018 med at skaffe data over de sjældne DR højttalere, har givet en god baggrund for nybegyndere, der vil forsøge at sætte en DR monitor sammen..

Et par MF500 Celestion er signaturen fra denne specialudgave af DR’s monitor højttaler, som jeg ser det........og selvfølgelig også diskanten HF 2000, men her findes der måske andre enheder som kan overtage.

Efter det sidste Beovox 3000 projekt nåede sin afslutning, har tankerne rumsteret omkring et par MF 500, som jeg har på lager, og så dukkede der pludselig et sæt delefiltre op til type 6257....... og så fordi jeg læste om DR’s monitor.....

Jeg havde held med at ændre Beovox 3000 fra et system med kun to enheder til et 4-vejs system, som spiller godt sammen, og jeg har kigget på mange muligheder for at "eksperimentere" med andre B&O højttaler enheder.

Seas 13”eren i DR’s monitor synes lidt ”stor” i det som basenhed set i forhold Beovox 5700 kabinet størrelse, men også i forhold til de fleste stuer / lytterum.
Det med lytterummets størrelse og bas niveauet er selvfølgelig op til den enkelte hifi entusiast, og hvordan man synes lydbilledet skal se ud. Men skal man nærme sig noget der ligner kritisk dæmpning eller et neutralt bas niveau, bliver man nødt til at kigge på Seas 13” eren, hvor størrelsen på Beovox 5700 Type 6253 og trækassens effektive mål er 66 x 36 x 30 el. ca 51,5 liter minus afstivning.
Seas 33F-WB ser ud til at være ca -3 dB nede ved 50Hz i 50 Liter lukket, og så findes Seas 33F i to el. flere udgaver.

På baggrund af mindre stue/lytterum på 25 – 30 kvadratmeter (som mit) har tankerne været hen over at udskifte 13”eren med en god 10” ,men så er det jo ikke længere DR’s monitor.

Der er tænke pause?

Èt spørgsmål til panelet går på størrelsen af HrAndersen’s DR monitor hvor forpladen’s størrelse angives til:
66 cm x 38 cm hvor Beovox 5700 har en forplade størrelse på 66 cm x 36 cm. ?

Er det sådan at HrAndersen’s højttaler på denne side viewtopic.php?f=557&t=6520
Har de ”rigtige” mål på 66 x 38 cm eller er det 66 x 36 cm?

Et spørgsmål går på om der findes et datablad over HF2000? ...og om andre har lyttet sig frem til erstatninger for Celestion diskanten . HF 2000 er en diskant der er vanskelig at købe som brugt, da der kun er få i omløb i DK

Mvh Kim

Edit: datablad 33F-WB
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: At bygge en kopi af DR's monitor type 6257?

Indlægaf KenRas » tirs 28. jan 2025 21:13

Det rigtige mål er 66 x 36 cm, så der er enten fejl i HrAndersens tegning, ellers er der måske to kabinet variationer. Det sæt som jeg har, er det sæt du hørte hos Gottschalck og jeg har lige målt dem.

Min oplevelse af lyden er en god bund, ditto mellemtone, men de mangler lidt i toppen i forhold til mine Marantz HD-880. Jeg har ikke haft dem åbnet og kigget på delefilter endnu, men det kan være jeg skal booke en plads i køen til dem :p

Giver du dit diy projekt en 10” bas, er det jo bare en 3-vejs “hjemmebygget højttaler” og ikke en DR-monitor klon :QQS:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Helikon » ons 29. jan 2025 00:07

Den Seas der er i DR monitoren er ikke med inverteret dome som den på databladet oven for. Der er en artikel her med en der minder meget om den der er i DR monitoren http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm måske kan den bruges til inspiration. Hvis du kan finde et par billige HF 2000 i død tilstand kan der fås nye domer fra en sælger i Frankrig.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf KenRas » ons 29. jan 2025 01:00

Helikon skrev:Den Seas der er i DR monitoren er ikke med inverteret dome som den på databladet oven for. Der er en artikel her med en der minder meget om den der er i DR monitoren http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm måske kan den bruges til inspiration. Hvis du kan finde et par billige HF 2000 i død tilstand kan der fås nye domer fra en sælger i Frankrig.

Korrekt, Niels :thumbsup:

IMG_5036.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf HrAndersen » ons 29. jan 2025 13:02

**
Det er rigtigt; der er sneget sig en lille "skrivefejl" ind på min tegning.

Kabinets mål er 66 X 36.
Inder-mål, selve pladen fæstnet i højtaleren er 64 x 34.
Mit kabinet er 30 cm dyb.

Jeg ved ikke hvorfor, jeg har fået det til 38 :roll:

Alle målene på tegning er taget fra ydermål, altså fra selve kabinettet, de 66 x 36 (har kontrol-målt et par stykker).

Hvis der er andre måltekniske ting, der ser underlige ud, så skriv endelig, så laver jeg en kontrol-måling ;)

Ellers et spændende projekt du skal i gang med der, glæder mig til at følge det.
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Indlægaf Dan63 » ons 29. jan 2025 17:10

Hej
Det skulle være den samme basenhed, der sidder i Seas 503 højtaleren.
Der var i hvert fald et forummedlem, som købte det sæt jeg havde for at lave et sæt Beovox 5700 om til DR monitorer.

Held og lykke med projektet!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf Skorpio » ons 29. jan 2025 18:03

Spændende projekt :-)

Hvis du mangler kabinetter har jeg et sæt flotte Beovox 3000. Ved ikke om de passer i dimensioner?
Brugeravatar
Skorpio

Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Indlægaf kj2005 » tors 30. jan 2025 14:04

Dan63 skrev:Hej
Det skulle være den samme basenhed, der sidder i Seas 503 højtaleren.
Der var i hvert fald et forummedlem, som købte det sæt jeg havde for at lave et sæt Beovox 5700 om til DR monitorer.

Held og lykke med projektet!

De bedste hilsner Dan

Hej

Det er god info...
Tak mht. projektet...jeg er bare ved at samle stumper sammen

...har rigeligt at "se til" i forvejen

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tors 30. jan 2025 14:26

KenRas skrev:Det rigtige mål er 66 x 36 cm, så der er enten fejl i HrAndersens tegning, ellers er der måske to kabinet variationer. Det sæt som jeg har, er det sæt du hørte hos Gottschalck og jeg har lige målt dem.

Min oplevelse af lyden er en god bund, ditto mellemtone, men de mangler lidt i toppen i forhold til mine Marantz HD-880. Jeg har ikke haft dem åbnet og kigget på delefilter endnu, men det kan være jeg skal booke en plads i køen til dem :p

Giver du dit diy projekt en 10” bas, er det jo bare en 3-vejs “hjemmebygget højttaler” og ikke en DR-monitor klon :QQS:

Ok, så passer målene fra Beovox 5700 til en "DR ombyning" , om man så må sige ;)

Du er inde på noget af det samme som Gottschalck talte om i forhold til Yamaha S1000, hvor mellemtonen i S1000 på alle parametre mindst gengav på niveau med MF 500 hvad angår detaljer og opløsning. Med hensyn HF 2000 bidrog diskanten nok til en mere lukket gengivelse i direkte AB test med S1000.... samlet set.

Yamaha S1000 er en meget god og detaljeret højttaler som stiller store krav til forstærker - og signalkilde kvalitet.

Der er måske lidt at hente i lydkvalitet mht. delefilter komponenter i din DR monitor?

Mht. 13" eren har du jo selvfølgelig ret...men man kan jo arbejde sig hen i nærheden af en DR monitor og starte med den JBL 10" eller 12" jeg har ....det drejer sig jo kun om to fræsninger mere, hvis der dukker en Seas 13" op :-))

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tors 30. jan 2025 15:26

Skorpio skrev:Spændende projekt :-)

Hvis du mangler kabinetter har jeg et sæt flotte Beovox 3000. Ved ikke om de passer i dimensioner?

Tak....et meget tidligt forstadie til et projekt :p ....vil jeg sige

Beovox 3000 har størrelsesmæssigt og mht. design altid været min yndlings højttaler...ikke helt gulv-model...ikke helt reol-model....men alligevel udlagt som liggende reol højttaler i 60'ernes B&O reklamer....

Altid netop den Beovox højttaler som både Bjørn's Radio og Selandia Radio havde sat op i de lytterum, som var etableret i deres LP-plade salgsafdelinger.....

Men Beovox 3000 passer ikke til en "DR ombygning". Fronten måler 28 cm i bredden og Seas 13" er ca 33 cm i diam.....den indre volume er ca 34,3 Liter netto uden det "kapok lignende dæmpemateriale" og glasuld, hvor Beovox 5700 ligger omkring 51,6 Liter netto....og "DR" kabinettet skal i hvert fald ikke være mindre end de 51,6 Liter....

Men tak for dit tilbud

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Skorpio » tors 30. jan 2025 17:55

Ok, det ville næsten også være synd at ødelægge et sæt fine 3000 :-)
Brugeravatar
Skorpio

Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Indlægaf kj2005 » søn 2. feb 2025 13:58

Det at bygge højttalere har været en passion fra første Peerless kit 20-3, og der kom "blod på tanden" da HrAndersen's DR monitorer stod klar.

Men nu bliver der indskudt en længere tænkepause, før jeg går rigtigt i gang med denne kopi af "DR's monitor".

Årsagen er to lidt komplekse rørforstærkere, som jeg har indladt mig på, hvor antallet af lodninger og ledningstræk har taget "pippet" lidt fra mig.
For ikke at "fare vild" i for mange projekter på én gang, og fordi jeg kan "se" et stort stykke arbejde forude med at bygge en "DR monitor", bliver projektet sat på pause. Det er ikke muligt for mig at springe over med nemme løsninger.

Der er mindst tre muligheder for et egnet kabinet til denne monitor, og det er at bygge kasserne selv, skaffe et sæt Beovox 5700, eller finde et andet hifi højttaler fabrikat der holder de ca mål som "DR monitoren" og Seas bassen kræver for at måle som originalen.

Så i tænkeboks indtil videre

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Helikon » søn 2. feb 2025 14:50

Altså, jeg har fået et tomt sæt 5700 af NikonSP der kom til overs i fbm hans Celestion Ditton 66 Mk II næsten Urias projekt. De var tænkt til at bytte kabinet med mine egne 5700 i palisander hvis kabinetterne var pænere, men de er lige pæne, så nu står de og fylder i stedet. Hvis du kan bruge dem så er det dine. Jeg kan tage dem med til træf, de kan nok formidles videre derfra hvis du ikke selv deltager.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf kj2005 » søn 2. feb 2025 16:58

Helikon skrev:Altså, jeg har fået et tomt sæt 5700 af NikonSP der kom til overs i fbm hans Celestion Ditton 66 Mk II næsten Urias projekt. De var tænkt til at bytte kabinet med mine egne 5700 i palisander hvis kabinetterne var pænere, men de er lige pæne, så nu står de og fylder i stedet. Hvis du kan bruge dem så er det dine. Jeg kan tage dem med til træf, de kan nok formidles videre derfra hvis du ikke selv deltager.

Jo,men Helikon

Det vil jeg gerne sige til ja tak til...jeg skriver pb til dig...

Jeg kommer ikke med til træffet denne gang, så med hensyn til transport håber jeg, at vi kan finde en mulighed for at få 5700 kasserne til Sjælland og Herlev?....så, hvis en vintage mand der deltager i træffet ser dette, og kan have plads i bilen til to 5700 kasser, vil jeg sætte pris på det.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tirs 4. feb 2025 11:58

Tak til Helikon for det generøse tilbud med at jeg kan overtage kasserne fra Beovox 5700 :thumbsup:

Der er også fundet en transport mulighed, så jeg er bare supergodt hjulpet af folkene her på Vintagehifi :Thumpsup:

Nu stiller jeg dem på lager, indtil "DR monitor" projektet går i gang.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage