Side 2 af 3

Re: Istandsættelse af Thorens TD 124 mkI

: 06 sep 2011, 21:41
af Edge
Jeg har bor og holder du kan låne:

Billede

Re: Istandsættelse af Thorens TD 124 mkI

: 06 sep 2011, 22:36
af pqrannes
Tak til Klaus for kommentarer, links og gode råd. Jeg vender nok tilbage telefonisk inden jeg tager rigtig fat på projektet.

Og tak til Edge; den lille borefyr kunne jeg godt finde på at ville låne.

PQR

Re: Istandsættelse af Thorens TD 124 mkI

: 03 feb 2012, 18:08
af pqrannes
Som kom jeg endelig videre med motoren til min TD 124 grammofon.

Som i beskrivelsen, der linkes til ovenfor, skilte jeg motoren af, borede popnitterne ud og "bagte" bøsningerne i ovnen i flere omgange for at få alt gammelt olie ud og dumpede de hotte bøsninger ned en (set herfra) passende olie.

Efter at have læst mig ind på TD-124 olie problematikken og fået pm'er med kyndige råd var fellow vintagehifi.dk'er blev det denne type olie jeg valgte;

Billede

Ikke en ren SAE 30, som det anbefales nogle steder på nettet, men en SAE 20w-50, der så vidt jeg har forstået opfører den sig ved stuetemperatur som en SAE 30. Og tillige en Quaker State olie, der er kendetegnet ved at være "Made in Switzerland". Det kunne jeg ikke stå for. Og så havde jeg en lille rest i garagen - det spillede måske også ind.

Forsynet, i øvrigt, med nye filtpuder og skruer/møtrikker fra en venlig vintage-sjæl, var det tid at samle og justere motoren. Samlingen var nem nok, justeringen jf. nettet - forvirrende. Der var ingen tvivl om, at det handlede om at få hhv. top- og bundstykke til at sidde sådan, at motoren drejede nemmest muligt rundt.

På nettet kunne jeg se, at der var to måde at bedømme, hvor nemt motoren drejede rundt; vha. at særligt stetoskop og ved at hvor lav spændingen motoren kunne lokkes til at køre ved. Da jeg sluttede spænding til motoren via en variotrafo, var det den sidste løsning, jeg fulgte.

Med de fire sæt sammenspændingsskruer og -bolte halv løst/halvt fast spændt satte jeg spænding på dyret. Umiddelbart kunne motoren snurre fra og med 80 V, hvilket var en hel del mere end de 35 V, jeg havde fået hvisket i øret, at man kunne bringe det (ned) til.

Jeg prøvede at rykke lidt rundt på top- og bundstykke, men syntes, at det var lidt tilfældigt, hvornår det var godt (og spændingen kunne sættes ned uden, at motoren holdt op med at snurre). Lidt frem og lidt tilbage. Så gik det godt, når motoren lå på siden, og så gjorde det ikke det. Øv.

Til sidst gav jeg vist op og skruede motoren sammen, der, hvor jeg syntes, at det var bedst (langt fra de 35 V, desværre), og tænkte, at det måtte da være sådan; mon ikke 227 V alligevel nok skulle kunne trække den ordentligt rundt, når det kom til det?

Men så tænkte jeg mig lidt om (pral?).

Den roterende del af motoren sidder i nogle bøsninger, som er monteret sådan (de er koniske), at de frit kan drejes på plads ift. akslen der går gennem motoren. Men hvordan ved man, hvornår bøsningerne sidder, som de skal? Det ved man bare ikke. De går på plads, når motoren samles og retter sig lidt, når man bakser rundt med hhv. motorens top- og bundstykke, men ikke på en måde, der kan sættes i system, og ikke på en måde der optimal. Det er helt klart. Men hvad gør man så? Hvad gjorde Thorens på fabrikken?

Eller rettere hvad gjorde jeg? Jeg slog på motorens aksel med håndtaget af en ikke alt for lille skruetrækker. Jeg slog, "dabbende" 360 grader rundt (i en 3-4-5 omgange), indtil bøsningerne - pinedød - måtte være endt, hvor de skulle være. Og det gjorde de vist. Sgu.

Spænding på igen. Nu kunne motoren dreje ved 60 V. Så tog jeg en dabbende runde til. Nu 50 V, og efter en tredje og måske fjerde runde begynder motoren at snurre ved ca. 40 V. Jeg er tilfreds.

Så er den erfaring givet videre, i fald nogen kan bruge den nu eller en anden gang.

PQR

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 03 feb 2012, 19:42
af Almarx
Respekt!!!! Er den tiltænkt den nye Mørch-arm?

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 03 feb 2012, 20:54
af Fredmarantz
Tak for en gribende gennemgang af de klassiske kvaler i forbindelse med denne restaurering af Thorens-motoren.

Det bringer min dårlige samvitighed nærmere overfladen i min bevidsthed - og ved, at jeg heller ikke komemr uden om dette. Jeg har skrevet/talt om det i et par år nu, med henholdsvis KlausM og Tonni, som begge har stillet deres know-how til rådighed (tak :D ) - og jeg har kredset om projektet dagligt. Dog har min Thorens ikke været "helt ude i hegnet", men alligevel ved vi alle, at dette indgreb, som også du nu, Peter, har gennemført, er det, der skal til.

Jeg har stadig et par andre projekter, som først står for - og derefter kaster jeg mig nådesløst over motor-restaureringen af min ellers flotte og velspillende TD124'er - men altså...den mangler liiiige det sidste.

Men.... ét spørgsmål, som trænger sig på herfra:

Når man har fået samlet motoren og skal til at "centrere" akslen, så den kører optimalt, så er det, at man kan sætte spænding på i variende doser = variotrafo. Men vil der ikke opstå betydelig varme i vindingerne i motoren, mens den IKKE kører rundt, men tilføres spænding? Den kan jo ikke rigtigt komme af med energien? Eller bevæger vi os i bagatelområdet? Enlighten me - please :D

Vh
Freddy

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 03 feb 2012, 20:58
af pqrannes
Fredmarantz skrev:...
Men.... ét spørgsmål, som trænger sig på herfra:

Når man har fået samlet motoren og skal til at "centrere" akslen, så den kører optimalt, så er det, at man kan sætte spænding på i variende doser = variotrafo. Men vil der ikke opstå betydelig varme i vindingerne i motoren, mens den IKKE kører rundt, men tilføres spænding? Den kan jo ikke rigtigt komme af med energien? Eller bevæger vi os i bagatelområdet? Enlighten me - please :D


Tak for kommentaren, Freddy.

Nu er vi lige kanten af, hvad jeg ikke ved noget om. MEN. Jeg tror ikke at motorens vindinger kan mærke forskel på om rotor-delen drejer eller ej. Var det en motor med kulsko-kontakter ol. var det (vist) en anden sag. Måske skal der andre til her.

PQR

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 03 feb 2012, 21:01
af pqrannes
Almarx skrev:Respekt!!!! Er den tiltænkt den nye Mørch-arm?


Tak. Det er ikke umuligt, at Mørch armen finder vej over på TD-124eren. LIge nu spiller armen fint med en Ortofon MC 15 pu. Og jeg mangler endnu at finde ud af om Thorens' metalpladetallerken og denne form for MC-pu giver problemer som det vist er tilfældet med f.eks. en Denon DL-103 pu.

PQR

Re: Istandsættelse af Thorens TD 124 mkI

: 03 feb 2012, 23:14
af Boptilyoudrop
pqrannes skrev:Som kom jeg endelig videre med motoren til min TD 124 grammofon.

Som i beskrivelsen, der linkes til ovenfor, skilte jeg motoren af, borede popnitterne ud og "bagte" bøsningerne i ovnen i flere omgange for at få alt gammelt olie ud og dumpede de hotte bøsninger ned en (set herfra) passende olie.

Efter at have læst mig ind på TD-124 olie problematikken og fået pm'er med kyndige råd var fellow vintagehifi.dk'er blev det denne type olie jeg valgte;

Billede

Ikke en ren SAE 30, som det anbefales nogle steder på nettet, men en SAE 20w-50, der så vidt jeg har forstået opfører den sig ved stuetemperatur som en SAE 30. Og tillige en Quaker State olie, der er kendetegnet ved at være "Made in Switzerland". Det kunne jeg ikke stå for. Og så havde jeg en lille rest i garagen - det spillede måske også ind.

Forsynet, i øvrigt, med nye filtpuder og skruer/møtrikker fra en venlig vintage-sjæl, var det tid at samle og justere motoren. Samlingen var nem nok, justeringen jf. nettet - forvirrende. Der var ingen tvivl om, at det handlede om at få hhv. top- og bundstykke til at sidde sådan, at motoren drejede nemmest muligt rundt.

På nettet kunne jeg se, at der var to måde at bedømme, hvor nemt motoren drejede rundt; vha. at særligt stetoskop og ved at hvor lav spændingen motoren kunne lokkes til at køre ved. Da jeg sluttede spænding til motoren via en variotrafo, var det den sidste løsning, jeg fulgte.

Med de fire sæt sammenspændingsskruer og -bolte halv løst/halvt fast spændt satte jeg spænding på dyret. Umiddelbart kunne motoren snurre fra og med 80 V, hvilket var en hel del mere end de 35 V, jeg havde fået hvisket i øret, at man kunne bringe det (ned) til.

Jeg prøvede at rykke lidt rundt på top- og bundstykke, men syntes, at det var lidt tilfældigt, hvornår det var godt (og spændingen kunne sættes ned uden, at motoren holdt op med at snurre). Lidt frem og lidt tilbage. Så gik det godt, når motoren lå på siden, og så gjorde det ikke det. Øv.

Til sidst gav jeg vist op og skruede motoren sammen, der, hvor jeg syntes, at det var bedst (langt fra de 35 V, desværre), og tænkte, at det måtte da være sådan; mon ikke 227 V alligevel nok skulle kunne trække den ordentligt rundt, når det kom til det?

Men så tænkte jeg mig lidt om (pral?).

Den roterende del af motoren sidder i nogle bøsninger, som er monteret sådan (de er koniske), at de frit kan drejes på plads ift. akslen der går gennem motoren. Men hvordan ved man, hvornår bøsningerne sidder, som de skal? Det ved man bare ikke. De går på plads, når motoren samles og retter sig lidt, når man bakser rundt med hhv. motorens top- og bundstykke, men ikke på en måde, der kan sættes i system, og ikke på en måde der optimal. Det er helt klart. Men hvad gør man så? Hvad gjorde Thorens på fabrikken?

Eller rettere hvad gjorde jeg? Jeg slog på motorens aksel med håndtaget af en ikke alt for lille skruetrækker. Jeg slog, "dabbende" 360 grader rundt (i en 3-4-5 omgange), indtil bøsningerne - pinedød - måtte være endt, hvor de skulle være. Og det gjorde de vist. Sgu.

Spænding på igen. Nu kunne motoren dreje ved 60 V. Så tog jeg en dabbende runde til. Nu 50 V, og efter en tredje og måske fjerde runde begynder motoren at snurre ved ca. 40 V. Jeg er tilfreds.

Så er den erfaring givet videre, i fald nogen kan bruge den nu eller en anden gang.

PQR

Wauw, det er ren zen! En mand og hans maskine, tid, væren!
Der er en intensitet i de her situationer hvor man justerer sig gradvist frem, om det er hifi, knallert, plæneklipper eller Stormy Archer 5 speed navgear. Godt gået, godt beskrevet!

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 03 feb 2012, 23:33
af Ehapa
Måske kan dette kit bruges til Td 124 ejere, joels kit løftede min tidligere 124 til et helt andet niveau, jeg har lige købt hans Lenco kit som er på vej.

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 03 feb 2012, 23:34
af Ehapa

Re: Istandsættelse af Thorens TD 124 mkI

: 03 feb 2012, 23:57
af Edge
Boptilyoudrop skrev:Wauw, det er ren zen! En mand og hans maskine, tid, væren!
Der er en intensitet i de her situationer hvor man justerer sig gradvist frem, om det er hifi, knallert, plæneklipper eller Stormy Archer 5 speed navgear. Godt gået, godt beskrevet!


Jeg hader Stormy Archer... :Megetvred:

Re: Istandsættelse af Thorens TD 124 mkI

: 04 feb 2012, 01:04
af r-l-b
Edge skrev:
Jeg hader Stormy Archer... :Megetvred:


nemlig!

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 04 feb 2012, 08:16
af pqrannes
Ehapa skrev:Måske kan dette kit bruges til Td 124 ejere, joels kit løftede min tidligere 124 til et helt andet niveau, jeg har lige købt hans Lenco kit som er på vej.


Det ligner et rigtigt godt køb. Ved du om joel sender fra EU eller udefra?

PQR

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 04 feb 2012, 08:37
af ferr31
pqrannes skrev:
Ehapa skrev:Måske kan dette kit bruges til Td 124 ejere, joels kit løftede min tidligere 124 til et helt andet niveau, jeg har lige købt hans Lenco kit som er på vej.


Det ligner et rigtigt godt køb. Ved du om joel sender fra EU eller udefra?

PQR


Hej i auktionen står der Germany ;)

Mvh.

Nils

Re: Istandsættelse af TD 124 - nu med erfaring

: 04 feb 2012, 11:03
af Ehapa
ferr31 skrev:
pqrannes skrev:
Ehapa skrev:Måske kan dette kit bruges til Td 124 ejere, joels kit løftede min tidligere 124 til et helt andet niveau, jeg har lige købt hans Lenco kit som er på vej.


Det ligner et rigtigt godt køb. Ved du om joel sender fra EU eller udefra?

PQR


Hej i auktionen står der Germany ;)

Mvh.

Nils


Ja det kommer fra Tyskland, jeg mener at Joel er gammel Thorens Tekniker fra deres fabrik, det er nok 5 år siden
jeg brugte kittet til en 124, et stykke tid efter byttede jeg den med super samleren nu afdøde Erik spangsborg, han meldte efterfølgende tilbage at det var den bedste 124 han havde hørt, så hvis man er i gang med at renovere så er det jo lige for, og tilmed et godt billigt køb.