Endnu en røverhistorie (bogstaveligt talt)
: 31 aug 2025, 12:58
Etablerede og velrenommerede HiFi-forhandlere har forsøgt at snyde mig for penge et par gange i løbet af det sidste årti. Jeg har allerede fortalt den anden historie, som endte med at jeg sendte min Oracle Delphi til Canada til reparation og stadig bruger den her på matriklen.
Men, her i sidste måned skete det så igen:
Ideen er den samme: at give et uærligt og vildledende billede af varer af høj værdi og håbe, at kunden ikke kender forbrugerlovgivningen og vil acceptere, at en retssag kan være for dyr, for vanskelig og for tidskrævende at gennemføre. I forbindelse med Oracle grammofonen var beløbet mere end 7.000,00 GBP, i dette, mere nylige tilfælde var det omkring 700 GBP. Jeg fik de 7.000,00 GBP tilbage for år tilbage og er i øjeblikket i gang med at få de 700,00 GBP tilbage.
Jeg tror, at den eneste måde at håndtere disse tvivlsomme handlinger på er at afsløre og udskamme dem.
Det seneste svindelnummer fandt sted for et par uger siden, da jeg så en Mørch DP-6-tonearm til salg for omkring 700 GBP hos https://www.callas-audio.nl i Holland. Annoncen var tydelig nok: den havde overskriften »Moerch DP-6 til salg« og lød således:
(Gud ved, hvordan Callas Audio kom frem til prisen på 2495,00 euro (svarende til 2155,00 GBP). Måske er det den hollandske vejledende udsalgspris? DP-6 sælges i Danmark til 18.000 DKK (2085,00 GBP), og UP-4 til betydeligt mindre, nemlig 11.000 DKK (1275,00 GBP).
Jeg burde have været på vagt, da sælgeren bad mig om at gå fra Markplaats.nl (som tilbyder køberbeskyttelse) til hans virksomheds hjemmeside (hvilket er mere problematisk). Men jeg sænkede paraderne, og vi afsluttede transaktionen. Jeg betalte via PayPal familie og venner, hvilket i sidste ende betyder, at købet er betalt med et britisk kreditkort (som sandsynligvis giver kreditkortindehaveren den stærkeste beskyttelse i Europa da Kreditkortet er 'jointly and severally liable' for misligholdte kontrakter).
Da tonearmen ankom, viste det sig, at sælgeren havde sendt mig en Mørch UP-4-arm. Så snart jeg fandt ud af, at jeg havde fået tilsendt en UP-4, skrev jeg et høfligt brev til sælgeren og påpegede 1) at armen ikke var som beskrevet, 2) at køberen i henhold til EU-regler har en absolut ret til at returnere ethvert køb og kræve pengene tilbage uden at angive nogen grund, hvis de gør det inden for 14 dage efter modtagelsen af varerne, og transaktionen ikke er foregået ansigt til ansigt.
Dette er det svar, jeg modtog fra Callas-Audio:
"Jeg gjorde mit bedste med emballagen. Den tidligere ejer bragte den ind som DP6-model, og jeg undersøgte ikke sagen nærmere. Armen blev annonceret som ›solgt som den er‹. Se skærmbilledet i vedhæftet fil [det er gengivet ovenfor. FP ].
Moerchs hjemmeside viser kun model 4? Jeg kan ikke finde prislisten eller modeloversigten online.
Så jeg kan ikke ændre eller gøre noget ved det. Beklager."
Så hans svar var i virkeligheden: «Jeg blev snydt, så nu snyder jeg dig. Det er bare ærgerligt!"
Sælgeren kunne selvfølgelig have fundet de relevante oplysninger (undtagen priser) ved at gå til http://www.moerch.dk.
Jeg sendte de relevante henvisninger til EU-lovgivningen til sælgeren og gjorde krav på min ret til at returnere varerne. Der er nu gået fire uger, og indtil videre har han ikke svaret.
Mit kreditkortselskab har suspenderet betalingen, indtil sagen er undersøgt. Jeg er sikker på, at jeg får pengene tilbage om en måned eller deromkring.
Men, altså, for fanden!
?
Update: Jeg har nu (4 september2025) fået pengene tilbage! Det manglede sgu også bare
Men, her i sidste måned skete det så igen:
Ideen er den samme: at give et uærligt og vildledende billede af varer af høj værdi og håbe, at kunden ikke kender forbrugerlovgivningen og vil acceptere, at en retssag kan være for dyr, for vanskelig og for tidskrævende at gennemføre. I forbindelse med Oracle grammofonen var beløbet mere end 7.000,00 GBP, i dette, mere nylige tilfælde var det omkring 700 GBP. Jeg fik de 7.000,00 GBP tilbage for år tilbage og er i øjeblikket i gang med at få de 700,00 GBP tilbage.
Jeg tror, at den eneste måde at håndtere disse tvivlsomme handlinger på er at afsløre og udskamme dem.
Det seneste svindelnummer fandt sted for et par uger siden, da jeg så en Mørch DP-6-tonearm til salg for omkring 700 GBP hos https://www.callas-audio.nl i Holland. Annoncen var tydelig nok: den havde overskriften »Moerch DP-6 til salg« og lød således:
(Gud ved, hvordan Callas Audio kom frem til prisen på 2495,00 euro (svarende til 2155,00 GBP). Måske er det den hollandske vejledende udsalgspris? DP-6 sælges i Danmark til 18.000 DKK (2085,00 GBP), og UP-4 til betydeligt mindre, nemlig 11.000 DKK (1275,00 GBP).
Jeg burde have været på vagt, da sælgeren bad mig om at gå fra Markplaats.nl (som tilbyder køberbeskyttelse) til hans virksomheds hjemmeside (hvilket er mere problematisk). Men jeg sænkede paraderne, og vi afsluttede transaktionen. Jeg betalte via PayPal familie og venner, hvilket i sidste ende betyder, at købet er betalt med et britisk kreditkort (som sandsynligvis giver kreditkortindehaveren den stærkeste beskyttelse i Europa da Kreditkortet er 'jointly and severally liable' for misligholdte kontrakter).
Da tonearmen ankom, viste det sig, at sælgeren havde sendt mig en Mørch UP-4-arm. Så snart jeg fandt ud af, at jeg havde fået tilsendt en UP-4, skrev jeg et høfligt brev til sælgeren og påpegede 1) at armen ikke var som beskrevet, 2) at køberen i henhold til EU-regler har en absolut ret til at returnere ethvert køb og kræve pengene tilbage uden at angive nogen grund, hvis de gør det inden for 14 dage efter modtagelsen af varerne, og transaktionen ikke er foregået ansigt til ansigt.
Dette er det svar, jeg modtog fra Callas-Audio:
"Jeg gjorde mit bedste med emballagen. Den tidligere ejer bragte den ind som DP6-model, og jeg undersøgte ikke sagen nærmere. Armen blev annonceret som ›solgt som den er‹. Se skærmbilledet i vedhæftet fil [det er gengivet ovenfor. FP ].
Moerchs hjemmeside viser kun model 4? Jeg kan ikke finde prislisten eller modeloversigten online.
Så jeg kan ikke ændre eller gøre noget ved det. Beklager."
Så hans svar var i virkeligheden: «Jeg blev snydt, så nu snyder jeg dig. Det er bare ærgerligt!"
Sælgeren kunne selvfølgelig have fundet de relevante oplysninger (undtagen priser) ved at gå til http://www.moerch.dk.
Jeg sendte de relevante henvisninger til EU-lovgivningen til sælgeren og gjorde krav på min ret til at returnere varerne. Der er nu gået fire uger, og indtil videre har han ikke svaret.
Mit kreditkortselskab har suspenderet betalingen, indtil sagen er undersøgt. Jeg er sikker på, at jeg får pengene tilbage om en måned eller deromkring.
Men, altså, for fanden!

Update: Jeg har nu (4 september2025) fået pengene tilbage! Det manglede sgu også bare
