EMT 929 til Thorens 524

Analog når det bedst
Besvar
Brugeravatar
ralphandersen
Lokalitet: Ydby
Geografisk sted: Thy

EMT 929 til Thorens 524

Indlæg af ralphandersen »

Jeg har haft en Thorens 524 siden 2022 og været rigtig glad for den.
Men den var jo bestykket med en Thorens arm og i virkeligheden er det jo et EMT værk, som ville passe meget bedre til en EMT arm ;) .
I november 2023 vandt jeg en auktion i Sverige på en billig EMT 929 arm, som så har ligget og ventet...
Her i foråret kom der så en overkommelig TSD25 SFL til salg (igen i Sverige, de har stil derovre).
Så begyndte det at ligne noget, men ved realitetstjekket manglede armen en antiskating vægt OG det øje som vægten skulle gå igennem på armen. Nok derfor den var billig...
Sergei Karmadon i Ukraine laver tonearme og alt muligt andet og han kunne lave en erstatning ud fra en tegning.
EMT 929 with parts.jpg
EMT 929 antiskating hoop.jpg
STUDIOTECHNIK DUSCH havde et lod.

Der skulle bores et par huller i armboardet til loddet og for at flytte armliften, så den passede til EMT armen og efter lidt tilløb fandt jeg ud af at det turde jeg ikke gøre selv, så jeg overlod det til et værksted.

De valgte ikke at lave huller i det originale armboard, så de lod en snedker lave et nyt armboard, monterede armen og i onsdags fik jeg så pladespilleren tilbage.

Spændende...

Da jeg satte første plade på, kunne pickuppen ikke blive i rillen men skatede tilbage og ud over kanten. Når den spillede overstyrede den i kraftige passager

Det kunne der jo være alle mulige grunde til:
Den kraftige magnet der holder armen fast i armliften.
Antiskatingvægten
Pickuppens ophæng kunne være blevet stift
Armeophænget kunne være defekt
Stepuptransformatoren kunne overstyre forforstærkerens phonoindgang

Antiskatingvægten blev afmonteret. Det hjalp lidt. Nu kunne pickuppen næsten blive i rillen.
Magneten blev afmonteret. Det gjorde ingen forskel
Nåletrykket blev sat op, også alt for meget (3,5-4 g i stedet for 2,5g). Nu kunne den spille en hel plade og jeg spillede et par stykker for at "motionere" ophænget. Åbenbart har EMT i en periode haft problemer med ophæng der er blevet stive. Imidlertid føltes det forkert efter et par dage med det høje nåletryk og den kun lige kunne spore 40 mikrometer på Ortofons testplade.

Så var der kun tonearmen tilbage. Jeg satte nåletrykket på nul og prøvede det sideværts leje. Det kørte glat og kunne svinge henover en hel pladeside med et lille pust. Det lodrette leje føltes til gengæld lidt mystisk. Det kunne kun gå lidt op og lidt ned og svingede ikke så frit som mine andre arme. Nåletrykket på EMT 929 indstilles med en fjeder, og det føltes lidt som noget "fjedermodstand". Skulle jeg skille den ad? Nej, vel? SÅ jeg prøvede at spørge ChatGPT om almindelige problemer med EMT 929 armen. Den kom med 10 bud og det tredje var kalibreringen af nåletrykket. Der var en henvisning til en Audiogon tråd med en der havde det samme problem som mig og en meget tålmodig tysker der forklarede ham (og mig) at når man udbalancerede en EMT 929 arm var det afgørende at pickuppens hvilestilling var i pladens plan. Han citerede EMT manualen, men hvem læser i en manual hvordan man udbalancerer en tonearm? Ikke mit værksted og heller ikke mig :oops: Min stod ca en cm over pladens plan i ligevægtsstilling og efter at have fået den ned i pladens plan, spillede pladespilleren perfekt, pickuppen sporede 80 mikrometer og lyder vidunderligt. :OLO:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
kbekke
Lokalitet: Vejle

EMT 929 til Thorens 524

Indlæg af kbekke »

Det der.

Er muligvis den eneste "Thorens", jeg for alvor gad at eje.

Det ser rasende godt ud! :cool1:
Ornithology
Besvar