En tråd til DIY spørgsmål omkring Beovox type 6257 el. 6253
Denne DIY tråd er for de få, der ikke køber en DR monitor, men som måske har stumper liggende til en "gør det selv" udgave.
Som opfølgning på gammel tråd, fik jeg tidligere mulighed for at lytte til Gottschalck’s DR monitorer, der blev sammenlignet med Yamaha S1000 :
viewtopic.php?f=557&t=6520&p=147016&hilit=beovox+type+6257#p147016
, og før man tænker på at indkøbe dele til en kopi af DR's type 6257 , er der et par overvejelser.
I reference til tråden ”Beovox type 6257 DR Studiemonitors” af HrAndersen vil jeg bare tilføje :
Flot arbejde med DR's Beovox Type 6257. Alle anstrengelser fra 2018 med at skaffe data over de sjældne DR højttalere, har givet en god baggrund for nybegyndere, der vil forsøge at sætte en DR monitor sammen..
Et par MF500 Celestion er signaturen fra denne specialudgave af DR’s monitor højttaler, som jeg ser det........og selvfølgelig også diskanten HF 2000, men her findes der måske andre enheder som kan overtage.
Efter det sidste Beovox 3000 projekt nåede sin afslutning, har tankerne rumsteret omkring et par MF 500, som jeg har på lager, og så dukkede der pludselig et sæt delefiltre op til type 6257....... og så fordi jeg læste om DR’s monitor.....
Jeg havde held med at ændre Beovox 3000 fra et system med kun to enheder til et 4-vejs system, som spiller godt sammen, og jeg har kigget på mange muligheder for at "eksperimentere" med andre B&O højttaler enheder.
Seas 13”eren i DR’s monitor synes lidt ”stor” i det som basenhed set i forhold Beovox 5700 kabinet størrelse, men også i forhold til de fleste stuer / lytterum.
Det med lytterummets størrelse og bas niveauet er selvfølgelig op til den enkelte hifi entusiast, og hvordan man synes lydbilledet skal se ud. Men skal man nærme sig noget der ligner kritisk dæmpning eller et neutralt bas niveau, bliver man nødt til at kigge på Seas 13” eren, hvor størrelsen på Beovox 5700 Type 6253 og trækassens effektive mål er 66 x 36 x 30 el. ca 51,5 liter minus afstivning.
Seas 33F-WB ser ud til at være ca -3 dB nede ved 50Hz i 50 Liter lukket, og så findes Seas 33F i to el. flere udgaver.
På baggrund af mindre stue/lytterum på 25 – 30 kvadratmeter (som mit) har tankerne været hen over at udskifte 13”eren med en god 10” ,men så er det jo ikke længere DR’s monitor.
Der er tænke pause?
Èt spørgsmål til panelet går på størrelsen af HrAndersen’s DR monitor hvor forpladen’s størrelse angives til:
66 cm x 38 cm hvor Beovox 5700 har en forplade størrelse på 66 cm x 36 cm. ?
Er det sådan at HrAndersen’s højttaler på denne side viewtopic.php?f=557&t=6520
Har de ”rigtige” mål på 66 x 38 cm eller er det 66 x 36 cm?
Et spørgsmål går på om der findes et datablad over HF2000? ...og om andre har lyttet sig frem til erstatninger for Celestion diskanten . HF 2000 er en diskant der er vanskelig at købe som brugt, da der kun er få i omløb i DK
Mvh Kim
Edit: datablad 33F-WB