Nikko Alpha + Beta - Renoveringsprojekt

Alt om GDS
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Fredmarantz skrev: 07 sep 2025, 23:24 Fungerer drejeplatformen godt?
Det gør den, skulle have skaffet en for længe siden :ide:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
ScanDynacoNut
Lokalitet: Hillerød

Indlæg af ScanDynacoNut »

Tak for sidst Kenneth. Det virker jo nærmest kriminelt at lade et så lækkert system blive opbevaret i fugtige omgivelser. Flot arbejde med den trafo du allerede har givet et make-over. Det er en god følelse at give lækkert vintage udstyr nyt liv.
Venligst Brian

Aurex Systrem 15 - Ortofon 445
Beomaster 1200 - 3400
BG 6000/MMC20CL/MMC6000 - BG 6002/MMC 1
JVC 4VN880 - Quad FM3
ITT 6090S
SD 3000 - 4000
ITT 4500 Stereo
Dynaco A25X - A25XL
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

NIKKO ALPHA III - FØRSTE OPSTART

I går gik jeg igang med at samle forstærkeren, jeg mangler dog stadig at male det ene trafo dæksel :oops:
Målet var i første omgang at få den startet op uden MOS-FET'erne monteret. På diagrammet over forstærkeren kan jeg se at den kan køre uden dem og stadig holde sin DC balance og forstærkning. Dette gør jeg for at undgå at brænde dem af, i tilfælde af problemer.

Jeg starter med at køre vario trafo op til ca. 50 Volt, samtidig med at jeg overvåger spændinger i strømforsyning. Allerede her kan jeg om der er nogle problemer med +/- forsyningen, samt tjekke om den er symmetrisk. Alt var godt her. Derefter sætter jeg Oscilloscope på de to forstærker udgange, før relæet, inden jeg skruer videre op på vario. Er DC balancen i orden, sætter jeg et 1 kHz signal på indgangen med forholdsvis lille amplitude. Kan jeg så måle et symmetrisk signal på de 2 kanaler, så tegner det godt. Det ses her:

Første opstart - No FET - 150Vac - 250mV input.jpg

IMG_5448.jpg

Forstærkeren har nu vist at den kan spille, altså at kredsløbet er i orden. Men uden MOS-FET'er monteret kan den naturligvis ikke trække et sæt højttalere :|

I dag var næste skridt montering af de afrensede køleplader samt MOS-FET'er med nye silicone skiver, som erstatning for de gamle glimmerskiver og kølepasta. Samt nye HT terminaler:

IMG_2553.jpg

Efter montering blev den kørt stille og roligt op på variotrafoen til 230V og alt ser perfekt ud. Dog klikker det gamle relæ ikke, selve spolen i relæet viste sig at være afbrudt. Heldigvis var der et nyt OMRON relæ på lager.

IMG_5451.JPG

Med højttalere tilsluttet og musik fra min iPad så spiller den godt, dynamisk og uden unoder. Herligt :thumbsup:

IMG_E5453.JPG

Så det der mangler nu er at få tjekket justeringer, få malet et trafo dæksel og lidt andre kosmetiske ting. Diode VU meter virker også perfekt.

Fortsættelse følger...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
OleTC
Lokalitet: Vanløse

Indlæg af OleTC »

Det får det til at lyde så nemt, når du renoverer. 😄
Besvar