Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. mar 2013 20:02

Vi var 50 deltagere på Vintagehifi-træf 2013, som blev holdt på den hyggelige Kontiki-skole i Hillerød.
Det var første gang træffet fandt sted på Sjælland – og heldigvis var der god deltagelse fra Fyn, Jylland og (naturligvis) Sjælland.

Billede

Efter en kort velkomst i skolens aula tog vi fat på den første fælles seance: Open Baffel (OB) og beslægtede ”alternative” højttaler-principper. Pqrannes (Peter) og X-ray (Klaus) lagde for i hyggelige omgivelser med orientalske tæpper, puder mv. medbragt til lejligheden.

Billede

Pqrannes enheder stammede fra højttaleranlægget i en kirke [EDIT: troede jeg - Peter har oplyst at det var de Siemens filmfremviserhøjttalere, der hører til forstærkerne] og blev drevet af et par Siemens Klangfilm forstærkere (de grønne på gulvet).

Billede

X-rays enheder (med gitteret foran) var – naturligvis – Tandberg og taget fra en gammel Huldra 5. De blev drevet af en Trio rør-receiver.

Billede

Så kom turen til ehapa’s (Thomas') Saba Greencones 2-vejs-system (ehapa stående helt til højre).

Billede

God vintage-stil:

Billede

R-l-b’s ”snegle”-højttalere, der i en tidligere udgave er præsenteret på et træf, var også med. (Ruben kunne desværre ikke selv være med pga sygdom).

Billede

Det er vel ikke for meget sagt, at det er helt utroligt hvor god og ”rigtig” lyd, der kan komme ud af den slags enheder, der for nogles vedkommende har rundet de 50 år – navnlig når musikken er enkel (f.eks. mindre besætninger med vokal o.l.).

Undervejs var der mulighed for en kop kaffe og forskelligt medbragt hjemmebag fra Gottschalck, Dan63 og X-ray, der stod for denne flotte Tandberg kage!

Billede

I den sene eftermiddags-seance lagde Santashooter (Søren) ud med et flot Marantz/Luxman/Ortofon/JBL-set up og forklarede om de forskellige dele.

Billede

Alle fra toppen af vintage-markedet dengang!

Billede

Dernæst var det KlausM’s tur til at delagtiggøre os i Haflers historie (med stor viden om manden og apparaterne) – og demonstrere anlægget over et par Dynaco A45-højttalere.

Billede

Imponerende hvor meget kontrol den kraftige Hafler havde over membranerne – klippefast stod det.

Billede

Fredmarantz (Freddy) og NikonSP (Harvey) sluttede seancen af med et rent Marantz show-off. En stribe flotte, klassiske apparater i mint-stand – og så lige et originalt Marantz-skilt til at sætte prikken over i’et!

Billede

Navnlig NikonSP’s fortælling om besværlighederne ved at få drømme-forstærkeren – Marantz Model 500 – til at spille som den skal var et vidnesbyrd om ægte commitment. Der blev også mulighed for at lytte lidt via mine (Captain Phoenix’s) JBL L166.

Billede

Og så kunne man se træffets vel nok flotteste Vintage-apparat: NikonSP's Citation Receiver - flashet med originalt Harman/Kardon skilt, brochurer, prislister osv. Superflot - simpelthen.

Billede

Der var også stor aktivitet i ”fri leg”-lokalerne, hvor rigtig mange deltager havde taget rigtig meget grej med.

Billede

Billede

Herligt med det liv, der var i lokalerne – og der var vist nogen, som blev hængende så længe, at de ikke nåede de fælles ting – herunder aftenens ølsmagning.

Billede

Jan Filipe (ølekspert og indehaver af ølbutikken Barley Wine) fortalte engageret om de forskellige øl, vi smagte inden middagen.

Billede

De fleste af dem kraftige sager – helt op til 11% - og andet rigtig Vintage!

Billede

Mickr (Michael) havde desuden medbragt et par kasser hjemmebrygget træf-øl, der også fik ros af øleksperten.

Bjerager (Anders – vores vært) havde haft travlt i køkkenet i løbet af dagen – og diskede op med den lækreste chili-con-carne, som i hvert fald jeg meget længe har smagt.

Billede

Skært og mørt oksekød (ikke noget hakket hest her…) med både bid og sødme – mums.

Billede

Flere af os var vist ude omkring gryderne både 2 og 3 gange, og der var heldigvis nok!

Sidst på aftenen var der ”Dogme shoot out”: Hvem havde det bedst lydende anlæg til under kr. 500,- ?
Seks set-up’s var med i dysten:

Mit (Captain Phoenix’s) set med Pioneer PL12D m. Ortofon MC3 Turbo/Sony STR 6036a receiver/Beovox S45-2.

Billede

Gottschalcks (Jesper) med ERA-pladespiller m. SME-arm/NAD receiver model?/Goodmans mini-højttalere.

Billede

Sommer (Søren) med Technics tangential-pladespiller/Akai AA1150 receiver/Yamaha semi-åbne højttalere.

Billede

KlausM med Pioneer PL112D m. Ortofon OM10/Pioneer SX-450 receiver/Dynaco A25.

Billede

Fer31 (Niels) med Lenco 75 m. Ortofon FF15XE (og flot palisander-låg), Sansui C/B 2101 kæmpe-receiver/Monitor Audio M66.

Billede

Og endelig Mickr med hvad der blev det sejrende anlæg: Philips GA-212 m. GP401 pick-up/Sansui AU555 forstærker/Dynaco A45 (ikke med på foto'et).

Billede

Alle kunne være med i dommerpanelet, som tog opgaven ganske alvorligt.

Billede

Sidst på aftenen blev der skruet og justeret rundt omkring.

Billede

Og diskuteret, forklaret og lyttet endnu mere.

Billede

- samt drukket noget af den gode medbragte rom og whisky.

Billede

Vi var 10-12 stykker, der overnattede og fik en bid morgenmad sammen – bl.a. med hjemmebagt ”Tandberg”-rugbrød (af hvem mon…) inden det også for os gik hjemover efter et rigtig godt træf som alle der mødte frem var med til at skabe.

Billede

Tak til alle for et godt træf - stafetten til Vintagehifi-træf 2014 er hermed givet videre til ???
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf MDA » søn 10. mar 2013 21:46

Tak for et godt træf, og alt det arbejde de 3 musketerer har lagt i det her :cool1:

Flot beskrivelse og foto serie.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf High Sky » man 11. mar 2013 00:36

Et virkeligt flot arrangement, der er da noget at leve op til for dem som har mod på det til næste år.
En af de ret fede lyd oplevelser var IMF erne inde i biblioteket.

Tak for hygge stunden
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf Cinemad » man 11. mar 2013 17:40

Også stor ros til arrangørerne her fra Midtsjælland. Håber I også selv fik tid til at nyde det.

Det var mit første træf, men bestemt ikke det sidste. Lige nu sidder jeg og lytter til Cat Stevens "Tea for Tillerman", en plade jeg har kigget efter et års tid, og som kom med hjem fra træffet.

Der har også været tid til at teste den fine Sony Discman PQR havde med til mig. Pink Floyd i spillen og et par BeoForm1 på ørerne, så er der dømt vellyd :OLO:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf pqrannes » man 11. mar 2013 21:30

Tak også herfra til arrangørerne af et dejligt vintagehifi-træf nu i weekenden.

Jeg kom også (som Mikkel) supertræt hjem og "knaldede brikker" (som det vist hedder) nogle timer før almindelig sengetid.

Selv om min forudsigelse (til X-Ray) om at alle øvrige programpunkter nok ville blive aflyst, når deltagerne først have hørt et OB-setup, ikke helt holdt stik, var det et dejligt træf med masser af spændende og imponerende vintagehifigrej.

En særlig tak skal lyde fra denne tidligere arrangør af 4 vintagehifi-træf (2009-12) til Bjerager, som synes at have taget det store praktiske træk ifm. træffet; jeg håber han synes, det var det hele værd. Det tror jeg nok.

PQR

PS: min OB-højttalere indeholdt ikke enheder fra de guddommelige domkirkebaffler, men de Siemens filmfremviserhøjttalere, der hører til forstærkerne.
Senest rettet af pqrannes man 11. mar 2013 22:11, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf bjerager » man 11. mar 2013 22:07

Tak fra en af værterne til alle jer gæster, der var med til at gøre det vellykket. Jeg var imponeret over de der greenconesog lyden i vores bibliotek var fed. Den der musical fidelity effektblok skabte en fantastisk varme på mere end en måde. Og alt det blå lys fra marantz og tandberg... Vi må finde på et spændende emne for næste års shoot out. Vi var nogen der talte om at vi måske skulle tage udgangspunkt i de der fuldtone-enheder, som nogen af os fik med hjem. Konkurrencen kunne så gå ud æå at se, hvem der kan få den bedste lyd ud af de enheder.
Jeg spillede "Stadium arcadium" for hele skolen her til morgen på mine nyerhvervede beovox 5700, og viste billederne her på siden fra træffet imens. Det var ganske hyggeligt. Jeg tænker, at jeg vil kaste mig ud i et open baffle eksperiment med nogle af de ældste på et tidspunkt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf X-ray » man 11. mar 2013 23:14

Jo - det var en for-TRÆF-felig dag... høhø ;)

Skønt med den store tilslutning.... - jeg fik sat ansigt på endnu et par navne herinde fra!
Der var gode historier/vinkler i Aulaen. Super at der var så meget liv i Fri-Leg lokalerne.... vildt at se den store interesse for Dogme-halløjet... ;). Og noget nærmest work-shop agtigt - med mcs_5/Boptil... mfl. 8)
Selv fik jeg flash'ed, det jeg ville... - sjovest(for mig) var OB med PQR. En hel ny verden for mig med OB og rør. Håber det vil inspirere lidt rundt omkring!

Tak til de 2 medarrangører - syntes, at vi har været et godt team. Det bliver helt mærkeligt, at skulle undvære alle de sms, PB og mail's der er fløjet imellem os nærmest dagligt....
Det var sjovt at være med til at arrangere...!
Særlig Tak til Bjerager - som var spændt godt for på dagen :thumbsup:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. mar 2013 01:23

Hejsa!

Også jeg vil gerne sige tak for et dejligt træf og tak til arrangørerne Captain Phønix - X-ray og Bjerager for et stort arbejde med at få det hele til at nå sammen i en god vintage- hifi - ånd. Jeg havde en (som også ved tidligere træf) - en rigtig god mavefornemmelse under hjemturen. Hvor er det dejligt at være med i dette fælleskab. :thumbsup: Det er helt utroligt, hvordan man bliver løftet væk fra dagligdagens fortrædeligheder, når man træder ind i "de hellige haller" for en stund...

Der var gode lydmæssige oplevelser mange steder - også hos OB-divisionen - hvor det blev understreget, at OB har lydmæssige kvaliteter i særklasse, når det kommer til formidling af enkel akustisk musik - det giver en høj grad af nærhed. (lyden af Kathine Madsen mindede mig om de op til flere gange, hvor jeg har ført mixerpulten til hende live)
Ehapa's tyske forstærkere måtte jeg overgive mig til også - jeg ved egentlig ikke hvordan de lyder, men hvad vi hørte, var i hvert fald ikke spoleret - og så har de den dér særlige tyske "rundfunk - rack - modul - studio - industrimæssige" fremtoning, som jeg altid bliver fanget af - joh...de kunne noget dernede syd for Frøslev..

Hvad sidder ellers fast på min nethinde? - joh - en særdeles smuk L-75 (Hede Nielsen) med det smukkeste palisander (Rio)- låg i verden- tror jeg. Acryl-Tandberg - Trio Receiver (gys, hvor Er den lækker) - og meget mere.

Vi kom til "Ulve-reservatet" i træææææt stand og jeg sov til kl. 1000 næste dag - og talte glaskugler resten af søndagen.

Vi ses til næste træf!

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf spuncut » tirs 12. mar 2013 01:48

Tak for et fantastisk arrangement. Tandbergkage, OB/flaskelyd, Marantz-tragedie (der var ikke et øje tørt), chilliconcarne og det "onde" øl.... Der manglede bare ikke noget.

Freddy : En ide til brug af dine EL36'ere :
http://www.vk6fh.com/vk6fh/ECONOMICAL%2 ... LIFIER.htm

EDIT : EL36
Senest rettet af spuncut tirs 12. mar 2013 04:48, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. mar 2013 01:54

spuncut skrev:
Freddy : En ide til brug af dine EL86'ere :
http://www.vk6fh.com/vk6fh/ECONOMICAL%2 ... LIFIER.htm


Jeg er desværre ikke begavet med evnen til selvbyg - er du sikker på, at det var mig, du har talt med vedr. selvbyg EL86? (Jeg har ganske vist en hel del EL86'ere, men de er nok mere dedikeret til, HVIS jeg nu skulle falde over et vintage-apparat, som krævede disse. :p )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf spuncut » tirs 12. mar 2013 03:40

Jeg nævnte det, om du så hørte det skal jeg da selvfølgelig ikke kunne sige.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf Gottschalck » tirs 12. mar 2013 17:33

Hej.

Jeg vil da også gerne takke for et rigtig fint træf med et par lydmæssige overraskelser, super mad, og rare mennesker i fede omgivelser.

Den største fiasko var sgu mit eget wannabe dogmeanlæg, der fejlede totalt og det var sikkert fortjent.

Der var næsten også for mange sansemæssige indtryk og jeg nåede, som altid - aldrig rundt blandt de mange fine anlæg, som sikkert har kostet enorme summer af tid og tanker at nusse med.

Med respektfuld hilsen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf kbekke » tirs 12. mar 2013 21:51

Gottschalck skrev:Hej.

Jeg vil da også gerne takke for et rigtig fint træf med et par lydmæssige overraskelser, super mad, og rare mennesker i fede omgivelser.

Den største fiasko var sgu mit eget wannabe dogmeanlæg, der fejlede totalt og det var sikkert fortjent.



Måske, men IMHO kom du nu stærkt igen ud på de små timer med kombo'en bestående af ERA/SME 3009, Himmelsk RIAA, den gamle blå "B og Nul" forstærker og Wharfedale'erne eller hvad det nu var.

Objektivt set har det sikkert ikke lydt specielt fantastisk, men det var fgm hyggeligt!

:Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf bjerager » tirs 12. mar 2013 22:46

kbekke skrev:
Gottschalck skrev:Hej.

Jeg vil da også gerne takke for et rigtig fint træf med et par lydmæssige overraskelser, super mad, og rare mennesker i fede omgivelser.

Den største fiasko var sgu mit eget wannabe dogmeanlæg, der fejlede totalt og det var sikkert fortjent.



Måske, men IMHO kom du nu stærkt igen ud på de små timer med kombo'en bestående af ERA/SME 3009, Himmelsk RIAA, den gamle blå "B og Nul" forstærker og Wharfedale'erne eller hvad det nu var.

Objektivt set har det sikkert ikke lydt specielt fantastisk, men det var fgm hyggeligt!

:Thumpsup:


Jeg synes sgu også den B&O overraskede voldsomt positivt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Foto og fortællinger fra Vintagehifi-træf 2013

Indlægaf Gottschalck » tirs 12. mar 2013 23:03

Jeg var selv ret overrasket over den fine lyd, hvor selv Kraftwerk og det der fjollede human League lød ok. Egentligt synd at de fleste deltagere var bukket under for nattens sene timer, for det lød faktisk ret fedt og ukompliceret - ikke så mange detaljer og stram bas, men mere sjov og ramasjang og selv om det til tider var ret højt, spillede det varmt og aldrig grimt og Whafedale 3 XP højtalerne tog de 10 watt med ophøjet ro på nattens sidste timer fra to til fem.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Næste

Tilbage til Vintagehifi træf 2013



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster