Renovering af Philips AH 280 preamp spændingsforsyning

Alt om GDS
OleTC
Lokalitet: Vanløse

Indlæg af OleTC »

Jeg har bestilt 10 par på AliExpress. Prisen er lav, hvilket naturligvis er et rødt flag.
Ud fra billedet kan man måske tro at det er genbrugs-transistorer. Det er selvfølgelig ikke anført.
I hvert fald er det ikke MOSFET transistorer, selv om de skriver det.

Når de ankommer, vil jeg måle dem og se hvordan det ser ud.
Hvis de måler korrekt, vil jeg prøve at lodde dem i og høre om det lyder rigtigt.

Det kan være ren svindel, hvor andre transistorer har fået påtrykt nyt print.
Det kan være knock-offs, produceret i dårlig kvalitet.
Det kan være 2. sorterings som er fundet i en kasse.
Det kan være ægte transistorer som er loddet ud af gammelt udstyr.
Det kan være fra gammel lager-bestand som har ligget et eller andet sted.
Alle muligheder står åbne.

Er der en måde at verificere dem på, rent målemæssigt?

https://www.aliexpress.com/item/1005009 ... in_prod%3A

Redigeret:
Har kigget lidt videre på det.
Muligvis burde jeg have bestilt nogle par moderne ækvivalente transistorer af typen 2SA1021 og 2SC2481. Til syneladende er de plug'n'play.
Nu må vi se. Rom blev ikke brygget på én dag.
tctla
Lokalitet: Aars
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af tctla »

Jeg er ikke enig i, at prisen er lav. Den ser fornuftig ud, og jeg ville ha’ taget samme beslutning om, at forsøge indkøb der. Det er tidligere gået godt, med transistorer i dette prisleje. Alternativet vil være at bruge europæiske/amerikanske erstatninger, da de ikke er synderlig kritiske. Men, når man nu KAN finde de oprindelige typer, ja så prøver man da :p
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Medens jeg venter på "udgangstransistorer" fik jeg endelig tid til at arbejde lidt med forforstærkeren.
Jeg besluttede at tænde for forstærkeren uden disse transistorer, da jeg ikke kunne se at det ville give problemer.
Det gjorde det så heller ikke - tror jeg. Men det skaber alligevel lidt forvirring.

Med reference til det kredsløbsdigram jeg postede på side 2, målte jeg spændinger på udgangstransistorernes printhuller, hvor basen skal loddes i.
Der skal måles h.h.v. +1 Volt og -1 Volt men jeg måler 39,5 Volt og 37,5 Volt.
Der er altså en spændingsforskel på 2 Volt. Som ønsket. Men spændingerne er alt for høje.

Derfor målte jeg spændingerne på emitter og base på de 8 transistorer TS905a - TS908a og b, som danner hvad jeg forstår er et "current-driver stage".
De ser ok ud.
Der efter loddede jeg transistorerne ud og målte dem igennem. De måler ok. hFE skal bl.a. være minimum 200.
Det ser sådan her ud:
currentdriver.JPG
Mit gæt er, at det er feedback-kredsløbet som trækker bias-spændingerne helt skævt og at de vil falde på plads, når udgangstransistorerne ankommer og bliver loddet i.
Men jeg er meget åben for kommentarer, for med disse værdier som permanent bias, holder udgangstransistorerne vist ikke.

I morgen lodder jeg driver-transistorerne i og måler base-værdierne igen. Hvis de er som ved første måling, vil jeg krydse fingre og vente og se.

Tager ud af huset igen nogle dage, men læser med her.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Der var nogle lidt mistænkelige måledata på omkring 75% af de ovennævnte transistorer.
F.eks. lækstrøm, at en transistor i en kontrolmåling fremstod som 2 serieforbundne dioder, springende Ie værdier, o.s.v.
Det udelod jeg i første omgang men da det lader til at man for en ganske rimelig pris kan erhverve samme transistor-typer ubrugte, har jeg besluttet at udskifte dem alle 8 med nye.

Der ud over, var der en læser her som telepatisk meddelte mig at jeg kunne forbinde udgangs-punktet, som teoretisk skal være 0 V med ground, via en 100 Ohm resistor. Dermed vil feedback loop'en ikke trække bias helt skævt, som sidst jeg målte.
Dermed skal jeg kunne måle den korrekte bias + 1V og -1V når de nye transistorer er loddet i.
Der var ingen underskrift på den telepatiske meddelelse men jeg takker ydmygt. Det virker som et godt råd. 🙂
OleTC

Indlæg af OleTC »

"Jeg har fået en genial idé. ALT er tænkt igennem og det KAN ikke gå galt.", sagde manden opstemt.
Ja, det er en tekst som muligvis skal stå på min gravsten.....

Tanken er at udskifte alle transistorerne i forforstærkerens fælles forstærkningsdel. Der refereres igen til diagrammet på side 2.

Som jeg ser det:
Der er et spændingsforstærkertrin, et trin som håndterer forstærkning af feedback, loudness og bas/diskant-kontrol samt et current-driver trin som giver bias til udgangstransistorerne og driver disse.
Alle transistorer i de 3 push-pull trin er komplementære par af type 2SA970 og type 2SC2240.
Disse transistorer findes i 2 varianter. Den som hedder GR med en hFE på 200 til 400 og den som hedder BL med en hFE på 350 til 700.
De to første trin er med BL-type. Sidste trin er med GR-type.
Det er checket på styklisten i servicebogen og ved at læse påskriften på transistorerne.

Tanken er at bestille 25 transistorer af begge slags, af type GR og udelukkende anvende dem. De fåes til en meget rimelig pris af 4,70 kr stykket hos en dansk leverandør, når man bestiller 25.
Jeg vil så kunne sidde og stille og roligt måle dem igennem, vælge matchede par med den højeste hFE til de to første trin og matchede par med lavere hFE til det sidste trin.

Dermed slipper jeg af med alle de 40 - 50 år gamle transistorer som har været gennem lidt af hvert og behøver ikke sidde og spekulere på om jeg har overset en fejl i de gamle.

Det burde give lavere forvrængning med matchede par i begge kanaler.
Lavere risiko for højfrekvens oscillation, da forstærkningen ikke er så hysterisk som før.
Der er også somme tider en skarp "krzz"-lyd når diskant-reguleringen rammer et bestemt trin. Det er ikke sikkert at det er transistorernes skyld men det får jeg så afprøvet.

Af ulemper kommer jeg ikke uden om at der vil mistes lidt forstærkning sammenlignet med high gain typen, men det kan ikke være meget, hvis jeg kan matche dem godt. Måske 1 til 1½ dB. Det er kun lige akkurat hørbart.
Beregningsmæssigt vil spændingen ved et tab på 1½ dB på udgangs-signalet, falde fra 2 Volt til 1,77 Volt.
Det er stadigvæk rigeligt, da stort set al elektronik er dimensioneret til at fungere ved en indgangs-spænding på 1 Volt.

Nu er jeg jo som elektronik-fejlretter på et stade hvor jeg ved meget lidt men rigeligt til at bringe mig selv i store problemer, så lyder det som en god idé, eller lyder det vanvittigt?

Update:
Transistorerne er bestilt og er her om et par dage.
Udgangstransistorerne fra Kina er gået igennem tolden og burde også være lige om hjørnet.
Besvar