Interessant respons fra AI
: 07 okt 2025, 10:03
Spørgsmål: Er der en fornyet interesse for quadrofoni?
Ja — der er klare tegn på, at quadrofoni (4-kanals surroundlyd) oplever en vis genopblussen, især blandt audiofile og fans af retro-udgivelser. Her er nogle indikatorer og betragtninger:
⸻
Beviser for fornyet interesse
1. Genudgivelser af gamle klassikere
Plademærker som Rhino har udgivet en række 70’er albums i quadrophonic mixes, som ikke har været tilgængelige i det format i næsten 50 år. Eksempler inkluderer udgivelser med Alice Cooper’s Billion Dollar Babies, Black Sabbath’s Paranoid, Donny Hathaway, Roberta Flack og flere. 
2. Nye projekter og kunstneriske eksperimenter
Der er også nye værker skabt med quadrophonic (eller nærmest quad) lydformater, såsom Suzanne Ciani’s live quadraphonic LP og projekter som “Quadraphonic Leslie Experience”. 
3. Festivaler og immersive setups
For eksempel har Glastonbury annonceret planer om at installere quadrophonic ambient lydsystemer ved en scene, hvor musikken skal omgive publikum fra fire kanter. 
4. Teknologisk relateret interesse
Udover de analoge mix og reudgivelser ser man også interesse for moderne formater (Blu-ray, højopløst digitalt), der kan indeholde quad mixes. 
⸻
Hvorfor nu?
Her er nogle mulige årsager til, at quadrophoni vender tilbage:
• Nostalgi og samler-værdi: Mange har stor kærlighed til de originale quad mixes, og at disse nu bliver tilgængelige igen giver incitament for samlere og audiofile.
• Teknologisk modenhed: De moderne hjemmestereo/lydsystemer og digitale formater med høj opløsning gør det lettere at udgive og nyde quadrophonic lyd sammenlignet med dengang i 1970’erne, hvor udstyret var dyrt og komplekst.
• Immersive lydtrends: Der er generel interesse for surroundlyd og immersive audio (f.eks. Dolby Atmos, 3D-lyd), og quadrophoni kan betragtes som et simpler eller mere “puristisk” surroundformat.
• Kunstneriske muligheder: Nogle musikere og producere ser quadrophoni som en kreativ dimension – at det åbner for en anden måde at placere lyd på, skabe rum og stemning.
⸻
Begrænsninger / Hvorfor det stadig er niche
Selvom der er interesse, er quadrophoni ikke tilbage som mainstream:
• Det kræver fire højtalere og ofte specifikt udstyr for at høre quadmixes korrekt, hvilket ikke alle har.
• Mange moderne forbrugere foretrækker nemme løsninger som soundbars, stereo eller Atmos-systemer, hvilket ofte gør quad mere besværligt.
• Markedet for quad mix-mastere og den nødvendige hardware (decodere osv.) er stadig relativt lille.
⸻
Hvis du vil, kan jeg undersøge, hvordan interessen er i Danmark / Skandinavien — om der f.eks. udkommer quad versioner her, butikker, events osv.?
Ja — der er klare tegn på, at quadrofoni (4-kanals surroundlyd) oplever en vis genopblussen, især blandt audiofile og fans af retro-udgivelser. Her er nogle indikatorer og betragtninger:
⸻
Beviser for fornyet interesse
1. Genudgivelser af gamle klassikere
Plademærker som Rhino har udgivet en række 70’er albums i quadrophonic mixes, som ikke har været tilgængelige i det format i næsten 50 år. Eksempler inkluderer udgivelser med Alice Cooper’s Billion Dollar Babies, Black Sabbath’s Paranoid, Donny Hathaway, Roberta Flack og flere. 
2. Nye projekter og kunstneriske eksperimenter
Der er også nye værker skabt med quadrophonic (eller nærmest quad) lydformater, såsom Suzanne Ciani’s live quadraphonic LP og projekter som “Quadraphonic Leslie Experience”. 
3. Festivaler og immersive setups
For eksempel har Glastonbury annonceret planer om at installere quadrophonic ambient lydsystemer ved en scene, hvor musikken skal omgive publikum fra fire kanter. 
4. Teknologisk relateret interesse
Udover de analoge mix og reudgivelser ser man også interesse for moderne formater (Blu-ray, højopløst digitalt), der kan indeholde quad mixes. 
⸻
Hvorfor nu?
Her er nogle mulige årsager til, at quadrophoni vender tilbage:
• Nostalgi og samler-værdi: Mange har stor kærlighed til de originale quad mixes, og at disse nu bliver tilgængelige igen giver incitament for samlere og audiofile.
• Teknologisk modenhed: De moderne hjemmestereo/lydsystemer og digitale formater med høj opløsning gør det lettere at udgive og nyde quadrophonic lyd sammenlignet med dengang i 1970’erne, hvor udstyret var dyrt og komplekst.
• Immersive lydtrends: Der er generel interesse for surroundlyd og immersive audio (f.eks. Dolby Atmos, 3D-lyd), og quadrophoni kan betragtes som et simpler eller mere “puristisk” surroundformat.
• Kunstneriske muligheder: Nogle musikere og producere ser quadrophoni som en kreativ dimension – at det åbner for en anden måde at placere lyd på, skabe rum og stemning.
⸻
Begrænsninger / Hvorfor det stadig er niche
Selvom der er interesse, er quadrophoni ikke tilbage som mainstream:
• Det kræver fire højtalere og ofte specifikt udstyr for at høre quadmixes korrekt, hvilket ikke alle har.
• Mange moderne forbrugere foretrækker nemme løsninger som soundbars, stereo eller Atmos-systemer, hvilket ofte gør quad mere besværligt.
• Markedet for quad mix-mastere og den nødvendige hardware (decodere osv.) er stadig relativt lille.
⸻
Hvis du vil, kan jeg undersøge, hvordan interessen er i Danmark / Skandinavien — om der f.eks. udkommer quad versioner her, butikker, events osv.?